• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

ST1300 Balhoofdlagers vervangen, stuur verhoger aanbrengen.

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
798
389
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Laatste paar dagen op mijn gemak bezig geweest om ook bij mijn combinatie de balhoofd lagers te vervangen.
Conische lagers waren bij niet mogelijk, daarom de originele moeten plaatsen. En zelfs daar was een probleempje mee waar ik pas op het laatst achter kwam.
Gelukkig kunnen verhelpen en de klus toch geklaard. Daarna meteen stuur verhogers geplaatst.
Van dit spektakel heb ik ook foto's gemaakt. Beetje bewerkt en er een verhaaltje bij geschreven, een soort roman zeg maar....

Het zal iets afwijken van een ''normale'' solo Pan, maar in grote lijnen zijn de werkzaam heden hetzelfde.
Veel kijkplezier, alle tips en vragen zijn welkom.
 

Bijlagen

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.953
1.068
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Nou nou Andreas.
Zeer leerrijk , goede foto's en duidelijke uitleg.
Ik heb ervan genoten en zou er gelijk aan willen beginnen.
De foto bij de draaibank noem je jezelf een " amateur " ?
Ja zeg .
:bravo:
 
  • Like
Reactions: Pathfinder

marccc

Kilometervreter
14 aug 2013
976
385
63
59
koersel ( België)
Type motor
ST1300
ik kan de foto's niet openen , maar je hebt een st1300 ???? conische lagers passen altijd ! in eender welke motor
zoek maar uit er worden speciale setjes verkocht voor elke moterfiets . en die zullen ook veel sterker zijn voor met de zijspan te rijden
 

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.082
339
83
overveen
Type motor
ST1300
prima man,zo heb ik het een aantal weken geleden ook gedaan,alleen hoefde ik niet af te draaien overigens zonder koelen of verhitten tik je de schalen er zo in,
volgens mij hoef je je stuur niet van de vlinderplaat te halen als je de bovenste bouten van je kroonplaat gelost hebt tik alles in een keer eraf,binnenkort ga ik het doen om de boel even na te stellen.
Fred a
 
  • Like
Reactions: panman1100

Garfield

4e Versnelling
12 mei 2017
317
154
43
Amersfoort
Type motor
Anders
Prachtig gedaan. mooi zeg, dat speciale gereedschap ! Ik heb een holle tafelpoot van 5 euro bij de Praxis gebruikt om het onderste lager op het balhoofd te plaatsen ;)
 
  • Like
Reactions: Pathfinder

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.577
2.113
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Beste Andreas,
DIT ZIJN NIET ALLEEN WOORDEN MAAR OOK DADEN. :bravo::bravo::bravo::bravo::bravo:
Je spreekt niet alleen over gereedschap, je werkt ermee en je hebt het dan nog eens ook.
Man wat een voorbeeld en een kracht ben je voor het forum man, gewoon TOP.
Met deze foto's en teksten steek je gewoon meneerke HAYNES los voorbij, als hij dit topic ziet en leest is deze vast jaloers op je en mag je direct voor hem gaan werken, dit om geen concurrentie te kunnen krijgen die hem gewoon plat walst.
 

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
798
389
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Aan ieder bedankt voor de leuke, toffe, reacties.
Tja, soms kloot je ook wel eens wat aan.....maar dat zet ik natuurlijk niet op de foto.
Ik doe het graag, soms zijn het wat teveel foto's en soms wat overdreven.
Vind het leuk als ik iemand anders ermee helpen kan, ik maak ook gebruik van andere info en kennis waar ik niet van op de hoogte ben.
En ja Erwin, soms voel ik mij wel eens een amateur, ben ik boos op mijzelf als het niet gaat zoals het moet.
Muziekje en een shot koffie erbij en door.

@marccc, in zoverre heb je gelijk dat het onderste balhoofd lager wel past. Het bovenste niet, het is een ''verlengd'' balhoofd. Als je het pdf bestand zou kunnen zien zal je het meteen begrijpen.

@Fred-A, klopt helemaal. Daar ik er toch een verhoger op ging monteren alles los gehaald. Is waarschijnlijk bij meerdere Pan's wel een tip om dit eens los te maken. De 4 inbusboutjes van de stuurhelften waren zeer moeilijk los te krijgen. Die onder het kapje gingen vanzelf.
Heb er nu RVS A4-80 inbus ingedraaid.

@Garfield, kijk, weer een tip. Zo zie je maar weer, voor alles is er een oplossing.

@marc Pan , dank je voor je mooie reactie. Brengt mij wel op een idee, solliciteren...
 
Laatst bewerkt:

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
798
389
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Veel radio, Wdr 4, 100,5, L1. En veel muziek op de pc. 70e T/M nu.
Franstalig, Duits, Spaans. Maar ook Ramstein ! ....zo nu en dan.
 

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.953
1.068
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Pan Europees dus :).
Ik ben wat blijven hangen in de jaren 80.
ABBA , OMD , Tears for Fears , George Michael , Phil Collins , a-ha- , Pet Shop Boys , Prince , wat disco nummers enz ....... .
 
  • Like
Reactions: Pathfinder

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.082
339
83
overveen
Type motor
ST1300
Jazz en blues.
@Pathfinder ,dat is een uitstekend idee omdat het als het ware vastgerot zit in het alu,ik heb er ook RVS in zitten,
iets anders heeft iemand keggen van Nico Bakker er op zitten,kijk eens of het materiaal niet gecorrodeerd is,mag niet,maar bij mij was dat wel het geval,en flink ook halve keg weg gecorrodeerd,ik naar Nico kreeg zo een nieuw setje mee,overigens kan geen kwaad om ze een keer los te halen,want ook hier staal en alu het bijt elkaar, boutjes zou je zo maar moeten uit boren.
gr Fred A
 

Biker T

5e Versnelling
3 jul 2016
522
419
63
54
Waspik
Type motor
ST1300
Mooie en duidelijke foto's, Pathfinder :bravo:
Ik heb afgelopen april mijn balhoofdlagers vernieuwd, maar had niet zulke mooie en handige lager(schalen) trekkers tot mijn beschikking. Desalniettemin, toch alles schadevrij kunnen vervangen.
 

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
798
389
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
@Biker T, klopt helemaal. Heb het ook al vaker voorheen met han en span werk, tuingereedschap en noem maar op gedaan. Als je het vaker gaat doen is aangepast gereedschap wel gemakkelijk.
 

Biker T

5e Versnelling
3 jul 2016
522
419
63
54
Waspik
Type motor
ST1300
Zeker. Maar als je het 1x in de tien jaar dit doet, is het niet echt rendabel lijkt me :)
 

RicoAmsterdam

Motorrijles
19 apr 2019
1
0
1
39
Type motor
ST1300
Laatste paar dagen op mijn gemak bezig geweest om ook bij mijn combinatie de balhoofd lagers te vervangen.
Conische lagers waren bij niet mogelijk, daarom de originele moeten plaatsen. En zelfs daar was een probleempje mee waar ik pas op het laatst achter kwam.
Gelukkig kunnen verhelpen en de klus toch geklaard. Daarna meteen stuur verhogers geplaatst.
Van dit spektakel heb ik ook foto's gemaakt. Beetje bewerkt en er een verhaaltje bij geschreven, een soort roman zeg maar....

Het zal iets afwijken van een ''normale'' solo Pan, maar in grote lijnen zijn de werkzaam heden hetzelfde.
Veel kijkplezier, alle tips en vragen zijn welkom.


Heb je ook alle maten van het speciaal gereedschap. Mooi pdfje maar ik mis echt wat diepte info van het gereedschap die je gebruikt. Die kroonboutmoersleutelmaten moet ik weten. Hoor graag een reactie hierop.

Groet Ricardo
 

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
798
389
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Voor mij was het al een hele opgaaf om een pdf bestand te maken van deze reparatie.
Heb er niet bij stil gestaan om ook nog eens alle aanhaal momenten en maten van het gereedschap te vermelden.

Als je sleutelervaring hebt en het e.e.a. al eens gedaan hebben zal je niet veel extra's nodig hebben.

In het reparatie handboek staan de Oem nrs van het Honda gereedschap. Daar kan je op Googelen en dan kom je vanzelf het e.e.a. tegen.
Momenteel kan ik je helaas niet verder helpen.
Succes met jouw reparatie.
 

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
798
389
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
@marccc , de binnenpijp van EML steekt aan de bovenzijde net te ver uit (foutje denk ik),
De conische kant valt / komt dan er tegen.
Kwam er zelf ook pas bij demontage van de oude achter.

(PS 8 Jan 2018 heb je mij dezelfde vraag gesteld)

En sorry voor de late reactie, wegens omstandigheden kijk ik niet zoveel meer op de pc.
 
  • Leuk
Reactions: marccc
Bovenaan Onderaan