ThunderSTreak
Mega Mijlenmaker
Veel motoren zijn tegenwoordig uitgerust met een beveiligingchip in de sleutel die via een ring rond het contact 'communiceert' met de elektronica van de motor waaronder de ECU. De chip deactiveert de startonderbreking waardoor het mogelijk wordt de motor te starten. Vaak wordt echter bij inruil vergeten om reservesleutels mee in te leveren en ook de 'rode' sleutel mist wel eens.
Zo was mijn Yamaha slechts voorzien van één sleutel voor het contact en dat is wat weinig. Een reservesleutel is toch het minste wat je wilt hebben. In overleg met mijn dealer een afspraak gemaakt bij Carmo in Helmond. Voor rekening van de dealer is een nieuwe reservesleutel aangemaakt. Proces is simpel. Je gaat naar Carmo in Helmond met je sleutel en levert hem in bij Kevin . Die loopt in de hal naar een PC en grist in het voorbijgaan uiteen bakje een 'blank' met lege chip. Hij scant de code van je originele sleutel en leest die direct in op de chip in de 'blank'. Al met al is Kevin binnen één minuut weer teug bij de balie om € 77,44 met je af te rekenen. Het enige wat je nog moet doen is op zoek gaan naar een 'hakkenbar' of sleutelboer die even de baard van je oude sleutel overzet op de nieuwe.
Voor €285,- wordt een hele nieuwe set aangemaakt: rode sleutel met twee sleutels voor dagelijks gebruik. Daarvoor moet je het contactslot uitbouwen (met de ring waarin de elektronica) en in sommige gevallen ook de ECU van je motor. Het geheel opsturen naar Carmo en binnen drie dagen heb je een compleet nieuwe set binnen. Dit laatste kan alleen met een kopie van het kentekenbewijs, van een geldig ID en onder betaling van € 285,-.
Toch nice to know lijkt me, ook voor Honda rijders.
Meer info?
www.carmo.nl
Zo was mijn Yamaha slechts voorzien van één sleutel voor het contact en dat is wat weinig. Een reservesleutel is toch het minste wat je wilt hebben. In overleg met mijn dealer een afspraak gemaakt bij Carmo in Helmond. Voor rekening van de dealer is een nieuwe reservesleutel aangemaakt. Proces is simpel. Je gaat naar Carmo in Helmond met je sleutel en levert hem in bij Kevin . Die loopt in de hal naar een PC en grist in het voorbijgaan uiteen bakje een 'blank' met lege chip. Hij scant de code van je originele sleutel en leest die direct in op de chip in de 'blank'. Al met al is Kevin binnen één minuut weer teug bij de balie om € 77,44 met je af te rekenen. Het enige wat je nog moet doen is op zoek gaan naar een 'hakkenbar' of sleutelboer die even de baard van je oude sleutel overzet op de nieuwe.
Voor €285,- wordt een hele nieuwe set aangemaakt: rode sleutel met twee sleutels voor dagelijks gebruik. Daarvoor moet je het contactslot uitbouwen (met de ring waarin de elektronica) en in sommige gevallen ook de ECU van je motor. Het geheel opsturen naar Carmo en binnen drie dagen heb je een compleet nieuwe set binnen. Dit laatste kan alleen met een kopie van het kentekenbewijs, van een geldig ID en onder betaling van € 285,-.
Toch nice to know lijkt me, ook voor Honda rijders.
Meer info?
www.carmo.nl