Jas/Broek Advies doorwaaibroek gevraagd.

ijskonijn

5e Versnelling
30 mei 2016
664
535
93
69
Type motor
ST1100
Ben van plan een doorwaaibroek aan te schaffen.
Wie kan mij vertellen waar ik op moet letten qua draagcomfort en eventueel ritsen en/of luchtopeningen.
Welk merk is de beste?
ijskonijn

Laatst bewerkt:

Firefly

3e Versnelling
10 aug 2019
81
123
33
62
Type motor
ST1300
Idem, Bering. Alleen de kleur al maakt veel verschil in reflectie.

Marcel Zeist

3e Versnelling
15 aug 2015
151
58
28
56
Zeist
Type motor
ST1300
Revit Tornado. En niet alleen de broek maar ook de jas. Heb weinig (recente) ervaring met ander spul want dit bevalt me prima. Doorwaai en met (waterdichte) voering tot onder nul. Bezoekje aan de motorkledingstore is natuurlijk wel een aanrader.

• Leuk
Reactions: ijskonijn

PandaBlack

1e Versnelling
7 mrt 2020
26
41
13
Wieringen
Type motor
ST1100
Highway pegs en de ritsen van de waterdichte broekspijpen open laten. Nou dat is pas een echte doorwaaibroek!

Grapjes terzijde sluit ik mij denk ik wel bij de spijkergoed groep aan. Hoor er van mijn buurman vooral goede verhalen over. Denk er zelf over om er een voor erbij te halen. Is het niet voor dit seizoen dan wel voor de volgende. Momenteel zelf alleen een motorbroek van de voormalige ambulancedienst en die zijn op langere ritten gewoon te warm.

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
2.638
1.593
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
Heel setje Rev’It, geen belang, wel heel goeie ervaringen mee.
Zeker icm mijn korte zomerruitje, vang je tenminste rijwind!
Heb de zwarte Rev’It doorwaai jas met een lichte broek.
Pakt minder warmte op dan zwart en waait prima door!

Uiteraard staat het je vrij een keuze te maken die bij jou past..
Dit is slechts een weergave van mijn ervaring en voelt als ruim...A31F3701-3401-48D9-918D-5299AF447281.jpeg

Hans60

1e Versnelling
23 jan 2020
34
54
18
60
Poortvliet (Zeeland)
Type motor
ST1100
Zo een broek is persoonlijk; lekker laten voorlichten in de winkel. Paar goede kniebuigingen doen (zolang er achter je maar geen scheurend geluid waarneembaar is..), liefst zittend op een motor passen. Voel de berscherming, let op dat de kniebeschermers op de juiste plaats zitten. De tip voor een kevlar gevoerde spijkerbroek van Garfield vind ik erg goed; wanneer je ergens parkeert en gaat wandelen, hoef je geen broek op te bergen of in een warme broek rond te lopen.
Ik draag een Bos airvent met veel mesh panelen; hoe meer er open kan, hoe lekkerder. Ik zou voor een lichte kleur kiezen; je zult je verbazen hoeveel warmte wordt weerkaatst alleen al door lichte kleding.

Laatst bewerkt:

Tiesemans

Kilometervreter
18 sep 2019
1.172
752
113
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Ik heb toevallig ook een REV'IT kevlar spijkerbroek maar geen haar op mijn hoofd dat ik die nu aantrek met deze hitte.
Op dit moment rij ik rond in een doorwaai set van REV'IT genaamd: REV'IT Airwave 2 (niet meer actueel als model en maar zo zo verkrijgbaar)
Ben er wel zéér over te spreken met name de werking van het doorwaai concept.
Ik zie dat ze nu bij mijn favoriete toko deze als opvolger hebben:

Of een voordeliger alternatief:

Van beide modelnamen is als het goed is ook de bijpassende broek te koop.

Laatst bewerkt:

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.384
2.880
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Ik heb een doorwaai en spijkerbroek.
Sinds ik de spijkerbroek heb draag ik het andere niet meer.
Ik draag wel steeds een flinterdunne thermische lange broek eronder voor het zweet.
Dat is ook warm maar dan kleeft mijn broek niet aan mijn benen.
Het is maar wat je aangenaam vindt.
De fysieke winkel kan je daar bij wel helpen.

Sjaak

Kilometervreter
21 sep 2018
1.387
737
113
68
Wieringerwerf (NH)
Type motor
ST1300
Jaren geleden heb ik ook zo'n spijkerbroek gehad. De verkoper melde toen dat het op een rotonde wel genoeg bescherming gaf. Maar als je op de snelweg een schuiver zou maken de kans groot was dat je met je billen bloot gaat.
Is de techniek nu zo dat de bescherming optimaal is.?

• Nuttig
Reactions: Tiesemans

Manus

5e Versnelling
21 jan 2016
761
789
93
70
Valkenswaard
Type motor
Anders
De enige bescherming op vallen zijn de protectors die alle kanten opgaan bij een schuiver.
Als je dat in gedachten houd kies je misschien beter voor echte motorkleding die voorzien is van voldoende ritsen.
Ideaal is anders, maar het leven is een groot compromis. :vroem::vroem:

• Mee eens
Reactions: Sjaak

Diver2000

2e Versnelling
15 jul 2020
65
53
18
46
Nijmegen
Type motor
ST1300
Jaren geleden heb ik ook zo'n spijkerbroek gehad. De verkoper melde toen dat het op een rotonde wel genoeg bescherming gaf. Maar als je op de snelweg een schuiver zou maken de kans groot was dat je met je billen bloot gaat.
Is de techniek nu zo dat de bescherming optimaal is.?
Ik dacht laatst gelezen te hebben dat de nieuwe generatie motor jeans net zo goed beschermen als een textiel pak.

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
6.255
6.608
413
Voorhout
Type motor
ST1100
Een doorwaaibroek is de meest ventilerende soort motorbroek die er bestaat.
Vaak half of volledig luchtdoorlatend vanwege de grote hoeveelheid mesh of geperforeerde stof aanwezig op de broek.
De valbescherming is vaak dezelfde als bij een normale motorbroek waardoor je geen onzeker gevoel hebt bij het dragen van deze lichte kleding.
Sommige doorwaaibroeken hebben een uitneembare of aparte voering/windstopper voor een natte zomerdag of tussendoor rit.
Een doorwaaibroek waait veel meer door dan jeans en voelt daarmee bij hogere temperaturen prettiger aan maar velen vinden het onder de 20 graden te koud worden.

Bij Jeans heb je de keuze uit gedeeltelijk versterkt en volledig versterkt met kevlar.
Die laatste is het duurst en veiliger en ook een goede vervanger voor een textielbroek.
Een volledig versterkte jeans is ook weer een stuk dikker dan een normale dagelijks jeans en daarmee dus ook warmer .

TuinfluiterPan

5e Versnelling
28 okt 2014
638
400
63
60
Flevoland
Type motor
Anders
Zit nu in 37+ graden....spijkerbroek...pfff wat warm. Lerenbroek idem...over de leren jas revit ook maar te zwijgen....een echte doorwaai jas en broek....zal niet waterdicht zijn....hier in La France...Georges de Verdon zal een bui sporadisch zijn in Pay Bas...regelmatig...voor elk land specifiek outfit aanschaffen gaat mij te ver....ben er nog niet uit

• verrast

Ray_308

5e Versnelling
29 okt 2018
602
703
93
48
Heemskerk
www.minneboo.net
Type motor
ST1100
Heb een Jonh Doe cargo, volledig keflar en voorzien van protectors. Prima te doen met warm weer en je hoeft je niet om te kleden als je een wandeling wilt maken. Ik rijd daar overigens geen meter snelweg mee, alleen binnendoor. Voor de snelwegritten gewoon mijn Revit! Poseidon broek. (Heeft ook ventilatieopeningen)

• Leuk

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
5.094
2.560
113
51
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Een jas en broek van Richa met ventilatiesysteem hier.

Heb ook het genoemde Macna koelvest. Werkt prima! Zelfs met 38 graden in de Franse Alpen.

• Informatief

kcools

4e Versnelling
27 jun 2018
216
309
63
54
Eindhoven
Type motor
ST1100
Is een stuk goedkoper als een Macna @PanEuRoel en ziet er ook niet verkeerd uit.
Maar deze werkt door onder te dompelen in plaats van vullen.
Theoretisch gezien blijft dit dan altijd werken. Vest te droog, werkt het niet en ga je transpireren, waardoor het vest nat wordt en het weer werkt. Hmmmm
Daar is wel over nagedacht :Biggrin

Ik kende deze nog niet maar ga die wel in het achterhoofd houden

• Slim

PanEuRoel

Klokje Rondrijder
15 jan 2015
3.857
2.462
113
Hulst
Type motor
ST1100
Je dompelt het onder, laat het vest zich volzuigen en vervolgens lichtjes uitwringen. Daarna trek je het gewoon aan. Het vest drupt niet, Het water wordt vastgehouden door de (dunne) vulling van het jasje. Ik ben er tevreden over, maar ik kan het niet vergelijken met het Macna vest. :Smile:

• Informatief

kcools

4e Versnelling
27 jun 2018
216
309
63
54
Eindhoven
Type motor
ST1100
Voelt zo'n vest dan niet nat aan vraag ik me zo af?
Wat ik me wel kan voorstellen is dat het een groter koelende oppervlakte heeft en waar de rijwind meer doet als bij de macna.
Als ik mijn macna heb gevuld met en halve liter water en het dan goed verdeeld heb over het hele vestje, merk ik toch dat het water zich onder in het vest weer gaat ophopen. Toch weer heel ander materiaal blijkbaar.

PanEuRoel

Klokje Rondrijder
15 jan 2015
3.857
2.462
113
Hulst
Type motor
ST1100
Ik trek het aan over een t-shirtje. En ja, het voelt eventjes nat aan. Maar wanneer je het aantrekt, is het echt warm 25+ C en dan is het echt wel lekker. Zou je er mee rijden onder de 25, dan krijg je het gewoon koud, als in niet fijn. :Smile:

• Informatief
Reactions: Tiesemans en kcools

Horspan

Kilometervreter
4 nov 2012
817
255
63
56
Katwijk
Type motor
Anders
Voelt zo'n vest dan niet nat aan vraag ik me zo af?
Wat ik me wel kan voorstellen is dat het een groter koelende oppervlakte heeft en waar de rijwind meer doet als bij de macna.
Als ik mijn macna heb gevuld met en halve liter water en het dan goed verdeeld heb over het hele vestje, merk ik toch dat het water zich onder in het vest weer gaat ophopen. Toch weer heel ander materiaal blijkbaar.

Belangrijk om maximaal 0.5 liter te vullen. Ik gebruik hiervoor altijd leeg waterflesje van 0,5 liter die ik vul. Daarmee het vest vullen. Dan zou je geen water meer kunnen hebben. De halve liter wordt opgenomen in het vest na goede veredeling.

• Like
  • Informatief
Reactions: Tiesemans en kcools

kcools

4e Versnelling
27 jun 2018
216
309
63
54
Eindhoven
Type motor
ST1100
Ik gebruik ook altijd een waterflesje en na het vullen het vestje draaien zodat de compartimenten die de voorzijde vormen ook goed gevuld worden.
En maar weer draaien en draaien. Maar merk dan toch na verloop van tijd dat er een ophoping van water ontstaat op het laagste punt, dus onder op de rug.
Niet heel storend, maar toch.

• Informatief