1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Duitsers verhogen de boete voor mobiele telefoon in de hand

Discussie in 'Verkeersregels' gestart door MofkaP, 25 sep 2017.

1. MofkaP

MofkaP 3e Versnelling

Voor autobestuurders gaat de boete van €60 naar €100 + 1 punt in Flensburg (nog een koopje). Bij gevaarzetting, bijvoorbeeld slingeren of te langzaam rijden, gaat de boete naar €150. Het verbod geldt nu ook voor i-pods en tablets.
    Het verbod is uitgebreider dan in Nederland, het mag niet met een lopende motor.

Voor fietsers komt de boete voor telefoon in de hand op €55.
    (Moesten ze in Nederland ook eens invoeren).

Verder is het verboden en strafbaar voor de bestuurder om gezichtsbedekking te dragen, zoals bijvoorbeeld een gezichtsmasker, een boerka of een niqab. De boete bedraagt €60.
    Sommige organisaties schreeuwen onmiddellijk discriminatie en racisme.

• Leuk Leuk x 2
    • Top Top x 1
  2. Jur

Jur Mega Mijlenmaker

Nou dat kunnen ze gerust doen.
    Het viel mij op dat bijna niemand daar met z'n telefoon loopt te appe of internette. En sommige lopen te bellen , maar lang niet zo veel als hier. Nou is het internet daar ook hopeloos. Kan ook een reden zijn.
    Maar al met al een goede zaak. Nu nog handhaven. En dat zou in NLD ook meer mogen.

• Mee eens Mee eens x 1
  3. Nosegear

Nosegear Administrator Medewerker

Ik ben (op de Veluwe, 50 jaar geleden) opgevoed met het idee dat de Duitsers 'Moffen' heetten en dat het gewoon een akelig soort mensen was. Er is het één en ander aan familie van me doodgeschoten tijdens de razzia in Putten (oktober '44), dus populair waren Duitsers beslist niet.

Tegenwoordig denk ik met grote regelmaat dat wij hier in Nederland vreselijk veel van de Duitsers kunnen leren. Ze zijn beleefder, behulpzamer, vriendelijker dan Nederlanders en snappen beslist veel beter hoe je met elkaar om zou moeten gaan . . Ook in het verkeer snappen ze het beduidend beter!

• Mee eens Mee eens x 8
    • Winnaar Winnaar x 1
  4. Honda

Honda Kilometervreter

Vandaag nog invoeren in Nederland, maar dan ook HANDHAVEN.

Enne Moffen zeggen wij nog steeds Marcel, maar dat komt wellicht door de verhalen van 'm vader die onder een goederen trein hangende gevlucht is
    uit Duitsland naar Nijmegen.

• Leuk Leuk x 3
  5. marc pan

marc pan Klokje Rondrijder

Ik heb dit weekend samen met mijn vrouw doorgebracht in de Eifel, en ik moet toch ook toegeven zoals Marcel ook zei, dat ze daar beleefder, behulpzamer, vriendelijker zijn. Ook mijn ritje dit jaar naar Oostenrijk waren ze daar ook beleefder, behulpzamer, vriendelijker. Misschien komt het ook dat er voorzichtiger in de bergstreken gereden word, omdat de aanrijdingen daar zwaarder doorwegen.

• Mee eens Mee eens x 2
  6. Nosegear

Ik denk dat 't iets dieper zit, Marc. In Nederland (en omstreken?) zijn we ooit gaan vinden dat iedereen gelijk is, en daaruit vloeide onder meer voort dat je iedereen met 'jij' moet aanspreken om dat te onderstrepen, en dat 'u' een vieze en ouderwetse aanspreekvorm is. Newsflash: niet iedereen is gelijk, maar door die linkse misvatting hardnekkig vol te houden gaat respect verloren en vinden onze jongere generaties het bijvoorbeeld normaal om de laarzen van een agent vol te zeiken terwijl hij een bon uitschrijft. Symptomen voor de teloorgang van onderling respect.

Deze nare ontwikkeling werd in mijn optiek beslist niet afgeremd door de instroom van een forse groep mensen van elders die er hele andere omgangsvormen richting gezag op nahoudt. Een groep die vindt dat ze recht heeft op respect, waar ik juist vind dat respect iets dat verdiend moet worden. Een groep die op luide en arrogante toon eisen stelt zonder te luisteren maar daardoor wel zaken voor elkaar kreeg en krijgt, en daarmee anderen op het idee brengt dat zulk gedrag dus beloond wordt.

Ik denk, generaliserend, dat de Duitsers het idee dat iedereen gelijk is hebben gelaten voor wat het was, en dat ze nog wél begrijpen dat respect voortkomt uit een ander behandelen zoals je zelf behandeld zou willen worden. Dat vriendelijk en hoffelijk zijn niet betekent dat je een watje bent. De 'Sie' aanpak, niet de 'Du' aanpak. Ook 'Sie' tegen de man van de plantsoenendienst, de busschauffeur, de garagehouder - niet alleen tegen degenen die sociaal of hiërarchisch hoger geplaatst zijn dan jijzelf. Geef respect, dan ontvang je respect, da's wat de Duitsers nog snappen en wij Nederlanders kwijt zijn.

Just my two cents! Hoe dan ook, puntje voor de Duitsers.

• Mee eens Mee eens x 7
    • Winnaar Winnaar x 2
    • Leuk Leuk x 1
    • Niet Leuk Niet Leuk x 1
  7. Jur

Jur Mega Mijlenmaker

@Nosegear,

Kan er niets aan toevoegen, behalve dat ik er ook zo over denk.
    Als men je, jij en jouwt tegen mij, vraag ik mij altijd af of diegene vroeger met mij in de zandbak de vormpjes heeft gedeeld en soms vraag ik dat dan ook.
    Maar aan de vragende blik die ik dan krijg denk ik het niet of ze kennen de combinatie zandbak/vormpjes niet.

• Leuk Leuk x 3
    • Mee eens Mee eens x 1
    • Winnaar Winnaar x 1
    • Top Top x 1
  8. Timbo

Timbo Moderator Medewerker

Ik ben met al die "u" "uw" "jij" "jouw" en "je's" ( waar totaal geen respect in zit, het zijn maar woorden.
    Maar respect is hoe je deze worden gebruikt en hoe je de persoon waar je het tegen zegt behandeld.) het draadje helemaal kwijt.

De topic heet toch "Duitsers verhogen de boete voor mobiele telefoon in de hand".
    Lieve mensen graag weer on-topic.

• Leuk Leuk x 2
  9. elmo

elmo Mega Mijlenmaker

Sorry timbo we zullen "uw" advies in de wind slaan:confused: , dit is een direct gevolg op de verhogingen.......ik persoonlijk vind het wel onderdeel van dit topic.Drinks

• Leuk Leuk x 3
  10. Polleke

Polleke 1e Versnelling

ik vindt dat die boetes nog veel hoger mogen,ze mogen van mij zelfs het rijbewijs afnemen van iemand die zit te bellen,sms,Facebook in de auto/vrachtwagen
    het zijn de grootste ongeval veroorzakers op de snelweg,

• Mee eens Mee eens x 4
    • Leuk Leuk x 1
  11. MofkaP

MofkaP 3e Versnelling

Er is een veel beter systeem dat in een aantal landen (al) wordt toegepast.
    Gevaarzettingsboetes, zoals voor snelheid, rood licht, geen voorrang verlenen, telefoon vasthouden, enz., worden aan de verzekering doorgegeven.
    Vervolgens wordt de verzekeringspremie verhoogd omdat er sprake is van een verhoogd risico.
    Beter dan het bonus/malus systeem dat doorrijden na het veroorzaken van schade bevordert.
    Vinden verzekeringsmaatschappijen heel prettig.

Alleen kan dat niet in Nederland met het huidige systeem van kentekenaansprakelijkheid.
    Dat werkt voor het innen van boetegelden dan wel weer zo prettig voor de (r)overheid.

@Nosegear. Ik vind het soms ook wel prettig als in Duitsland en Oostenrijk wordt aangesproken met "Herr Doktor" en in Polen met "Pan Magister." :Biggrin
    Ps. Niet als ik daar op vakantie ben.

• Leuk Leuk x 1
    • Lol Lol x 1
  12. Nosegear

Begrijp me goed, jullie hoeven echt niet opeens allemaal U tegen mij te zeggen, en ik ben het met Timbo eens dat het gebruik van meer informele aanspreekvormen niet per sé een gebrek aan respect hoeft te zijn - het kan er een symptoom van zijn, en in Nederland IS het er niet zelden een symptoom van. Op straat hoor ik toch liever van een mij onbekende "Weet u hoe laat het is?" dan "Hee, hoe laat is het?". Misschien ben ik gewoon een ouwe l*l, maar ik hecht aan dat soort zaken.

Overigens en iets meer on topic zag ik dat de Duitsers ook een financiële strafmaatregel kennen die Tagessätze heet, bijvoorbeeld bij het toebrengen van lichamelijk letsel bij een ongeval. Daarbij betaal je niet een vooraf bepaald bedrag, maar een aantal door de rechter opgelegde Tagessätze, waarbij 1 zo'n Tagessatz 1 /30e van je netto maandsalaris is. Vind ik op één of andere manier wel van rechtvaardigheid getuigen, een strafoplegging gerelateerd aan je inkomen!

• Leuk Leuk x 1
  13. Honda

Honda Kilometervreter

@MofkaP Je vergeet even dat zeer vele NIET verzekerd zijn, en veel buitenlanders de boete niet betalen c.q. NIET bekend zijn bij Nederlandse verzekeraars.

14. Jur

Jur Mega Mijlenmaker

Ff off topic, een aanvulling op mijn eerdere berichtje aan U allen, waar ik wel een bloedhekel aan heb is van diegene die hoog op de hiërarchische ladder staan en die denegrerend doen tegen anderen die hun geld verdienen met werken.
    Daar heb ik dus geen respect voor en probeer ik te negeren, voor zover dit gaat want deze dringen zich graag op en voor. En daar zie je in de ons omringende landen minder van. Of het valt minder op.

En terug in topic, puntensysteem zou ook wel iets voor ons zijn.

• Mee eens Mee eens x 2
  15. MofkaP

MofkaP 3e Versnelling

Puntensysteem heeft ook haken en ogen, maar is in beginsel een goed systeem.
    Zeker als de punten invloed hebben op de verzekeringspremie, en dat is in veel landen het geval.

Maar helaas, met de kentekenaansprakelijkheid zoals wij die in Nederland kennen, is zo'n systeem niet mogelijk.
    Er is wel eens over gesproken (bij de overheid) maar is tot nu toe afgeketst omdat dan de bestuurder bekend dient te zijn.
    En dat wilde de overheid niet want het huidige systeem werkt zo lekker en makkelijk voor de boete-inning.

Boete gerelateerd aan inkomen of vermogen kent men in meer landen.
    Daar kent men meer categorieën misdaden waarvoor bij sommige (de ergste categorieën) die inkomens gerelateerde boetes gelden.
    In Nederland kennen we maar twee categorieën: misdrijven en overtredingen.
    Bij de laatste worden de lichtste overtredingen administratiefrechtelijk afgedaan en boetes opgelegd (buiten het strafrecht om).
    Dan ben je schuldig totdat het tegendeel is bewezen.

Niet verzekerd zijn is een probleem, de boetes zijn niet voor niets relatief hoog.
    Sommige landen kennen het systeem van een verzekeringsticker op de voorruit of op de kentekenplaat, ieder jaar een andere kleur.
    Andere landen kennen een systeem van periodiek nieuwe kentekenplaten, die je alleen krijgt als je aantoont verzekerd te zijn.
    Dat maakt in ieder geval de controle eenvoudiger.

16. Jur

Jur Mega Mijlenmaker

Dan is DE oplossing van voren flitsen kan je precies zien wie er achter het stuur zat. Ook beter voor ons. ;):biker:

• Mee eens Mee eens x 1
  17. PanEuRoel

PanEuRoel Kilometervreter

Vandaag kwam ik er weer eentje tegen. Ik stond voor het stoplicht te wachten achter een auto met Belgisch kenteken. Toen het licht op groen sprong, reden de auto's voor de Belgische weg en zij bleef staan. Even toeteren, wat gefrommel achter het stuur en weg was ze. Bij het inhalen zag ik dat ze met haar mobiel bezig was. Ik heb me terug laten zakken tot ik weer naast haar reed en haar met toeter en gebaren duidelijk gemaakt dat ik het daar niet mee eens was. Was madam verontwaardigd!
    Wat mij betreft is dit net zo gevaarlijk als het rijden onder invloed en mag dienovereenkomstig bestraft worden!
    Tot persitit!!!

• Mee eens Mee eens x 2
    Laatst bewerkt: 28 sep 2017
  18. Paul_U

Paul_U 5e Versnelling

Herkenbaar Roelof.
    Zeker op de motor vallen die zaken mij vaak eerder op, en je ziet bij het passeren natuurlijk ook sneller wat er gebeurt, je kunt immers makkelijker de auto's inkijken.

19. Timbo

Timbo Moderator Medewerker

Toeteren duidelijk gemaakt...????
    Dat ruikt naar een milieu delict ... SpitefulSpiteful

20. Pannert

Pannert 3e Versnelling

telefoon in de klauw, achter het stuur, mag van mij best Art5 worden. de telefonie-markt is inmiddels dusdanig ontwikkeld dat er oortjes voor zo ongeveer elk toestel te krijgen zijn (bluetooth of bedraad) en ook in auto's is het goed geregeld, dus waarom zou je nog met je telefoon in je klauwen achter het stuur moeten zitten? oplettendheid en verkeersgedrag zijn verdwenen op het moment dat mensen hun telefoon in de hand hebben...

21. Nero

Nero 3e Versnelling

In sommige landen is het gebruik van oortjes, al dan niet bedraad, ook verboden.

22. Pannos

Pannos Kilometervreter

Gaan ze er nooit doorheen krijgen, aan een Art.5 zitten teveel haken en ogen helaas.

Erger me ook dood aan die figuren die vastgelijmd aan hun mobiel zitten, stond gisteren in de rij voor de kassa, kerel voor me die 3 dingen had en hier een hele lopende band voor nodig had en het ook nog verdomde om een 'beurtbalkje' neer te zetten omdat ie helemaal gebiologeerd was door zijn mobiel, de kassière even groeten was er ook niet bij....

Zoals Marcel omschrijft, het respect is heden ten dage héél ver te zoeken!

• Mee eens Mee eens x 1

Deel Deze Pagina