Achterspatbord gebogen, vast boven band.

Raaipan

Mega Mijlenmaker
Wat ik nou weer heb!!
Omdat mijn motor om bekende reden al een hele poos onder een hoes in de schuur staat, laat ik af en toe de motor even draaien en tik hem door alle versnellingen heen.
Zo ook vanmorgen. Ik til de hoes omhoog, til hem aan de achterzijde over de topkoffer om zo de uitlaten vrij te maken, waardoor de warmte goed weg kan.
Toen ik de versnellingen inschakelde hoorde ik een schurend geluid, dat ik niet thuis kon brengen. Na inspectie zag ik dat het achterspatbord waarop de kentekenplaat zit, naar binnen gebogen was en boven de band vast zat, zie de foto's!
Hoe dit in vredesnaam heeft kunnen gebeuren is mij een raadsel. Ik heb mijn handelingen nog eens de revue laten passeren, maar ik kom er niet achter. Waarschijnlijk heb ik met het omhoog trekken van de hoes iets gedaan wat dit heeft veroorzaakt, maar hoe dan?
Nu is het nog even een flinke klus om het spatbord weer vrij te krijgen, want de inbus schroeven die ik nog los moet maken, zijn moeilijk bereikbaar en mijn energie is momenteel beperkt. Dus daarom maar in etappes aan de slag en kijken hoe erg is de schade is na demontage. Ik kom er op terug.

20200916_120104.jpg20200916_120059.jpg
 

Ven st1300

3e Versnelling
Hallo Bert,

Dit is natuurlijk kl*****te, misschien lukt het als je de lucht uit de band laat, heb iets meer ruimte of het achterwiel verwijderen.

Succes.

Gr Henk
 

elmo

Mega Mijlenmaker
Heeft er iets tegenaan gestaan? Dat doe je niet zomaar met de hoes anders had je het gemerkt
 

Nosegear

Administrator
Medewerker
Lag de hoes nog over de motor heen? Dan is die ws door het achterwiel meegenomen en eronder getrokken en heeft je spatbord meegenomen. Dat wordt een nieuw spatbordje ben ik bang.

Overigens het slechtste wat je je motor kunt aandoen! Bij langere stilstand moet je 'm zo min mogelijk starten. Je introduceert alleen maar vocht in de motor (condens) wat in combinatie met de uitlaatgassen zuur vormt en de boel aan gaat vreten. Daarnaast krijgt je accu een opdonder van het starten en wordt hij niet meer bijgeladen (tenzij je 'm aan de druppellader hebt hangen natuurlijk).

Wat je veel beter kunt doen: de accu aan de druppellader, en eens in de twee weken de motor in z'n 5 tikken en het achterwiel in de rijrichting met de hand een aantal slagen doordraaien (uiteraard met contact AF, want anders zou hij aan kunnen slaan). Zo verplaats je toch wat olie door het blok, maar maak je geen temperatuurverschillen die voor condens zorgen.

De béste oplossing is natuurlijk om er eens in de zoveel tijd iemand een half uur, drie kwartier mee te laten rijden.
 

Raaipan

Mega Mijlenmaker
Met gebruik van het analytische denkvermogen van mijn vrouw de gang van zaken gereconstrueerd en ook de vorige keer dat ik de motor liet lopen in ogenschouw genomen. En..... we zijn er uit!
@Nosegear heeft het precies bij het goede eind. De vorige keer is me het inderdaad overkomen dat de hoes even werd meegenomen door het draaiende achterwiel waardoor de hoes klem kwam te zitten. Het is me toen niet opgevallen maar op dat moment zal ook het spatbord meegenomen en gebogen zijn.
Overigens laat ik de motor wel zo lang draaien dat deze goed op temperatuur komt, maar de tip van jou @Nosegear neem ik zeker mee, bedankt daarvoor!
 

Andre st1300

5e Versnelling
Dat is idd raar zeg. En dat spul is niet makkelijk buigbaar cq zo flexibel dat het spontaan je band raakt. Heel vreemd....
 

panman1100

VIP
Medewerker
Misschien is er iemand die in de buurt van Bert woont ( Nieuweroord ) die hem kan assisteren met het verwijderen van de kentekenplaathouder en eventueel een andere kan monteren .
Bert`s @Raaipan gezondheid laat hem nu niet toe om dit zelf te fiksen.
 

Raaipan

Mega Mijlenmaker
Het is me toch gelukt @panman1100, maar bedankt voor je opmerking!
Er is wat schade:
20200916_180723.jpg
Zijn gescheurde delen, zoals op foto hieronder te lijmen? Veel kracht komt er denk ik niet op.
20200916_180740.jpg
Het gescheurde deel op de foto hieronder hoort net zo te zijn als
20200916_180929.jpg
op de foto hier onder. Die schade valt denk ik op te lossen door er een moer ringetje tussen te drukken.
20200916_181026.jpg
Het spatbord is nogal verwrongen en dient vervangen te worden.
20200916_182914.jpg
20200916_182938.jpg

20200916_181231.jpg

diverse bevestingspunten (gedeeltelijk) afgescheurd en het spatbord verfrommeld.
 
Laatst bewerkt:

Hans60

2e Versnelling
Onder de kentekenplaat ziet het wel stoer uit; net of je een wheelie hebt gemaakt.
Maar ehh.... stevig balen zoiets. Ik hoop dat je ergens aan voordelige vervangende onderdelen kan komen.
Sterkte! Uiteraard ook met je gezondheid, dat is nog het belangrijkste van alles.
 

MdB

3e Versnelling
Lijmen kun je het beste doen met repaplast van Innotec (leverbaar bij Kroon). Je schuurt het kunstof of (korel 150). Lijmt het het liefs van binnen. Gladstrijken... 4-5 minuten wachten en uitgehard. Is supersterk en speciaal voor bumpers etc. Let wel kost wel het nodige...
 

Tommie

Kilometervreter
Da's beetje zonde Bert.
Zo te zien is er nogal wat geweld bij vrijgekomen. Is je achterband niet beschadigd?
 

RRR

Kilometervreter
Lees dit draadje nu pas. Als je hulp nodig hebt Bert, geef je maar een gil. Ik woon in de buurt.
 

marccc

Kilometervreter
dat is pech , ik haal in de winter mijn batterij er altijd uit . lekker naast de verwarming
 

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
@Raaipan Graag gedaan hoor!

PS.

Is die nieuwe kentekenplaat standaard voorzien van het forum www? Of zit er een zorgvuldig aangebrachte sticker op?
 

PandaBlack

4e Versnelling
Zou graag een officiele forum plaat zien. Ik heb nog een nieuwe kentekenplaat houder nodig.

Tijd voor een forum shop? Koffiekoppen, shirts en hoodies en kentekenplaat houders. :Smile:
 

Raaipan

Mega Mijlenmaker
Gisteren en vandaag me bezig gehouden met het monteren van het 'nieuwe' spatbord en de kentekenplaathouder. Alles zit weer gemonteerd zoals het hoort. Volgende week krijgt de motor een beurt en dan mag het van mij weer voorjaar worden! Sinds maart vorig jaar niet meer gereden!
 
Bovenaan