1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dubbel dashbordcameraatje.

Discussie in 'Wat heb ik gekocht' gestart door Nosegear, 7 sep 2017.

1. Nosegear

Nosegear Administrator Medewerker

Haha, I stand corrected, good Sir Timothy. Maar mijn horloge heeft er eigenlijk ook nog eentje, dus 5 , , :eek:

• Lol Lol x 2
  2. Edi

Edi 3e Versnelling

En dan nog verdwalen? Hahahah
    Ligt aan de positie van de satellieten zeker?
    Of verouderde kaarten?
    Gniffel

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

3. Nosegear

't Is een gave! Weinig mensen kunnen dat . . :Biggrin

• Lol Lol x 4
  4. M@rcel

M@rcel 2e Versnelling

Ziet er goed uit. En ook ik ben inderdaad zeer nieuwsgierig naar de eerste beelden, al dan wel of niet achter het glas.
    Ik denk dat dit best een mooi extra-tje is voor m'n Pan voor datgene waarvoor het bedoeld is. voor de mooie beelden heb ik altijd m'n "go pro" nog.

Toch maar eens voorzichtig gaan kijken voor een bestelling te gaan plaatsen :Smile:

5. Nosegear

Zondag leek het weer redelijk stabiel, en er is weinig lekkerder dan buiten aan de knutsel - aanvalleuh! Eerst maar eens gepiekerd waar ik alles wilde hebben. Met name het LCD-tje en natuurlijk de camera's, maar ook de 12 Volt voeding.

Nou blijkt er onder de topkoffer een mooi beetje ruimte te zitten! Onder de zwarte afdekplaat is een loze ruimte waar je prima zo'n voedinkje en de overtollige lengtes bedrading kwijt kan.
    Stroom zit ook vlakbij, want een achterlicht is niet ver weg . . Zo'n DVR trekt niet veel, én er zit rondom led op dus tekort komen doen we niet.

De grap is dat je dan ook meteen bij een prima plekje uitkomt voor de achterste camera. Eerste eigenaar @Honda had daar al een gaatje gefabriceerd voor een extra remlicht, maar daar loopt nu dus het kabeltje van de cam door. Uiteraard alles doorgevoerd door een stukje benzineslang, zodat de kabeltjes niet stukschaven over tijd. Vastzetten met een drippie hotglue . . ook het voedinkje zelf.

Dan koekeloert-ie van hieruit de wereld in. Nope, je ziet geen onderkant van de topkoffer op de film. :)

Het LCD-tje komt achter de achterzit in het kontje. Het ding is niet bedoeld voor montage in weer en wind, en je moet (en hoeft) er tijdens het rijden ook helemaal niks mee, natuurlijk. Hij hangt aan de bovenkant, met twee kleine parkertjes die ook weer achter de zwarte kunststof afdekplaat verborgen zijn. Stroom, zoals gezegd, komt vanaf het achterlicht dat inschakelt met het contact. Na een paar seconden om op te starten begint hij dan vanzelf op te nemen; secondje of wat later gaat het schermpje op zwart. Als het contact weer afgezet wordt neemt-ie nog een minuutje of zo op voordat hij in slaap valt.

Kabeltje links op de foto gaat naar de GPS ontvanger, die heb ik links aan de binnenzijde van het paneel geplaatst waar de grote draaiknop van de achterveer doorheen piept. Gele stekkertjes zijn cameraatjes, rode is stroom en zwart gebruik ik niet wat ik hoef geen extra knoppetjes op mijn stuur. Om de stekkers heb ik een krimpkous getrokken; blijven ze beter beschermd tegen vocht en ze trrrrillen niet los (alsof ik op een Harley rijd! Rofl).

Even voor de test het voorste cameraatje ook ingeplugd. Ik kwam er nog niet aan toe om die ook te monteren, al ligt het kabeltje ervoor al wel op z'n plek. Time flies when you're having fun . . ik heb niet eens de vette vingers weggepoetst, terwijl de Chinees er zelfs een poetsdoekje bij heeft geleverd!

Als het voorste cammetje ook geplaatst is ga ik beide goed afstellen. Ze hangen aan een gepoedercoat metalen beugeltje dat best wat op en neer kan buigen, en kunnen ook wat gedraaid worden in diezelfde beugel.

• Leuk Leuk x 5
    • Top Top x 3
  6. M@rcel

M@rcel 2e Versnelling

Mooie en duidelijke uitleg met foto en al erbij. Nu nog een filmpje met acceptabele video kwaliteit en materiaal en we kunnen gaan bestellen :D

7. Edi

Edi 3e Versnelling

Over bestellen gesproken, ik heb al een beetje zitten kijken en er is ook een 1080 uitvoering. Voor de mensen, zoals ik, die toch net iets meer details willen zien.

Desalniettemin ben ook ik benieuwd naar het beeld van deze uitvoering.

Montage is netjes gedaan. Ik mag dat wel, handige mensen. Zelf ben ik helaas niet zo handig.

8. Marcel W.

Marcel W. Mega Mijlenmaker

Het lijkt alsof je er goed over nagedacht hebt @Nosegear en eenmaal binnen kriebelt het dan toch hé.:Pardon:

We kijken uit naar het vervolg.Good

9. M@rcel

M@rcel 2e Versnelling

Je bedoelt waarschijnlijk die van blueskysea van 100 euro @Edi

Zat daar zelf ook al naar te kijken namelijk en te vergelijken, alleen jammer dat daar geen GPS optie op zit. Of had je nog een andere gezien?

10. Edi

Edi 3e Versnelling

Ik heb nog andere gezien @Marcel. Daar kan wel GPS op.
    Ik zal eens kijken of ik de link kan vinden. Ben nu aan het werk namelijk.

• Leuk Leuk x 1
  11. Timbo

Timbo Moderator Medewerker

Das nie verkeerd @Nosegear .
    Voor zover ( en de rest zal dat ook wel worden, daar twijfel ik niet aan ) ziet de montage er puik uit.

En ik moet erkennen dat het beeld op de display er zeker niet verkeerd er uit ziet.
    Top Man , ook ik wacht op de volgende aflevering(en). Good

12. Edi

Edi 3e Versnelling

• Mee eens Mee eens x 1
  13. M@rcel

M@rcel 2e Versnelling

Die ziet er inderdaad ook weer netjes uit @Edi maar ook daar de vraag weer, hoe ziet en werkt dat in het echt er allemaal uit Haha. Gaat nog een moeilijke keuze worden haha

14. M@rcel

M@rcel 2e Versnelling

Ondertussen al een update @Nosegear ???
    Ben namelijk nog steeds heel erg benieuwd, ondanks dat ik waarschijnlijk wel voor de 1080 uitvoering ga. Ook nog even goed kijken waar dat ik de lenzen ga plaatsen zodat ze toch voor het grootste gedeelte uit het directe zicht vallen

• Mee eens Mee eens x 1
  15. Nosegear

Misschien dat het er dit weekend van komt! Het weer lijkt redelijk en de agenda klapt nog niet uit elkaar . .

• Leuk Leuk x 2
    • Lol Lol x 1
  16. Nosegear

Zo maar eens aan de slag. Eerst even een kilootje polderklei van de Pan afkrabben (wat is er ooit gebeurd met het idee dat de vervuiler z'n rommel ook weer op mag ruimen? 't Is een glijbaan in de polder!), daarna maar eens op zoek naar de juiste plek om die voorste cam te hangen. Ik heb er drie ideetjes over/voor:

In de koplamp, meteen achter het glas.
    • Voordelen: schoon, veilig, goed zicht.
    • Nadelen: Véél werk (koplamp moet uitgebouwd, uit elkaar, gaatje achterin voor de kabeldoorvoer), best wat risico voor een goedkoop product uit China. Als dat ding met een week de geest geeft heb ik veel werl voor niets gedaan. Mogelijk ook rare lichtreflecties in de koplamp unit.
    Onder de koplamp, hangend aan het kinnetje van de Pan:
    • Voordelen: Makkelijke montage, vrij zicht voor de cam.
    • Nadelen: In de rijwind, dus in het vuil. Met een beetje polderweg anno nu zie je na 100 meter niks meer uit die cam.
    Achter de voorruit, aan een afdekkap van de geleiderail:
    • Voordelen: Makkelijke montage, goed zicht mits de ruit niet te vuil is.
    • Nadelen: Niet precies in de hartlijn, dus mogelijk iets dode hoekerigs?
    Eerst maar eens afsoppen, dan kijk ik verder.

17. Zeurdoos

Zeurdoos Kilometervreter

Zou het zoizo niet in de koplamp doen ivm de temperatuur daar houden camera's echt niet van.

18. M@rcel

M@rcel 2e Versnelling

in de koplamp zou ik inderdaad ook niet doen vanwege de negatieve redenen die je zelf inderdaad al geeft en die van @Zeurdoos. Onder de kin had ik inderdaad zelf ook al in gedachten. Achter de voorruit ben ik wel benieuwd naar hoe dat er dan uit komt te zien, zit hij dan niet te veel "storend voor je zelf" in het zicht?

Bij mijn 1100 zal ik niet heel veel meer keuze hebben dan onder de kin denk ik zomaar....dan maar op tijd schoon maken Rolleyes En aan de achter zijde aan de onderzijde van het achterlicht.

In ieder geval heel veel succes en ben heel erg benieuwd Good

• Mee eens Mee eens x 1
  19. S-Tsw-1300

S-Tsw-1300 Mega Mijlenmaker

Ben heel benieuwd naar het eindresultaat :)

20. Nosegear

Ik ook, Ton! :)

De temperatuur in de koplamp is bijna omgevingstemperatuur, want die leds maken niet zo'n bak warmte als de H4tjes voorheen deden. Maar inderdaad, een betrekkelijk goedkoop en onbewezen product zo ver integreren is niet slim.

Tijdens het schoonmaken eens goed op de blubbersporen gelet, en onder de kin valt het best mee. Da's tenslotte net boven het spatbord, dus alleen in de spray van de voorligger. Nou houd ik doorgaans redelijk afstand, dus op zich zou dat nog steeds een optie zijn.

De ruit van de 1300 heeft een andere vorm, en onder waar het ruithefmechanisme aan de ruit zit zit aan beide zijden een soort van lob, een uitstulping naar beneden. Als ik de camera daar achter kan hangen (2 parkertjes en dan aan de Bakker keg?) kan ik 'm niet eens zien als ik op de motor zit, maar hangt hij hoger dan onder de kin én achter de ruit. Dus ik denk dat ik daar maar op ga focussen . . Ik moet dan wel een goede manier vinden om te zorgen dat het kabeltje niet gaat beschadigen als ik de ruithoogte verstel (chafing).

• Leuk Leuk x 2
  21. Marcel W.

Marcel W. Mega Mijlenmaker

Onder de kin zou ik ook niet zo bang voor zijn hoor.
    Ten eerste weet ik dat anderen (o.a. @nielsie1974) hem daar ook hebben hangen en het hele jaar door rijden.
    Ten tweede zal je denk ik verbaast zijn hoe weinig vuil de camera registreerd op zo'n korte afstand.
    Mijn bril wordt in ieder geval van het stukje van mijn neus tot in mijn handen opeens 5x zo vies. :Biggrin:Biggrin:Biggrin

• Lol Lol x 1
  22. Nosegear

Nou, dan ook nog wat 'bewiesmaterioal' voor de voorste cam. Omdat de DVR zelf in de kont zit (vlak voor de ECU) moet er dus een kabeltje naar voren getrokken worden. Wil je dat een beetje fatsoenlijk doen, dan moet de Dame een eindje uitgekleed gaan worden.

Zijpaneeltje eraf, dus. 't Is effe werk, maar allemaal goed te doen hoor. Gebruik je ogen, oren en vingers en je komt een heel eind, ook als je geen techneut bent. En neem je tijd! Ook als je dat al -tig keer hebt gedaan blijft het een klusje waarbij je op moet blijven letten.

Lichtblauwe krimpkousje bovenin zit om de connector van het GPS en ligt samen met het kabeltje voor de voorste cam netjes uit beeld zodat ik 'm met het zadel niet kan pletten. Uiteraard een tie wrapje hier en daar.

Onder het zadel ben ik met de Y-splitsing in de kabelboom 'overgestoken' naar de rechterkant van de motor omdat daar al meer door mijzelf aangebrachte bedrading liep - zoals het stuk zwart/rode 2.5mm kwadraat luidsprekersnoer dat de voeding verzorgt van mijn sigarettenplug-socket in het rechter kuipvak. In het plastieken zakske, erfstuk van @Honda, het relais voor de Stebel.

Cameraatje zit met twee popnageltjes aan de Bakker keg rechts. Omdat de ruit uiteraard omhoog en naar beneden moet kunnen zit er een stuk ruimte in het kabeltje, en om te voorkomen dat dat kabeltje stuk gaat of blijft haken zit-ie in een eindje benzineslang. Met een tie wrap wordt die weer op z'n plaats gehouden.

Met het ruitje weer op z'n plaats zie je het cammetje nauwelijks zitten. Het kabeltje loopt in de kunststof achterzijde van het raammechanisme, dus ook van bestuurderskant zie je het niet of nauwelijks. De camera zie ik alleen als ik de ruit veel hoger zet dan ik normaal zou doen - en dan zit hij nog steeds niet in het zicht.

Binnenkort ff een stukje viediejooowww als ik wat heb.

• Leuk Leuk x 9
    • Winnaar Winnaar x 2
    • Creatief Creatief x 1
  23. S-Tsw-1300

S-Tsw-1300 Mega Mijlenmaker

Netjes gedaan MarcelGood
    Ik wacht met smart op je viediejooowww :Waiting::Biggrin:Biggrin

24. M@rcel

M@rcel 2e Versnelling

Heel erg netjes gedaan weer. Mooie foto / tekst uitleg. Ziet er goed uit. Op naar de plaatjes onderweg

25. Rimconator

Rimconator Mega Mijlenmaker

Dat ziet er professioneel uit.

Goed gewerkt Marcel.Good

26. Pannos

Pannos Kilometervreter

Ja, dat kan ie wel hoor, netjes!!

27. PanEuRoel

PanEuRoel Kilometervreter

28. Edi

Edi 3e Versnelling

Ik ben "jaloers" op mensen die kunnen knutselen Good

• Mee eens Mee eens x 2
  29. GrisPan

GrisPan 5e Versnelling

Ziet r goed uit Marcel, benieuwd naar je eerste beelden. Wat ik me afvraag ; veranderd de hoek van je voorste cam als je het scherm van beweegt?
    groet,

30. Nosegear

Dank, ik ga er bijna van blozen! :p
    @GrisPan: yep, de hoek verandert wel een beetje als je de schermhoogte aanpast. Maar alles van belang blijft ruimschoots in beeld.

Deel Deze Pagina