Bevindingen 1e “proef”rit ST1100

Grepp

Motorrijles
Zojuist eerste rit gemaakt op een Pan 1100, hierbij mijn eerste indrukken.

Ondanks het koudere weer en de winderigheid genoten van de 1e rit was kort maar ging vooral om de eerste ervaring of de fiets en ik goed passen. Dat is absoluut geen probleem gebleken hij zit lekker pas na een paar kilometer kwam ik er achter dat ik mijn systeem helm nog niet dicht had gedaan.
Het blok heeft voldoende power alleen had deze fiets wat moeite met de lage toeren hij sloeg enkele keren af. Ook reageerde het toerental nauwelijks op de choke. Weet niet of dat komt dat deze al een tijdje stilgestaan had met maar een klein beetje benzine in de tank of dat dit een afstelling is.
Ik denk wel dat ik op deze motor veel langer door rij dan op mijn huidige naked Honda. Tijdens de proefrit merkte ik op dat het koppel onderin niet hetzelfde is als bij mijn eigen motor daarbij kun je je straffeloos kunt vergissen of je de bocht in de 2e versnelling neemt of in de 5e versnelling. Misschien kan iemand mij daar in aanvullen of dat hoort bij het karakter van de Pan of dat er toch iets mankeert aan deze Pan?
Ik ga zeker verder zoeken tot ik de juiste Pan tegen kom.
Tot nu toe zeer positief verrast zeker over de weg ligging, het stuurgedrag, het comfort van de kuip en het gevoel wat je hebt op de motor.
Tot slot een plaatje...

Bijlagen

• FE4E0213-260D-48F7-82E7-A1A0D64A280C.jpeg
    FE4E0213-260D-48F7-82E7-A1A0D64A280C.jpeg
    125,6 KB · Weergaven: 19

GeSp

2e Versnelling
Mijn eigen ervaringen met ongeveer 600 km op de Pan zijn:
Liefst houd ik hem boven 2000 toeren, loopt hij bij mij het mooiste en reageert het vlotste.
In bochten/afslagen wil ik idd terug naar 2 want als je onverwacht gas moet bijgeven vind ik het te stoterig gaan in hogere versnellingen.
Starten op choke bij koude motor levert mij 1800 toeren, vrij kort daarna haal ik choke eraf om hem zelfstandig pruttelend de ergste kou te laten overwinnen. Als ik choke te lang aan laat slaat hij af.
Maar dit alles zonder bekende historie, daarom geef ik hem nu een grote beurt.

Grepp

Motorrijles
Duidelijk bedankt voor je reactie. Ik zal er aan moeten gaan wennen dan

Laatst bewerkt door een moderator:

S-Tsw-1300

Mega Mijlenmaker
Van mijn oude 1100 herken ik deze klachten niet. Ik kon rustig met weinig toeren de bocht door. Een verklaring kan ik je niet geven maar er zijn hier een paar topdeskundigen die hier vast iets van weten. Ik noem alleen al Dennis (the preacher) die een 1100 bij wijze van spreken met een blinddoek om uit elkaar haalt en in elkaar zet.

dragoonz92

2e Versnelling
zelf heb ik hier ook geen last van, mij is ooit eens verteld dan onder de tank klep, een stel wieltje zit waar mee je het standaard touren tal kan verhogen of verlagen.
of dit klopt durf ik niet te zeggen iemand anders die dit weet?? ik kan zelf rustig in hogeren of lagere versnellingen de bocht door zonder problemen

Nosegear

Administrator
Medewerker
Bij de 1100 zit inderdaad rechts onder het tankklepje een stelschroef voor de stationairregeling. Kun je met de hand verdraaien; geen gereedschap nodig. Een mooi stationair toerental is om en nabij de 1500 - 2000 RPM bij een warme motor.

De Pan, zowel de 1100 als de 1300, staat bekend om veel koppel bij lage toeren. Als de betreffende motor onderin te weinig trekt kan dat een aantal oorzaken hebben; mijn eerste inzet zou zijn om het brandstofsysteem eens een behandeling met Forte te geven. Waarschijnlijk is het vervuild; als die fiets wat langer heeft stilgestaan en er zit van die E10 rommel in dan ben je er waarschijnlijk niet met eenmaal Forte . . In het ergste geval moeten de carbs eraf en ultrasoon gereinigd worden. Daarna eens in de maand een colaglas vol blanke lampolie in een volle brandstoftank mikken en alles blijft brandschoon.

Als je lekker los bent op de fiets zijn standaardbochten in drie prima te doen en wordt er niet gestoot of gebokt.

panman1100

VIP
Medewerker
@Nosegear , 1500 - 2000 RPM bij een warme motor is wel verrekte hoog.

Standaard afstelling is 1000 rpm +/- 100 .
Dit geld zowel voor de st1100 als de st1300.
Staat o.a. in het werkplaatshandboek vermeld van Honda en Heynes.

Laatst bewerkt:

Nosegear

Administrator
Medewerker
Je hebt gelijk, Henk! Ik had 'm zelf destijds op 1500 staan, maar dat is inderdaad niet wat Honda voorschrijft.

Ray_308

5e Versnelling
Als alles goed werkt en schoon is, is 1050 toeren met warme motor prima. Met choke moet het toerental (met zeer koude motor) met enkele seconden toch echt op 2000 toeren kunnen komen.
Eerst forte erin zoals @Nosegear al zei, liefst twee keer.
Daarna een carbtune

Als het dan nog niet lekker loopt, carbs eraf en reinigen. Kijk ook meteen even naar je filter (ook het kleintje) dit kan ook veel verklaren als deze goed vuil is.

Oja 98 tanken! geen 95 E10!!

S-Tsw-1300

Mega Mijlenmaker
Mijn 1300 loopt gelukkig heel lekker rustig op 1000 à 1100 toeren met warme motor. Als hij koud is gaat hij wel naar 1400 à 1500 toeren. Dat is gelukkig snel over. Ik tank trouwens wel hoofdzakelijk V-power. Alleen als het niet anders kan tank ik 98.

RogerNosurrender

4e Versnelling
Mee eens wat betreft de versnelling! Ik zit soms of in de 3 of in de 1 !!! Ik hoor het gewoon niet ! Hahah en tellen werkt ook niet echt !! Maar goed ondanks dat en wat wind ruis ! Is zo opgelost met een extra ruitje ! Blijft de ST1100 een top motor die anno 2021 gewoon mee kan draaien tussen al die nieuwere tour motoren !!

ik heb zelfs niet proef gereden bij aankoop ! Laten betalen en week later opgehaald , was wel van een forum lid ! Dus had ik vertrouwen bij betaling en koop ! Tot nu toe geen spijt! ..:: zal ook niet snel gebeuren want ik wist wat ik wilde!

Een betrouwbare motor waar ik zeker met normaal onderhoud 2 ton mee draai ! Momenteel 90.056 op de teller dus ik heb nog even te gaan !!!

Bijlagen

• 96F3FB0F-2F58-48A2-863F-6DAB6242E1C7.jpeg
    96F3FB0F-2F58-48A2-863F-6DAB6242E1C7.jpeg
    168,6 KB · Weergaven: 8

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
Er rijden er rond met 4 ton op de teller en dat is geen uitzondering.
Wacht maar op de reacties die volgen, het kan vast nog meer dan dat.

Bovenaan Onderaan