Achterbrug vervangen of laten repareren?

Erwin83

Beginnend Bestuurder
27 jun 2020
16
21
3
Malden bij Nijmegen
Type motor
ST1100
Beste forum leden.
Ik heb zojuist de brug verwijderd nadat ik de schroevendraaier erin kon prikken eerder deze week.

De rot is redelijk beperkt tot 1 deel van de brug.
Wat zouden jullie doen? Een andere kopen (met kans op rot) of deze (laten) repareren?

Is er iemand op dit forum die dit kan repareren? (Tegen vergoeding uiteraard)
Ik kan wel bakken en braden, maar een brug kan krom trekken dus dan liever naar een betere lasser...

Hoor graag het advies.
 

Bijlagen

Erwin83

Beginnend Bestuurder
27 jun 2020
16
21
3
Malden bij Nijmegen
Type motor
ST1100
Inmiddels voor een heel schappelijk bedrag een "zgan" brug op het spoor. Ik denk van iemand die hier ook wel rondsurft.

Dan ga ik toch voor vervanging.

Mocht ik iemand kunnen blijmaken met de oude brug als reparatieproject, die komt vrij zodra de vervangende brug binnen is.
 
  • Leuk
Reactions: panman1100

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
4.029
3.322
113
47
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Zou goed uitkijken met laten maken.
Je zal niet de eerste zijn met een vervormde brug blijft zitten na het lassen.
Als je hem naar een goede lasser brengt denk ik dat het wel goed komt. Maar een goede hobby lasser is denk ik niet de juiste oplossing.
Hoop dat er zsm een brug beschikbaar is voor je.
 

Tiesemans

Kilometervreter
18 sep 2019
1.066
680
113
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
@Erwin83 Ja dat blijft mij ook verbijsteren dat die Japanners willens en wetens geen RVS hebben gebruikt voor een achterbrug die bedoeld was voor de prins der toerfietsen in die tijd.
Overigens lees mee, lees mee:
EN

 
Laatst bewerkt:

RRR

Kilometervreter
18 sep 2016
879
514
93
Dalen
Type motor
ST1300
De oude brug was goed verrot. Je had er met veel moeite (en tijd en geld) wel weer iets van kunnen maken, maar als de roest er eenmaal in zit, dan krijg je 'm er (bijna) nooit meer uit. Goede keuze om voor een 'nieuwe' te gaan :bravo:. Ik zou de nieuwe brug overigens voor de zekerheid (en je gemoedsrust) ook van buiten nog eens goed behandelen voordat je 'm monteert. Is nu niet zo veel werk meer.
 
  • Mee eens
Reactions: Tiesemans

Erwin83

Beginnend Bestuurder
27 jun 2020
16
21
3
Malden bij Nijmegen
Type motor
ST1100
Klopt, en ik kan wel wat bakken en braden, maar dit had ik niet zelf willen lassen, dus voor je het weet ben je evenveel geld kwijt aan een oplossing die een vrij groot risico heeft op mislukken (in het geval van kromtrekken).

De buitenkant van deze is al eens behandeld met een anti roest middel. Er zit een wat grof vettig laagje op. Ik gok een transparante tectylsoort of iets in die geest. Dat laat ik maar zitten.

Spatlap zojuist besteld hier op 't forum, dus ik ga ervan uit dat deze achterbrug straks weer rustig een ton KM mee kan.

Alle splines die ik tot nu toe ben tegengekomen zien er trouwens wel OK uit. Is er specifiek iets wat ik moet controleren?
Ik lees steeds over splines en een 'meenemer' maar kan niet helemaal pin-pointen waar ik nou extra naar moet kijken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Reactions: Tiesemans

Tiesemans

Kilometervreter
18 sep 2019
1.066
680
113
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
s-l1600.jpgs-l160540.jpg
GRAAG in bovenstaande toestand en niet zoals hieronder:
IMG-20191127-WA0001.jpeg

(Dit was mijn originele meenemer bij 1ste controle na aankoop, bovenstaande is de vervanger.)
 

MdB

3e Versnelling
20 apr 2020
89
83
18
Type motor
ST1100
Domme vraag, maar hoe krijg je tectyl in de holle ruimten, die zijn toch afgesloten?
 

MdB

3e Versnelling
20 apr 2020
89
83
18
Type motor
ST1100
Ik kon al geen opening ontdekken, thanks
 

Erwin83

Beginnend Bestuurder
27 jun 2020
16
21
3
Malden bij Nijmegen
Type motor
ST1100
Nou, dat houden we dan maar zo!

Ik heb een 5 gram potje Staburags NBU 30 gekocht bij Jensen motoren (BMW specialist in Nijmegen).

Gebruik ik dit alleen op de meenemer, of ook op de splines van de as zelf, dus daar waar de as aan de bak gaat, en in de klok en het verbindingsasje in/aan de klok?

Of kan ik op die andere splines ook "gewoon" MOS2 vet gebruiken?
 

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.933
2.970
413
53
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
We blijven het herhalen, @Erwin83: nee, nee, nee! ;)

Staburags NBU 30 is geen molybdeenvet, en is dus niet geschikt als je lang van je splines wilt genieten! Fijn dat het blijkbaar ergens op een BMW wonderen kan verrichten, maar zoek voor de grap eens door dit forum op 'cardanklok' in combinatie met '1100'. Die dingen worden zeldzaam en duur in een hoog tempo omdat ze met onjuist vet gesmeerd worden; met het juiste vet (Molycote 60) gaan ze zo goed als onbeperkt mee. Dat komt door de aanwezigheid van minstens 60% molybdeen in dat vet, en Honda schrijft dat dan ook expliciet voor.

@marc Pan kan je tegen een alleszins redelijk prijsje een handzaam potje leveren. Doe jezelf een groot genoegen!
 

Erwin83

Beginnend Bestuurder
27 jun 2020
16
21
3
Malden bij Nijmegen
Type motor
ST1100
Oh oh, doos van Pandora geopend ;)

Ik had dat Staburags hier op het forum gevonden als geschikt alternatief, en ook internationaal worden Honda moly 60, staburags, molykote br2+, molykote gn, loctite molypaste... als alternatieven genoemd.. wat is het nou?

Kan er geen definitief besluit genomen worden ergens in de bestuurlijke top van de ST owners clubs? Erg verwarrend voor nieuwe leden dit.
:Biggrin
 

Erwin83

Beginnend Bestuurder
27 jun 2020
16
21
3
Malden bij Nijmegen
Type motor
ST1100
Is er iemand in de regio Nijmegen die mij aan wat Moly kan helpen? Morgen(vrijdag)avond gaat de boel weer in elkaar, post uit België gaat niet op tijd komen, dan zou ik later het wiel er opnieuw nog eens uit moeten halen, wat ook niet zo’n ramp is overigens.
 

Erwin83

Beginnend Bestuurder
27 jun 2020
16
21
3
Malden bij Nijmegen
Type motor
ST1100
Dank aan iedereen voor de tips, en speciaal aan Piet voor het HolyMoly vet.
De boel zit weer in elkaar, alle splines mooi in de Moly gezet, nieuwe cardan olie in de klok en een nieuwe rubber mof. Alleen de rechter uitlaat nog even terugzetten en wat kapjes terugschroeven en dan is ze weer veilig voor de weg.
En dan nog even langs iemand rijden die de kroonmoer op 150Nm kan zetten.

Drinks
 
  • Leuk
  • Like
Reactions: Sjaak en Tiesemans

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
6.200
6.542
413
Voorhout
Type motor
ST1100
@Erwin83 , Alleen de pinion drive van het cardan zet je vast met 150 Nm , maar dan is de cardanklok uit elkaar geweest.

De moer van de as , van het achterwiel , zet je vast met 110 Nm.

Kijk maar eens in de service manual van de st1100. (Hoofdstuk 12 en 14)
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Erwin83

Erwin83

Beginnend Bestuurder
27 jun 2020
16
21
3
Malden bij Nijmegen
Type motor
ST1100
Ah ok :good:, het was laat.
Ik heb uberhaupt geen sleutel om die kroonmoer aan te draaien, behalve een zelfgemaakt pijpsleuteltje met een armpje van 20 cm. Ik ken een monteur in de buurt waarvan ik verwacht dat 'ie deze Honda tool wel heeft.