@elmo ;
Je vergelijkt dit forum met de algemene handel (qua non originele kleuren en schade), en daar loopt het m.i. scheef.
Wanneer wordt een motor (in het algemeen) overgespoten (in niet originele kleuren)? Veelal begint dit idee te broeden nadat er schade is gereden en nieuwe kuipdelen voor herstel ervan te duur worden geacht in aanschaf, 99% ingezet door een financiële afweging van de eigenaar (anders zou het wel vergoed worden door de verzekeraar, maar dat is óók een financiële keuze geweest).
Een gemiddelde spuitklus kost ook gewoon 1500,- om te laten uitvoeren, en een zéér beperkte groep mensen wil dit uitgeven, maar uiteindelijk blijven we Nederlanders en willen we zo min mogelijk uitgeven en afschrijven op een motor.
Kijk rond 'in de courante handel' en je ziet nagenoeg geen aftermarket kleuren, dáár baseer ik mijn uitspraken op. In motorzaken kom ik het weinig tegen, spuiters die ik spreek herstellen nagenoeg allemaal de originele kleuren, een enkele spuitklus of motor daargelaten.
Dat het hier op het forum meer voorkomt dan algemeen, is dat fora veelal een verzamelplaats zijn van liefhebbers met een bepaalde voorkeur. En bij liefhebbers gelden financiële afwegingen minder.
Neemt niet weg dat een ST1100 al lang geen courante motor meer is (o.a. div. OEM onderdelen zijn niet meer te bestellen/leveren), toenemende DHZ factor, redelijk stabiele restwaarde, en meer factoren spelen mee, waardoor het vergelijk m.i. niet 1 op 1 kan worden doorgetrokken naar de handel.
Gelukkig zijn er individualisten, zoals je zelf al aangeeft (en dito kleuren), ik geef slechts de algemene (niet uitgesproken) gedachtegang weer van een handelaar. Persoonlijk loop ik weg (of bied veel minder bij inruil) bij een niet originele, maar mijn mening is dat een originele kleur de meest mooie is. Laat een ander maar zitten met unieke winkeldochters (ook weer een financiële afweging