Protectie Active Noise Reduction (ANR)

Nosegear

Administrator
Medewerker
Omdat mijn otoplastieken knap versleten beginnen te raken was ik eens wat aan het rondsnuffelen voor nieuwe. Nou is in de kleine luchtvaart ANR al redelijk gewoon; de betere headsets zijn er doorgaans wel mee uitgerust. Helaas ben ik op een zoektocht naar ANR in een motorhelm nog eigenlijk niets van betekenis tegen gekomen, al vind ik hier en daar wat vage verwijzingen dat Sena zoiets zou kunnen hebben.

Het lijkt me dat er hier een forse markt zou moeten liggen! Iedereen wil een stillere helm, en met windtunnelgefriemel kom je maar zo ver. ANR zou daar een dot in kunnen helpen denk ik, maar voor zover ik kan zien doet alleen Sena er momenteel iets mee, en heel misschien Schuberth (maar weer met een Sena commsetje).

Is er hier iemand al eens bezig geweest met ANR op de motor?

Brulboei

5e Versnelling
Wat bekend is, is het systeem om achtergrond geluiden weg te filteren als je de intercom of telefoon gebruikt, blijft over je stem geluid die naar de andere kant gestuurd wordt, dit gebruiken meer merken en modellen.
Wat hier bedoelt wordt is ook wel bekend als anti geluid, je kunt geluid met geluid elimineren zodat het stil, of bijna stil wordt. Al langer bekend bij defensie en de luchtvaart.

Verstuurd vanaf mijn LLD-L31 met Tapatalk

Rimconator

Klokje Rondrijder
Marcel, goede er ervaringen met optoplastieken van Jordi.

Veel bedrijven hier ook goede referenties. Gaat goed komen.

Hoor het graag.[emoji86]

Nosegear

Administrator
Medewerker
Ik kreeg een collega van 'm aan de mail, supersnel. Otoplastieken met antigeluid werken ze wel aan, maar dat kan nog niet i.v.m. afmetingen. Wat ze wel doen is aan huis (werk?) langs komen om je oren af te kitten voor het maken van een nieuw setje - de mijne zijn minstens zes jaar oud, mogelijk ouder.

Ik kan er verder ook verrekte weinig over vinden, terwijl volgens mij ieder commsetje er 'voor weinig' mee uitgerust zou kunnen zijn. Ik overweeg nu een ANR headset uit een van de vliegtuigen te demonteren en zelf eens aan de knutsel te gaan. In de kist werkt ANR prima; op de motor zou het zeker ook wat moeten toevoegen.

Manus

5e Versnelling
In de kist is het geluid binnen een bepaalde geluidsband vrij constant.
(2e motororde)
Daar is beter op in te spelen dan bij auto,s en motoren.
Verschillen in toerentallen en snelheid zijn groter waardoor tegenmaatregelen complexer zijn.

Pannos

Mega Mijlenmaker
Bij auto's is het ook redelijk goed te controleren, auto's in het duurdere segment zijn hier ook van voorzien....de Mondeo Vignale bijvoorbeeld.
Bij motoren heb je veel meer last van invloeden van buitenaf, regen (hard/zacht), windrichtingen, verschillende ruitjes, verschillende lengtes berijder (meer of minder wind vangen) en natuurlijk tig soorten motoren.

Brulboei

5e Versnelling
Invloeden van buiten gaat het nou net om, natuurlijk werkt het nooit zo goed als in de werkplaats, maar als je geluiden van vliegtuigen, generatoren en tanks kunt dimmen, moet dat met de Pan ook kunnen helpen, zeker als je weet hoe het werkt. Met als bij de com setjes heb je meer dan 1 microfoon, 1 voor je stem en 1 of meerdere om de omgeving te beluisteren. Bij anti geluid luister je naar je omgeving en elimineer je het geluid in de headset of, wat ook moet kunnen in de helm. Vraag is alleen kan dit op de twee cm die overbrugd moeten worden tussen buiten de helm en binnen. Dat het kan Ben ik eigenlijk wel van overtuigd, en mensen die het kennen door gebruik ook wel, alleen is het te realiseren tegen een betaalbaar budget, en in de beperkte ruimte. Als je helm en meter breed moet zijn gaat het niet werken en als het 80.000 euries gaat kosten ook niet.

Maar het is een leuk project om uit te gaan vogelen. Ik ben al aan het zoeken.

Rimconator

Klokje Rondrijder
Marcel, ze komen inderdaad langs. Thuis of op het werk.

Snelle levering, goede ervaring mee. Maar zoals gezegd geen ervaring met ANR.

Brulboei

5e Versnelling
Cb shop Overloon is er ook mee bezig geweest maar die is naar de in oor gegaan plastiek met dubbele driver en noise reduction , dus niet in de helm helaas

teacher

4e Versnelling
Enige wat ik mij nu kan bedenken is een setje in ear monitors met noise cancelling, zoals de bose quiet comfort.

Nosegear

Administrator
Medewerker
Het geluid dat de meeste gehoorschade veroorzaakt bij motorrijders is niet de motor zelf; het is de wind om de helm. En dat geluid is vrij constant, volgens mij is dat met ANR behoorlijk goed te onderdrukken. Maar of een oplossing als de Bose QuietComfort van zichzelf ook een goede demping heeft weet ik niet. 't Is natuurlijk mooi als daar ANR wordt gepleegd, maar als de demping vervolgens een stuk minder is dan bij een conventioneel otoplastiek is het lood om oud ijzer.

Brulboei

5e Versnelling
Cb shop zou het werkend hebben via zijn plastieken, nu de helm nog

Brulboei

5e Versnelling
Overigens bij de diverse bestel Chinezen, head sets en kop telefoons met anti noise en een aantal met goede reviews vanaf een tientje of 4

teacher

4e Versnelling
Het geluid dat de meeste gehoorschade veroorzaakt bij motorrijders is niet de motor zelf; het is de wind om de helm. En dat geluid is vrij constant, volgens mij is dat met ANR behoorlijk goed te onderdrukken. Maar of een oplossing als de Bose QuietComfort van zichzelf ook een goede demping heeft weet ik niet. 't Is natuurlijk mooi als daar ANR wordt gepleegd, maar als de demping vervolgens een stuk minder is dan bij een conventioneel otoplastiek is het lood om oud ijzer.
Die dopjes sluiten doorgaans de gehoorgang helemaal af. Andere optie is om en een otoplastiek omheen te (laten) maken, zoals bij de profi in ear monitors. Neem anders eens contact op met https://cinepaq.nl/ of die mee willen denken :)

Brulboei

5e Versnelling
Die maakt de CB shop dus, ik ga eens informeren bij die gast, is nu gesloten ivm vakantie.

Nosegear

Administrator
Medewerker
Na wat experimenten met goedkope (vaak ook chinese) aviation headsets is wel duidelijk dat het nogal wat scheelt in de kwaliteit. Ik heb hier een goedkope ANR headset liggen (iets van €350) en die doet wel wat, maar spectaculair is het niet. Grijp ik een Bose A20 dan wordt het -stil- aan boord. Maar zo'n rotzakje kost dan weer €1000 of zoiets.

In-ear ANR kon maar zo wel eens volledig andere koek blijken. Ik ben dus heel benieuwd naar wat die CB Shop te melden gaat hebben, @Brulboei!

Nosegear

Administrator
Medewerker
Kleine update: zojuist de nieuw aangemeten otoplastieken van de Hearing Pro Group ontvangen. Wat een verschil met de oude (inmiddels dik tien jaar . .). Doen ze best netjes: ze komen naar je toe, thuis of op werk, loeren even in je oren of er geen rare dingen aan de hand zijn en kitten je oren vervolgens af. Paar weken later heeft hun lab die kitklonten dan gebruikt als mal voor je nieuwe, op maat gemaakte dopjes met een dempingsfactor naar keuze. Ik bel niet en luister geen muziek op de motor en heb dus de zwaarste demping gekozen. Doppen in en het wordt S T I L om me heen - prima! Die doppen komen ze dan ook nog persoonlijk brengen om te zien of ze goed zitten en voldoen, plus een korte uitleg over gebruik en onderhoud. Daarna volgt pas de rekening van om en nabij de €120.

In-ear ANR bestaat (nog) niet, en is technisch lastig te realiseren is me uitgelegd. Normale ANR luistert naar de omgeving en produceert daarop antigeluid. In-ear ANR zou moeten luisteren IN je oor en daarop reageren; dat is nu nog niet mogelijk (bij een voldoende lange batterijduur en tegen redelijke kosten). Verbouwde gehoorapparaten zouden zoiets moeten kunnen, maar we weten allemaal dat die nogal aan de prijs zijn.

Bovenaan