1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Benzinepomp zoemt niet.

Discussie in 'ST1300' gestart door Mister Vogezen, 5 jan 2018.

  1. Mister Vogezen

    Mister Vogezen Kilometervreter

    Vandaag na verschillende werkzaamheden aan mijn motor wil ik hem starten , nougatbollen.
    Contact opzetten , ik hoor verschillende relais aantrekken ( rechts achter zij paneeltje , links achter het zijpaneeltje " fuel cut off relais of engine stop relais ?, en achteraan ECM ? ) en op het dashboard brandt de neutraal lamp het ABS lampje en het lampje met het oliekannetje.
    De benzinepomp hoor ik niet niet zoemen.
    De zekering in het zekeringkastje achter het linkse zij paneeltje FI coil pump van 20 A is van de benzinepomp denk ik die is niet stuk.
    Startmotor draait goed rond maar hij start niet.
    Ik heb verschillende stekkers ( ook bank angle sensor ) uit elkaar gehaald om ze een laagje vaseline te geven , dit allemaal met afgekoppelde batterij.
    Is het mogelijk dat het te maken heeft met een stekker die betrekking heeft met de pomp en dat die stekker niet goed is ingeklikt ?
    Als dat zo zou zijn waar moet ik dan ergens zoeken , links , rechts ?
    Even polsen hier alvorens ik verder zaken uit elkaar ga halen want het kan evengoed iets heel simpel zijn.
    Het is misschien nuttig of niet , de motor heeft ongeveer 2 maanden stil gestaan vanwege het onderhoud.
    Alvast bedankt voor de suggesties.
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2018
  2. Jan KoekePan

    Jan KoekePan 5e Versnelling

    Kak! Geluiden die je niet wilt horen, of juist wel..
    Zou de brandstofpomp zelf stuk kunnen zijn?
    Ik duim voor je dat het meevalt!
     
  3. bpsw

    bpsw 5e Versnelling

    kijk even naar je stopknop of deze goed staat

    gr
    Bas
     
  4. Mister Vogezen

    Mister Vogezen Kilometervreter

    Dat kunnen we al schrappen , die staat in de goede positie.
     
  5. marc pan

    marc pan Klokje Rondrijder

    Al eens met je reserve sleutel proberen te starten.
    Contact van je zijpikkel dat blijft hangen!
     
  6. Hunter

    Hunter 5e Versnelling

    heb je spanning op de pomp?
     
  7. Mister Vogezen

    Mister Vogezen Kilometervreter

    @Marc , met de reservesleutel gaat het ook niet.
    Het zijpootje , het ik eraf gehad om het scharnierpunt te reinigen en terug in te vetten.
    Is dat niet 1 geheel met een gegoten stekkertje die zijpootschakelaar ?
    Kan ik die stekker uit elkaar halen en dan met een draadje kortleggen ?
    Maar als ik het elektrisch schema bekijk staat het contact van de zijpoot in serie met het contact van de koppeling hendel en als 1 van die 2 niet gesloten is kan denk ik het startrelais niet werken en de startmotor ook niet draaien ?
    Startmotor draait rond.

    @Hunter , je idee over de spanning van de pomp had ik ook al gelezen in het wph en ook hoe ik dat moet doen .
    Mijn voltmeter ligt bij mijn pa en daar ga ik morgen pas heen .
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2018
  8. Henny

    Henny 1e Versnelling

    Als de sleutel niet goed wordt herkend door het HISS systeem dan brand ook de F1 lamp.
    Deze brand bij jou niet dus de sleutel is goed.
    Toevallig niet de noodschakelaar bediend ?
     
  9. Mister Vogezen

    Mister Vogezen Kilometervreter

    Hoi Henny , noodschakelaar staat in de goede positie .
    Was al eens geopperd.
    Toch bedankt.
     
  10. Hunter

    Hunter 5e Versnelling

    omdat er, zoals je zegt, veel stekkers zijn los geweest, toch proberen die stekkerverbindingen te controleren. En zeker massa checken...
    is de ECU los geweest? ook zeker deze pennen in de stekker en ECU goed controleren op gebogen soldaatjes.

    Als je de benzinedop open zet en je oor aan de opening zet, hoor je dan de pomp ook niet (bij opzetten contact)?
     
  11. Mister Vogezen

    Mister Vogezen Kilometervreter

    Ik ga nog even mee bomen op het probleem.
    In de service manual staat een schema op 5.6 , boek is te downloaden via het forum.
    Fuel system diagram.
    Ik lees in het schema dat de benzine pomp niet werkt als het contact - engine stop relais niet gesloten is
    - fuel cut off relais niet gesloten is
    - engine stop switch niet gesloten is
    -contactslot niet is ingeschakeld
    -als hoofdzekering van 30 A stuk is ( 2 x )
    -als sub fuse 10 A stuk is
    - als bank angle sensor niet werkt
    -als de benzinepomp stuk is.
     
    • Creatief Creatief x 1
    Laatst bewerkt: 5 jan 2018
  12. Hunter

    Hunter 5e Versnelling

    ik zou toch de spanning meten op de pomp, om deze te kunnen uitsluiten.... meten is weten, anders is het gokken.

    bij de monding vertrekken om de bron te vinden...
     
