Donker gekleurde boutjes en onderlegringen.

Discussie in 'Tips, Trucs en Wetenswaardigheden' gestart door Pathfinder, 20 jan 2018.

  1. Pathfinder

    Pathfinder 5e Versnelling

    Het komt bij mij wel vaker voor dat ik liever donkere bouten of onderleg ringen ( Rondel) nodig heb.
    En ben ze eigenlijk niet zo vaak tegen gekomen, althans met schroefdraad. Zelftappers wel.
    Dan doe ik het maar zelf, ben benieuwd hoelang de lak zitten blijft.

    Heb de uitgekozen benodigheden uitgezocht, ontvet en in een doosje geprikt.
    Daarna alles in meerdere dunne laagjes gespoten. Lekker laten drogen op de verwarming.
    Andere tips zijn welkom.

    007 20-1-18 boutjes en onderlegschijfjes ontvetten.JPG 008 20-1-18 boutjes en onderlegschijfjes spuiten.JPG
     
    • Leuk Leuk x 1
  2. waffie

    waffie Kilometervreter

    Ik ken de uitdaging maar gelukkig zijn er genoeg andere mogelijkheden,
    alle kleuren in boutwerk echter van aluminium en wil je grey dan kies ik vaak voor titanium
     
    • Informatief Informatief x 1
  3. Jan KoekePan

    Jan KoekePan Kilometervreter

  4. Manus

    Manus 5e Versnelling

    Standaard zijn bouten, moeren verzinkt of geel dan wel zwart gepacifieerd.
    Deze doorstaan een zoutsproeitest.
    Als je daarna zwart spuit en met een primer begint wordt de bescherming alleen maar beter.
    Gebruik je geen primer zal de lak niet echt hechten maar tijdelijk esthetisch mooi blijven.
    Maar wat let je om lakken na enige tijd te herhalen.
     
    • Mee eens Mee eens x 1
    • Informatief Informatief x 1
  5. Hunter

    Hunter 5e Versnelling

    Doe ik ook vaak...
     
    • Leuk Leuk x 1
  6. DutchMicro

    DutchMicro 5e Versnelling

    Voor mijn werk ( machinebouw ) zijn zwarte bouten de standaard.
    Zijn gewoon te koop.
    Misschien niet bij de bouwmarkt maar bij een technische groothandel moeten ze zo te krijgen zijn.
     
    • Mee eens Mee eens x 1
    • Informatief Informatief x 1
  7. RRR

    RRR 5e Versnelling

    Heb vaker naar zwarte boutjes en ringen gezocht, maar kon ze niet vinden. Ze worden in auto's nog wel gebruikt, maar dan loop je weer de halve zaterdag op de sloop rond te sjouwen. Heb ze ook wel zwart gespoten, maar na één keer loshalen, beschadig je de verf en kun je weer opnieuwe beginnen. Door de boutjes gloeiend rood te stoken en dan in olie af te koelen, worden ze zwart (en dat blijven ze ook). Nadeel van deze methode is dat de structuur van het metaal door het verhitten verandert en daardoor minder sterk wordt. Geen probleem voor boutjes die niet zwaar belast worden.

    http://www.zunflappie.nl/artikel/13/zwarten
     
    • Leuk Leuk x 1
  8. DutchMicro

    DutchMicro 5e Versnelling

    @RRR
    Om dat op te losen zou je ze kunnen "temperen". LINK

    Maar allemaal een beetje omslachtig als je ze voor minder als een cent per stuk kan kopen.

    Deze even met een vlotte google zoek gevonden, is wel per verpakking.
    Maar met wat zoeken moet je er wel ergens een kunnen vinden die ze los verkoopt.

    Oja, dit noemen ze "blank staal" dat is om het logisch te houden...

    https://www.techwinkel.nl/inbus/inb...nk/inbusbout-cilinderkop-blank-staal-8-8.html
     
    • Informatief Informatief x 1
    Laatst bewerkt: 21 jan 2018
  9. Ad2002pan

    Ad2002pan Kilometervreter

    Volgens mij zijn ze te koop bij Hornbach

    Ad
     
  10. Andrew

    Andrew 1e Versnelling

    Let wel op !
    De zwarte bouten of machinebouten hebben over het algemaal een hogere treksterkte.
    Om deze hoge treksterkte te krijgen worden ze niet verzinkt.
    Door het verzinken neemt namelijk de treksterkte af.
    De zwarte of blanke bouten hebben dus geen bescherming tegen roest en zullen dus redelijk snel de kleur van roestbruin gaan aannemen.
    Weet niet of je dat graag wilt.
     
    • Mee eens Mee eens x 2
  11. DutchMicro

    DutchMicro 5e Versnelling

    Het is inderdaad gevoelig voor roestvorming.
    Al is mijn ervaring niet dat het gelijk begint te roesten.
    Zit misschien ook weer verschil in kwaliteit in.
    Maar veel nat en zeker pekel water zal het geen goed doen.

    Misschien dat een dun laagje vet/vaseline er aan ook wel helpt...
     
    Laatst bewerkt: 22 jan 2018
  12. wietsehm

    wietsehm 3e Versnelling

    Ik zou graag beginnen om langzaamaan eens de boutjes, schroefjes, moertjes en nippeltjes te vervangen. Technische heren; ik heb de brommert buiten staan en dus nat / vochtig.

    Welke keuze zouden jullie dan maken?
     
  13. Pathfinder

    Pathfinder 5e Versnelling

    Ja @wietsehm, die keuze zou voor mij persoonlijk makkelijk zijn.
    Daar waar geen extreme krachten worden gevraagd van je motor standaard RVS.
    Daar waar wel krachten worden gevraagd, RVS A4-80. Deze bouten hebben dezelfde sterkte als 8.8 in ijzer.
    Ook gebruik ik vaker Hammerite voor bouten welke niet zo eenvoudig zijn te krijgen of gewoon te duur zijn.

    Houd er wel rekening mee dat de Oem-bouten en moeren in de aftermarkt vaak iet de zelfde uitvoering hebben. Vaak in benadering komt het wel dicht bij. Automotive bevestiging materialen zijn vaak niet gewoon bij de Gamma of zo te kopen.

    Ga je ze spuiten of verven dan is goed schoonmaken en ontvetten wel een pre.
    (Kwam er laats achter dat de wasbenzine bij de Plus het goedkoopste is, voorheen was dit het Kruidvat)

    Bij Hornbach hebben ze ook een ruim assortiment, zelf ga ik hier in Gelen bij https://www.rvspaleis.nl/

    Alleen hebben ze hier geenb A4-80, die bestel ik bij https://www.birkhofer-shop.com/Schrauben

    Hopende je voldoende info te hebben gegeven, succes.
     
    • Leuk Leuk x 1
    • Informatief Informatief x 1

Deel Deze Pagina

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie