Afwijkende voorrangsregel

MofkaP

4e Versnelling
Nog niet zo lang geleden heeft de hoogste rechter voor verkeerszaken in Nederland bepaald dat indien een rijstrook ophoudt of eindigt of is afgesloten, de op die rijstrook rijdende bestuurder bij of vlak voor het eind van die rijstrook voorrangsgerechtigd is t.o.v. de bestuurder op de naastgelegen rijstrook. Die laatste bestuurder moet dus voorrang verlenen aan de invoegende bestuurder.

Dat is een doorbreking van de regel die stelt dat degene die van rijstrook wisselt voorrang moet verlenen aan de bestuurder op de andere rijstrook omdat hij van rijstrook wisselt.
Nog lang niet iedereen is van die recente rechtspraak op de hoogte, vandaar dat ik het hier meld.
Overigens geldt die verkeersregel al in de meeste Europese landen: indien een rijstrook eindigt heeft de daarop rijdende bestuurder die van rijstrook moet wisselen voorrang.

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.758
2.389
113
46
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Dat is al een lange tijd zo .......zelf meegemaakt binnen 3 weken alles rond hij was wettelijk verplicht mij er tussen te laten

Cabby

5e Versnelling
26 aug 2019
406
810
93
Heerlen
serilence.com
Type motor
ST1300
Dus óók 'einde invoegstrook' en weggedeelte met rood kruis erboven?
Mensen kunnen dan altijd gewoon, zelfs zonder te kijken, invoegen omdat ze voorrang hebben?
Ik vraag het daarom, omdat sommige mensen hun auto ertussen drukken alsof iedereen voor hun aan de kant 'moet'. En dat klopt dus blijkbaar ook nog?

Ik persoonlijke vind dit een zéér slechte ontwikkeling, levensgevaarlijk zelfs. En zeker als mensen met 60km/u op een autosnelweg invoegen. En daarnaast is er ook vaak geen plaats om ruimte te maken en moet je dus op rem, op een autosnelweg!?
Bestuurders worden al steeds brutaler en asocialer en of je nu met de motor of auto bent, ze sturen gewoon "jouw" strook op. Eigenlijk komt het er op neer, dat dus vaak meerdere vtgn zich aan 1 vtg moeten aanpassen, omdat die vaak door eigen schuld, niet op tijd of juist invoegt?
Maar goed, helaas niks aan te veranderen en ik zal er vanaf nu rekening mee gaan houden.

Laatst bewerkt:
  • Mee eens
Reactions: Hunter

Sjaak

Kilometervreter
21 sep 2018
1.176
597
113
68
Wieringerwerf (NH)
Type motor
ST1300
@Cabby ik erger mij hieraan ook al heel lang, maar als je afstand houd kunnen ze er wel tussen. Alleen zijn er bestuurders die hier misbruik van maken. Ze rijden bij "ritsen" de hele file voorbij en gaan er aan het eind pas tussen. Ik vind dit asociaal voordringen.

• Mee eens
Reactions: Cabby

Cabby

5e Versnelling
26 aug 2019
406
810
93
Heerlen
serilence.com
Type motor
ST1300
Ik denk dat als iedereen écht netjes doet ritsen, het véél sneller en goed verloopt. Maar dat doet nu eenmaal niet iedereen, is óók soms 'haantjes gedrag' bij.

MofkaP

4e Versnelling
Het is juist de bedoeling dat je tot (bijna) het einde van de eindigende rijstrook van de doorgaande rijbaan doorrijdt en zoveel mogelijk gebruik maakt van het asfalt, alsdan geldt ook die voorrangsregel. Als iedereen dat doet dan is de doorstroming veel beter.
Ik stoor mij juist aan bestuurders die al 100 tot 500 meter voor het einde van de rijstrook vrijwel stil gaan staan om van rijstrook te wisselen. Voor die bestuurders geldt die bijzondere voorrangsregel dan ook niet.

Eddy DM

5e Versnelling
2 jul 2013
749
370
63
Antwerpen
Type motor
ST1100
Aan het einde van een "invoegstrook" geldt dit toch niet ? Je voegt dan in op een voorrangsweg ?

MofkaP

4e Versnelling
Het gaat over het einde van een rijstrook van de doorgaande rijbaan, een invoegstrook valt daar niet onder.
Wat daar bijvoorbeeld wel onder valt: een weg gaat over van drie naar twee rijstroken.
Dat kan zijn op de auto(snel)weg omdat een rijstrook eindigt of fysiek is afgesloten, maar ook als na een stoplicht of rotonde twee rijstroken overgaan in één rijstrook. Die laatste situatie komt vaak voor; de invoeger die gedwongen is van rijstrook te wisselen gaat dan voor.

MofkaP

4e Versnelling
@Andrew Niet. Jurisprudentie geeft invulling, verduidelijking of uitleg aan de wettelijke regels.
Soms wordt wetgeving aangepast naar aanleiding van jurisprudentie.
Vaak in lijn met de uitspraak, maar soms ook net tegengesteld omdat de wetgever vindt dat het anders moet dan dat de jurisprudentie heeft bepaald.

Tommie

Kilometervreter
30 jun 2015
1.318
1.586
113
59
Zaandam
Type motor
Anders
In deze situatie houdt de rijbaan dus ook op.
Soortgelijke situatie komt op meerdere plaatsen in Amsterdam voor.
Dit is op de Linnaeusstraat. Je voegt hier in naar de rijbaan voor de tram / bus
Voor alle duidelijkheid een tram of bus rijdend in dezelfde richting komend vanaf de halte voor de zebra heeft voorrang !
Ikzelf vind het een onduidelijke markering en had liever haaietanden gezien, maar de wegbeheerder vond dit duidelijker.

Schermafbeelding 2020-02-17 om 17.48.18.png

MofkaP

4e Versnelling
Dat is zeker een merkwaardige verkeerssituatie. Een tram gaat altijd voor, maar hoe zit het dan met een bus?
Dit vraag om ongelukken.
Een kruispunt is elke kruising of splitsing van wegen.
Op een kruispunt verlenen bestuurders voorrang op voor hen van rechts komende bestuurders.
Voor een bus geldt geen uitzondering, voor de tram wel. Ik vraag me af of er wel sprake is van invoegen.
Voor mij zijn het geen naast elkaar gelegen rijstroken, maar is het een kruispunt.

Cire

Kilometervreter
17 mei 2017
1.027
218
63
56
Hoofddorp
Type motor
ST1100
en in het geval van een kruispunt heeft in mijn ogen een bus geen voorrang(?)
kan zijn dat ik een verkeersregel over het hoofd zie maar anders zou ik graag weten waarom er, anders dan dat je van rijstrook wisselt, voorrang zou zijn.
Ik zie wel vaker dat wegbeheerders creatief omgaan met wegdek zodat verkeersregels niet meer eenduidig toepasbaar zijn.

• Mee eens
Reactions: MofkaP

DuinPan

Kilometervreter
10 dec 2017
1.447
1.544
113
58
Haarlem
Type motor
ST1100
Ik denk wel eens dat wegbeheerders dat expres doen zodat je als weggebruiker niet meer zeker weet of je voorrang hebt of niet en alleen al daarom voorzichtiger en langzamer zo'n kruispunt benaderd.

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.900
2.868
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
't Is in elk geval vreemd dat zulke zaken (die toch best geregeld voorkomen) met stille trom gewijzigd worden, maar er geen enkele nascholingsverplichting voor, of informatieverplichting jegens rijbewijsbezitters is. Hoe moet Tante Sjaan uit Appelkutterveen, die haar rijbewijs in de laatste oorlog haalde, medisch wordt goedgekeurd door haar huisarts omdat ze klasgenoten waren en die beslist binnen twee minuten haar rempedaal kan vinden, dit soort wijzigingen te weten komen - laat staan haar gedrag erop aanpassen? Ik durf gerust te stellen dat er best een paar Nederlanders zijn die niet dagelijks de Staatscourant lezen . .

Gelukkig hebben wij hier @MofkaP die wel vaker dit soort handigheidjes te melden heeft. Dank!

MofkaP

4e Versnelling
@Nosegear Het blijft merkwaardig in Nederland. Er zijn mensen aan wie voorlichting niet is besteed, die 50, 60, 70 jaar of langer geleden hun rijbewijs hebben gehaald en nooit de theorie hebben bijgespijkerd. Er staan nog regelmatig bestuurders voor het hekje die menen dat fietsers (langzaam verkeer) van rechts geen voorrang hebben.
Aan borden met teksten als "ritsen vanaf hier" en "geef ritser de ruimte" of pijlen op het wegdek hebben ze totaal geen boodschap.
Ook negeren (spreek uit "nuggèrun" voordat ik onterecht van racisme of xenofobie word beschuldigd) zij volledig het verkeersbordbord "inhalen verboden" dat zowel voor links als rechts rijdende voertuigen geldt.
Wat het hof nu in feite doet is de aanbeveling voor ritsen tot rechtsregel maken.

In sommige landen is het verplicht bij het verlengen van het rijbewijs een (verkort) theorie-examen af te leggen waarvoor men dient te slagen en dat zich vooral richt op gewijzigde regels. Ik zou zo iets dergelijks toejuichen.

Laatst bewerkt:

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.900
2.868
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Ik ben daar ook groot voorstander van. Ik vind het van de rátten dat iemand na een eenmalige hakjes-over-de-sloot-rit z'n rijbewijs voor het leven krijgt toegewezen. Je hoeft bij een eventuele hertest van mij écht niet meer 'tien voor twee' te rijden maar het moet wél evident zijn dat je de kunst beheerst - theoretisch én praktisch. Kon @Firefly maar zo wel eens gelijk gaan krijgen! Stikstof- en fileprobleem opgelost én bakjes minder verkeersslachtoffers.

Maar ja, zet je dát op je agenda als politieke partij dan kun je het regeren wel vergeten.

• Mee eens
Reactions: Tiesemans

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.758
2.389
113
46
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Gewoon tussem de programmas door postbus 51 spotje" je hebt nu voorrang" ..........het kan zo makkelijk zijn.

Timbo

Moderator
Medewerker
28 jun 2013
2.403
943
493
58
Sliedrecht
st1100-1300.wmco.org
Type motor
ST1100
En ik altijd maar geleerd, dat alleen door de overheid aan gewezen voortuigen, voorrangsvoertuigen kunnen zijn.
En dat wij, om het makkelijk te zeggen, de gewone weggebruikers de gelegenheid moeten krijgen om voor te gaan.

Mensen kunnen dan altijd gewoon, zelfs zonder te kijken, invoegen omdat ze voorrang hebben?
Dit zou dus een art. 5 gedraging kunnen zijn.

• Mee eens
Reactions: Cabby

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.259
1.181
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
iedere wet wijziging staat vroegtijdig in de staats courant die voor een ieder te lezen is, dus tot zover de informatie voorziening
Daarbij behoort ieder Nederlands burger de wet te kennen.
En als bjscholing volgens een aantal evident moet staan aan het feit of je nog langer bekwaam bent als auto bestuurder en of motorfiets bestuurder stel je eigenlijk een houdbaarheids datum op de geldigheid van een rijbewijs.
En zul je als vanzelf moeten stellen dat deze niet langer geldig is mocht je onvoldoende scoren
Dit lijkt mij een buitensporige sanctie
tevens heb je dan ook een controlerend orgaan (CBR ?) nodig die al die data gaat vastleggen.
en die krijgen het nu al niet voor elkaar !

er zijn overigens meer opleidingen waarbij je voor het leven jezelf een bepaalde titel mag gunnen maar weinig zegt over je vakbekwaamheid over de lange termijn( als voorbeeld advocaat, dokter, architect)

bijscholing doe je in mijn optiek voor een verder ontwikkeling van je zelf en dan is het altijd erg gemakkelijk om neer te kijken op die mensen die dat nu net (nog) niet hebben

een verplichting lijkt me niet wenselijk

rav4

3e Versnelling
17 nov 2012
159
63
28
64
Deventer
Type motor
Anders
Het mag dan wel in de staatscourant staan, maar niet iedereen heeft daar een abonnement op. Ik vind dat de overheid wat dat betreft wel wat meer ruchtbaarheid mag geven aan wijzigingen in de wetgeving.

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.259
1.181
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Je hoeft er ook geen abonnement op te hebben
alle wijzigingen zijn te vinden via

online, gemeentehuis en openbare bibliotheek dus met het excuus dat ik het even niet wist en waarom heb je me niet gebeld..

klinkt misschien simpel maar zodra er bij iemand een scheet dwars zit word het in alle kleuren en geuren gemeld via social media en ge re-tweet maar voor zaken die belangrijk zijn om te weten hebben we het even te druk .
misschien toch een personal coach
indien het met de zelfredzaamheid niet zo meer wilt vlotten.

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.758
2.389
113
46
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Blijkbaar sta jij elke dag stil bij het feit dst je de overheid moet bezoeken om te kijken of er een voorrangsregel is gewijzigd,of windmolenvrrbod of een verbod op klagen.........nou ik niet ik heb soms niet eens tijd voor mezelf laat staan voor de overheid.
Postbus 51 of op de voorpagina .........klaar en iedereen weet het

MofkaP

4e Versnelling
er zijn overigens meer opleidingen waarbij je voor het leven jezelf een bepaalde titel mag gunnen maar weinig zegt over je vakbekwaamheid over de lange termijn( als voorbeeld advocaat, dokter, architect)
Volgens mij ben je niet helemaal goed op de hoogte. Juist van advocaten en artsen wordt verlangd (verplicht) dat zij regelmatig cursussen of seminars volgen om hun kennis op peil te houden, zo niet dan worden door de onderscheidene beroepsorganisaties de licenties of vergunningen ingetrokken en mogen zij niet meer als zodanig werkzaam zijn.
Daarbij is die bijscholingsverplichting vaak opgenomen in een wettelijke regeling of er geldt een zelfregulering.
Een dergelijke verplichting geldt voor veel meer beroepen en vakgebieden, ook beroepen zonder titulatuur.
Of het ook voor architecten geldt dat weet ik niet, maar ik kan mij zo voorstellen dat zij zich op de hoogte dienen te houden van nieuwe en veranderde bouwtechnieken, materialen en (bouw)voorschriften.

Een rijbewijs is ook een soort vergunning; voldoet iemand niet meer aan de voorwaarden (praktijk en theorie) dan zou die vergunning ook moeten (kunnen) worden ingetrokken. Met 70 jaar of ouder is een keuring voor de fysieke gesteldheid / geschiktheid verplicht bij verlenging van die vergunning om een voertuig te mogen besturen. Die eis van fysieke en geestelijke gesteldheid / geschiktheid geldt ook in sommige andere gevallen bij iemand die jonger is dan 70 jaar (Bijvoorbeeld bij sommige aandoeningen of na sommige ingrijpende medische ingrepen).
Zie Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid 2011, vooral art. 5 https://wetten.overheid.nl/BWBR0030613

Laatst bewerkt:
  • Mee eens
Reactions: Nosegear

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.900
2.868
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
@elmo: Postbus 51 is misschien een kanaal, maar ik bijvoorbeeld kijk geen televisie. Ik heb geen abonnement, want ik word helemaal geshuffeld van al die ***reclames dwars door m'n film heen. Ik Netflix, Prime of DVD/BluRay wel als ik tijd over heb. Kranten lees ik online, maar die zijn behoorlijk vluchtig; als er iets gebeurt wat meer interessant wordt gevonden door de redactie dan verschuift ander nieuws al snel naar de achtergrond en zou je het kunnen missen. Daarnaast heb ik een (gezonde?) twijfel aan wat de media mij als waarheid door de strot proberen te wringen . .

De laatste keer dat PB51 werd ingezet om een gewijzigde verkeersregel bekend te stellen veroorzaakte overigens meer onduidelijkheid dan helderheid: "Geef het door, rechts gaat voor". Sappige slogan, maar wie van rechts mag er dan voor? :Search:Formeel is de Staatscourant de bron, maar da's nou niet echt een fijn leesbaar ding. Komt in de buurt van de Rotterdamse telefoongids qua amusementswaarde . .

@Timbo: Voorrangsvoertuig? Waar haal je dat vandaan? Voorrang is een zaak tussen bestuurders op kruisende wegen; dat heeft met voor laten gaan niets te maken. Mooi voorbeeld dat een beetje theoretisch bijspijkeren een goede zaak kan zijn! ;)
Zonder kijken ergens invoegen kan inderdaad art. 5 WVW zijn, maar is wel moeilijk te bewijzen. Voorheen werd de zijdelingse verplaatsing gezien als bijzondere manoeuvre maar daarop is nu blijkbaar een uitzondering geschapen. Het wordt er niet simpeler op zo.

@waffie: Dat 'iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen' houdt al jarenlang juridisch geen steek meer; echt een kreet uit een andere eeuw. Iedere rechtbank veegt dat meteen van de tafel; er zijn teveel lokale regels waarvan een burger redelijkerwijs niet op de hoogte kan zijn, en een te gebrekkige communicatie plus een veel te hoge mutatiefrequentie om dat bij te houden als je geen 'law professional' bent (en zelfs die houden maar een paar richtingen bij). Daarnaast is de complexiteit ervan voor velen ook niet meer te bevatten, hetgeen het begrip 'kennen' ondermijnt. Het Hof in Leeuwarden heeft jaren geleden al gesteld dat als de Staat zich op dat credo wil beroepen dat de Staat dan ook verplicht is om eenieder constante juridische educatie te bieden.

En iemand die niet (voldoende) rijvaardig is de rijbevoegdheid ontzeggen is buitensporig?? Totdat hij iemand doodrijdt, en dan wordt er weer gemauwd dat 'die eikel gewoon een rijbewijs had en waarom doet niemand daar wat aan'! Het feit dat je levenslang bevoegd bent door één keer met zweet in de bilnaad door een examentje te glippen is lachwekkend; moesten we in de luchtvaart eens gaan hanteren. Je speelt wél met andermans leven. Daarnaast vergrijzen we in hoog tempo en komen er met de dag meer tachtigplussers die spookrijden of gas- en rempedaal door elkaar halen. Het rijbewijs is een vergunning, een permissie, en mag dus als zodanig worden ingetrokken. En dat is niet per sé permanent: als iemand wat lesjes neemt en weer slaagt (voor een écht examen, wat mij betreft, niet een skilltest) kan hij de weg weer op tot z'n volgende check / rijbewijsverlenging.

En v.w.b. de bijscholingsverplichting: artsen, vliegers, machinisten, advocaten en zo links en rechts nog heel wat meer beroepsgroepen moeten nascholen op straffe van verlies van bevoegdheid. Zelfs rij-instructeurs! terwijl je van die groep mag verwachten dat ze een bovengemiddelde kennis- en skillset hebben. Architect is overigens correct, maar da's geen beschermd beroep. Bouwkundige weer wel - en daarvoor geldt ook wel degelijk een periodieke nascholingsverplichting.

Laatst bewerkt:

Tommie

Kilometervreter
30 jun 2015
1.318
1.586
113
59
Zaandam
Type motor
Anders
En toch is het heel eenvoudig.
Geef elkaar een beetje ruimte en gelegenheid. Wil je zo graag eerst: ga maar.
Je zal merken dat je een stuk relaxter gaat rijden en net zo snel thuiskomt. met een grotere kans op heelhuids thuiskomen.
Ik weet het, de meerderheid van de Nederlandse weggebruiker snapt het niet en wil één seconde eerder de kruising overzijn dan ieder ander,
Één auto eerder in de file staan, jou als motorrijder van de weg drukkend.
Ik ben niet heilig hoor, af en toe komt de oude ik boven en heb ik maar één gasstand: vol!
Maar geef het goede voorbeeld en denk aan je eigen bloeddruk.
Het lukt mij ook steeds vaker.

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.900
2.868
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
En toch ben ik het niet helemaal met je eens, @Tommie! Uiteraard is wat galanterie zo nu en dan geen slechte zaak, maar ik heb er toch ook de nodige ongevallen door zien ontstaan. Voorbeeld: automobilist stopt voor voetganger die in een plensbui wil oversteken (heel galant), maar doordat de achteropkomende auto dat niet verwachtte (mede door slecht zicht door de bui) en er achterop reed lag die voetganger er alsnog onder . . In de twaalf jaar dat ik dagelijks op de weg zat heb ik dat soort akkefietjes echt -tig keer gezien. Fietsers van rechts met haaientanden tóch voor laten gaan met een wijds gebaar ('kómt u maar!') waarna die fietser vervolgens vanaf zijn rechterkant in elkaar gereden wordt. Om de regels veilig te kunnen buigen moet je ze heel grondig begrijpen - en dat doet het gros van de verkeersdeelnemers zeer beslist niet.

Veel mensen staan er niet bij stil waarom die verkeersregels er zijn. Dat heeft namelijk niet direct met regelzucht te maken. Als verkeersdeelnemers zich strak aan de regels houden, dan worden ze voorspelbaar voor andere verkeersdeelnemers die daarop hun plan aan kunnen passen. En als die ander doet wat ik al voorspelde dat hij zou gaan doen is de kans dat alles heel blijft een stuk groter. Laat eenieder vooral doen wat hij (m/v) nodig acht, maar van mij krijgt iemand die geen voorrang heeft het écht niet, tenzij ik moet voorkomen dat er brokken vallen.

MofkaP

4e Versnelling
@Nosegear Dat fenomeen zie ik 's morgens wel vaker bij schoolgaande kinderen op de fiets. Automobilisten die "beleefd" willen zijn en die fietsende kinderen voor laten gaan, terwijl zij geen voorrang hebben. Ook nog gevaarlijk omdat die kinderen in hun verwachtingspatroon ervan uit gaan dat ze wel voor kunnen, dat leidt alleen maar tot ongelukken.
Ik heb mijn kinderen altijd geleerd: je blijft gewoon staan.
Overigens bestaat er in het verkeersrecht ook nog een zogenaamd "eendenarrest," de automobilist die zonder verkeersnoodzaak plotseling remt en stopt en vervolgens van achteren aangereden wordt die is mede schuldig (in dat specifieke geval voor 50%) aan het ontstaan van het ongeval. In dat specifieke geval ging het om eenden die de rijbaan wilden oversteken, vandaar de naam. De Hoge Raad oordeelde dat het verwachtingspatroon hier ook van belang is, de ander hoeft in redelijkheid niet te verwachten dat er zonder verkeersnoodzaak wordt geremd.

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.900
2.868
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Yep, zeker naar kinderen toe heb je een opvoedkundige taak - helemaal als verkeersprofessional. Ik laat ze ook niet zomaar voorgaan; laat ze eerst maar leren hoe het moet, dan kijken we later wel eens of en hoe het anders kan.

Met het eendenarrest moet je overigens wel heel voorzichtig zijn want het sleutelwoord is 'verkeersnoodzaak'. Het hangt van een fors deel juridische willekeur af of je in voorkomend geval succesvol daarop een beroep kunt doen.

• Mee eens

Cabby

5e Versnelling
26 aug 2019
406
810
93
Heerlen
serilence.com
Type motor
ST1300
Ja @Nosegear jouw voorbeeld van 'galant voorrang geven' is zo herkenbaar!!!!
Duitsers zijn absoluut galanter in het verkeer dan Nederlanders. In Limburg merkt men hoe dit galante gedrag, zelfs tot aanrijdingen lijdt!
Fietsers in Duitsland zijn namelijk nóg meer beschermt, ze krijgen/hébben (bíjna) overal voorrang. Duitse automobilisten remmen bij het verlaten van de rotonde dus áltijd voor aankomende fietsers!! Ze letten er helemaal niet op of die dán wél of géén voorrang hebben; ze stoppen!! Wij Nederlanders rekenen daar niet op en 'knallen' op onze Duitse mobilist, deze schuift vooruit en ligt de fietser er dus alsnog onder.

• verrast

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.900
2.868
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Weer een mooi voorbeeldje van waar de EU punten laat liggen. Waar zijn de Europese Verkeersregels?
Maar goed, zolang we zelfs in dit ene land er niet in slagen uniforme verkeersregels te hanteren kunnen we het op Europese schaal wel shaken. Denk bijvoorbeeld aan parkeerregels voor je motorfiets (of je vrachtauto): die regels verschillen per gemeente!

• Mee eens
Reactions: Cabby en Tiesemans

Tommie

Kilometervreter
30 jun 2015
1.318
1.586
113
59
Zaandam
Type motor
Anders
@Nosegear
Hoi Marcel.
Ik ben het helemaal met je eens. verkeersregels moeten opgevolgd worden. Dat is duidelijk, veilig en zo hebben we het afgesproken.
De voorbeelden die je aanhaalt zie ik helaas ook dagelijks. Ik moet ook regelmatig in de ankers voor dat soort 'beleefde' idioten.
En vooral kinderen moet het goede voorbeeld, lees de juiste verkeersregels bijgebracht en voorgedaan worden.
De ene dag krijgen ze 'beleefd' voorrang en morgen denken ze dat ze voorrang hebben en kom ik eraan en rij ze (bijna) plat.
Nee dat vind ik ook niet goed en dat bedoel ik ook niet.

Ik heb me in mijn eerdere pleidooi misschien niet helemaal goed duidelijk gemaakt.
Waar ik op doel zijn de verkeers sukkels die zo nodig hun vehikel voor mij proppen (ook als ik met mijn bus van 20.000 kg rijd).
De verkeers hufters zeg maar. Die gasten die tot over het verdrijvingsvlak door rossen en dan vol in de ankers hun gti voor je douwen waardoor de ruimte die je tot je voorganger had geminimaliseerd wordt en je zelf ook in de remmen moet.
Dan bekruipt mij in eerste instantie de wil om die auto / taxi / fiets / brommer / brommobiel / etc. eens even goed de les te lezen dan wel plat te rijden.
En het lukt me dus steeds vaker om op zo'n moment te denken " ok, ga maar met je suïcidale drang. Ik haal even diep adem, blijf zen en ga weer door.":angel:
Nog lang niet altijd hoor, en dan gebruik ik met alle soorten van genoegen die luchthoorn en laat ik zo'n idioot van schrik 2 meter de lucht in springen. :duivel:

PanEuRoel

Klokje Rondrijder
15 jan 2015
3.622
2.240
113
Hulst
Type motor
ST1100
@Tommie , blijf diep ademen en bedenk, wat je ook doet , het gaat niet veranderen. Veel te veel egootjes.
Spijtig dat zo'n luchthoorn op een motor niet past. Zou fijn zijn, een Stebel in het kwadraat. :Smile:

• Mee eens
Reactions: Cabby en Tiesemans

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.900
2.868
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Nou, dan zijn we het dus wel eens @Tommie. Dat soort fruitcakes zijn me ook een doorn in het oog. Denken niet verder dan het puntje van hun motorkap - áls ze al denken. Precies daarom zou ik nou een groot voorstander van een theorie- en praktijktest bij het verlengen van het rijbewijs zijn. Geldklopperij? Denk het niet; we moeten eens ophouden met het zien van een rijbewijs als een verworvenheid, een recht en het gaan zien voor wat het is: een permissie, een vergunning die ingetrokken kan en mag worden als je je om welke redenen dan ook structureel niet aan de regels houdt.

Cabby

5e Versnelling
26 aug 2019
406
810
93
Heerlen
serilence.com
Type motor
ST1300
Voor mij mag er ook weer een pure 'snelwegpolitie' worden ingevoerd. Met meer onopvallende, dan opvallende dienstauto's, om onze verkeers-asotjes eens goed aan te pakken. Meteen lik-op-stuk belijd; rijbewijs kwijt, auto kwijt, dokken!

Maar goed, daar hebben we de bezetting nú al niet voor, dus dat gaat hem niet meer worden, ben ik bang. Dus hebben ze van het Rijkswaterstaat personeel BOA's "gemaakt"! Nu gedragen díe zich vaak als Cowboys, omdat ze opeens blauwe zwaailichten mogen voeren.
Vooral alle beroeps- en woon-werk-chauffeurs onder ons, zullen de meeste last hebben van alle verkeers-asotjes. Het beste is inderdaad; rustig blijven, want je doet er niks aan!

• Mee eens
Reactions: Nosegear

Sjaak

Kilometervreter
21 sep 2018
1.176
597
113
68
Wieringerwerf (NH)
Type motor
ST1300
Ik denk dat veel ouderen de beslissing om te stoppen met rijden niet zo gauw zullen nemen. Sommigen voelen zich niet meer helemaal zeker maar willen de onafhangkelijkheid niet opgeven. Bij een theoretische- en praktische test kan dan (bij een negatieve test) die beslissing uit handen worden genomen door de overheid. Ik denk dat er ouderen zijn die dan opgelucht zullen zijn.

PanEuRoel

Klokje Rondrijder
15 jan 2015
3.622
2.240
113
Hulst
Type motor
ST1100
@Nosegear

En vooral kinderen moet het goede voorbeeld, lees de juiste verkeersregels bijgebracht en voorgedaan worden.
De ene dag krijgen ze 'beleefd' voorrang en morgen denken ze dat ze voorrang hebben en kom ik eraan en rij ze (bijna) plat.
Nee dat vind ik ook niet goed en dat bedoel ik ook niet.
Dat is vooral bij ons een dingetje. Wij wonen in een grensstreek met België. Als de Belgen bij ons in het stadje rijden en ze zien een fietser wachten om over te steken -fietser moet voorrang verlenen- dan stoppen ze om de fietser over te laten steken. Als je dit rijgedrag van je voorganger niet kent, verwacht je niet dat er gestopt gaat worden, fietser moet immers wachten.
Onze kinderen hebben wij geleerd om altijd te wachten, totdat ze zeker weten dat ze voorrang krijgen, want Nederlandse auto's rijden gewoon door.
Verwarrend? Echt wel!! :Smile:

Timbo

Moderator
Medewerker
28 jun 2013
2.403
943
493
58
Sliedrecht
st1100-1300.wmco.org
Type motor
ST1100
@Timbo: Voorrangsvoertuig? Waar haal je dat vandaan? Voorrang is een zaak tussen bestuurders op kruisende wegen; dat heeft met voor laten gaan niets te maken. Mooi voorbeeld dat een beetje theoretisch bijspijkeren een goede zaak kan zijn! ;)
Zonder kijken ergens invoegen kan inderdaad art. 5 WVW zijn, maar is wel moeilijk te bewijzen. Voorheen werd de zijdelingse verplaatsing gezien als bijzondere manoeuvre maar daarop is nu blijkbaar een uitzondering geschapen. Het wordt er niet simpeler op zo.

Hoi @Nosegear,
Je vraagt aan mij waar ik "Voorrangsvoertuig" vandaan haal..
hier dus:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2020-01-01

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
Geldend van 01-01-2020 t/m heden

Hoofdstuk I. Begripsbepalingen
Artikel 1

voorrangsvoertuig
: motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen voert als bedoeld in artikel 29;
voorrang verlenen: het de betrokken bestuurders in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen;

Artikel 29

1 Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.
2 De in het eerste lid genoemde bestuurders mogen aanvullend op de in dat lid bedoelde verlichting overdag knipperende koplampen voeren.
3 Bij ministeriële regeling kunnen voorschriften worden vastgesteld betreffende het blauwe zwaai-, flits- of knipperlicht, de tweetonige hoorn en de knipperende koplampen.

Een beetje theoretisch bijspijkeren zou dat een goede zaak zijn?
Voor mij?

Natuurlijk altijd
Dat geldt voor jou, voor mij en voor ons allemaal. ;)

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.900
2.868
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
@Timbo, ik heb twaalf jaar les gegeven op alle categorieën voertuigen (theorie en praktijk), dus geloof me als ik zeg dat ik wel weet wat een voorrangsvoertuig is. ;) Maar in dit draadje ben jij echt de eerste die de kreet gebruikt ( https://www.st1100-1300.eu/threads/afwijkende-voorrangsregel.11142/post-223799 ). Vandaar mijn vraag waarom je dat ding erbij haalt, want daar ging het niet over.

En ik altijd maar geleerd, dat alleen door de overheid aan gewezen voortuigen, voorrangsvoertuigen kunnen zijn.
En dat wij, om het makkelijk te zeggen, de gewone weggebruikers de gelegenheid moeten krijgen om voor te gaan.
Je eerste zin klopt in essentie, maar heeft niets met de posts daarboven te maken want het ging niet over voorrangsvoertuigen maar 'gewone' weggebruikers. In de tweede zin doe je het echter voorkomen alsof alleen een voorrangsvoertuig voorrang kan hebben en de rest van de weggebruikers alleen elkaar voor moeten laten gaan onder bepaalde omstandigheden, en dat is domweg onjuist. Als ik als bestuurder op een voorrangsweg rijd heb ik voorrang, en is het niet zo dat voertuigen uit de zijstraten (dus met 'haaientanden') mij voor moeten laten gaan; ze moeten mij voorrang verlenen. Dat maakt mij niet opeens de bestuurder van een voorrangsvoertuig. Idem dito als ik de bestuurder van rechts ben op een kruising van gelijke orde: ik heb dan voorrang, en niet 'het recht om voorgelaten te worden'.

Eenvoudig gezegd: voorrang is een situatie tussen bestuurders onderling, op elkaar kruisende wegen. Van 'voor laten gaan' is sprake bij voetgangers onder bepaalde omstandigheden (ze zijn geen bestuurders, dus hebben per definitie nooit voorrang) en bijzondere verrichtingen (keren, achteruitrijden, etc.) en bijzondere manoeuvres (rijstrookwisselingen, in- en uitritten etc.).

Timbo

Moderator
Medewerker
28 jun 2013
2.403
943
493
58
Sliedrecht
st1100-1300.wmco.org
Type motor
ST1100
@Nosegear ,

Ik weet dat je jaren lang rijlessen hebt gegeven. Dus wat dat betreft heb ik de volste vertrouwen dat je weet wat voorrangsvoertuigen zijn.

Voorrangsvoertuigen haalde ik er bij, vanwege de volgende volzin:
"Mensen kunnen dan altijd gewoon, zelfs zonder te kijken, invoegen omdat ze voorrang hebben?

Ik vond dit erg kort door de bocht, en gevaarlijk.
Dit is rijden als een blind paard.

Voorrang krijgen en voorrang nemen zit een wezenlijk verschil in.
Ik hou in het algemeen nog steeds vast aan: voorrang krijgen. Dit is in het algemeen gezonder voor mezelf, en vaak ook voor de overige weggebruikers.
Ook al gaat het hier niet over kruisende wegens.

In dit draadje ging het over als jou rijstrook ophoud te bestaan ( niet zijnde een invoegstrook ) op een recht doorgaande weg, om welke reden dan ook.

De bestuurder op de rijstrook daar naast links of rechts moet dus voorrang verlenen aan de invoegende bestuurder.
In deze laatste zin krijgt de invoegende bestuurder dus de gelegenheid om in te voegen.

Al met al denk ik dat we op het zelfde spoor zitten.
Alleen drukken we ons anders uit.Drinks (als we niet hoeven te rijden)

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.900
2.868
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Uiteraard kun je never zomaar opzij komen zonder te kijken. Ongevallen voorkomen doe je samen, niet in je eentje; dat geldt onverkort voor een voorrangsvoertuig. En het is beslist beter om voorrang te krijgen dan het te nemen (al moet je tegenwoordig soms wel eens een beetje drammen voor je krijgt waar je recht op hebt, maar da's een ander verhaal).

Als jouw rijstrook ophoudt en je dus naar een daarnaast gelegen strook zult moeten is dat géén voorrangssituatie. Toen niet, nu niet. Er zijn immers wel twee bestuurders, maar niet op kruisende wegen. Voorheen was de rijstrookwisseling een bijzondere manoeuvre, waarbij je als 'wisselaar' alle VERKEER voor moest laten gaan (dus óók een eventuele voetganger). Dat is aldus MofKap's openingspost in dit geval niet meer zo. Je moet zo'n wisselaar in dit geval voor laten gaan. (Wat ik overigens een volstrekt stupide uitspraak van de rechter vind, want er bestond al een regel die deze situatie adresseerde. Uitzonderingen op regels zijn basis voor onduidelijkheid en dus voor ongevallen).

Lijkt wellicht triviaal, maar 'voorrang' en 'voor laten gaan' zijn in compleet andere artikelen geregeld in het RVV en hebben betrekking op andere groepen weggebruikers.

• Slim
Reactions: Timbo

MofkaP

4e Versnelling
Al lang geleden heeft het hoogste rechtscollege in al zijn wijsheid bepaald dat de termen "voorrang verlenen", "voor laten gaan" en "de gelegenheid geven" inhoudelijk hetzelfde betekenen. Dat het verschil in gebruikte terminologie slechts de vrijheid van de wetgever betreft om zich op verschillende wijze uit te drukken. In alle gevallen betekent het: de voorrangsgerechtigde in staat te stellen zijn weg ongehinderd te vervolgen.
Er wordt in de toelichting wel een aardig voorbeeld gegeven: De bestuurder die de indruk wekt aan de ander geen voorrang te verlenen door snel op een kruispunt aan te komen rijden (waardoor de ander snelheid mindert of remt), maar op het laatste moment toch stopt, die verleent geen voorrang en begaat een overtreding. Immers hij stelt de ander niet in staat ongehinderd zijn weg te vervolgen.

PS Ik was ff weg, zat in Marokko, maar kon gelukkig nog terug. Was wel ff spannend.

• Informatief
Reactions: panpatje en Timbo

GerritH

3e Versnelling
8 jan 2019
157
150
43
68
Type motor
ST1100
Nu we toch bezig zijn; wat is dan precies een uitrit? Ik vraag dat, omdat er soms sprake is van 'wegen' die gescheiden zijn, door een stoep of een doorlopende trottoirband.

Gibbel

Kilometervreter
28 aug 2013
843
470
63
62
Herentals (B)
www.gibphoto.be
Type motor
ST1100
In het geval van de foto hierboven (net nagevraagd) heeft het doorgaande verkeer voorrang op het invoegende verkeer,,, Zouden die stippellijnen er NIET staan dan heeft het invoegend verkeer voorrang omdat die re rechterzijkant van de rijbaan volgd. Maar doordat de stippellijnen er staan veranderd de invoegende auto van rijstrook en moet die voorrang verlenen aan de doorlopende rijbaan. Dit zijn toch even nuances die in overweging genomen moeten worden,,, Dus als de stippellijn stopt voor het einde van de invoegstrook dan heeft de bestuurder op de invoegstrook voorrang, loopt de stippellijn door tot het einde van de invoegstrook dan heeft deze GEEN voorrang...

Laatst bewerkt: