De Monitor: TV-programma over geluidsoverlast door motorrijders

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.144
965
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
even stopen,

ik heb het al vaker geschreven.... ook hier doen we graag aan stemming makerij
Als berghs koen spreekt van lawaai klinkt dit voor mij al opruiend.
Spreekt men van uitlaatgeluid tja.. dat zet als krachtige woorden geen zoden aan de dijk
maar feitelijk heeft de motorrijder wel gelijk.
Voor veel motorrijders is het uitlaatgeluid erg belangrijk .
Zo hou ik niet van hoog tonige jankers maar heb ik minder problemen met het geluid van een stoere V twin (een lage roffel) echter de die roffel draagt wel veel verder.
Op de vast stelling van overlast blijkt de frequentie van grote invloed te zijn .
Alsmede of de klager een verbondenheid heeft met de bron waarover ze klaagt
En over de vraag onwetendheid of egoïsme kan ik geen antwoord geven want ik weet niet wat er in iemands hoofd afspeelt.
wat ik wel weet,
Zodra je motor rijd ben je eigenlijk een eenling die in zijn eigen wereld een hobby beleeft en daarmee speelt ego een belangrijke rol
Dit zie je ook en komt in uiting door het pimpen van de motorfiets, de helm, kleding etc
Allemaal persoonlijke afwegingen
zou dit voor een uitlaat keuze anders zijn..
Wat verwachten jullie ?

Nu kunnen we hier 1001 regels gaan typen,... maar het maakt eigenlijk niet uit
Iemand of meerdere hebben ergens last van en willen gehoord worden met het uiteindelijke doel dat de bron weggenomen word.
En als je genoeg mensen voor je zaak weet te winnen...... heb je succes
de macht van de minderheid dus.

En Roelof weet ook dat dergelijk gedrag bij alle doelgroepen voorkomt
fietsers, automobilisten, voetgangers, motorrijders, scootmobielrijders etc
En als je er op gaat letten lijkt het net of de ene het meer doet dan de andere
Dit lijkt me overigens niet de enige reden dat wegen worden afgesloten
Er zijn trouwens ook wegen afgesloten voor auto's die dan weer wel gebruikt mogen worden door motorrijders (bijv de gemeente Gouda heeft er een paar)
dus ook voor ons zijn er voordelen te scoren

Ik ben niet verantwoordelijk voor een ander en kan enkel mijn eigen gedrag aanpassen op een wijze zoals dat op dat moment het beste past.

Laatst bewerkt:
  • Nuttig
Reactions: Tiesemans

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.758
2.554
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Ik denk dat je op mondiale schaal behoorlijk gelijk hebt, Waffie. Maar we wonen nou eenmaal in een van de drukst bevolkte geïndustrialiseerde landen ter wereld, en dientengevolge ben je als motorrijder nooit alleen. Als je met een jankbak of dikke roffeltwin door de woestijn in Arizona wilt sjezen zal daar niemand moeilijk over doen, maar ga je in dit land actie ondernemen om de geluidsproductie van je motor óp te schroeven dan ben je in mijn optiek een asociale karhengst (excusez le mot). Personaliseren is een belangrijk deel van de motorbeleving, maar daar hoort moedwillig en uitsluitend voor eigen plezier een grotere overlast voor de omgeving veroorzaken niet bij, denk ik. In Star Trek-termen: the needs of the many outweigh the needs of the few. ;)

Daarnaast heb ik het gevoel dat het in dit land niet (meer) gaat over wat de meerderheid wil, maar wat de hardst schreeuwende minderheid wil. Die paar dijkbewoners hebben hun gelijk niet gekregen omdat er veel meer dijkbewoners dan motorrijders zijn, maar omdat ze kabaal maakten en bléven maken (en dan bedoel ik de dijkbewoners, niet de motorfietsers!). Dat zie je ook bij dat hele Zwarte Piet verhaal, de slavernijdiscussie, etc. Verreweg de meeste mensen die ik spreek houden er dezelfde mening op na (Piet moet blijven, en mijn opa had geen slaven) maar dat gaat tevergeefs zijn omdat zij hun mening niet luidkeels persisterend uitdragen. Na een 'nou, liever eigenlijk niet' à la de Blokkeerfriezen doen ze er het zwijgen toe en worden op die manier overschreeuwd.

GerritH

2e Versnelling
8 jan 2019
67
53
18
68
Type motor
ST1100
nosegear

Ik ben het met je eens, dat je ook naar de geest van de wet moet handelen. Maar dan inderdaad 'ook' omdat je anders vervalt tot willekeur. Ik vind dat je in het toepassen van de regels strikt kan (moet?) zijn en in het bepalen van de strafmaat flexibel. Iemand die geen geld of bezit heeft veroordelen tot een boete is iets heel anders dan iemand tot dezelfde straf veroordelen, is die multimiljonair. Of naar een stripje van 'De Rechter': "Rechtsgelijkheid is, dat noch een zwerver, noch een bankdirecteur mag slapen op een bankje in het park!"

Wat betreft het voorbeeld van die belastingen; het gaat er mij niet om dat het wat kost om bv belastingen te heffen en om ervoor te zorgen, dat men dan ook die belasting betaalt. Het gaat er mij wèl om, dat mensen zich realiseren WAT het werkelijk kost om wat voor regels dan ook in te stellen en te handhaven. En dan ben ik bang, bijvoorbeeld in dat geval van die belastingen, dat 'men' zich het leplazarus schrikt.
Ik vraag maar eens iets: Hoeveel mensen helpen we aan werk omdat mensen die geen werk hebben een uitkering krijgen?

Regels instellen? Zo gepiept. Maar wat kost ons dat en wat levert het op? En dan wil ik graag antwoord(en) op die vragen, die duidelijker en eerlijker zijn dan bv de kwestie van het vliegveld Lelystad of Schiphol; ik noem maar iets.

Ondertussen hebben die mensen uit de bewuste uitzending naar eigen zeggen 'last van geluidsoverlast'. Het enige wat ik zeker weet, dat ik daaraan niet schuldig ben; mocht ik daar langsrijden dan voldoe ik aan de regels.

Herman*

2e Versnelling
1 okt 2019
65
51
18
53
Gorinchem
Type motor
ST1100
Net de uitzending teruggekeken.
Ik wist ook niet dat iedere motor zijn eigen geluidsnorm heeft. Wel bijzonder.

Ik snap best dat je er gek van wordt als je aan een dijkje woont waar honderden (tot duizend) motoren per dag voorbij komen.
Wat ik niet begrijp dat mensen zo'n hard mogelijk geluid willen en dat er mensen zijn die bewoners bedreigen vind ik helemaal schandalig. Daar zouden ze wel hard tegen op mogen treden. Die verzieken het voor de rest (het merendeel ga ik nog steeds maar vanuit).

Uiteraard ben ik ook geen heilige en rijd ook zeker wel eens te hard. Maar ik probeer wel rekening te houden met mijn medeweggebruikers en geen overlast te veroorzaken. We zullen het beperkte asfalt met zijn allen moeten delen.

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.144
965
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Beste Herman,
ik vind er een groot verschil zitten tussen ergens last van hebben of gestoord van raken
Het is vastgesteld dat geluidsoverlast kan leiden tot lichamelijke en geestelijke problemen met als deler hoeveel en hoe sterk
Maar als we dit kunnen begrijpen moet er ook ruimte zijn voor diegene die van mening is dat hij of zij ingeperkt wordt op de wijze waarop hij leeft. (met wat meer geluid)
Ik vertrouw er ook op dat we een ander geen gevoel van overlast willen bezorgen maar dat kan altijd gebeuren omdat we niet de tolerantie kennen van die ander.. en dat dagelijks
We zijn dus allemaal wel eens dader en het is aan de omgeving of ze dit ons wilt vergeven en visa versa.

en dan heeft nosegear een punt, over wie het meeste kabaal wilt maken om daarmee de opinie te beïnvloeden (en soms de politiek)
en dat komen er maatregelen.
Tolerantie is een dunne lijn die soms vastgesteld wordt door maatregelen en de praktijk laat dit vaak zien met als gevolg enkel verliezers
Democratie is mooi maar werkt vertragend als stroop en geeft niet altijd de oplossing waarbij we allemaal tevreden over kunnen zijn.
Als motorrijden bijv. verboden zou zijn is er ook geen uitlaat probleem

• Like
Reactions: Optopan

Cabby

3e Versnelling
26 aug 2019
81
94
18
Heerlen
serilence.com
Type motor
ST1300
Zelfs op sommige normaal stille BMW's tref je de after-market-herrie-makers aan. Ieder zijn ding natuurlijk, maar wát is inderdaad "muziek uit de uitlaat" Pleasantry als je onder het rijden je oordoppen in doet, zoniet in móet doen!? ;)
Alle vóór en tégens zijn hier, al dan niet met eigen onderbouwing, voorbij gekomen, maar ik vind het hoe dan ook jammer dat wij motorrijders weer in een negatief beeld komen.

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: ruudb