Bijzondere (aparte) kleur?

Rimconator

Klokje Rondrijder
Ik zie een bijzondere kleur, volgens mij geen originele Honda kleur.

Verder ook kleurverschil met de zijkoffers.....

Spuitproject lijkt wel....

S-Tsw-1300

Mega Mijlenmaker
Het is een kwestie van smaak, zo'n kleur. Maar ik vind dat de mooie lijnen met deze kleur in het niet vallen. Vooral de kuip met spiegels wordt lomp en plomp naar mijn mening. Doe mij maar grijs of rood met al hun scharkeringen.

Oooosterling

2e Versnelling
Is een niet originele kleur, en je moet er van houden. Beperkt echter wel ontzettend de doelgroep bij verkoop. Je vind het mooi of niet, maar als mij iemand een non originele kleur aanbied, gaat de (inruil)waarde op voorhand naar beneden en de alarmbellen rinkelen.
Veelal worden dit soort projecten gestart uit het feit dat een motor schade rijdt, en opgeknapt moet worden. Maar er is ook 1% die het laat overspuiten, puur voor de kleur, maar dat is echter de absolute minderheid bij dit soort "unieke' exemplaren... Hoe gek ook, een originele kleur trekt toch een breder publiek, en minder bedenkingen op voorhand...

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
Tja, wat zal ik er van zeggen, mooi oranje is niet lelijk....
(Maar dan hebben we het uitsluitend over móói oranje...) :vroem:

elmo

Mega Mijlenmaker
@Oooosterling kweet nie maar het meerendeel van overgespoten motoren is echt geen schademotor. Hier op het forum zijn talloze die een gespoten motor hebben en geen van alle schade.
Er zijn ook mensen die zich geen zak aantrekken van wat een ander vindt en gewoon de brommer spuiten zoals ze het zelf willen.....zo ik ook doen als bv je motor veel krasjes heeft dan ook geen orginele zelfde kleur maar wat ik mooi vind. Maar dat is mijn idee andere kleur dan

Oooosterling

2e Versnelling
@elmo ;
Je vergelijkt dit forum met de algemene handel (qua non originele kleuren en schade), en daar loopt het m.i. scheef.

Wanneer wordt een motor (in het algemeen) overgespoten (in niet originele kleuren)? Veelal begint dit idee te broeden nadat er schade is gereden en nieuwe kuipdelen voor herstel ervan te duur worden geacht in aanschaf, 99% ingezet door een financiële afweging van de eigenaar (anders zou het wel vergoed worden door de verzekeraar, maar dat is óók een financiële keuze geweest).
Een gemiddelde spuitklus kost ook gewoon 1500,- om te laten uitvoeren, en een zéér beperkte groep mensen wil dit uitgeven, maar uiteindelijk blijven we Nederlanders en willen we zo min mogelijk uitgeven en afschrijven op een motor.

Kijk rond 'in de courante handel' en je ziet nagenoeg geen aftermarket kleuren, dáár baseer ik mijn uitspraken op. In motorzaken kom ik het weinig tegen, spuiters die ik spreek herstellen nagenoeg allemaal de originele kleuren, een enkele spuitklus of motor daargelaten.

Dat het hier op het forum meer voorkomt dan algemeen, is dat fora veelal een verzamelplaats zijn van liefhebbers met een bepaalde voorkeur. En bij liefhebbers gelden financiële afwegingen minder.
Neemt niet weg dat een ST1100 al lang geen courante motor meer is (o.a. div. OEM onderdelen zijn niet meer te bestellen/leveren), toenemende DHZ factor, redelijk stabiele restwaarde, en meer factoren spelen mee, waardoor het vergelijk m.i. niet 1 op 1 kan worden doorgetrokken naar de handel.

Gelukkig zijn er individualisten, zoals je zelf al aangeeft (en dito kleuren), ik geef slechts de algemene (niet uitgesproken) gedachtegang weer van een handelaar. Persoonlijk loop ik weg (of bied veel minder bij inruil) bij een niet originele, maar mijn mening is dat een originele kleur de meest mooie is. Laat een ander maar zitten met unieke winkeldochters (ook weer een financiële afweging ;)

PurplePan1100

5e Versnelling
Phoe das wel een kleur ja !!! ........

persoonlijk niet mijn kleur ! ......maar wel apart.....

Vind de 1300 mooi in het wit met zwart afgewerkt Yahoo:

ik zelf rij de kleur paars ..... 1100 st .... valt wat minder op .....

Bijlagen

• F5BDA2D7-F756-44FE-9D84-CD424F6979BE.jpeg
    F5BDA2D7-F756-44FE-9D84-CD424F6979BE.jpeg
    78,9 KB · Weergaven: 14

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
Ik wist wel dat ik die kleur ook op Marktplaats had gezien:
Snap3766.jpg

@Oooosterling mijn Pan is in een niet originele zilver kleur gespoten OF door de politie zelf of door de eerste particuliere eigenaar.
De motor heeft eerst jarenlang als witte politiemotor rondgereden.
Achteraf denk ik nu lesje geleerd. Ik koop nooit meer een ex politie motor.
Wanneer ik nu een gespoten Pan tegenkom in aparte kleuren (niet opnieuw gespoten in de originele kleur) kan ik niet anders dan het associëren met mijn eigen ervaring (afwijkende spuitbeurt) en die was nogal negatief.
Dus wat je zegt deel ik wel ja .. bij mij roept het veelal wantrouwen op.
Dat gezegd hebbende .. Elmo heeft ook een punt dat er hier liefhebbers zijn die er gerust €1000/€1500 voor over hebben om hun troetelkind te voorzien van een unieke spuitbeurt.
In mijn geval heb ik honderden euro's uitgegeven om mijn fiets te voorzien van alle kuipdelen in de originele kleur van mijn fiets (de sticker onder het zadel).

RRR

Kilometervreter
Is een niet-originele kleur voor de ST1300. De Honda stickers op de onderkuip zijn ook niet origineel en de Honda emblemen op de zijkuip zitten er niet op. Hoewel oranje niet mijn kleur is, vind ik het niet lelijk.

Max

4e Versnelling
Je komt op diverse marktplaatsen vele onderdelen en in alle kleuren tegen, wat als je bv kuipdelen koopt hier en daar, zijn dat altijd dezelfde delen in kleur zonder kleurverschil ?

Oooosterling

2e Versnelling
@Tiesemans;
Indien jouw motor zijn dienstbare leven is begonnen als politiepan, dan is deze midden jaren '90 nieuwe uitgeleverd in ross white (NH-196) aan de centrale inkoop van de politie. Ik weet niet hoe dit destijds zat met de kleurcode en of deze wel overeen kwam met de identificatiesticker onder de buddy. (je kunt de stickers ook gewoon los kopen met de kleurcodes (nu niet meer, motor is te oud), maar dit terzijde). Nooit een politiepan in onderhoud gehad (ging eveneens via de centrale inkoop), dus dát kan ik je niet met zekerheid zeggen. Gekke is, dat de witte kleur niet in de onderdeelvoorziening is opgenomen...

Je hebt inderdaad en helaas een dure les geleerd, maar dat denk ik dat de meesten dit ooit wel eens gebeurd is. Indien je nu tevreden bent, vergoed dit veel van het financiële leed, en voor de toekomst weet je waar je op moet letten.
Ik ben het overigens ook met @elmo eens dat hier veel liefhebbers zitten die er wél het geld voor over hebben, zelf ben ik ook zo'n type, en hun motor de kleur geven die ze mooi vinden. Dat is echter een heel ander verhaal dan de gemiddelde knikkerbus spuiter die een aparte kleur genereert om de verschillende kleuren kuipdelen te maskeren en voor het financiële gewin probeert te gaan (bij goedgelovige, meestal niet goed geïnformeerde motorrijders die ter plekke verliefd worden en de roze bril niet kunnen afzetten). Vooral die (marktplaats)handel (gemiddelde motorleeftijd is op MP een stuk hoger) is een slangenkuil van beunhazen (en dito werk), mét af en toe toch wel hele mooie pareltjes...
Een ander (nog niet geschreven nadeel) is de kleurvoorziening en onderdeelvoorziening, indien er later andere kleurdelen bij komen of moeten worden uitgewisseld..
Zoals je aangeeft met originaliteit (de originele kleurcodes), ben ik ook. Voorbeeld: een originele sticker (van de tankkraan) van een bepaalde motorfiets ('90 VFR 750) heb ik bijna 2 jaar naar lopen zoeken (nadat ik de motor heb laten overspuiten in de originele kleur, omdat deze lichte valschade had), deze heb ik onlangs gevonden in Frankrijk.. Heerlijk gevoel euforisch (voor een stickertje van 10,- Yahoo:)

Oooosterling

2e Versnelling
@Max;
Ja en nee. Ja het kunnen dezelfde kuipdelen zijn, met de eenzelfde kleurcode. En nee, hier kan wél verschil in zitten. Honda is ook gewoon een bedrijf die voor de winst gaat, dus als een andere partij een goedkopere batch kan leveren, doen ze dat (ondanks dat de kleur hetzelfde moet zijn). Hierdoor kún je tintverschillen krijgen tussen verschillende batches. Tel daarbij de leeftijd van het kuipdeel op, mogelijke weersinvloeden (veel of weinig UV licht gezien, hoe is de motor onderhouden qua lak e.d.) dit kan de tintverschillen vergroten.
Echter met een goede polijstbeurt kun je er nog heel veel aan verschil uithalen..
Wat je overigens omschrijft is wel mijn realiteit als ik een opknapper heb staan, en in 99% van mijn gevallen komt de kleur wél overeen.

Henk2511

Mega Mijlenmaker
Ik heb ook een ex politiemotor, die is na de dienst gespoten in zilver, hij was paars voordat hij wit gespoten werd.
en hij is in perfecte staat, en ik zou zo een politiemotor weer kopen !!

elmo

Mega Mijlenmaker
Ja hoor ik ook...... heb ik nu ook :Biggrin .
Het blijft altijd goed opletten en kijken en weet je het zelf niet neem iemand mee

Max

4e Versnelling
Ik zou nooit een Politie motor kopen, Politie is niet mijn vriend, zou er éérder één stelen van de poltieten ....haha grapje , niet verder vertellen !

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
Van wat ik nu denk te weten @Oooosterling is de mijne gewoon zo als consumentenfiets bij de Honda dealer gekocht en omgebouwd naar politie configuratie.. Gelet op op de sticker oogt die origineel geplakt 20+ jaar geleden.
Dit werd wel vaker gedaan.
Wat je daar zegt @Max is wel een dingetje ... Zo kocht ik een tankdeksel en bleek deze ondanks de correcte kleurcode verweerd(er) dan de overige panelen. Dit viel onmiddellijk op en heb deze teruggestuurd in ruil voor het betaalde bedrag.
Dus je kunt je er zeker mee in de fikken snijden. Gok dat het vooral bij de metallic lak varianten een risico is.

Oppie poste eens:

Nog interessant te vertellen dat van de beperkte oplage in 1999 (de gouden anniversary) bijna 60% is opgekocht en verdwenen is onder een witte verflaag met blauw/oranje striping........politie. hierdoor zijn de goudkleurige nog schaarser geworden. Als je nu een oude politie Pan koopt, zou de kleurcode onder het zadel op het frame zomaar goudkleurig van origine kunnen zijn.
Nee, geen bron maar weet dat in 1999 de Pans zijn aangeschaft bij de politie. In 1999 waren er drie kleuren: bordeaux rood, blauw en goud. De gouden waren in 1999 niet populair en bleven bij de fabriek staan. Deze zijn toen naar de politie gegaan en overgespoten. Onder het zadel zit op het frame een kleurcode sticker. Bij de oude politie Pans zal de code Y-158M (Sienna Gold Metallic) te lezen zijn.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Max
Bovenaan