Door rood licht rijden bij nadering hulpdiensten?

MofkaP

4e Versnelling
In een op 10 maart 2020 gepubliceerde uitspraak heeft het gerechtshof Arnhem - Leeuwarden nogmaals bevestigd dat rijden door rood licht ook niet is toegestaan om hulpdiensten te laten passeren.

Het hof overweegt dat het weggebruikers niet vrijstaat om een rood verkeerslicht te negeren teneinde daarmee hulpdiensten vrije doorgang te verlenen. Artikel 50 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 bepaalt dat weggebruikers voorrangsvoertuigen voor moeten laten gaan. Dit voorschrift ontheft hen echter niet van de verplichting om gevolg te geven aan andere verkeersregels en -tekens. Het beroep wordt dan ook verworpen.

• Like
Reactions: Nosegear

Firefly

2e Versnelling
10 aug 2019
50
72
18
61
Type motor
ST1300
Klopt, maar aangezien we nooit te oud zijn ook iets bij te leren, dank voor de uitspraak MofkaP.

• Leuk
Reactions: Ray_308

Tiesemans

Kilometervreter
18 sep 2019
945
584
93
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Kortom rustig blijven staan voor het rode stoplicht en als hij op groen springt aanrijden en de eerste de beste veilige plek uitkiezen om aan de kant te gaan?!
Mooi zo ... is dat ook weer opgefrist.

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
749
394
63
Type motor
Geen
Logisch in deze uitspraak missen belangrijke elementen in de onderbouwing van de betrokkene.

• Informatief
Reactions: Tiesemans

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
6.137
6.474
413
Voorhout
Type motor
ST1100
Wel eens gestaan bij een verkeerslicht (bij rood licht) ( N44 D.H > Wassenaar ) kwam er brandweer en politie achterop ,
Iedereen probeerde ruimte te maken zoveel als het kon , ben toen voorzichtig een stukje doorgereden zodat hun er langs konden.

Ondanks dat er camera`s stonden . nooit wat van gehoord.

Ray_308

5e Versnelling
29 okt 2018
559
624
93
48
Heemskerk
www.minneboo.net
Type motor
ST1100
Het kan wel en ik doe het ook, voor het geval iemand denk dat ik heiliger ben dan de paus. Vooral omdat ik vrienden heb in de hulpdiensten branche en af en toe hoor en zie wat ze meemaken.

dat was ook niet m’n punt, het mag niet en daar ging het om denk ik.
postings automatisch samengevoegd:

Dus bij een boete krijg ik van hem een biertje, voordeeltje van camera’s op de motor.

pmponer

5e Versnelling
3 mrt 2015
488
358
63
43
Type motor
ST1100
Goed om te weten, ik heb het tot nu toe maar 1 keer meegemaakt, en om ruimte te kunnen maken moest ik in die situatie door rood en op het midden van de kruising (bij de middenberm) wat rechts gaan staan zodat de ambu me voorbij kon. Ik dacht op dat moment, als die boete komt dan maak ik wel bezwaar, in de veronderstelling dat ik er wel onderuit zou komen.

Ergens vind ik het een belachelijke uitspraak, zeker als je weet dat de meeste mensen denken met hun portemonee en niet met hun hart/hoofd.

• Mee eens
Reactions: Cabby

MofkaP

4e Versnelling
Een dergelijke rood licht situatie heb ik wel eerder meegemaakt. Toen ben ik (als gemachtigde) in beroep gegaan tegen de bekeuring, met hetzelfde resultaat als uitkomst.
Bij een rood verkeerslicht moet je stoppen vòòr de stopstreep; rijd je verder dan rijd je door rood.
Onbevredigend? Zeker, er zal maar een familielid van je in de ambulance liggen die met loeiende sirene achter je aan komt.

Geen weldenkende politieambtenaar (geen BOA) zal je daarvoor een bon geven. Maar met een flitscamera ben je helaas de sigaar - pineut - dupe - lul (invullen naar keuze).

Overigens geldt hetzelfde voor snelheid; een voorrangsvoertuig achter je is geen rechtvaardiging om zelf sneller te rijden dan toegestaan (was ook een flitser).
Die BOA had die foto kunnen verwijderen, maar deed het niet.

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.142
2.554
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
De wetgever zou een uitzondering kunnen schrijven in de wegcode om bij zo'n gevallen uitzonderingen toe te staan.
Bij hulpdiensten als het nodig is om toch door het rood te rijden.
Maar zoals met vele dingen is misbruik nooit ver weg.

Horspan

Kilometervreter
4 nov 2012
810
248
63
56
Katwijk
Type motor
Anders
Oké duidelijk, maar als er nu een agent aangeeft dat je door moet rijden dan mag ik aannemen dat je geen bon krijgt opgestuurd?

• Leuk
Reactions: DennisMe

MofkaP

4e Versnelling
Iedere opsporingsambtenaar in NL heeft een discretionaire bevoegdheid. D.w.z. hij kan en mag een bon uitschrijven maar mag een eigen inschatting maken of het in die specifieke situatie redelijk en billijk is.
Hoe lager de opleiding des te minder van die bevoegdheid gebruik wordt gemaakt onder het motto: the law is the law.
Nog afgezien van het feit dat men vaak de wetgeving onvoldoende kent en alleen het zogenaamde feitenboekje hanteert.
Daarvan zijn voorbeelden te over wanneer een rechter de bon vernietigt en naar het ronde grijze circuit verwijst.
Nu de politie-opleiding in NL van drie naar twee jaar gaat vrees ik met grote vreze.

• Like
Reactions: Staps

MofkaP

4e Versnelling
Oké duidelijk, maar als er nu een agent aangeeft dat je door moet rijden dan mag ik aannemen dat je geen bon krijgt opgestuurd?
Een aanwijzing van een bevoegde ambtenaar gaat voor een verkeersregel of verkeersteken.
Ik zou voor de goede orde en voor de zekerheid altijd wel het kenteken, de plaats en het tijdstip noteren.

Andre st1300

5e Versnelling
5 sep 2019
416
352
63
52
Raalte
Type motor
ST1300
Ja klopt. In vorig werkzaam leven stukje rijopleiding verzorgd in opvallende voorrangsvoertuigen. Werden tijdens de cursus geflitst door Boa. Reden trouwens volledig in de rood/blauwe strepen en uniform. Dus even netjes terug naar boa en flitser, doel en missie uitgelegd. En de vraag om de foto en proces-verbaal ambtshalve en met redenen te seponeren. Zegt die @#$%#@#$ : "nee, dat doe ik niet. Schrijf maar bezwaar als de bekeuring binnen komt." Dat uiteindelijk gedaan. Kostte weer uur extra. Tja.... duzzz

• Boos

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.999
3.241
113
47
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Ergste is dat ik mensen begrijp die gewoon voor rood licht blijven staan. Sommige mensen hebben net geld genoeg om auto te kunnen rijden, maar zouden een dergelijke boete andere prioriteiten moeten gaan stellen. Bv minder eten, dan maar niet met de auto naar vrienden/familie.
Hoop dat hier dan ook begrip voor is.

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.897
2.862
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Ik begrijp ze ook wel hoor Dennis! In dit land hebben we (verkeers)regels, en er is blijkbaar besloten dat we niet door rood mogen, óók niet als er een voorrangsvoertuig achter ons klem zit. Of de wetgever dat nou vergeten is of het maar een slecht idee vond dat mensen op enig moment wél door rood zouden mogen weet ik niet, maar zo is het vastgelegd . . Dat het sympathiek is om zo'n voertuig er door te laten ben ik van overtuigd, maar niet als me dat geld gaat kosten.

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
749
394
63
Type motor
Geen
Zou het niet zo zijn dat in deze fictieve situatie, jij door het rode licht rijdt, jij waarschijnlijk later een bekeuring gaat krijgen, jij op voorhand al wat zaken, (lees bewijs), gaat creeren waarmee je de overmacht situatie tijdens de rechtspraak kan onderbouwen je er waarschijnlijk mee weg komt.

De zaak die in eerste instantie hier gemeld werd had dat mijn inziens niet.

Er vanuit gaande dat het voorrangsvoertuig met toestemming zijn O&G signalen heeft gebruikt, waarbij geen dwingend of gevaarlijk rijgedrag gecreered mag worden, (art. 5 WVW), voor de overige weggebruikers is in veel gevallen bepalend in dit soort gevallen.

sven.magnus

Kilometervreter
29 okt 2016
1.476
500
113
51
Muizen
Type motor
ST1100
Ik weet niet hoe het in Nederland werkt. Maar hier in België is er geen enkel probleem als je voor een rood licht staat en daarna over de witte lijn rijdt om iemand door te laten. De flitscamera doet niets als je met minder dan 30 km/u door het rode licht rijdt.

• Mee eens
Reactions: COLUMBO1963

MofkaP

4e Versnelling
Daarom was het waarschijnlijk een BOA en geen agent.
Je moet nog opletten ook of degene die je een aanwijzing geeft bevoegd is dat te doen.
Er is een geval in de rechtspraak van een verkeersregelaar die bij een evenement bestuurders aanwijzingen gaf om op een "P" parkeerplaats buiten de vakken te parkeren (en op het gras). Volgens de wet is dat niet toegestaan; op een parkeerplaats met een "P" moet binnen de vakken worden geparkeerd.
Vervolgens komt er een BOA aan die aan iedereen die fout geparkeerd staat een bon uitdeelt.
De kern van het arrest was dat de gedragingen waren verricht; immers een verkeersregelaar is niet bevoegd dergelijke aanwijzingen te geven.
Een verkeersregelaar is slechts bevoegd het verkeer te regelen en alleen eenvoudige aanwijzingen te geven zoals die vermeld staan in de bijlage RVV 1990; hij is niet bevoegd andere dan die aanwijzingen te geven.
Hetzelfde geldt voor het zogenaamde "opzwaaien" van verkeer door een verkeersregelaar met het doel om snelheid te verhogen ter bevordering van de doorstroming. Dat is een aanwijzing die niet voorkomt in het RVV; ergo de verkeersregelaar is niet bevoegd een dergelijke aanwijzing te geven. (Het geval speelde natuurlijk bij een snelheidscamera op een kruising.)

Insgelijks geldt dat voor gemeentelijke (parkeer)handhavers (BOA's) die hebben die bevoegdheid ook niet.

Hoe het met de diverse boetes is afgelopen (op nul gesteld) dat weet ik niet meer.

Laatst bewerkt:

pmponer

5e Versnelling
3 mrt 2015
488
358
63
43
Type motor
ST1100
Erg informatief wat je schrijft en leuk om te lezen @MofkaP

Gelukkig ben ik nog niet in zo'n "oneerlijke" situatie gekomen, dat ik voor mijn gevoel goed een aanwijzing opvolg maar dat die persoon niet bevoegd is.

Aan de andere kant, ik stel me over het algemeen netjes op en ga niet in discussie over dingen die de moeite niet waard zijn.

Zo was de toegangsweg naar ons dorp eens afgesloten buiten de aangegeven tijden (er zou tot 15.30 onderhoud zijn en dus sluiting) dus toen ik aan kwam rijden om 16 uur was ik verbaast dat er nog een verkeersregelaar stond. Toen ben ik maar even gaan vragen of hij het goed vond of ik even (200 meter) over het fietspad zou gaan. Dat had de beste man liever niet, vooral omdat het andere ook zou bewegen die route te nemen. Omdat ik anders ongeveer 12 km om moest rijden, en hij dacht dat het nog 10 minuten zou duren heb ik de motor aan de kant gezet en ben even blijven ouwehoeren.
Nou, wat een opgefokte types kwamen er (niet) voorbij, van omdraaien en met piepende banden de andere kant op tot zelfs een iemand waarbij de verkeersregelaar aan de kant moest springen, omdat meneer vond dat hij wel verder kon. Heel bijzonder, hij zei ik noteer het kenteken en dan geef ik dat door, wat gebeurt er eigenlijk in zo;n situatie?

• Mee eens
Reactions: Jan KoekePan

DuinPan

Kilometervreter
10 dec 2017
1.438
1.534
113
58
Haarlem
Type motor
ST1100
Niks? De politie is vast te druk met andere zaken die een hogere prioriteit hebben. (geen verwijt aan de politie, ze doen wat ze kunnen, gewoon een constatering)

• Mee eens
Reactions: Jan KoekePan

kcools

3e Versnelling
27 jun 2018
178
259
63
54
Eindhoven
Type motor
ST1100
Als je de uitspraak leest, dan zie je dat iemand via een app op zijn telefoon een bericht krijgt dat er hulpdiensten aankomen, verder is er helemaal niks onderbouwd. Welke app? Whatsapp? Die kan je dan ook nog fout uitleggen dat je je telefoon bediend tijdens het rijden!!

Voor dat soort zaken is een camerasysteem in of op je voertuig toch prettig om je verhaal een beetje te kunnen onderbouwen.
Het blijft in het verkeer toch een kwestie van gezond verstand gebruiken en aanpassen.

• Like
Reactions: Guardian

Gibbel

Kilometervreter
28 aug 2013
838
464
63
62
Herentals (B)
www.gibphoto.be
Type motor
ST1100
@kcools een (zogenaamde) dashcam (of helmcam)is niet wettelijk in België, je kan hem dus voor dergelijke zaken niet gebruiken, en in bepaalde landen is het zelfs verboden om een dashcam te hebben (laat staan te gebruiken)....

• Mee eens
Reactions: kcools

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
2.478
1.457
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
De verkeersregelaar kan noteren wat hij wil.
Hij is namelijk geen opsporingsambtenaar.
Bovendien kun je van een overtreding geen aangifte doen.
Je kunt er wel melding van maken, maar die is uitsluitend ter kennisname.
(het zou anders heel makkelijk bekeuringen aansmeren zijn...)
Uitsluitend middels constateren door een opsp.ambt. Of een camera “helpt”.

• Like
Reactions: Andre st1300

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
6.137
6.474
413
Voorhout
Type motor
ST1100
Een verkeersregelaar heeft niet dezelfde bevoegdheden als de politie, maar iedereen is wel verplicht zijn aanwijzingen op te volgen.
Wanneer er niet geluisterd wordt, kan de verkeersregelaar aangifte doen wegens het negeren van zijn aanwijzingen.
Achteraf kan overtreder dan alsnog een boete krijgen.

(Verkeersregelaar)
Als een weggebruiker uw aanwijzing niet opvolgt is deze strafbaar, maar om een proces-verbaal te maken heeft de politie het volgende nodig:
1. Uw verklaring en tenminste één getuigenverklaring;
2. Kenteken, merk, type, kleur van het voertuig;
3. Signalement van de bestuurder;
4. Dag, datum en tijdstip van het gedrag;
5. Nadere beschrijving van de gebeurtenis;
6. Rijrichting van de bestuurder.

kcools

3e Versnelling
27 jun 2018
178
259
63
54
Eindhoven
Type motor
ST1100
@Gibbel ik weet dat je in bepaalde landen geen dashcam mag hebben/gebruiken, alles voor de privacy.
Het hebben is vaak toegestaan alleen het gebruik van de beelden ligt nogal aan banden, dit alles ivm de privacy wetgeving.
Ook zijn er natuurlijk regels waar men wel en vooral niet mag filmen, douane terreinen, militaire complexen etc.
Zolang je niks publiceert op internet of waar dan ook kan er weinig fout gaan.
Op de site van de ANWB zie ik dat in België door een rechter kan worden besloten om het gebruik van de beelden toe te laten als bewijs.
https://www.ANWB.nl/juridisch-advies/op-vakantie/met-de-auto-op-reis/andere-verkeersregels/dashcam-verboden
In Duitsland mag je een camera hebben mits die alleen korte stukjes filmt 30 seconden en deze telkens overschreven worden.
Gelukkig hebben we 1 Europese Unie en ligt alles in een standaard regelgeving vast. Het is alleen jammer dat er zoveel verschillende standaarden zijn.

Maar ik denk maar zo, ik kan laten zien wat erop dat moment op die plaats is gebeurd. En waarschijnlijk doe ik daar alleen mijzelf een plezier mee en dat vind ik prima. De mooie plaatjes neem ik op de koop toe. In landen waar de camera verboden is, haal ik de sd kaart uit de recorder.

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
749
394
63
Type motor
Geen
Leuk deze discussie;
Art. 161 WvSv. Ieder die kennis draagt van een begaan strafbaar feit is bevoegd daarvan aangifte of klachte te doen. Art. 163 WvSv. De aangifte van enig strafbaar feit geschiedt mondeling of schriftelijk bij den bevoegden ambtenaar, hetzij door de aangever in persoon, hetzij daartoe door hem van eene bijzondere schriftelijke volmacht voorzien. Iid 5 Tot het ontvangen van de aangiften bedoeld in de artikelen 160 en 161, zijn de opsporingsambtenaren en tot het ontvangen van de aangiften bedoeld in artikel 162, de daarbij genoemde ambtenaren verplicht.
De vraag hierachter is gelijk ! Zou het OM hier vervolging instellen ?

DuinPan

Kilometervreter
10 dec 2017
1.438
1.534
113
58
Haarlem
Type motor
ST1100
Mooi hoor! Ik dacht dat de ST1100 of ST1300 nooit ingezet zijn geworden als politiemotor (in Nederland), afgezien van een paar proefexemplaren

09209.jpeg

Andre st1300

5e Versnelling
5 sep 2019
416
352
63
52
Raalte
Type motor
ST1300
Destijds konden de regiokorpsen voor hun verkeersdiensten zelf de motoren aanschaffen. Daarna kwam de verplichte aanschaf en werden de motoren lease..

• Informatief

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
6.137
6.474
413
Voorhout
Type motor
ST1100
Dat "zwarte blok " is de kap die het voorspatbord extra vast houdt , normaal zit hier de ABS/TCS/cbs sticker op, dat zit er bij deze niet op.

studio.jpg

ST1100 en 1300 samen in Lelystad op het politie oefencircuit rijopleiding

06353.jpg

De ST1300 in actie tijdens begeleiding.

08539.jpg

Dit zijn de Honda motoren die in Nederland door de politie gebruikt werden.