1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aansprakelijkheid bij reparaties

Discussie in 'Koffiecorner' gestart door Panelly, 12 aug 2017.

  1. Panelly

    Panelly Motorrijles

    Ik kwam op het forum een topic tegen over de aansprakelijkheid ( Document"Afstand van aansprakelijkheid") bij de organisatie van toerritten. Kern van het verhaal is, zo begrijp ik, dat indien er tussen partijen een financiele transactie plaatsvind de ontvanger aansprakelijk gesteld kan worden.

    Maar hoe zit dat dan als iemand, zoals ook gebeurt, een reparatie aan een motor onjuist uitvoert en er tengevolge daarvan schade - materieel en/of lichamelijk- ontstaat?
     
  2. Marquez93

    Marquez93 5e Versnelling

    Unknw
    Da's een lastige. Misschien bestaat er jurisprudentie over? Maar ik hoop niet dat mede forumleden elkaar aansprakelijk gaan stellen. Het zou in ieder geval niet bij mij opkomen.:MAD:
    Je bent er zelf bij, althans dat zou je moeten zijn , dus het is op zijn minst een gedeelde verantwoordelijkheid.
     
    • Mee eens Mee eens x 1
  3. waffie

    waffie 5e Versnelling

    Maar hoe zit dat dan als iemand, zoals ook gebeurt, een reparatie aan een motor onjuist uitvoert en er tengevolge daarvan schade - materieel en/of lichamelijk- ontstaat?

    Is deze vraag naar aanleiding van of uit pure nieuwsgierigheid (waarvoor meestal ook wel een reden is.) ?

    De korte samenvatting.

    Je kunt iedereen aansprakelijk stellen voor iets waarvan jij als mogelijk benadeelde van mening bent dat een ander jouw schade heeft berokend.
    en daarbij moet je een duidelijk onderscheid maken of de dienst verlener dit beroepshalve heeft uitgevoerd of als privé persoon,
    En dan komt vanzelf de vraag of de schade wel te verhalen is (oa bekende kale kip ) maar vooral hoeveel kosten jij daarvoor bereid bent te maken.

    De meeste die binnen dit forum dienstverlenend naar elkaar toe optreden weten echt wel waar ze mee bezig zijn maar zijn en blijven liefhebbers (dus geen beroepshalve monteurs in een bepaald vakgebied)
    Ik persoonlijk zou het heeeeellll gemeen vinden als je vooraf akkoord gaat met deze aangeboden hulp om vervolgens op een later tijdstip deze mensen een poot uit te willen draaien voor hun inzet omdat er iets mis is gegaan.
    En dan druk ik me zeer zacht uit.
    in de volksmond zou ik dit meer een grootte rat noemen die ik de meest afgrijselijke ziekten toe zou wensen:Nono:
    Het probleem is dat je daar pas later achterkomt (In de wortel kan de mens slecht zijn)
    Hier is maar een antwoord op....... Laat zo iemand voortaan lekker naar de dealer gaan en dan tikt hij daarvoor ongeveer € 80/uur af (is ook een keuze)
    Daar zit dit stukje afkoop eigen risico (lees verzekerings premie en de alg leveringsvoorwaarden als dekking tegen dit soort geneuzel)

    En het belangrijkste advies...... bij twijfel gewoon niet doen
     
    • Mee eens Mee eens x 9
    • Winnaar Winnaar x 1
    Laatst bewerkt: 14 aug 2017
  4. Marquez93

    Marquez93 5e Versnelling

    @waffie
    Precies wat ik ook in minder bewoordingen vind.:bravo:
     
  5. Garfield

    Garfield 3e Versnelling

    Ik heb recent nog gesleuteld aan de motor van een forumlid (ander forum).
    Weliswaar iets piepkleins, maar toch.
    Overigens zonder tegenprestatie in wat voor vorm dan ook.
    Wat ik altijd doe is vooraf zo duidelijk mogelijk uitleggen wat ik heb gezien, wat ik denk dat er moet gebeuren, wat de risico's zijn en dan eindig ik met: ' als het mijn motor was, dan zou ik ...'.
    Hiermee geef ik de eigenaar van de motor zoveel mogelijk informatie en een keuze.
    Als er dan iets fout gaat verwacht ik niet aansprakelijk gesteld te worden.
    Echter, aangezien er tot nu toe niets is foutgegaan heb ik nooit in de praktijk getest wat er daarna gebeurt - gelukkig maar ;-)
     
  6. Pannos

    Pannos Kilometervreter

    Als je jezelf bijvoorbeeld uitroept tot 'specialist' (al of dan niet gekscherend) creëer je een bepaald verwachtingspatroon, als het dan mis gaat of het werk is niet correct uitgevoerd kan ik me voorstellen dat men gaat ouwehoeren.
    De manier waarop is weer een ander verhaal, je kunt het ook netjes onderling oplossen ipv iemand op een forum zwart maken, of gaan dreigen met rechtszaken, ik noem maar wat.
     
    • Mee eens Mee eens x 2
    Laatst bewerkt: 13 aug 2017
  7. Bassie

    Bassie 2e Versnelling

    Als men betaald voor je dienst ben je altijd aansprakelijk, zelfs al laat je een document ondertekenen.
    Je kan je er tegen verzekeren.

    Doe je een vriendendienst, zet dan altijd duidelijk in je PB en/of email dat het een vriendendienst is die onbetaald is en dat je geen verantwoordelijkheid neemt.
    Krijg je een reply dan is de vriend akkoord gegaan en kan die niks eisen, maar laat je niet betalen want dan is het ongeldig.

    En anders, doe het niet.
     
    • Informatief Informatief x 1
  8. Pannos

    Pannos Kilometervreter

    Daarom schreef ik elders al eerder, MKT tarieven, het is niet zomaar geregeld zonder haken en ogen, nog los van de blauwe rakkers (B-dienst).
    Pas ermee op, een 'fooi' geven is weer iets anders, daar krijg je weer onderling gezeur over als de ene het teveel vindt en de ander weer te weinig.
     
    • Informatief Informatief x 1
  9. Panelly

    Panelly Motorrijles

    @waffie

    Een groot deel van je verhaal is niet echt relevant.
    Of iemand al of niet aansprakelijk gesteld gaat worden kan - in het ergste geval - afhangen van
    nabestaanden. Het niet kunnen plukken van een kale kip kan zo zijn maar neemt niet weg dat je
    er jaren achtervolgt kan worden. Daarnaast gaat altijd alles goed en is iedereen de beste vrienden
    met de beste bedoelingen ........... totdat het fout gaat!
    Je kunt zo iemand in overige gevallen een rat noemen en voor het leven bannen van dit forum
    maar de mogelijkheid van aansprakelijk stellen blijft bestaan.

    Voorts is er, net als bij de toerrit en daarom stelde ik de vraag, een onderscheid te maken tussen
    een zogenaamde 'vriendendienst' ( een dienst waar buiten de aanschaf van onderdelen geen extra
    vergoeding wordt verlangd ) en een gewone dienst ( een dienst waarvoor naast de onderdelen WEL
    een extra vergoeding wordt vereist. De vergoeding van benzinekosten ter hoogte van 60 euro terwijl
    de gereden afstand 15 km is valt - zo heb ik begrepen - daar ook onder ).

    In het eerste geval is de vriendendienstverlener volgens mij NOOIT aansprakelijk te stellen, zelfs
    niet als er iemand tijdens die dienstverlening lichamelijk letsel oploopt.

    In het tweede geval is de 'reparateur' WEL aansprakelijk te stellen. En nogmaals dat hoeft niet altijd
    degene te zijn die die hulp heeft ingeroepen. Wellicht dat buiten nabestaanden, verzekeringsmaatschappijen
    en wellicht zelfs het OM, eveneens een duit in het zakje doen.

    @Garfield

    Iedere afspraak die vooraf gemaakt wordt voor wat betreft de kosten is natuurlijk goed. Het geeft duidelijkheid
    naar beide partijen. Maar wat heb je nog aan die afspraak als degene met wie die gemaakt is er niet meer is
    en nabestaanden of anderen gaan eisen? Of als naderhand, zoals Waffie al aangaf, de afnemer totaal
    ontevreden is over het geleverde. En zeg niet dat het niet gaat gebeuren want ik ken de voorbeelden.
     
  10. Pannos

    Pannos Kilometervreter

    Daarbij is er nog een drempel om iemand die jou heeft geholpen te 'confronteren' als het verkeerd gaat, mocht je dat überhaupt willen doen.

    Bij een dealer stamp je naar binnen en doe je je beklag, dat ligt in bovenstaande gevallen m.i. een beetje anders.
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2017
  11. Marquez93

    Marquez93 5e Versnelling

    Door dit soort geneuzel gaat de lol en het animo om een ander te "helpen" er heel snel van af.:(
     
    • Mee eens Mee eens x 9
  12. Pannos

    Pannos Kilometervreter

    Eensch, maar het zijn helaas wel feiten...al komt het in de praktijk amper voor (denk ik).

    Zelf al meerdere malen gebruik gemaakt van diensten hier en alle keren naar volle tevredenheid!

    Ik doe erg veel zelf maar dingen die ik niet kan laat ik liever door andere en meer ervaren leden doen.

    Heb de RT net, heb er nul ervaring mee los van de gebruikelijke dingen die bij elke fiets nagenoeg hetzelfde zijn, wie kan je dan beter helpen dan @webster, en het is nog gezellig ook!
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2017
  13. Bassie

    Bassie 2e Versnelling

    Onnodige Quote verwijderd

    Je kan een ander gewoon helpen, maar zet in je bericht dat het om onbetaald helpen gaat en vraag die ander om een akkoord.
    Zo heb je bewijs en weten beiden precies waar aan toe te zijn.
    Ik weet dat het onaardig klinkt, maar in deze "moderne" maatschappij gaat alles goed tot sommigen geld ruiken.
    Dek je in, een PB, email of SMS zijn wel degelijk rechtsgeldig in zulke gevallen, dus kleine moeite om het onderling even "vast" te leggen.
     
    • Leuk Leuk x 1
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 aug 2017
  14. Panelly

    Panelly Motorrijles

    Het is in ieder geval goed er eens over na te denken als "dienstverlener" . Ook al vind je het - al of
    niet terecht - 'geneuzel'. Ik vraag me af of het ook geneuzel blijft voor degene die aansprakelijk
    gesteld wordt!
    Zoals ik al aangaf: " Het gaat goed totdat het goed fout gaat" en ogenschijnlijke 'vrienden' toch
    niet zo goed bevriend zijn als men altijd wel dacht.
     
    • Mee eens Mee eens x 2
  15. Marquez93

    Marquez93 5e Versnelling

    :bad idea: :( :Helpsign: :Thumbdown: :Mega Shok:
     
    • Mee eens Mee eens x 2
  16. Zeurdoos

    Zeurdoos Kilometervreter

    @Panelly Als je met zulke onnozele dingen komt als er dan iets aan je motor gedaan moet worden ga lekker naar een motorzaak.
     
    • Oneens Oneens x 2
  17. Pannos

    Pannos Kilometervreter

    Ik denk dat ie het niet zo kwaad bedoelt als het geïnterpreteerd wordt...denk ik hoor...

    Vind het ook fijn om geholpen te worden en het laatste wat ik zou willen is gezeur op wat voor manier dan ook, vaak gebeurt het nog beter als bij de motorzaak.
     
    • Leuk Leuk x 1
    • Mee eens Mee eens x 1
  18. ijskonijn

    ijskonijn 4e Versnelling

    Gewoon duidelijke afspraken maken van tevoren weet je gewoon waar je aan toe bent en dan niet zeuren.
    En anders naar een motorzaak gaan ,daar moet je ook maar afwachten of het goed gaat.
    grijskonijn
    Yahoo:
     
    • Mee eens Mee eens x 2
  19. Pannos

    Pannos Kilometervreter

  20. Panelly

    Panelly Motorrijles

    @Zeurdoos

    Ten eerste heb ik niemand nodig om iets aan mijn motor te doen, die kennis bezit
    ik gelukkig zelf.

    Ten tweede maken mensen in een ander topic zich druk om de aansprakelijkheid bij toerritten
    waar men vrijwillig aan deelneemt, en postte ik dit in het verlengde daarvan.
    Ik zeg niet dat niemand niemand meer mag helpen. Ik vroeg me alleen af of
    degene die helpen zich bewust zijn van de mogelijk risico's in de vorm van
    aansprakelijkheid.

    Ten derde is dat risico niet onderkennen onnozel maar ik kan me voorstellen dat je
    het al snel onnozel kan vinden als je juist van die anderen afhankelijk bent.
     
