Benzine lucht

Jeroen Fresco

Beginnend Bestuurder
4 okt 2020
12
8
3
41
Den Haag
Type motor
ST1300
Goedemiddag Allen,

Inmiddels 2 weken in het bezit van mijn ST1300 en wat rijd dat heerlijk !! Echter zodra ik stil sta voor het stoplicht stinkt de motor naar benzine. Nou heb ik er niet heel veel verstand van maar volgens mij is dat niet de bedoeling, wat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn en wat zou de oplossing hiervoor zijn ? Nogmaals: ik heb er niet heel veel verstand van, maar zou dat wel willen hebben.......

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
2.798
1.778
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
Ik zou er onrustig van worden, heb je nog garantie?
Dan kun je er mee terug gaan naar de verkopende dealer..
Anders is er hier kennis genoeg aanwezig om je te helpen..
Laat je het ons weten als je er achter bent wat het is?

Jeroen Fresco

Beginnend Bestuurder
4 okt 2020
12
8
3
41
Den Haag
Type motor
ST1300
Heb enkel garantie op het blok, zal vanavond een e-mail sturen. Het is wel een rot end weg om ff langs te gaan.....

Hans60

2e Versnelling
23 jan 2020
65
88
18
60
Poortvliet (Zeeland)
Type motor
ST1100
Ik heb sinds kort een GL1500 en rook eveveens een stevige benzinelucht. Het blijkt dat de fiets het afgelopen jaar vrijwel niet gereden heeft en de kwaliteit van de benzine flink achteruit is gegaan. Nu ik twee keer getankt heb, is de lucht vrijwel (of helemaal) weg.
Concreet; tank zover mogelijk leegrijden en tanken met wat betere peut. In ieder geval e5 met wat additieven. Dan nog een keer snuffelen.. suc6 Jeroen!

RRR

Kilometervreter
18 sep 2016
970
630
93
Dalen
Type motor
ST1300
Hij stinkt als de motor loopt. De geur die uit je uitlaat komt en de geur van benzine die ergens in vloeibare vorm weglekt verschilt. Als de motor loopt, draait de benzinepomp en wordt er druk opgebouwd. Misschien ergens een lek(je) in een benzineleiding? Als het lijkt op de lucht van een te rijk benzinemengsel uit je uitlaat, kan het slechte benzine zijn, maar misschien ook wel een slechte thermostaat. Wordt het blok warm genoeg (3 blokjes)? Zo niet en je temperatuurmeter blijft steken bij twee blokjes, dan komt 'ie niet goed op temperatuur en wordt er teveel benzine ingespoten. Is je benzineverbruik normaal? Een defecte thermostaat kan ook voor een verhoogd benzineverbruik zorgen. Zitten de originele dempers er nog op? Zo niet, dan heb je geen catalysatoren meer waardoor de uitlasgassen ook anders kunnen ruiken. Succes met je speurtocht!
Groet. Rob.

Laatst bewerkt:

RRR

Kilometervreter
18 sep 2016
970
630
93
Dalen
Type motor
ST1300
Ligt aan je rijstijl. Bij normaal gebruik (je houdt je aan de maximum snelheid) rond de 1:17. Het kan zuiniger, maar dan moet je niet boven de 80 km uitkomen.

• Mee eens
Reactions: S-Tsw-1300

Jeroen Fresco

Beginnend Bestuurder
4 okt 2020
12
8
3
41
Den Haag
Type motor
ST1300
Mijn benzineverbruik is gemiddeld 1 op 17. De motor komt op temperatuur (3 blokjes). Wat me wel opvalt is het hoge stationaire toerental van zo’n 1500tpm zodra de motor warm is.

Zodra ik afrem en uiteindelijk stil sta voor een verkeerslicht wordt ik ingehaald door een benzinelucht, lijkt mij dat dit uit de uitlaat komt toch ?

RRR

Kilometervreter
18 sep 2016
970
630
93
Dalen
Type motor
ST1300
1500 tpm bij een warme motor is te hoog. Dit zou rond de 1050/1100 tpm moeten liggen en kun je afstellen met de gekartelde knop die rechts bij het ventilatierooster in de kuip zit. Misschien ruik je daarom wel een benzinelucht. Of zit er misschien zo'n aftermarket boosterplug op? Die verrijkt het benzinemengsel waardoor de motor minder schokkerig oppakt (https://st1100-1300.eu/threads/boosterplug.9099/).

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
2.798
1.778
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
@RRR en @E.R. Ik haal met mijn Pan, (volgens Spritmonitor) gemiddelde gemeten over 19.850km: 1 op 20,44
Daarvoor rijd ik provinciaal, snelweg en overal de maximum toegestane snelheid. (Soms ietsje meer..)
Ik tank Super 100+ bij TanQyou in mijn woonplaats. Het is geen wedstrijdje verpissen qua zuinigheid!!

TuinfluiterPan

5e Versnelling
28 okt 2014
681
480
63
61
Flevoland
Type motor
Anders
Soms is de oorzaak simpel....toch lekkende benzineleiding ...ontluchting benzinedop..

Het laatste is makkelijk te controleren...stuk rijden en dan even stoppen benzinedop openen en als het luchtzuigt is er onderdruk.

Putput

3e Versnelling
9 nov 2014
132
123
43
55
Dieren
Type motor
ST1100
Geen idee, of de 1300 net als de 1100 (en de pc800) ook een vacuüm benzine kraan heeft. Mijn pc800 stonk ook bij stoppen naar benzine, bleek het rubber van de vacuum afsluiter lek te zijn. Revisie setje..... opgelost.

Biker T

5e Versnelling
3 jul 2016
645
580
93
55
Waspik
Type motor
ST1300
Nee @Putput , een 1300 heeft geen benzinekraan. De 1300 is een injectie machine en heeft een benzinepomp in de onderste tankhelft. De 1300 heeft 2 tank helften. Het gedeelte waar je de pistool van het tankstation in duwt is een echte tank. Deze zit met slangen verbonden met een tweede tank onder het zadel.

01.jpg Vanuit de onderste tankhelft wordt de benzine naar de injectoren gepompt.

Of deze slangetjes hierboven zijn lek, maar dan zou je altijd benzine moeten ruiken. Of het slangetje naar de injectoren is lek en dat ruik je als je het contact aanzet en de benzinepomp druk op de leiding gaat zetten. Of het is inderdaad oude benzine wat hierboven vermeld wordt.

tManneke

3e Versnelling
20 mrt 2020
146
226
43
64
Brussel
Type motor
ST1300
Mijn benzineverbruik is gemiddeld 1 op 17. De motor komt op temperatuur (3 blokjes). Wat me wel opvalt is het hoge stationaire toerental van zo’n 1500tpm zodra de motor warm is.

Zodra ik afrem en uiteindelijk stil sta voor een verkeerslicht wordt ik ingehaald door een benzinelucht, lijkt mij dat dit uit de uitlaat komt toch ?
Dat heeft de mijne dus ook. Ook na 2x groot onderhoud. Kan het ook wat met een automatische choke te maken hebben? Na 20km lijk ik er geen last meer van te hebben.

Andre st1300

5e Versnelling
5 sep 2019
575
504
93
53
Raalte
Type motor
ST1300
En let idd op, soms is de slang tussen beide tanks aan vervanging toe. Deze verouderd en doe je dan je tank omhoog kan die scheurtjes ( dus lek of poreus ) vertonen of zelfs scheuren. Dit gebeurde vorig jaar bij het vervangen van het luchtfilter.

drivervince

4e Versnelling
15 nov 2012
259
168
43
Utrecht
heb zelf ook last van benzine lucht gehad,
is nog niet helemaal weg maar het werd wel minder toen ik erachter kwam dat 1 uitlaatklem kapot was, en deze vervangen had.

en succes!

grt,
V

• Informatief
Reactions: Tiesemans