    • Leuk Leuk x 1
  13. Mister Vogezen

    Mister Vogezen Kilometervreter

    Ik heb niets losgemaakt aan de ECU omdat ik er niet goed bij kon komen.
    Er zoemt niets Hunter , er komt geen spanning aan de pomp en komt er wel spanning aan dan is ze stuk.
    Dit laatste kan natuurlijk altijd maar dat probeer ik even te vergeten want er zijn andere zaken gedaan met het onderhoud zoals die stekkers.
    Het idee dat het ergens in stekkers zit lijkt me ook redelijk aan te nemen.
    Wat ik zeker ga nakijken is die omvalschakelaar , is hij goed gemonteerd en zit die stekker wel goed en eventueel eens uitmeten.
     
  14. Mister Vogezen

    Mister Vogezen Kilometervreter

    Klopt ,
    zal moeten wachten .
    Meettoestel is niet hier maar is een goed idee om verder gericht te kunnen zoeken als er geen spanning aankomt.
    Alvorens daar spanning aankomt moeten er verschillende relais gesloten en spoeltjes bekrachtigd zijn.
    Die engine stop switch is ook afgezekerd met 10 A en die zekering is ook in orde.
    Knipsel.PNG
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2018
  15. Hunter

    Hunter 5e Versnelling

    Ik kom nog eens terug op de stekkers, niet toevallig een stekker omgewisseld?
    stekkers onder het zadel ook allemaal mooi in elkaar?
     
    • Leuk Leuk x 1
  16. Mister Vogezen

    Mister Vogezen Kilometervreter

    Tja ,
    volgens mij niet.
    Als je ergens stekkers uit elkaar haalt is dat gewoonlijk met een aantal en die zitten dan in zo'n plastieken mofje en die hebben verschillende kleuren , vormen , meer of minder pinnetjes.
    Daarin iets verkeerd doen is altijd mogelijk maar het lijkt me sterk.
    Eerder een stekker niet goed in elkaar gedrukt dat zou eerder kunnen.
     
  17. Hunter

    Hunter 5e Versnelling

    Misschien een rare vraag, waar de motor gestald staat zitten daar muizen?
    als dat het geval is kunnen er kabels zijn doorgebeten.

    Ik denk nog steeds mee, hopelijk komt er snel een oplossing...
     
  18. Mister Vogezen

    Mister Vogezen Kilometervreter

    Nee , geen muisjes.
    Die staat hier bij ons in de berging / wasplaats.
    Ik heb zojuist de stekker uit elkaar gehaald die naar de pomp gaat en terug in elkaar geschoven , misschien een slecht contact ?
    Er is ook geen oxidatie te zien aan die pinnetjes.
    Als ik morgen geen spanning meet dan open ik de rode noodstop schakelaar ( en werking omvalschakelaar want de combinatie van die 2 zorgen ervoor dat het spoel van de engine stop relais kan werken ) om eens te reinigen want als die niet sluit komt er ook geen spanning op het engine stop relais en die bedient dan weer het fuel cut off relais en dat bedient dan de pomp.
    Het is een ketting en alle schakels moeten sterk zijn.
     
    • Leuk Leuk x 1
    Laatst bewerkt: 5 jan 2018
  19. Guyke

    Guyke 5e Versnelling

    Als hij ervoor draaide zou het mij verwonderen dat het de pomp is maar alles kan natuurlijk.
    Ik blijf het volgen.
    Mijn vermoeden is natuurlijk één van de stekkers dat niet goed geklikt zit of pinnetje naar achter geschoven.
    Zeker goed op de kabels letten die in de stekkers gaan.:Shrug:
    Hoop hier morgen wel te lezen dat hij terug draait. Pleasantry
     
    • Leuk Leuk x 1
  20. Mister Vogezen

    Mister Vogezen Kilometervreter

    Daar hoop ik ook op .
    Mijn meettoestel ligt inderdaad bij mijn pa in Geel.
    Morgen zal krapjes zijn want we worden bij mijn ma verwacht in Lommel voor Nieuwjaar
     
  21. Mister Vogezen

    Mister Vogezen Kilometervreter

    De relais engine stop en fuel cut off werken.
    Ttz , de relais trekken aan , de contacten doormeten kon ik niet doen.
    Ik kan al uitsluiten dat de spoelen stuk zijn.
     
  22. marc pan

    marc pan Klokje Rondrijder

    Kan je je de accu eens goed opladen, als ie 2 maand heeft stilgestaan dan zal deze ook wel iets van spanning verloren hebben. De ST1300 is daar ook wat gevoelig aan.
     
  23. Mister Vogezen

    Mister Vogezen Kilometervreter

    Mijn accu heeft geregeld aan de lader gehangen.
    Ik heb even getest wat je schreef , even die schakelaar van de jiffy kort leggen.
    Dat geeft geen verschil.
     
  24. Mister Vogezen

    Mister Vogezen Kilometervreter

    Ik wil niet te vroeg victorie kraaien maar ik heb zo'n vermoeden dat ik mijn omvalschakelaar ondersteboven heb gemonteerd.
    In mijn boek staat dat de draden die uit het toestel komen aan de bovenzijde moeten zitten.
    Als ik kijk naar mijn sensor op mijn motor zitten die aan de onderzijde.
    Zo zal de benzinepomp niet werken omdat die sensor denkt dat ik onderste boven rijd :).
    Als dat zo is , pfffff er staat nochtans " up " op die sensor en ik plaats hem dan waarschijnlijk " down ".
    Gelukkig had ik nog niet alles al terug geplaatst van mijn kuip , nu kan ik er nog " gemakkelijk " in kijken.
    Wordt vervolgd.
    Knipsel 1.PNG
     
    • Lol Lol x 2
    • Leuk Leuk x 1
    • Winnaar Winnaar x 1
  25. Henny

    Henny 1e Versnelling

    De fout die beschrijft met de omval schakelaar komt mij bekent voor. Je bent niet de eerste.
    Ik had hier al eerder aan gedacht maar niet begrepen dat je de Pan zo ver "ontmanteld" had.
    Bij demontage laat ik deze voortaan zitten en haal alleen de stekker er van los.
    Als dit de oplossing is, heb je geluk. Dat is beter dan onbetrouwbare contacten in de stekker verbindingen!
     
    • Informatief Informatief x 1
  26. Mister Vogezen

    Mister Vogezen Kilometervreter

    Opgelost !
    Het was inderdaad de omvalsensor die ondersteboven was gemonteerd.
    Nu zoemt hij lekkerrrrrrrrrrr.
    Ik val er zelf ook van om :).
    Bedankt voor het meedenken.
    Slaap wel.
     
    • Leuk Leuk x 4
    • Winnaar Winnaar x 3
    • Lol Lol x 1
    • Informatief Informatief x 1
  27. Hunter

    Hunter 5e Versnelling

    Toppie, ben blij dat het opgelost is....
     
    • Leuk Leuk x 1
    • Mee eens Mee eens x 1
  28. marc pan

    marc pan Klokje Rondrijder

    Weer zo'n tip dat wij in onze rugzak kunnen steken.
     
    • Mee eens Mee eens x 3
  29. marccc

    marccc Kilometervreter

    omwisselen gaat niet , maar te goed invetten wel . los doen en nakijken
     
    • Informatief Informatief x 1
  30. drivervince

    drivervince 3e Versnelling

    :bravo::bravo:

    altijd blij te lezen als iemand de oplossing heeft gevonden.
    top gedaan !

    V:D
     
    • Mee eens Mee eens x 1
  31. TuinfluiterPan

    TuinfluiterPan 4e Versnelling

    Onnodige Quote verwijderd

    Herkenbaar probleem..ook 2 weken zitten puzzelen...alles doorgelaten alle relais de module in de achterkant..zucht en ineens ...zou het de omvalschakelaar bij de koplamp

    .yep...

    Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 apr 2018 om 06:05
  32. Mister Vogezen

    Mister Vogezen Kilometervreter

    2 Weken ?
    Dan was je lekker bezig :).
    Ook goed dat het in orde is gekomen.
     
  33. TuinfluiterPan

    TuinfluiterPan 4e Versnelling

    Onnodige Quote verwijderd

    Klopt..tijdens het werk constant bedenken wat fout is of kapot..alle relais doormeten..kost niet heel veel tijd..maar alles na werk..in koude schuur..
    Wachten op versterking ...in kennis en kunde natuurlijk...je kan ook niet alles weten..en daar gaat tijd in zitten...maar het is achteraf zeer leerzaam...smile

    Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 apr 2018 om 06:04
  34. Mister Vogezen

    Mister Vogezen Kilometervreter

    Kennis en kunde ,
    ja dat hebben we allemaal te samen hier .
    Iedereen weet wel iets en zo kom je er wel uit.
    Super gewoonweg.
     
    • Leuk Leuk x 1
  35. Mister Vogezen

    Mister Vogezen Kilometervreter

    Vandaag , na het omdraaien van de omvalsensor getracht de motor te starten voor de carbtune.
    Contact op , zoooooooeeeeeeeeeeeem , aha de benzinepomp hoor ik.
    De startknop even beroeren en hup , weg was hij.
    Neig !
     
    • Leuk Leuk x 3
  36. FirestormV2

    FirestormV2 Beginnend Bestuurder

    ik hoor dus nu ook tot het rijtje idioten die de omvalschakelaar op zijn kop gezet heeft. Maar teruggedraaid en er start niets. Ik hoor ook de benzinepomp niet zoemen, maar ik ben dan ook al bijna doof. Eerst even bougies checken of ik ze niet nat gemaakt heb en dan de pomp er even uit want spanning zit er nog op de stekker.
     
  37. FirestormV2

    FirestormV2 Beginnend Bestuurder

    opgelost: op de aansluitfiche van de benzinepomprelais zat beetje speling. Tie Wrapje errond en hij draait weer perfect.
     
    • Leuk Leuk x 1

Deel Deze Pagina