Defecte dynamo?

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

JanBagger

2e Versnelling
22 jan 2019
76
29
18
58
Heemskerk
Type motor
ST1300
Beste forumleden, ik hoop dat ik deze vraag hier mag stellen. Ik heb een ST1300A uit 2014 met 24.000 op de teller. De laatste tijd startproblemen die opgelost werden met een lader. Uiteindelijk een maand geleden een nieuwe Yuashua 12V gelaccu gekocht.
Toch weer problemen. Vandaag bij mijn motorzaak geweest. Blijkt dat de laadspanning 19,2V is!!!
Advies dat ik kreeg: onmiddellijk stoppen met rijden gezien het risico op exploderen van de accu!
Oorzaak vermoedelijk een kapotte dynamo en/of gelijkrichter. Kosten origineel 1.850 euro + 400 arbeidsloon. Alternatief is reviseren voor ongeveer 500 euro (met een jaar garantie en pakweg 3 weken werktijd) of tweedehands (met een maand garantie en directe levering) voor hetzelfde bedrag.
Ik neig sterk naar de revisie. Mee eens? Goed advies van mijn zaak? Graag hulp hierbij want ik vind het veel geld, zeker voor zo’n jonge motor.
Thnx!

slop

3e Versnelling
18 aug 2016
122
139
43
Baflo
Type motor
ST1100
Oorzaak vermoedelijk een kapotte dynamo en/of gelijkrichter. Kosten........
Beetje tegenstrijdige bericht van je motorzaak. Ze weten niet welk component stuk is?
Hebben ze wel gemeten, en wat kwam als resultaat uit de metingen?

gewoon ter info hieronder een link met uitleg werking dynamo en spannigsregelaar zodat jezelf ook weet welk onderdeel wat moet doen.

https://allesopdemotor.nl/3-motorfiets-dynamo-doormeten-en-testen/

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: JanBagger

JanBagger

2e Versnelling
22 jan 2019
76
29
18
58
Heemskerk
Type motor
ST1300
Beetje tegenstrijdige bericht van je motorzaak. Ze weten niet welk component stuk is?
Hebben ze wel gemeten, en wat kwam als resultaat uit de metingen?

gewoon ter info hieronder een link met uitleg werking dynamo en spannigsregelaar zodat jezelf ook weet welk onderdeel wat moet doen.

https://allesopdemotor.nl/3-motorfiets-dynamo-doormeten-en-testen/
Bedankt voor de link/ uitleg. Maakt het voor mij iets inzichtelijker. Heb begrepen dat dynamo en gelijkrichter bij elkaar in 1 behuizing in het midden van het motorblok zitten; vandaar de hoge kosten arbeidsloon. Als alleen de gelijkrichter kapot is zijn de vervangingskosten ongeveer 70 euro; als de dynamo kapot is wordt tegelijk ook de gelijkrichter meegenomen. In beide gevallen blijft het arbeidsloon hetzelfde.
postings automatisch samengevoegd:

Kost idd knaken. Echter: Wat is dan het alternatief?
Is wel en probleemloos rijden €500,= waard?
Zou er zelf niet heel lang over tobben...
Lol op twee wielen is au in de knip meer dan waard...
Bedankt voor je reactie! Mee eens hoor! Motorrijden is onwijs leuk en mag geld kosten. Ik heb ook best veel geld betaald voor de aanschaf. Maar ik had dit niet verwacht bij een dergelijke motor (voor mij de Rolls Royce onder de motoren) en bij zo’n lage kilometerstand. Daar baal ik van!

Laatst bewerkt:

JanBagger

2e Versnelling
22 jan 2019
76
29
18
58
Heemskerk
Type motor
ST1300
veel geld voor een dynamo,maar ook reviseren lijkt mij ook aan de hoge kant.

Compleet gereviseerde Honda ST1300 dynamo met 1 jaar garantie €453,75 Inc BTW .

https://www.carmo.nl/index.php?main_page=product_info&products_id=1496
Bedankt voor je reactie. Dit is ook de pagina die mijn motorgarage mij heeft laten zien. Bij het + BTW tarief komen ook nog tweemaal verzendkosten (heen en terug) dus afgerond 500 euries.
Volgens Honda staat er 6 manuren voor de- en hermontage; daarvoor rekent hij 400 euro maar alles wat hij sneller klaar is hoef ik uiteraard niet te betalen.

• Like
Reactions: fred

JanBagger

2e Versnelling
22 jan 2019
76
29
18
58
Heemskerk
Type motor
ST1300
Dank voor de informatie. Ga hem echter niet zelf repareren; dat laat ik lekker aan de vakman over.

Gertjan_ST1300

2e Versnelling
8 dec 2018
46
38
18
55
Woerden
Type motor
ST1300
Als de laadspanning 19V is, zou ik zeggen dat de dynamo zelf niet defect is (dan heb je meestal weinig of geen laadspanning). Vermoed dat het dan de regelaar is.

• Like

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.561
862
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Het is belangrijk een goede diagnose te doen , zelf of door iemand anders .
Anders is het best mogelijk dat er ( veel ) geld wordt uitgegeven aan een onderdeel dat niet stuk is .

• Like

webster

Administrator
Medewerker
29 okt 2012
1.711
1.919
882
40
Papendrecht
www.st1100-1300.eu
Type motor
Anders
19v is defecte regelaar

dynamo uitbouwen en de regelaar vervangen

mocht je gegevens willen of een hulp stuur maar een bericht heb er al een aantal gedaan

en kijk uit 19v kan je de computer kosten

• Like

slop

3e Versnelling
18 aug 2016
122
139
43
Baflo
Type motor
ST1100
Zoals door GertJan en Erwin al gemeld, ook ik vermoed dat het de spanningsreglaar is. Er worrd 19 Volt gemeten, de gelijkrichter moet er 14 Volt van maken, en dat doet hij nu niet. Meten is weten. In mijn post #5 is nummer 21 de bekabeling voor meten van dyname en gelijkrichter.
Ik krijg het idee dat je motorzaak nu zelf nog niet exact weet waar het probleem ligt. Dat wordt dan per definitie een dure reparatie. (Ik neem tenminste aan dat je ze geef financiele vrijbrief gaat geven).

Biker T

5e Versnelling
3 jul 2016
491
394
63
54
Waspik
Type motor
ST1300
Een nieuwe is idd veel te duur. Als je niet afhankelijk van je motor bent, zou ik kiezen om je eigen dynamo te laten reviseren. Dan weet je wat je hebt én een jaar garantie.
Vraag eventueel aan het Mobiele KlusTeam voor hulp om het zelf te doen

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Mister Vogezen

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
790
378
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
Pff, dat zijn nogal prijzen.
Ik heb zelf ook bij mijn Pan de dynamo eruit gehad. Is inderdaad een enorme klus.
En ja, zelfs bij een jongere Pan kan dit euvel optreden.
Op deze club is al eens een gebruikte dynamo aangeboden.
Ik zou kiezen voor een gebruikte , en zelf vervangen.
Of met hulp van het MKT team of met een ander club lid.
Leer je meteen je eigen motor kennen.
Succes met je keuze....

Laatst bewerkt:

JanBagger

2e Versnelling
22 jan 2019
76
29
18
58
Heemskerk
Type motor
ST1300
Hoi Jan, staat ie toevallig bij Bikers World toevallig? Zag daar vorige week een rode 1300 staan met een kapotte regelaar en/of dynamo.
Klopt. Nou maar hopen dat die daar snel weg mag. IK WIL RIJDEN!

Gelijk Google Translate gebruiken voor de vertaling :gek:.
Daar ben je wel even mee bezig maar lijkt toch wel te doen.
Met de nodige wodka op is Russisch echt niet zo moeilijk hoor

GOED NIEUWS!!!! Zojuist gebekld door Bikers World: motor is klaar. En niet alleen dat, maar alles blijkt ook in orde te zijn. Dynamo, gelijkrichter, accu; alles is oké. Bleek dat de isolatie van een kabel van de 3-fase dynamo langs een heet deel van het motorblok liep waardoor die plaatselijk was weggebrand. Alleen de kabel is vervangen (en via een veilige weg gelegd) en alles functioneert zoals het hoort. Superblij. Kan hem morgen halen. IK KAN WEER RIJDEN!!!! Yahoo:

IEDEREEN DIE MIJ HEEFT WILLEN HELPEN VAN HARTE BEDANKT. :bravo:

Wat mij betreft kan hier nu een slotje op.

Laatst bewerkt:

JanBagger

2e Versnelling
22 jan 2019
76
29
18
58
Heemskerk
Type motor
ST1300
Ik heb ze nog niet binnen maar ik heb morgen sowieso geen tijd.

Laatst bewerkt door een moderator: