4 Mei Dodenherdenking

Status
Niet open voor verdere reacties.

panman1100

Onovertroffen Panverslijter

WIE EN WAT HERDENKEN WE?​

4 mei, deze dag herdenken wij burgers en militairen, die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.
Iets wat wij nooit mogen vergeten en iets om van te leren.
Zeker omdat in de tijden, waar we nu in zitten, het lijkt alsof we meer tegenover als naast elkaar staan.

Om 20.00 zijn wij 2 minuten stil.. u ook?

13094234_1105558009487727_981894759569789287_n.jpg

Raaipan

Mega Mijlenmaker
Jaarlijks ben ik betrokken bij de ochtendherdenking vanuit de Stefanuskerk in Westerbork en de bekende herdenking bij het Herinneringscentrum Kamp Westerbork, maar nu even niet en we weten allemaal waarom. Zojuist via een live stream de herdenking vanuit de Stefanuskerk gevolgd. Deze herdenking en de gedachten daardoor naar boven gekomen neem ik de rest van deze dag mee, waar ook weer gewone verplichtingen om aandacht vragen. Vanavond om 18 uur gaat hier thuis de vlag halfstok, om hem morgenochtend weer in top te hijsen en onze vrijheid te herdenken, waarvan helaas enkelen in onze samenleving weinig benul en historisch besef hebben. Een grote plicht voor allen die dit besef wel hebben, het gedachtengoed van deze dagen naar voren te blijven brengen. Heb goede dagen allemaal!

PanST1100Black

5e Versnelling
@panman1100 , volledig mee eens, Henk

Hier moet vóóraltijd aandacht blijven. Voor mij als zoon van een vader die samen met zijn ouders en zusje, met mede gevangen in het Jappenkamp in Indonesië heeft doorstaan. Voor familie van hem die als matroos van de marine op een schip het leven liet in de Javazee. Voor een ieder die hier in Holland of waar ook ter wereld, dergelijke verschrikkingen heeft doorstaan of aan overleed ...
Voor alle slachtoffers die hun leven lieten en de overlevenden tijdens de Holocaust etc.
Voor de soldaten en burgers die betrokken raakten aan oorlogen die recenter hebben plaats gevonden.

Er zijn zoveel redenen om vandaag te gedenken, zeker voor hen die het Grootste offer hebben gebracht ...

Bijlagen

• image.jpeg
    image.jpeg
    115,6 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:

Wim

4e Versnelling
Natuurlijk hangt de vlag bij ons half stok, vanaf 18.00 uur, en morgen gaat ie weer in in de vrolijke stand!
Elk jaar zijn we twee minuten stil, zelfs ons materiaal (bussen) staan, verplicht twee minuten stil
Ik vind dat niet meer dan logisch.

Nosegear

Administrator
Medewerker
Jaarlijks ben ik betrokken bij de ochtendherdenking vanuit de Stefanuskerk in Westerbork en de bekende herdenking bij het Herinneringscentrum Kamp Westerbork, maar nu even niet en we weten allemaal waarom.
Begin volgende maand een midweekje geboekt in Drenthe. Bezoek aan Westerbork staat al ingepland . .
Tuurlijk zijn we even stil vanavond. Lest we forget.

Rimconator

Klokje Rondrijder
Hier ook stil vanavond.

Normaal gezien naar viering in de kerk en herdenking (2 minuten stilte) bij het monument in Hulst.

Vanavond ditmaal digitaal helaas.

Lest we forget.

DuinPan

Mega Mijlenmaker
Wij zijn (met onze kinderen) ook altijd bewust met dodenherdenking bezig.
Mijn Nederlands-Indische opa is op 23 jarige leeftijd omgekomen als dwangarbeider bij de Birmaspoorlijn. Mijn moeder was toen nog maar 2 jaar en heeft hem daardoor nooit bewust gekend.
Mijn schoonvader is als Haags jongetje naar Texel gestuurd omdat het leven daar 'beter' was en is daar aan het einde van de oorlog getuige geweest van de 'Russenoorlog' van de Georgiërs tegen de Nazi's. Toen Nederland op 5 mei bevrijd was werd er op Texel nog doorgevochten.

Raaipan

Mega Mijlenmaker

Het museum is gesloten tot ten minste 26 mei vanwege de coronamaatregelen. Maar het is zeker de moeite waard het terrein van het kamp te bezoeken, het is vrij toegankelijk tussen zonsopkomst en zonsondergang.
Houdt wel rekening met een wandeling van ongeveer 2 km van de p-plaats tot het begin van het kampterrein. Fietsen meenemen is een optie. Normaliter rijdt er een pendelbus, maar of die nu, in deze tijd, ook rijdt, weet ik niet.

De volgende link laat de voormalige commandantswoning van het kamp zien, heden ten dage geconserveerd in een glazen kas, waarin ook een kleine concertzaal is gecreëerd. Vlak bij deze commandantswoning is de slagboom, waar normaliter om 19 uur op 4 mei jaarlijks de stille tocht begint, naar het monument verderop op het terrein, de bekende gebogen spoorlijn.

RORICK

Kilometervreter
Elk jaar herdenk ik. Mijn vader heeft als politiek gevangene in Buchenwald gezeten. Hij is daar samen met zijn boezemvriend gekomen. Hij is alleen teruggekomen en heeft nooit meer wat van zijn vriend vernomen. Mijn vader heeft er gelukkig met mij over kunnen praten en veel meegegeven. Mij pa is overleden toen ik 25 was. Mis hem nog steeds. Vorig jaar met mijn dochter afgereisd naar Buchenwald wat ik nooit met hem heb kunnen doen. Zeer indrukwekkend en emotioneel. Namens hem in het “gastenboek” een boodschap geschreven. ....”Vergeet dit nooit!...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan