Helm/Vizier Condens op het vizier

Grepp

3e Versnelling
Ik heb een Schuberth C3 met pinlock maar met kouder weer en dus een groter temperatuur verschil tussen binnen en buiten de helm vormt zich aardig wat condens. af en toe het vizier open, ventilatie gaten open maar het is sneller terug als dat het weg gaat.
Ik heb gezocht naar een adem deflector voor de systeem helm maar Schuberth heeft hier niets voor. Is er ook een universele deflector? Heeft iemand hier ervaring mee, of een andere briljante oplossing, ik ben benieuwd naar jullie ervaring.

Jan Pan

Moderator
Medewerker
Hert probleem van Shubert wordt hiermee niet opgelost maar RainX wil wel werken. RainX, een middel om condens tegen te gaan in de helm maar ook op mijn scherm zodat de druppels wat makkelijker verdwijnen.

Max

5e Versnelling
Ik heb in mijn Nolan N41 een dubbel vizier laten plaatsen, géén enkel probleem met dit, voordien had ik er ook last van !

Nosegear

Administrator
Medewerker
Waarschijnlijk sluit je Pinlock lens niet helemaal meer aan op je vizier. Haal 'm er eens uit, reinig alles, zet de pinnetjes iets strakker (ze zijn excentrisch; je kunt ze naar binnen draaien) en plaats de lens terug. Dikke kans dat het over is.

PurplePan1100

5e Versnelling
Ik kreeg een super tip groene zeep mengen met water ! Het water is er voor om het vloeibaar te maken dan insprayen en in laten trekken , denk dat je het met een microvezel doek mag na wrijven!!!

correct me if i am wrong ! :vroem:

M.J.Hendriks

3e Versnelling
Zoals ik het lees komt er condens op de pinlock dit komt om dat de lucht doorstroming in de helm te kort is o.a. door een kolletje onder tegen de helm dragen. Ik heb het ook gehad en de pinlock aan binnen zijde ingespoten met anti condens, hierna bijna geen last meer.
De helm in geluidsarm gemaakt en sluit daardoor erg af aan de onderzijde.

JanDK

4e Versnelling
De pinlock werkt, het probleem zit in de luchtcirculatie...en een koude punt precies aan de onderkant van die pinlock waardoor het conden zich daar verzameld.
Ik ervaar precies hetzelfde met mijn C3, en het is voor mij een kwestie van de beluchting aan de voorkant opnenen voor een paar minuten.

PurplePan1100

5e Versnelling
Zoals ik het lees komt er condens op de pinlock dit komt om dat de lucht doorstroming in de helm te kort is ..
Nee dat zal niet het grote probleem zijn !

Weet er alles van (sneeuwscooter ooit gereden) !

Dit krijg je veel vaker als de buiten temperatuur en het vizier kouder is dan de binnen temp helm ! Je ziet dit erg in de koude dagen ! Ik de zomer heb je hier minder last van toto bijna zero bij normale helm ventilatie natuurlijk.

dat is mijn ervaring en denk die van velen die ook op koudere dagen rijden !!

wat een beetje help is een sjaaltje voor je mond tijdens koude dagen !! Of een breath deflector mits passend onder helm!
Wie daar veel vanaf weet is de fabrikant van sneeuw scooter helmen !

Beste uit de test van sprays kwam de anti fog spray muc- off zie foto ..

Breath Deflectors zijn heel normaal en ook verwarmde visors ! Heb wat foto’s erbij gedaan !​

Puur ter informatie! De blauwe helm is zelfs voorzien van visor verwarming! Geloof me als je in de winter en sneeuw rijd beslaat de beste pinlock nog ;)

Bijlagen

• B705AE87-D8C2-4CC6-9195-605029F683B9.jpeg
    B705AE87-D8C2-4CC6-9195-605029F683B9.jpeg
    54,5 KB · Weergaven: 11
  • 450F2E46-39B2-4510-9864-B30C58254FC0.jpeg
    450F2E46-39B2-4510-9864-B30C58254FC0.jpeg
    60,9 KB · Weergaven: 9
  • 2B667111-3CF9-4A6A-B491-AAB720C5B593.jpeg
    2B667111-3CF9-4A6A-B491-AAB720C5B593.jpeg
    62,5 KB · Weergaven: 7
  • EBB7D194-32A2-4192-8CF0-833D90691BC4.jpeg
    EBB7D194-32A2-4192-8CF0-833D90691BC4.jpeg
    41,8 KB · Weergaven: 6
  • AA5CE508-4228-485C-8157-02A07C1DC202.jpeg
    AA5CE508-4228-485C-8157-02A07C1DC202.jpeg
    61,1 KB · Weergaven: 8
  • 47B918B4-D9DF-4F22-9758-E9C3E3CDA204.jpeg
    47B918B4-D9DF-4F22-9758-E9C3E3CDA204.jpeg
    46,8 KB · Weergaven: 7
  • 94CE341C-952D-4D9C-B6EA-D3E07B235C10.jpeg
    94CE341C-952D-4D9C-B6EA-D3E07B235C10.jpeg
    35,4 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:

kcools

3D printer
Ik heb alleen condens op mijn bril als ik stil komt te staan bij verkeerlichten etc. Vorig jaar op de beurs heb ik me laten verleiden tot de aanschaf van een of ander goedje wat de condens weg moet houden. Het lijkt wel op een mengseltje van wat @PurplePan1100 beschrijft, het heet brillenklaar en het werkt voor mijn bril. Als ik mijn bril heb behandeld werkt het bijna 2 weken voor je weer moet behandelen (druppeltje op het glas en uitpoetsen.

Grepp

3e Versnelling
Bedankt voor alle tips, kolletje al geprobeerd maar omdat ik bril drager ben beslaat de bril en niet het vizierAggressive Misschien en combinatie van het brillen-goedje en een kolletje....

frankie

5e Versnelling
Ik heb dat ook ooit voorgehad met mijn c3
Probleem was toen dat er een stukje siliconen van de pinlock onderbroken was en zo was de aansluiting niet meer gegarandeerd.
Nieuwe pinlock gekocht en probleem was opgelost. Die dingen verslijten ook!!

Sypie

3e Versnelling
De tip die Coltuyn geeft kreeg ik destijds ook van mijn instructeur. Gewoon een drupje dreft (of vergelijkbaar) op een doekje en dit uitwrijven op de binnenkant van je vizier. Nergens last meer van.

Pathfinder

Kilometervreter
Helaas heb ik hetzelfde probleem, helm is nieuw van vorig jaar. Deze helm extra erbij gekocht omdat als ik alleen rij geen gebruik wil maken van de Baehr intercom. Dit alleen als de vrouw mee gaat. De helm waar de Baehr is ingebouwd is de Shoei Neotec 2.
Daar kan ik nagenoeg alle weersomstandigheden en egaal welke motor mee rijden. Dan krijg ik na 2 uur rijden hooguit een klein vocht kringetje te zien op de Pinlock.

Echter de C3, heb ik alle adviezen welke hierboven beschreven staan van de importeur en fabrikant gekregen. Niets helpt !
Kreeg het advies om bij bv een verkeerslicht het vizier maar ff open te zetten omdat het een ventilatie probleem zou kunnen zijn.
Ja, dat werkt wel...Maar wie wil er in de vroege ochtend bij regen en elk verkeerslicht zijn vizier open doen ! Ik niet, omdat ik het bewijs heb dmv de Shoei helm dat dit niet nodig is stelt mij enorm teleur in de C3 Pro. Zodra het boven de 10 graden komt is het probleem verdwenen.
Ik heb het uiteindelijk maar geaccepteerd. Maar blij ben ik er niet mee.

9-12-20. Schuberth C3 pro. Andreas van Dijk..jpg

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
Die foto laat niets te wensen over!
Het gaat hier om jouw veiligheid.
Een ondeugdelijke helm is gevaarlijk.
Wat Elmo zegt. Beroep op garantie/ondeugdelijk product.

Pathfinder

Kilometervreter
Gelijk hebben jullie allemaal. Ben wellicht wat laks en lui geweest om er verder mee te gaan.
Soms overkomt je dat als je je lichamelijk en geestelijk niet sterk genoeg voelt.
Gebruik de C3 nu alleen boven de 10 graden. En de rest van het jaar de Schoei.

Het trieste eigenlijk is dat zelfs de winkel, importeur, en Schuberth dit kennelijk normaal vinden en slechte reclame wellicht helemaal niet erg vinden.
Ik heb nog garantie , mocht ik mij tzt sterk genoeg voelen pak ik de draad misschien weer op.

Het gekke is, het is zo'n fijne helm......

( en ook wel fijn dat ik blijkbaar niet de enigste ben !)

Nosegear

Administrator
Medewerker
Nou kán ik me vergissen, maar op de foto zie IK geen Pinlock lens gemonteerd . . ?

De C3 Pro is een misbaksel. Zodra de mijne is afgeschreven komt er zeer beslist geen Schuberth meer in huis!

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
Ik heb sinds verleden jaar ook de C3 pro.
Eerst had ik Neotec 2 maar mijn hoofd zat niet goed in die helm en dan de C3 gekocht.
Wat mij opvalt tussen die 2 helmen , de Neotec kon ik met 1 hand gemakkelijk sluiten als hij volledig openstond.
De Schuberth niet , altijd met 2 handen en dikwijls ook het kinstuk vasthouden.
Nu ik heb al een paar zondagen gereden dit jaar en heb vrij veel rond mijn hals hangen tegen de koude.
Het zou kunnen dat hij daarom zo moeilijk sluit , veel tegenstand.
Dat zal ik ondervinden als het warmer wordt of het wat gemakkelijker gaat.
De Neotec had ook veel standen om het vizier open te zetten , de C 3 veel minder en dat vind ik persoonlijk minder prettig.
Mijn pinlock sluit ook niet goed af en tot een tijdje terug kreeg ik 2 kleine condens vlekken onderaan de pinlock.
Mee naar de winkel geweest en ze hebben de pinlock eruit gehaald en terug geplaatst en de schroefjes wat aangespannen.
Afgelopen zondag terug gereden en het was al beter , 1 plekje condens.
Ik zou het zelf kunnen bijregelen maar dat ga ik niet doen.
Terug naar de winkel met die helm tot het in orde is en als het blijft duren zal ik een nieuwe pinlock vragen .
2 Jaar garantie is 2 jaar en daar komen ze niet onderuit.
Voor de rest is het een fijne helm .....

Laatst bewerkt:

Nosegear

Administrator
Medewerker
Oh, het draagcomfort van de C3 Pro is prima. Zekers. Maar dat vizierverhaal heb ik ook. In een bui wordt mijn gezicht drijfnat; die helm is zo lek als een mandje. Heb de vierde Pinlock-lens er inmiddels inzitten (de laatste gemonteerd door en op kosten van Pinlock hoofdkantoor te Lelystad). Vizier blijft niet openstaan, kinstuk sluiten moet je opletten dat beide kanten de catch pakken. Zonnevizierkabeltje al na twee maanden gebruik kapot. SHARP score een magere drie sterren met een score 'slecht' bij impact op de zijkanten van het hoofd.

En als het nou een goedkoop Aldi-helmpje was . . Nope, exit Schuberth voor mij. Niet meer wat het ooit was!

elmo

Mega Mijlenmaker
Sjoepert drijft voort op oude glorie ipv innovatie.......dat redt niets of niemand ja een tijdje:vroem:

Laatst bewerkt:

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
Heb jaren met een C3 gereden en de truc is inderdaad dat je de pinlock goed monteerd, lekken doen ze volgens mij allemaal, heb nu mijn 2e C4 Pro (1e is verbouwd toen ik onder de motor keek terwijl ik nog reed) De C4 Pro is een prima helm, lekt niet en beslaat niet, een verademing tegenover de C3 (wist niet eens dat die nog te koop was trouwens). De ingebouwde intercom/radio/navi (van Cardo)etc. is ook erg prettig, bovendien heb ik een "Schuberth" hoofd en dat voelt zich erg prettig in deze helm. Toen ik nog racete hadden we altijd Shoei en daar was ik altijd op aan het foeteren omdat die ondingen een verschrikkelijk slechte pasvorm hadden, voor ons werden ze (toen al!) voorzien van op maat gemaakte passtukken zodat ze wat comfortabeler werden, wat dat betreft zijn ze van ver gekomen als je dat nu al in de winkel kunt laten doen.

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
De geluiden dat Shuberth Kwalitatief Uitermate Teleurstellend is overheersen.
Is het redelijk veilig om aan te nemen dat dat gelijk staat aan afraden er van?
Het klinkt in ieder geval redelijk unaniem in de negatieve eigenschappen...

Laatst bewerkt:

Rimconator

Klokje Rondrijder
Zoiets ja. Ik heb een Schuberth hoofd zoals Luc. Ging voor helm kijken Schuberth C4 werd afgeraden door verkoper. Viel ook bijna uit elkaar bij het toch passen. En dat voor dat geld!

Tot een Shoei Netec II gekocht met personal fitting.

Nog steeds erg blij met deze beslissing.

Pathfinder

Kilometervreter
Tja, er zit wel degelijk een Pinlock in. Je ziet hem zelfs zeer goed zitten. BV zie je aan de bovenkant de mooie condenslijn boven de Pinlock . Het is een C3 pro. En die worden geleverd met Pinlock. En ja, div malen opnieuw afgesteld....
Deze foto is gemaakt na een half uurtje rijden , onder het vriespunt.

elmo

Mega Mijlenmaker
Tis gewoon van de zotte dat voor dat geld ,dat ze niet iets kunnen maken wat werkt en goed werkt.

Nu moet ik luc wel een beetje gelijk geven dat ventileren belangrijk is.
Bij mijn Hjc werkte de pinlock ook niet helemaal top maar best goed sinds ik de kinflap(afsluiting) niet onder mijn kin doe werkt de pinlock voor 90%. Iets frisser maar werkt wel.

Ook zal het niet helpen dat we als Pan rijders achter het raam rijden een naked bike rijder zal aanzienlijk minder last van hebben omdat de wind op de helm komt rechtstreeks.

En verder rijd ik als het kan zoveel mogelijk met vizier open en sunvizer down

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
Vandaag met m'n helm eens terug naar de winkel geteend.
Stond daar een mooi en lief meiske achter de desk.
Ja , 2 weken geleden al hier geweest voor condens tussen mijn vizier en de pinlock.
Vizier eraf gehaald en inderdaad de pinlock zat aan de losse kant.
Pinlock eraf , vizier gereinigd en pinlock er terug op.
Hij spande goed .
Ze vroeg me gebruik je hem dagelijks ?
Nee, alleen op zondag .
En zei ik , die helm is van verleden jaar augustus en ik rijd tot eind oktober en dit jaar tot hiertoe 4 ritten gedaan.
Dus die pinlock heeft nog niet echt moeten werken .

Een pinlock gaat volgens haar een half jaar tot 2 jaar mee .
In mijn geval moet dat dan toch wel 2 jaar zijn als je enkel op zondag rijdt en bij warmere temperaturen heeft zo'n pinlock niet veel nut.
Dat is natuurlijk mijn eigen idee hierover.
Wat je ook hebt en dat heeft ze me laten zien , als die pinlock los komt te zitten komen erop de plaats waar die rubberen rand zit kleine krasjes op je vizier.
Wat ze eigenlijk wilt zeggen , vervang gelijk maar je vizier .
Ja ja , dat zie je van hier.

Als het deze keer weer niet goed afsluit , dan is de enige keuze een nieuwe.
Is dat garantie , vroeg ik ?
Nee , dat is een slijtage onderdeel.
Nu ik ben niet de moeilijkste en de fabrieken moeten draaien nietwaar en de aandeelhouders moeten ook hun centen krijgen .
En ik kan ook begrijpen als je telkens dat vizier open en dicht doet vervormt dat wel wat en dat stukje plastiek heeft de opdracht goed te blijven kleven.
Maar een pinlock die amper is gebruikt en nu al niet meer goed werkt , sorry.
Als daar echt een nieuwe in " moet " gaan ze toch enige korting moeten geven en doen ze dat niet, geen probleem er zijn nog andere winkels waar mijn euro's welkom zijn.
Kom je af met een slechte pinlock na 2 jaar gebruik en intensief en hij sluit niet meer goed af , ok .
Maar dit , kan ik moeilijk akkoord mee gaan.

Zondag wordt er terug gereden en als hij terug aandampt sta ik er terug.
En de kostprijs , iets van een 35 euro.
Jaaaaaaaaazeg , ff serieus blijven hé.
Ik heb zowat de indruk dat ze motorrijders zien als een soort van melkkoe.
Wat ze tegenwoordig vragen is echt van de pot gerukt.
Dat pinlocks niet goed afsluiten , daar kan Schuberth niets aan doen want ze kopen die ook maar en plaatsen ze op het vizier.
Ik vraag me wel eens af als je de rollen zou omdraaien , dat lief meiske komt met een helm af die 8 maanden oud is en hetzelfde probleem heeft en je zegt als verkoper dat het moet vervangen worden.
Zal ze met plezier haar kaart door de betaalautomaat trekken en met de glimlach betalen ?

Nosegear

Administrator
Medewerker
In mijn tijd als instructeur ging een Pinlocklensje even lang mee als een helm. Ik ga toch niet elk half jaar €35 voor een nieuw lensje neerleggen!?!? En waar zou dat ding van moeten slijten? Zit veilig in mijn helm!

Schuberth heeft overigens een periode lang geadverteerd dat hun helmen met een Pinlock lens waren uitgerust terwijl dat NIET het geval was (aldus Pinlock Lelystad). Schuberth vond de lenzen van Pinlock te duur en heeft een tijd een imitatieding op hun helmen geleverd. Makkelijk te herkennen, want het randje dat tegen je vizier aanligt is bij de nepperd niet van een siliconenmateriaal, maar gewoon in dezelfde kunststof gestansd. Sluit dus matig af én veroorzaakt krassen op het vizier doordat het gaat jutteren. Tegenwoordig leveren ze wél weer Pinlock naar het schijnt.

(Net even mijn oude C3 gepakt, die al een paar jaar werkeloos op de plank ligt en eigenlijk gewoon weg moet. Originele Pinlock lensje zit er nog steeds in, sluit perfect af. Als die helm geen zes (acht . .?) jaar oud was zette ik 'm zo weer op, want hij was mijlen beter dan de C3 Pro!)

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
Geen idee of in de mijne een echte of een nepperd zit en ik zou wel verwachten dat het een echte is.
Dat zal dat grietje zeker niet kenbaar maken als ze het weet.
Als ik terug moet zal ik dat eens checken .
Want als het siliconen is kan het eigenlijk geen krassen maken want dat is uiterst zacht of hij moet uigedroogd zijn.
Geeft toch stof tot nadenken.

Laatst bewerkt:

DuinPan

Mega Mijlenmaker
Ik vind het onzin en geldklopperij die pinlock viziertjes. Nooit gebruikt, nooit gemist. Heel af en toe heb ik iets te veel condens (bijv. na het sporten met nog natte haren de helm opzetten), dan zet ik mijn vizier op een kiertje tot de condens weg is en sluit hem dan weer, klaar. Ik vind het een oplossing van een probleem waar ik persoonlijk geen last van heb.

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
Des te beter voor je Arthur.
Ik vind het een praktisch dingetje , als het correct werkt.
Met mijn helm open op een spleetje met 4 a 6° is gewoon koud aan mijn smoelwerk.
En bij regen met je helm op een kiertje open rijden omdat hij aandampt loopt het water aan de binnenzijde van je vizier naar beneden en laat een streep achter als het opdroogt tijdens het rijden en je helm wordt nat aan de binnenzijde.
En je zal zien , die streep zit altijd in je gezichtsveld.
Ze vragen gewoon teveel geld voor zoiets.

tManneke

5e Versnelling
Bij mij ook niet aan de orde nu, maar ik heb dezelfde helm als @DuinPan : een jethelm, en die laten toch meer ventilatie toe dan een systeem- of integraalhelm.
IN-n principe "slijt" een pinlock niet door gebruik, want als het goed is raak je dat ding eigenlijk niet of nauwelijks aan. Tenzij je je handschoenen telkens in je helm steekt, dan is het een ander verhaal.
postings automatisch samengevoegd:

Maar t blijft wel veel geld voor uiteindelijk een gestanst stukje plastiv met (als t goed is) een siliconen randje. :jin:

Nosegear

Administrator
Medewerker
't Is wel net ietsje meer dan een stukje plastic hoor. ;) Er zit een dampwerende coating op die vocht kan opnemen en later weer afgeven. Daarom mag je 'm bijvoorbeeld ook niet in water gooien om te wassen, maar mag er alleen een vochtige doek over.
Als je all-weather rijdt is een Pinlock lensje eigenlijk wel onmisbaar; rijd je alleen bij beschaafd weer dan kun je vast best zonder.

Pathfinder

Kilometervreter
Ja inderdaad. Pinlocks gaan bij mij normaal gezien evenlang mee als de helm. Ergens tussen de 4&5 jaar.
Gebruik, 2 tot 5 dagen per week. Hele jaar door indien mogelijk.

Maarrrrr, nog even voor de duidelijkheid: het condens bij mij zit niet tussen maar op de Pinlock !
Gisteren weer getest , daar het ergens rond de 6 tot 9 graden en droog was.
Met een kleine opening (wel frisjes zoal Mr Vogezen al opperde) is het te doen.

Ps, het was eigenlijk een vraagje van Grepp...
Kan je zien wat het teweeg kan brengen .

Bedankt allemaal voor jullie bijdrage.
De zo'n schijnt, rijden met die hap.

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
Daar kan ik niet over meespreken Andréas , op de pinlock zelf.
Het is wel zo en nu met deze frisse temperaturen dat we wel eens iets meer over onze hals trekken tegen de koude.
Op deze manier sluiten we onderaan alles af en kan uitgeademde lucht die warm is niet weg en beslaat dan het koude vizier.
In de zomer rijd ik ook wel met een jethelm maar nu is dat maar Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Als er condens tussen het vizier en de pinlock zit , dat krijg je er niet tussenuit want dan moet die pinlock verwijderd worden.
Dat moet gewoon opdrogen en kan alleen als de helm thuis op de plank ligt en duurt ook even alvorens alles weg is.

Nosegear

Administrator
Medewerker
Weer of geen weer, de Pinlock zelf beslaat me niet. Maar door die gare C3 Pro loopt bij een stevige bui wél het water aan de binnenkant over mijn vizier en na een tijdje dan ook wel tussen de lens en het vizier in. Ik haal de lens er bij aankomst dan meestal even uit, droog de boel met een microvezeldoek, laat het drogen en knutsel het weer in elkaar. Zou niet zo moeten moeten, maar als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat! :cool:

waffie

Kilometervreter
Ik heb een vol krat met nieuwe pin lock viseren ,
sommige universeel andere speciaal voor een type helm
neemt niet weg meten is weten ?

als er ik er iemand mee kan helpen,

voor € 5.00 per stuk mag je uitzoeken of er iets passend tussen zit

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
@waffie, als ik voor nieuwe bandjes kom met mijn blauwe Beast werpen we een blik of er wat bij zit.
Zal zachtjes gooien, dan blijven de Pinlocks heel! Ik hou je op de hoogte.. Pirelli Scorpion maar doen..
Ik meld me ruim op tijd, zodat je de tijd hebt ze te bestelen... Kijk er alweer naar uit, Gezellig man!! :Balloons:

• Leuk
Reactions: Max

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
Je hebt een allroad helm, daar zit dat niet standaard in, in verband met de stijl van rijden.
Bij voorkeur open en met een skibril om te voorkomen dat je zand in je ogen krijgt.
De klep zit er om een “modderig” vizier uit de zon te houden....

Panhead

Beginnend Bestuurder
Tja, ieder zijn ervaringen.

Ik had 8! jaar een C3 met dubbelglas, top!

Afgelopen oktober een verse C3pro aangeschaft, deze condenseerde op frisse dagen tussen de 2 lagen .

Spulletje eens goed bekeken, pinlockjes strakker gezet, binnenvizier nauwkeurig teruggezet, (voorzichtig met de siloconen afdichting!)

Sindsdien TOP!

Het kan dus toch.

Bovenaan