E10 Ethanol shit

Raaipan

Mega Mijlenmaker
15 jul 2016
2.573
1.476
113
58
Nieuweroord
Type motor
ST1300
Bij mij in de buurt kom ik dan terecht bij een BP tankstation. Ik tank daar de Ultimate 98.
Ik tank uit principe niet bij Shell, tenzij het op de laatste druppel aankomt. ;)
Tja, je kunt wel principieel een eind gaan lopen maar dat schiet ook niet op! :p

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
1.034
597
113
Poortugaal
Type motor
ST1300
Gezien mn pannetje tegenwoordig een tank per twee maanden lust ipv een tank per week ben ik ook overgegaan naar alcoholvrij.
per maand gooide ik er ca 250 cc. Diesel bij. Wat extra vet.
doe ik nu per tankbeurt.
de lucht die van de diverse additieven die je voor veel geld koopt komt lijkt er verdacht op...
Wat langere koolstofketens.

PlayMoto

2e Versnelling
16 mei 2020
43
48
18
Westland
www.playmoto.nl
Type motor
ST1300
Bij mij in de buurt kom ik dan terecht bij een BP tankstation. Ik tank daar de Ultimate 98.
Ik tank uit principe niet bij Shell, tenzij het op de laatste druppel aankomt. ;)
Tja, je kunt wel principieel een eind gaan lopen maar dat schiet ook niet op! :p
:rolleyes:Dirol Shell of BP, is lood om oud ijzer ;)
postings automatisch samengevoegd:

ja, had dit soort schade wel vaker gezien. K1100LT reed ook echt niet op biotroep. Pan en TDM gaan ook weer op superduper benzine ;)

Raaipan

Mega Mijlenmaker
15 jul 2016
2.573
1.476
113
58
Nieuweroord
Type motor
ST1300
Ik heb het over de maatschappij en niet over de brandstof. Daar zit trouwens ook wel verschil in i.v.m. de toegevoegde additieven. Maar dat vind ik niet zo interessant, V-Power van Shell zal goede shit zijn, maar toch .... maar dat schreef ik al!

Tiesemans

Kilometervreter
18 sep 2019
1.316
869
113
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Hoewel ik nog met enige regelmaat Octaan 102 tank in Veldhoven is mijn wekelijkse volgooi sessie verschoven van tanken bij Shell> Vpower naar BP> Ultimate 98.
Om de een of andere reden loopt de mijne lekkerder op BP Ultimate 98 dan op Shell Vpower.
Noem me gek maar ik merk het verschil. Net als toen ik na een tijd Vpower tanken over ging op 102 performance.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Raaipan

SEC

5e Versnelling
14 mei 2017
655
258
63
51
voorschoten
Type motor
ST1300
hoi allen ,
ik denk ook aks ik 98 tank dat hij zuiniger loopt
dan 95 maar als ik binnen een week weer moet tanken
vind ik het niet erg want dan heeft het ook geen kans
om het slangensysteem aan te tasten dus hoe langer
hij stil staat met 95 hoe slechter het is voor de motor
en vooral de rubbers en plastic.
moet wel zeggen dat ik om de 3 weken 98 tank.
dus ik dank wel dat 98 beter is dan 95!
alleen wat vaker rijden dan krijgt het ook niet de kans om het aan te tasten.
p.s als ik in het buitenland ben tank ik ook 98!
gr sec

Laatst bewerkt:

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
1.034
597
113
Poortugaal
Type motor
ST1300
Ook bij stilstand doet de E10 zn voor rubber vernietigind werk.
stop je handen eens een uurtje in schoon water. Zie het resultaat E10 zit 24/7 in de leidingen...

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
779
420
63
Type motor
Geen
In het verleden nog eens met een Subaru monteur staan praten. Deze man was geen onbekende in de rally sport wereld voor het eerder genoemd merk.
Toen al had hij de verplichting om alleen te werken met BP Ultimate. Van mijn zoon, destijds ook zoń rally fanaat, moest ik regelmatig aanhoren hoe belangrijk die brandstof was om al die PKś op de assen te krijgen. Klaarblijkelijk had die man destijds al een vooruitziende blik.
Na de ellende met mijn eigen auto en de verhalen en testen van andere blijf ik gewoon 98 tanken.

• Leuk
Reactions: PlayMoto en speedy

PanST1100Black

5e Versnelling
25 aug 2016
727
377
63
Leiden
Type motor
ST1100
Gelukkig dat die geweldige kunststof tank van BMW niet kon roesten ...
Maar af en toe wel kan lekken op de kunststof lasnaden ...

Maar ik ben allang overtuigd, tank alleen E5 !!!

tManneke

3e Versnelling
20 mrt 2020
110
169
43
64
Brussel
Type motor
ST1300
In Noord Scandinavie kan je praktisch alleen 95 tanken. Heb daar nu 2,5 maanden op rondgereden en zal bij het groot onderhoud eens laten checken welke impact dat gehad kan hebben. Ik heb in elk geval weinig tot geen verschil gevoeld.
Eén uitzondering: in Zweden per ongeluk eens E85 getankt, das dus bijna pure ethanol. Het reed van geen meter, maar de Pan klonk wel als een Harley. :cool:
Heb het er toch maar laten uithalen, erg goed voor de motor is dat natuurlijk niet. Hij viel bij elke stop ook stil trouwens.
Reed daarna weer als een zonnetje.

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
5.182
2.667
113
51
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Ben benieuwd naar jullie ervaringen, maar meestal tank ik 95 bij onze zuiderburen voor in de ST1300.

Af en toe gooi ook er 98 in. Pure verwennerij natuurlijk, ik merk geen verschil. Wel dat hij wat zuiniger rijdt (volgens de boordcomputer.).

Diver2000

3e Versnelling
15 jul 2020
95
82
18
46
Nijmegen
Type motor
ST1300
Ik tank in de motor alleen 98, kan dus niet vergelijken hoe hij zou lopen op 95 of wat het gebruik zou doen. Voor die paar euro per tank neem ik geen risico.
Ben daar ook mee begonnen met de auto (Clio 2015).
Die start een stuk rustiger op 98 en het gebruik ging van 6.3 liter op 100 km naar 5.6 liter op 100 km.
Ook daar gaat geen Euro 95 meer in.

• Like
Reactions: Guardian

Fredje1

3e Versnelling
12 apr 2014
172
113
43
59
Groesbeek (regio Nijmegen)
Type motor
ST1100
Volgens mij is het in Nederland Verplicht om E10 in de Benzine te mengen ,
dus maakt niet uit welk Ron 95 of 98 of 100 , er blijft overal E10 in zitten.
Lijstjes zijn leuk maar achterhaald in Nederland Zit overal E10 in ( wettelijke verplichting )
Duitsland kan je Kiezen tussen E5 of E10 maar ik zie geen E0 meer !
( ik rij altijd speciaal naar Duitsland voor mijn auto + motor omdat ik eigelijk GEEN een E in mijn tank wil )
Voertuigen zijn er niet op gemaakt maar is er doorheen gedrukt door de politiek
om "groener" over te komen bij de kiezers maar deze kennen de ellende "nog" niet.
Ook Brommers en Scooters is een ramp met E10 .

• Niet Leuk
Reactions: Firefly

Garfield

4e Versnelling
12 mei 2017
400
299
63
Amersfoort
Type motor
Anders
Nee dat klopt niet.

Ten eerste is het geen E10 maar ethanol. E10 staat voor 'maximaal 10% ethanol bijgemengd' en E5 dus voor max. 5%.

In Nederland is ieder tankstation verplicht om minimaal Euro 95 E10 aan te bieden.
Daarnaast mogen ze nog andere benzines aanbieden maar veel tankstations hebben niet genoeg verschillende tanks om deze verschillende benzines op te slaan en/of vinden de omzet in een E5 benzine niet meer groot genoeg.
Daarom zie je dus veel tankstations die alleen nog maar E10 benzines aanbieden.

In Euro 98 zit hooguit 5% ethanol, vaak minder.
Er is iemand geweest die heeft dit bij alle (grote) brandstofmaatschappijen nagevraagd en die hebben dat bevestigd.
Als je dus Euro 98 tankt, heb je maximaal 5% ethanol, net als 'vroeger' met Euro 95.
En sommige van deze premium brandstoffen zitten dus nog steeds op 0% geloof ik maar dat zie je aan de pomp niet zomaar goed aangegeven, dat moet je dus thuis even uitzoeken welke merken dat zijn.

En dan zijn er nog tankstations die Euro 95 E5 aanbieden.
Bij mij in de buurt zit er zo een (de TinQ op de Bunschoterstraat in Amersfoort waar ik laatst ook @Sancho Panza heb ontmoet).
Ik vond het eerst lastig te geloven dat dit echt max 5% ethanol was maar na enig speurwerk op het Internet bleek dit echt zo te zijn.

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
2.727
1.685
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
Zoals gezegd, bij TanQyou 100+ supreme benzine in de motor en beide auto’s.
Loopt er zuiniger op (volgens Spritmonitor), 1 op 20,25 gemiddeld over 7,500 km.
Is geen wedstrijd, boeit me ook niet. Motor loopt er als een zonnetje op.
Geen klapje verkeerd.. En kan me vergissen, maar LIJKT ook wat feller te zijn...
(Al kan het zo zijn dat de wens de vader van de gedachte is...)

Tiesemans

Kilometervreter
18 sep 2019
1.316
869
113
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Deel hem graag nogmaals:

Snap3755.jpg

Laatst bewerkt: