Brandstofmeter knippert

PJJ

Beginnend Bestuurder
De brandstofmeter van mijn st1300 knippert sinds ik een keer zonder brandstof ben komen te staan.
Het werkplaatshandboek geeft aan dat er een storing in het systeem moet zitten.
Ik heb de vlotter uit de tank gehaald en doorgemeten. Deze heeft de juiste waarden dus zou goed moeten zijn.
Massa en bedrading gecontroleerd. In de onderste tank zit de pomp met een fuel reserve sensor. De storing moet volgens mij en het handboek daar in zitten. Deze is echter niet los te krijgen en moet als geheel met pomp vervangen worden.
Dat gaat mij iets te ver en de prijs die ze daar voor vragen is erg hoog. De sensor kost los een schijntje waarschijnlijk.
Heeft iemand hier ervaring welke sensor ik waar kan bestellen?1617467549082.png
 

Fred-A

Kilometervreter
Of een gebruikte pomp op de kop tikken of blijven rijden en via km teller tanken.
Is de prijs die men vraagt voor een nieuwe of gebruikte.
 

RRR

Kilometervreter
Sommige onderdelen worden in verschillende motoren én auto's van Honda gebruikt. Als je ergens op de sensor een nummer kunt vinden, dan met behulp van dat nummer het www afspeuren. Hieronder een voorbeeld van weliswaar een hele andere setup, maar er zit wel zo'n sensor aan.


En nog een draadje van onze collega's in de VS (https://www.st-owners.com/forums/threads/blinking-fuel-gauge-troubleshooting.93233/) over dit probleem. Weliswaar geschreven voor een GL1500, maar werkt dus blijkbaar ook voor een ST1300.

"With that said, and many thanks to the unknown author for the detail presented, here is the best documentation on replacing the Low Fuel Level sensor that I have seen.

GL-1500 Fuel Reserve Sensor Repair:

Many sensors just stop working, so there's NO low fuel light warning.

This is how I accomplished my repair in about 45 minutes, was very easy to do; costs almost nothing, compared to Honda's fix: Buying new fuel pump assembly, at cost of $300+.

This is written for that percentage of the population who might not be as mechanically proficient as you; please take no offense. You'll need to purchase a thermistor from a local electronic parts supply house, with the following specs: 1000 ohms @ 25 degrees C, NTC (Negative Temp. Co-efficient).

To begin with: you'll be working around an open fuel tank. If you don't understand spark, static electricity, volatile vapors, 3rd degree burns, death; your house, garage, Wing burning & any other potential risk of working around gasoline/ vapors, I strongly recommend you pay the price and have a Honda shop do the work. You must be willing to take full responsibility for whatever may happen. This is very dangerous; do it outside. Also, if you aren't proficient at soldering, find a friend who is.

With all that understood, remove the seat.

There are (six) 10mm nuts on the top of the fuel pump assembly, remove them after you disconnect the electrical leads. As you disconnect the fuel line, have a rag handy to catch fuel that will run out of the hose. Trust me; you'll need to do this. Get another rag handy for the following step.

With everything disconnected, slowly lift fuel pump assembly. You'll notice another fuel line connected INSIDE the tank. Slide it off and work fuel pump assembly out of opening. Wipe off excess gas, then put a rag over open hole to minimize/ contain vapors. Let unit dry in the sun a few minutes. The fuel reserve sensor is what's best described as a "can" halfway down mounting arm of the fuel pump. It has one lead soldered to it. Pry, wiggle, push or otherwise GENTLY work the can free of it's mount on arm.

Don't bother to unscrew mount from the arm; just get the can out without ruining it. You'll need to bend the tabs to get it free; that's OK. Unsolder the single lead on can. Don't cut it; unsolder it.

Now you're holding the can only, in your hand. There's a base lip on the can, at the lead end. Slice the can open all the way around that lip, I used a Dremel tool and it worked easily.

Looking at other end of the can, you'll see a solder blob. That's where the other lead is attached to the can. Unsolder that and remove the larger end of the can; set it aside.

Unsolder the other end of thermistor and remove it completely from the can unit. Take new thermistor, cut ONE LEAD to a length of about 1/2" max. Leave the other lead full length. Solder short lead to the base (disc) center conductor area, where you just removed faulty sensor; make a :good: connection.

When putting the can together, route the other lead out end of the can, through hole. Be very careful when bending leads. You should hold them with needle nose pliers as a strain relief. Push can together, solder lead in place. You may also solder can itself shut. Do this only for some rigidity; don't try to seal it all the way around with solder.

Solder the single wire back on to sensor and place can back in its’ mount on pump arm. You'll need to squeeze mount to pinch the can. I tack-soldered mine back in it's mount; it held nicely. Put it all back together; it'll work fine."

( part # 527-2004-1K. DIA .22 1k Ohm. Cost was $1.07 each. It was available from http://www.mouser.com )
 
Laatst bewerkt:

marccc

Kilometervreter
de pomp koop je gewoon op ebay voor een klein bedrag , en ze werken perfect want ik heb er al verschillende ingebouwd
 

PJJ

Beginnend Bestuurder
Het is een temperatuur afhankelijke weerstand. Zodra deze droog staat veranderd de weerstand waar de meter op reageert.
De weerstand is nu oneindig bij mij. Duidelijk gevalletje van defect
 

panman1100

Onovertroffen Panverslijter
@PJJ Lees dit eens :


of andere sensor bij Boonstra halen :
 

Portupan

Kilometervreter
Kan ook een draadbreukje tussen de bovenplast en de sensor zijn.
ik ken het probleem, maar in mijn geval gaf de onderste sensor ‘geen alarm’’
 
Bovenaan