    • Informatief Informatief x 1
  21. Marquez93

    Marquez93 5e Versnelling

    @Panelly :)
    Vat het aub niet persoonlijk op. Het is denk ik goed dat het ter sprake wordt gebracht en eens bij stil te staan.
    Het is een gevalletje van " Don' t shoot the messenger" waar het hier en daar een beetje op lijkt.;)
    Het is in ieder geval duidelijk geworden hoe aantal forumleden hier in staan.:bravo::)
     
  22. Paul_U

    Paul_U 5e Versnelling

    Ik snap het punt wel.
    Stel je nu voor dat je als technisch onderlegde (of ervaren) lid een mede forumlid helpt met bijv. een rem revisie of het vervangen van remblokken/schijven.
    Op de terugweg weigert de voorrem dienst, met een schuiver ten gevolge.
    Vanuit het oogpunt van de bestuurder natuurlijk vervelend en pijnlijk, maar ik kan me dan de verantwoordelijkheidsvraag wel voorstellen.
    Daarnaast kan ik me voorstellen dat je je als sleutelaar het leplazerus schrikt, maar ook best vragen kunt hebben over wat voor rechten/plichten je hebt, en of iets dergelijks eventueel gedekt zou kunnen worden door je wa bijvoorbeeld.

    Ik zou me als sleutelaar eerder geneigd voelen zelf in de buidel te tasten dan me te verschuilen achter niet-aansprakelijkheidsclausules etc.
    En dan ga ik er nu nog vanuit dat er alleen materiële schade is.
    Ik zou me behoorlijk ongemakkelijk voelen als er persoonlijk letsel of nog erger zou zijn ontstaan.

    Sluit me aan bij de woorden van Philip, het is misschien wel eens goed dat mensen er stil bij staan, zowel bij de sleutelaars als de "ontvangers".
     
  23. marccc

    marccc 5e Versnelling

    ik heb op de 35 jaar sleutelen altijd een extra verzekering gehad , op aanraden van verzekeringsagent .
    1 x motorfiets van laten gaan bij het afrijden van de heftafel ; dan ben je blij dat je verzekerd bent .
    wat als je vergeet een remklauw vast te zetten ??? zeg niet nee want dat kan iedereen gebeuren .
    verder moet iedereen voor zich uitmaken of je een verzekering neemt .
     
    • Mee eens Mee eens x 1
    • Informatief Informatief x 1
  24. waffie

    waffie 5e Versnelling

    beste Panelly,

    Jou vaststelling is slechts een mening maar ik denk dat de soep niet zo heet wordt gegeten.
    civiele procedures kosten veel centjes en als we de motoractie groep moeten geloven zijn ongelukken te wijten aan een technisch gebrek zo goed als nihil.
    Als pro kan ik zeggen dat het overal wel eens waait maar als het uiteindelijk op een geschil uitloopt is er vaak meer aan de hand.
    maar dat wordt dan zakelijk afgehandeld
    In jouw cases gaat het echt om mensen die elkaar kennen zoals vrienden, bekenden of soms familie
    en dat is echt andere koek.
    En dan gaat er vaak een traject lopen waar enkel verliezers zijn.(uitgezonderd voor de advocaten)
    Dit forum is een kweekvijver van gelijk gezinden die het beslist allemaal goed bedoelen echter datgene wat jij en ook andere soms naar voren brengen maakt het zeer moeilijk om een gezond evenwicht te vinden.
    En dan bedoel ik het evenwicht tussen een sociale benadering en een zakelijke benadering.
    Als men kwaad wilt vind men altijd een stok om te slaan,
    Net zo iets dat je altijd wel een slachtoffer kunt vinden
    Ik dacht dat mijn eerste regel ook was:
    Is deze vraag naar aanleiding van of uit pure nieuwsgierigheid (waarvoor meestal ook wel een reden is.) ?

    maar onderstaande uitspraak baart mij zorgen,

    Ten eerste heb ik niemand nodig om iets aan mijn motor te doen, die kennis bezit ik gelukkig zelf.

    Ik loop al aardig wat jaartjes mee en nog steeds leer ik en daar schaam ik me niets voor,
    Je had het over onnozel maar wat dan te denken van arrogant
    Niets mis mee , zulke mensen zijn er ook.
    Ik gun iedereen zijn ding en ik begrijp best dat sommige woorden reacties uit kunnen lokken(nadeel van een geschreven tekst)
    Maar dan is een face to face gesprek een betere oplossing zodat de neuzen allemaal weer de zelfde kant op kunnen staan
    Ook dat kan een forum groot maken

     
    • Leuk Leuk x 1
    • Mee eens Mee eens x 1
  25. Marquez93

    Marquez93 5e Versnelling

    Ik ben het voor 95% met @waffie eens .Maar @Panelly stelt niets vast ! Hij vraagt zich slechts iets af:
    Hoe zit het met de aansprakelijkheid ?
    Een gevoelig onderwerp.
    En nogmaals : Don't shoot the messenger
     
    • Mee eens Mee eens x 1
  26. Andreas

    Andreas 3e Versnelling

    Ik denk al iemand een goedkope reparatie wil, daarvoor zelf kiest bij jou privé te komen.
    Het is een keuze van vertrouwen en de knip om iemand over de streep te krijgen
    Als je vertrouwt klinkt,en hoort dat er kennis aanwezig is.
    Er zit alleen verschil in mensen die horen van en het denken te weten.
    En de ervaren sleutelaar die het weet door ervaring.
    Bij de laatste,ga ik graag naar toe maar kan zelf ook wel wat.
    Maar ben ook zeker blij met de kennis die hier word gedeelt,want leer ook graag bij.
    In Duitsland mag je in principe ook niks zelf doen,is hetzelfde probleem dan hier op tafel word gelegt.
     
    • Informatief Informatief x 1
  27. Pannos

    Pannos Kilometervreter

    Alleen mag je hier wel alles zelf doen, kraait geen haan naar.

    Lijkt me stug dat dit in DLD niet mag, vraag me dan gelijk af door wie en hoe daarop gehandhaafd wordt.
     
    • Mee eens Mee eens x 1
  28. Panelly

    Panelly Motorrijles

    @waffie

    Een goede reactie geven kan pas als je eerst goed gelezen hebt.
    Ik stel niets vast! Ik vraag me alleen af of er al eens over nagedacht is!

    Een groot deel van jouw verhaal is dus wederom niet relevant.

    Het gaat niet om die situaties waar het goed gaat. Het gaat juist om de situaties waar het
    uiteindelijk, ondanks dat men allemaal eensgezind en lepeltje-lepeltje met elkaar in bed ligt, NIET goed gaat.

    Het argument dat procedures geld kosten is juist, maar dan ga je voorbij aan het feit dat nagenoeg heel
    Nederland tegenwoordig beschikt over een rechtbijstandverzekering waardoor een gang naar de rechter
    sneller wordt gemaakt en tegen geringe kosten.

    Een voorbeeld :
    Er wordt een dag georganiseerd om de distributieriem te vervangen, veel mensen kunnen
    of willen dat niet zelf doen, dus kloppen bij de 'vriendenclub', waar alles koek en ei is, aan voor hulp.
    De riem en spanrol wordt tegen een vergoeding ( niet zijnde onderdelen ) vervangen maar men verzuimt de
    laatste goed vast te zetten.
    Na 500 km komt die rol los. De riem slaat over de vertanding en de motor slaat met 130 km/h vast en het spul
    gaat onderuit.
    Als de piloot van de motor het overleeft moet ik de betrokkene nog tegenkomen die, terwijl zijn motor total loss
    is dan zegt: "Das dan jammer niets aan te doen."
    Nu zal niet iedereen naar zijn rechtsbijstand stappen om verhaal te halen, maar je hebt niet iedereen nodig.
    Eén iemand is voldoende en je hebt de poppen aan het dansen. En dat kunnen zoals al aangegevn , in het ergste geval,
    natuurlijk ook nabestaanden zijn.

    Als jij, na een bandenwissel, een achterwiel niet goed vastzet waardoor schade ontstaat heb jij, nog voor het geld
    op je rekening staat, een claim aan je broek tegenwoordig.

    En natuurlijk ben ik het met je eens als je zegt, het was een "vriendendienst" en die heb je, je bewust van de risico's,
    aanvaard dus moet je eigenlijk niet zeuren. Maar daar gaat het hier niet om.

    Ik zou niet graag in de schoenen staan van de persoon die - vanzelfsprekend niet met opzet - tegen betaling een
    ondeugdelijke reparatie heeft uitgevoerd en daarvoor, door wie dan ook, aansprakelijk wordt gesteld.

    Je kunt in dat hel en verdoemenis vloeken maar je staat met je goede gedrag uiteindelijk wel met je KNO voor de
    groene tafel.

    En wat betreft je laatse alinea. Anders dan ik de jouwe - jij belde mij jaren geleden een keer op om te vragen of er geen platte
    ring in de meenemer hoort te zitten - ken jij mijn vaardigheden niet dus de kwalificatie die aan mij denkt te moeten geven,
    omdat ik reageer op het 'onnozel' in een reactie van iemand anders, is volslagen misplaatst. En daar laat ik het maar bij.

    @ Marquez93

    Jij hebt het begrepen. Wellicht is het mogelijk een verzekering af te sluiten. Maar als je DAT doet loop je dan niet
    het gevaar in je kuif gepakt te worden voor het niet aangeven van een IB 47 ? Loop je dat gevaar sowieso niet ?
    En hoe tackel je dat dan weer ?

    Ook hier is vermoedelijk niet over nagedacht. Maar ook daar heb je maar één figuur nodig die de kat de bel aanbind.

    Mensen ik laat het hierbij. Ik heb geen zin in en welles nietes spelletje. Mijn uiteindelijk doel is geweest mensen eens na te
    laten denken over mogelijke consequenties bij het verrichten van reparaties voor derden tegen een vergoeding. Veel te snel
    wordt er naar mijn mening als iets vanzelfssprekends aangenomen dat alles in goede harmonie plaatsvind. En in de meeste
    gevallen gaat dat gelukkig ook zo.

    Maar de 'meeste' wil niet zeggen alle!
     
    • Leuk Leuk x 2
    • Oneens Oneens x 2
  29. Zeurdoos

    Zeurdoos Kilometervreter

    Ben het absolut niet met je eens. Je staat er altijd zelf bij en kunt dus zien of er iets goed of niet goed vast zit. En mocht je motor met 130km/h vast lopen dan is de oorzaak daar 9 van de 10 keer niet meer te vinden dus vind het een beetje bangmakerij waar je mee bezig bent.
     
  30. Garfield

    Garfield 3e Versnelling

    Nee dat kun je dus niet.
    Als iemand kan zien of iets goed vastzit of niet kan hij of zij zelf sleutelen.
    De grap is nou juist dat mensen zonder de benodigde kennis en vaardigheden sleutelwerk door iemand anders laten doen.
    En 'dus' zijn ze niet in staat om te beoordelen of elk onderdeel op de juiste manier is gemonteerd.
    En zelfs als je wel kan sleutelen: als je het door iemand anders laat doen sta je er ook niet elke seconde bovenop om alles te controleren.
    De dunne ring bij het differentieel is wel een aardig voorbeeld: zo makkelijk om over het hoofd te zien ...

    Ik heb zelf ooit overwogen om naast mijn baan sleuteldiensten aan te gaan bieden als een soort hobby, tegen geringe vergoeding.
    Gewoon omdat ik sleutelen leuk vind.
    Juist dit punt van aansprakelijkheid heeft mij ervan weerhouden.
    Iedereen maakt wel eens een fout. Of er gaat gewoon iets kapot omdat de metaalgoden dat zo bedacht hebben. Zo lang ik niet sleutel vanuit een bedrijf met een goede aansprakelijkheidsverzekering begin ik er niet aan om meer te doen dan een onbetaalde vriendendienst hier en daar.
     
  31. waffie

    waffie 5e Versnelling

    Beste
    Alle argumenten om bij de vraag om hulp juist terughoudend te zijn wegen niet op om deze juist naast je neer te leggen.
    Iedere uitdaging gaat gepaard met een zeker risico en het is dus meer de vraag of dit risico aanvaardbaar is.
    Maar ook of gebruiker van deze hulp moet deze risico's volledig begrijpen.
    En ik denk daar daar ook een deel van het probleem zit.
    want zonder technische achtergrond is het haast niet mogelijk dit te begrijpen.
    In het huidige pro werkplaats tarief zit voor dit feit een stukje afkoop eigen risico.

    Echter de dealer is voor velen te duur, nieuwe onderdelen zijn niet te betalen, maar als het uiteindelijk op een vriendendienst uitdraait wil men wel graag de zelfde kwaliteit en garanties hebben als bij die dealer
    Maar op dit forum hebben de semi pro's hun kwaliteiten al vaak genoeg bewezen.
    Dus je krijgt zonder meer de kwaliteit alleen de prijs is anders omdat het stukje afkoop er niet bij zit
    soms is dit dan een kleine vergoeding... en hier waren vele toch naar op zoek.
    wat is daar mis mee ?
    Echter,
    Als men inderdaad uit angst deze hulp niet wilt bieden (ik wil nooit de schuld kunnen krijgen) zul je dus een keuze moeten maken of een dergelijk forum nog wel de juiste plaats is voor je.
    zeker dat deel wat juist allerlei problemen bespreekt en daar vaak oplossingen worden geboden.


    Als ik terug kijk, is mijn technische opleiding altijd een goede basis geweest maar het is de ervaring die mij op een hoger niveau heeft gezet.
    En zoals gezegd gaat het in bijna alle gevallen gewoon goed, maar als het in dat uitzonderlijk geval een beetje mis gaat begint het balken.
    Je zou dan aan het woord hypocriet moeten denken
    Maar als we eerlijk zijn... bij wie is het al eens dusdanig fout gegaan.

    Ja, ook bij de pro kan wel eens iets fout gaan en juist daarom heeft hij een garage verzekering voor klanten objecten.
    Echter het komt echt zelden voor dat je op deze verzekering iets claimt.
    Alles begint met netheid, orde en discipline .
    En voor de goede orde... er is niets mis met vragen te stellen als je twijfels hebt.. dat is beslist geen schande maar eerder een deugt om daarmee te voorkomen dat je iets over het hoofd ziet.
    We kunnen onmogelijk ieder detail weten als we ons zelf hierin niet verdiepen.

    Op het ST1100-ST1300 forum zit heel veel kennis en ervaring en ik zou het als een groot verlies beschouwen dat we deze kennis en ervaring niet langer wensen te delen om de eerder genoemde argumenten.
    Op termijn zul je zelfs kennis kwijtraken om uiteindelijk volledig dood te bloeden.
    En ik ben er zeker van dat dat niet de bedoeling was... maar het kan wel
     
    • Mee eens Mee eens x 9
    • Leuk Leuk x 1
  32. Marquez93

    Marquez93 5e Versnelling

  33. Paul_U

    Paul_U 5e Versnelling

    @waffie, Ik kan me volledig in je tekst vinden Ad.
    Neemt niet weg dat ik het punt van @Panelly ook wel snap.

    Het zou bij mij niet in mijn gedachten opkomen om iemand aansprakelijk te stellen, als ik gebruik zou maken van het MKT en er gaat iets mis.
    Het is een keuze die je maakt, geld besparen en waarschijnlijk meer kennis en ervaring naar de machine laten kijken, of wat dieper in de buidel tasten en naar een vakgarage toe waarbij je wel aansprakelijk claimt als er iets mis gaat. Maar goed, dat is hoe ik er persoonlijk in sta.
    Het kan natuurlijk best zijn dat de wet hier anders over oordeelt, en dat is denk ik het punt dat Panelly heeft willen duidelijk maken.

    Aan alle techneuten: Van mij hoeven jullie niets te vrezen hoor, ben al lang blij dat er hier zo veel kennis rond loopt, waardoor het ook met mijn kleine beurs gewoon mogelijk blijft om een Pan te rijden.
     
    • Mee eens Mee eens x 2
    • Leuk Leuk x 1
  34. Pannos

    Pannos Kilometervreter

    Niet alleen een kleine beurs, in de meeste, zo niet alle stealers is mijn vertrouwen weg....

    Doe het liever samen met een gepassioneerd mede-lid dan weet ik dat het goed gedaan wordt, dat het goedkoper is, dat is mooi meegenomen maar niet de hoofdreden.
     
    • Mee eens Mee eens x 2
  35. Garfield

    Garfield 3e Versnelling

    Toch, om nog even wat ter overweging te geven:

    Stel, je hebt een prachtige Pan met een dagwaarde van plm. 2.500 euro.
    Je laat iemand tegen geringe vergoeding eraan sleutelen en hij ververst je remvloeistof voor je.
    Maar stel nou eens dat hij het aftapboutje niet goed heeft vastgedraaid.
    Klein foutje.
    Stel nou eens dat jij vervolgens een flink eind rijdt en je moet plotsklaps remmen maar ineens heb je geen voorrem meer en je klapt ergens tegenaan.
    En stel nou dat jij hierbij met de schrik vrij komt maar jouw motor is wel total loss.
    Of stel dat je wel ernstig letsel hebt en bijv. gedeeltelijk arbeidsongeschikt raakt.

    Zou je dan nog steeds de sleutelaar niet aansprakelijk stellen ?

    Mijn voorbeeld is wellicht wat extreem maar niet ondenkbaar.

    Mijn punt is dat iedereen altijd vol goede wil en vertrouwen is maar dat er wellicht toch ooit iets gebeurt waardoor je 'genoodzaakt' bent om dingen te doen waarvan je dacht dat je ze nooit zou doen.
     
  36. Henry W

    Henry W 3e Versnelling

    ik ben bijna een voorbeeld,
    heb een fiets van 1996, dagwaarde van ( weet ik niet eens)
    ben blij met de fiets, en te kunnen motor rijden,

    heb pas alles laten gebeuren door een paar KANJERS met hoofdletters,
    en de vrijwilligers van sleutelclub Houten, om daar te mogen staan.
    als zij niet alle vloeistoffen, rem revisie, en distributieriem, revisie thermostaathuis, en ik als leek vergeet vast nog wel iets,
    zonder deze hulp zou het stoppen met motorrijden zijn ?,
    en als er dan een risico zou zijn dat ze iets kapot zouden draaien ? zou ik het zelf moeten doen, of vast draaien,
    ik weet zeker dat het dan niet heel blijft.

    en heb wel vertrouwen in deskundigheid, en blij met deze hulp

    en de vergoeding is dan nooit genoeg ? maar daarom zijn we ook blij met dit forum,
    en de mensen die hun deskundigheid aanbieden, aan mensen zoals ik,

    en zou dat risico dan zelf dragen.
    :biker:
     
    • Mee eens Mee eens x 2
    • Leuk Leuk x 1
  37. waffie

    waffie 5e Versnelling

    Beste Garfield.

    Ik zeg niet dat het kan voortkomen maar ik acht de kans wel zeer klein dat je een dergelijk vergissing niet tijdig zult opmerken,
    Het zijn semi pro's.... geen leken .
    En ondanks dat zeldzame geval vindt ik ook dat er een zekere verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar
    Immers iedere motorrijder controleert zijn motorfiets toch grondig alvorens te vertrekken (bravok)
    weten we het nog !
    Maar als daar iets niet goed zit doen genoeg motorrijders ook of er niets aan de hand is,
    De pro's zien genoeg wat ze liever niet zouden willen zien, echter klanten leggen dat vaak weer anders uit,
    iets van leegzuigende dealers.... ja zeker wij hebben er baat bij om onnodig klanten uit te zuigen
    Een lange termijn strategie kun je hierop vast loslaten
    het draait om vertrouwen. en dat is in mij optiek de enige strategie voor een lange gezonde relatie

    en of dit nu het MKT is of een merk dealerYahoo:
     
    • Mee eens Mee eens x 3
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 aug 2017 om 16:38
  38. Pannos

    Pannos Kilometervreter

    Jij bent toch geen dealer die 80 Euri per uur rekent voor oplossingen die uit een computer moeten komen?
     
  39. Dennis80

    Dennis80 5e Versnelling

    Risico en vertrouwen ligt bij de eigenaar. MKT is top! Twijfel je toch aan de kennis en kunde ga dan naar de dealertttt.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  40. Paul_U

    Paul_U 5e Versnelling

    Met je eens Dennis, maar de wet zou hier dus volgens de berichten van Panelly anders over kunnen denken, zeker wanneer er klaarblijkelijk betaling voor de geleverde diensten plaats vindt, ook als dit vanuit een vriendendienst plaats vind. Tenminste, zo lees ik de berichten.
    Maar zoals ik al zei, volledig met je eens. Als je zekerheid/garantie wilt hebben, dieper in de buidel tasten en hopen dat een dealer je geen pootje licht.
    Maar als je het vertrouwen hebt dat een MKT'er de kwaliteit bied die jij zoekt, ben ik van mening dat het jij als eigenaar het risico neemt.
     
    • Mee eens Mee eens x 1
  41. waffie

    waffie 5e Versnelling

    Klinkt :

    'Dan durf ik wel het risico te nemen"'"niet veel mooier.. alsof het nooit anders geweest is.Good

    ze hebben zelfs verstand van koffie machines... iets waar we tot op heden allemaal nog van genietenDrinks
     
    • Lol Lol x 4
    • Leuk Leuk x 2

Deel Deze Pagina