data-csrf="1560930305,e930a8a2fa5f395561e0a58a0a424e28" banden | ST1100-1300.eu

banden

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

marccc

Kilometervreter
14 aug 2013
953
373
63
59
koersel ( België)
Type motor
ST1300
hallo , ik rijd jaren met de michelin pilot R 4 banden , wie rijd met welke banden en kent het verschil tussen ;

MICHELIN of BRIDSTONE
 

ruudb

Kilometervreter
10 feb 2017
1.095
348
83
52
Anna Paulowna
Type motor
ST1300
Ik heb nu ook de Michelins hiervoor de bridstone bt30 en bt31 gehad maar of het nu komt dat mijn motor ervaring groeit (rij nog maar 2,5 jaar) weet ik niet maar op de Michelins voel ik me veel zekerder.
 

GrisPan

5e Versnelling
5 okt 2014
740
573
93
Schagen
Type motor
ST1300
had een 1300....op BT31 evo en PR4 gereden. Michelins geven meer vertrouwen en stuurgevoel. Maar ja, het is zo persoonlijk.
 

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.494
1.851
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Heb de laatste 45 jaar op van alles gereden nu ligt de Pilot Road 4 eronder en ik ben er zéér over te spreken, de T30 Evo was ook niet slecht, maar die hielden het bij mij nooit zo lang vol, 9000K en op.
 

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
439
187
43
Pernis - Rotterdam
Type motor
ST1100
Inderdaad zo persoonlijk. Nu Bridgestone voor en achter. Ben tevreden. Volgende mogelijk afhankelijk van de financiële kant op dat moment.
 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.382
5.124
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
Daar gaan we weer Yahoo:

Er wordt altijd veel gekletst over motorbanden, persoonlijke voorkeur wordt vaak vertaald als “de beste band”.

Koffietafel-analyses waarom 0,2 bar boven of onder het advies veel beter zou zijn voor de slijtage of grip.
Bij een schuiver wordt steevast de band als schuldige aangewezen en niet de rijder die eerst naar zichzelf zou moeten kijken.

En uiteraard de ik-weet-het-toch-beter ervaringsdeskundigen die ooit een slechte ervaring met een merk hebben gehad en nooit meer dat merk onder hun motor willen en dit aan iedereen laten weten hoe slecht die band of merk is.

Feit is wel dat 10 jaar terug de motorbanden van de grote A-merken al prima banden waren en zaken als meerdere compounds en verbeterde profielen er alleen maar voor gezorgd hebben dat grip en slijtage nog beter zijn afgedekt.
De meeste motorbanden van vandaag de dag zijn gewoon erg goed en doen zeker niet voor elkaar onder.

Maar het blijft een persoonlijke keus.
Ik ben tevreden met hetgeen ik er nu op heb liggen , dus hou ik het voorlopig zo.
 

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.866
1.009
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Ik heb Bridgestone erop liggen.
BT 30 .
Misschien stap ik wel eens over op Michelin maar ik ben zeer tevreden van dit merk.
Verschil kan ik dus nog niet geven.
Met mijn voorlaatste achterband heb ik 12 600 km gereden en die was echt op dan.
Met mijn laatste voorband heb ik 15 000 gereden.
 
Laatst bewerkt:

Duckati

4e Versnelling
14 nov 2018
207
156
43
45
Haren
Type motor
ST1100
Nu heb ik er ook een ver setje Bridgestone BT's onder en ze rijden prima, ook al we met z'n tweeën op de motor op pad zijn.
Lange autowegbochten gaan goed, rotondes gaan goed....
 
  • Like
Reactions: Mister Vogezen

Twointje Pan

3e Versnelling
14 nov 2012
185
140
43
56
Deinze
Type motor
ST1300
Bridgestone , al 12 jaren op mijn Pan. maal Pilot road eronder laten om na 300 kilometers de banden er terug af gooien, voelde mij echt niet op mijn gemak .
Het was precies mijn Pan niet .. Dus voor mij zolang ik mij goed voel op Bridgestone blijf ik bij dit merk.

TwointjePan
 

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
4.141
1.742
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Reed eerst met Bridgestone, die lagen erop. Sleten naar mijn mening te snel, toen overgestapt naar Michelin Road Pilot 4GT.

Vorig jaar, voor mijn reis naar de Pyreneeën, setje Bridgestones laten monteren. Michelin moeilijk leverbaar en duur.

Nu, na iets meer dan 7.300 km, laat ik weer Michelin achterband monteren.
 
  • Leuk
Reactions: Dennis

DuinPan

Kilometervreter
10 dec 2017
817
807
93
57
Eenhoornstraat 1, 2024 RW Haarlem
Type motor
ST1100
Ik rij een ST1100. Januari 2019 voor opnieuw Bridgestone BT031 laten monteren. Op vorige voorband probleemloos 19.000 km gereden. Gisteren achter opnieuw Bridgestone BT023R laten monteren. Ook hier op de vorige band zonder problemen 19.000 km gereden. De banden vlakken op het laatst wat af in het midden waardoor je bij het aanzetten van de bocht wat meer 'in de bocht valt'. Dat afslijten in het midden zal wel komen omdat ik voornamelijk op snelwegen en provinciale wegen rij. Ik herken het fenomeen van 'in de bocht vallen' nu en schrik er niet meer van. Het is voor mij een waarschuwing om vanaf nu wat vaker naar mijn profiel te gaan kijken.
 

rienst1300

Motorrijles
14 mrt 2016
10
6
3
59
Type motor
ST1300
Sinds kort een setje Dunlop Roadsmarts eronder laten leggen. Ik rij St1300.
Afgelopen weekend naar de Eifel en Luxemburg geweest, kan niet anders zeggen dat het lekker rijd. Maar dat deed de vorige set, Bridgestone T30, ook in het begin. De T30 voorband heb ik er 13000 op gehad, maar bij 9000 was het beste er wel vanaf, dus de levensduur vond ik maar beperkt.
Ben benieuwd hoe lang ik met de Dunlops doe!
 

Jan Pan

Moderator
Medewerker
14 feb 2013
1.333
889
413
53
Gorinchem
Type motor
ST1300
Grappig, de banden waar we het over hebben bestonden nog niet eens toen we al op de Pan zaten.

Rijstijl, gewicht, gevoel en wat voor wegen rijd je? alles heeft een grote invloed op de banden en dus je fietsgedrag.

Maar het blijft leuk te lezen dat een ieder zijn eigen voorkeur heeft :) en zo moet ook!
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.060
841
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
ja ja ja... ik ken die verschillen wel en kan er ook uren over praten, iedere summier detail is van invloed op de zaken waar gebruikers gevoelig zijn en daar maken de marketeers volledig gebruik van.

Het is mijn ervaring dat er feitelijk het meest gevraagd wordt om een band die lang mee gaat, superieure grip heeft in de regen en uiteindelijk een goede verhouding heeft tussen prijs en levensduur.
Men is minder gevoelig om te kiezen voor het type band dat feitelijk het beste van de motorfiets naar boven laat komen.
Mede omdat het sport-segment en het tour-segment motorfietsen steeds dichter bij elkaar gaan liggen
Zo zien we ook banden reeksen die gekenmerkt worden met letters als GT (Pirelli was hiermee het eerste) wat voor grand tourismo staat
en in de volksmond , dit de banden zijn die je moet hebben indien je van mening bent dat jou motorfiets een zware motorfiets is, stevig beladen met hoge kruissnelheden comfortabel over de gebaande weg kan vliegen.
Ja..emotie doet wat met je

Daar komt bij dat gebruikers zich ook graag willen identificeren door te kiezen voor een band waarvan ze van mening zijn dat deze het beste bij het merk motorfiets past,
Maar ook chauvinistisch gedrag bestaat.

veel Japanse fietsen staan origineel vaak op Bridgestone en Italiaanse motorfietsen kiezen graag Pirelli en daar waar Peugeot graag Michelin verkiest gaat BMW weer graag voor Metzeler.
En kijken we over de grootte plas ... HD tja dat is toch vaak Dunlop.
Maar we hebben ook nog de importeurs... zij wisselen ook graag banden waar hun eigen voorkeur naar uit gaat, neem de firma PON want iedere voertuig staat hier op Continental banden.

Maar er is zoveel meer.... en dat zijn beslist niet de fabrikanten waar we iedere dag aan denken.... zo maken firma.s als Mitas, Shinko, Kenda, Anlas,heidenau ook zeer interessante producten
Wie heeft die banden al eens geprobeerd?

Feit blijft, dat gevoel van grootte invloed is maar vaak gevoed door meningen van anderen en aangevuld met eigen ervaringen die uiteindelijk bepalen waar men zich het beste bij voelt en het is bijv mijn taak om de gebruiker adviseren omtrent al die mogelijkheden
 

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.866
1.009
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Dikwijls is het met vele dingen zo , onbekend is onbemind.
Mitas, Shinko, Kenda, Anlas,heidenau zijn merken waar ik al eens van heb " gehoord " maar zelf nog niet meegereden.
De bandenkeuze is voor een groot deel gebaseerd op een " goed gevoel , vertrouwen " en voor mij minder op levensduur.
Nu mijn laatste achterband BT 30 Evo heeft 9000 km gereden en ik zit op de indicatoren en dat is toch geen monster afstand.
Dat wiel heb ik er gisteren uitgehaald en vervangen door een ander wiel met terug een BT 30 Evo omdat mijn voorband BT 30 Evo zowat half is.
Tegen sept ( mijn reis ) zal mijn voorband ook wel vervangen moeten worden en denk ik er toch over om dan voor en achterwiel te laten schoeien met een ander merk.
Ik kijk nog wat rond en mail wat rond en vraag leden hun bevinden over Dunlop Roadsmart bijv.
Michelin , Dunlop , Continental , ….. zijn ook goed maar het zit vooral tussen de oren en daar moet ik vanaf stappen en durven iets anders te nemen en daar dan ook aan te wennen en te vertrouwen.
Het is zoals drugs , is het lekker blijf je het nemen.
 
  • Mee eens
Reactions: Rimconator

stxrider

1e Versnelling
4 dec 2012
31
8
8
Bergschenhoek
Ik zie hier verschillende antwoorden van ST1100 en ST1300 eigenaren. Vergeet niet dat de :vroem: karaktereigenschappen van (motoren) de ST1100 en ST1300 anders zijn t.o.v. elkaar. Ook de manier van rijden (agressief / rustige rijstijl) van de berijders zelf is van invloed met en zonder duo, en dan heb je het nog niet eens over de banden Rofl
 

Marcel Zeist

3e Versnelling
15 aug 2015
130
41
28
55
Zeist
Type motor
ST1300
Al 4 keer lek gereden met een Michelin Pilot Road 4. denk niet dat ik die weer wil..
 

Marcel Zeist

3e Versnelling
15 aug 2015
130
41
28
55
Zeist
Type motor
ST1300
in twee gevallen was het een een klein steentje van de asfaltslijtlaag die de vrijwel nieuwe band lek prikte (binnen een week). Kan aan het steentje liggen, maar dat heb ik 80.000 km daarvoor niet eerder gehad. De 3e was een stuk staaldraad wat band (net 20km oud) doorboorde en wat er nu mee is weet ik nog niet maar hij loopt leeg, is een spijkertje of een staaldraadje oid. Nou kan ik natuurlijk gewoon veel pech hebben gehad in de laatste pak m beet 10k km, maar ik heb stellig de indruk dat de PR4 vaker lek gaat dan je zou mogen verwachten, en ik zie op internet dat meer mensen die mening zijn toegedaan. Verder slijt de PR4 (achter) naar mijn idee een stuk sneller dan zijn voorganger. Dus als de PR3 nog leverbaar is gaat die er binnenkort weer onder maar de PR4 denk ik niet meer..
 
  • Like
Reactions: Nosegear

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.866
1.009
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Banden van een bepaald merk worden in verschillende landen geproduceerd , toch ?
Stel dat ze een bepaald merk , type in een laagloon land produceren , is het dan mogelijk dat een band uit die fabriek een mindere kwaliteit heeft dan een band die van een andere fabriek komt uit een land dat geen laagloon land is ?
Dat dan eventueel een weerslag kan hebben op de kwaliteit , levensduur van een band.
 
  • Mee eens
Reactions: Rimconator

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.605
2.297
413
51
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Theoretisch wel, maar ieder Europees bedrijf dat in lagelonenlanden de productie laat doen heeft eigenlijk wel een lokale kwaliteitsbeheerder. Zonder dat treedt al snel de 'Chinese Methode' op: beetje bij beetje wordt de kwaliteit van het product minder totdat er veel klachten beginnen te komen. Op dat punt wordt dan de laatste stap teruggedraaid en is het minimum kwaliteitsniveau dat nog wordt geaccepteerd bereikt.

Wij hebben voor ons bedrijfje een jaar of wat geleden ook het een en ander laten maken in Azië, en de eerste serie was fantastisch. Daarna ging het in galop bergafwaarts tot we zelf eens een kijkje gingen nemen. Ik denk dat een beetje bandenboer die zichzelf serieus neemt daar fulltime mensen toezicht op laat houden. Voor ons was die stap te kostbaar, en we hebben de latere productie in Slovenië laten doen.
 

Telkamp

4e Versnelling
24 apr 2017
273
123
43
52
Stadskanaal
Type motor
ST1300
Vorige week de pr4 gt laten monteren... geeft me meer gevoel dan de Bridgestone. Benieuwd naar de levensduur.
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.060
841
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Beste Marcel,

Jou beeld ten aanzien van de bandenpech by de banden van Michelin is gevormd vanuit jouw ervaringen.
Het beeld van wat ik heb als erkend banden specialist en boven dien banden hersteller is anders.

Vooropgesteld dat de data wel voorhanden is, wordt deze niet verzameld en van daaruit, is het erg moeilijk om een onderbouwd beeld te krijgen over hoe en waarom er lekke banden ontstaan.
De motorzaak is in Nederland vaak de eerste locatie waar men terecht komt, en met alle respect voor deze bedrijven.
Zij zijn geen bandenspecialisten maar vervangers van banden.
Derhalve zal hun eerste advies ook altijd vernieuwing van de band inhouden.
En daarmee is het probleem opgelost.
Het kost wat maar daar krijg je ook wat voor.

Ik ben echter van mening dat herstelling altijd een serieuze overweging moet kunnen zijn
Ik maak hierbij wel de opm. dat na het aanbrengen van een zogenaamde noodherstelling, deze mogelijkheden wel direct beperkter zijn.

Van motorfietsbanden weten we, dat een penetratie van een vreemd voorwerp de meest voortkomende oorzaak is.
Echter het directe gevolg kan verschillend zijn.
Het luchtverlies kan namelijk erg langzaam gaan waardoor het niet direct opgemerkt wordt.
Want hierdoor wordt het voertuig niet direct onbestuurbaar.
Het wordt pas opgemerkt als het voertuig onstabiel rijgedrag gaat vertonen of erger.. een klapband krijgt ten gevolge van de enorme weerstand en warmte ontwikkeling.

De andere vorm is natuurlijk onmiddelijk veel drukverlies zodat het voertuig vrij direct onstabiel en daardoor onbestuurbaar is.
Dit is een gevaarlijke situatie omdat hiermee de tijd om een veilige heenkomen te vinden ,erg beperkt is.
BIjv motorfietsen die nog gebruik moeten maken van binnenbanden.
Gelukkig komt dit bij motorfietsen en scooters steeds minder vaak voor.

Terugkomend op het merk Michelin,

Zij gaan beslist niet vaker lek als andere merken.
Maar dat sommige merken zich wel beter laten herstellen dan Michelin.
Michelin heeft namelijk een zeer licht karkas en hierdoor is er beduidend minder vlees om een herstelling succesvol te laten zijn.
Maar dit karkas geeft dan weer wel die positieve rijeigenschappen waar zoveel gebruikers van houden.
En zo blijft het kiezen !
maar hierbij wat feiten.

De kans op lekrijden is groter naarmate de band verder afgesleten is.
Zo komen de meeste lekke motorbanden voor in de laatste 30 % van het rest profiel.
Er veel motorrijders zijn, die rijden met een te lage bandenspanning en hierdoor al snel 20 % meer brandstof verbruiken en beduidend minder kilometers uit hun banden weten te halen (- 25 %)
Spijkers en nagels de meest voortkomende vreemde objecten zijn.
Rijders de meest fantastische zaken bedenken om al die vreemde objecten weg te vangen
spatlappen, grote magneten onder de motor hebben hangen, anti lek gebruiken tegen lekrijden,
handje vol parkers bijhebben etc

hierbij voor de liefhebber nog wat leesvoer waarom grote banden stuk gaan
sommige zaken kun je ook doortrekken naar personen en motorbanden

we ergeren er ons allemaal wel eens aan maar zodra we weten waarom....
 

Bijlagen

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.807
2.793
113
46
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Met een 1100 die bs banden links laten leggen. Van de 100 mensen die bs banden gehad hebben (023/t30) heeft het grootste deel van de gebruikers dezelfde klachten.
Zat te lezen over die bs banden op dit forum en de 1100. Nog steeds dezelfde slijtage bij nieuwe leden die de bs eronder hebben laten zetten.
Kan geen toeval meer zijn.
Mijn roadsmart 3 zit er nu 20.000 onder. En die gaan nog wel ff mee.
Gerry (rip) had de Michelin onder zijn 1100 . Gerry was een man van ruim 150 kilo en die deed met zijn michelin tussen de 20k en 30k.
Ik heb trouwens ook de metzler gehad en hoor ook goede verhalen van Pirelli gehoord.
Waar ik benieuwd naar ben is wie er op bredere banden is gaan rijden en wat hun ervaringen zijn.
 

Marcel Zeist

3e Versnelling
15 aug 2015
130
41
28
55
Zeist
Type motor
ST1300
Hoi Ad,

tja 2 x lek in een week in een vrijwel nieuwe band is misschien gewoon pech. Dat de nieuwe PR4 na 20km een stuk staaldraad op vrat was vette pech (overigens door jou zelf op vakkundige wijze top gerepareerd!) Nu zit er weer een stukkie staaldraad in (van de staalborstel van zo'n wegenveegmachine?) en loopt ie langzaam leeg (0,1 bar per uur) Maar ik ben er nu wel klaar mee. Ik heb zeker 85k km gereden op een stuk of 6 setjes Pilot road 2, 3 en 4. Maar ik ga nu toch wat anders proberen. Ik dacht eerst aan de Metzeler Roadtec 01, maar die heeft geen complete set voor de ST1300. Daarom denk ik dat ik een setje Dunlop Roadsmart III gaat worden.
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.060
841
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
misschien is de metzeler roadtec Z 8 dan iets

deze was nog maar net 6 maanden uit toen men al met de roadtec 01 kwam
de verschillen zijn minimaal
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.060
841
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
De Dunlop heeft een stijver carcas (tov de metzeler) en dat geeft veel feedback wat voor sommige als teveel van het goede wordt ervaren
Dit neemt niet weg dat de dunlop roadsmart III een populaire keuze is
Ik ervaar iets minder comfort met de Dunlop roadsmart III en vandaar mijn advies voor de metzeler
 

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.551
2.102
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Ik ben een MICHELIN P 4 fan, voor mij gewoon top,
Maar ik ben iemand die graag experimenteer, met Dunlop Roadsmart, Michelin , Metzeler en Bridgestone.
Nu ruim 6 maand licht er de Bridgestone Sport Touring T30F op, vind deze véél beter dan wat er tevoren van Bridgestone op de markt was.
Maar deze luxe heb ik dan, als ik in de bergen de pasjes ga rijden gaan mijn reserve wielen er onder met de Michelin pilot 4.
De Metzeler Z6 ook een leuke band voor de pasjes in de Spaanse Pireneén maar vrij duur voor mij, de zijkant gewoon helemaal kaal gereden op 6000 Km, waarvan 2000km autobaan, het midden vlak was ook half weg.
 
  • Snap er niets van
Reactions: Jan KoekePan