Een Tourniquet Kan een leven redden!

RogerNosurrender

3e Versnelling
11 sep 2020
165
127
43
47
Kerkrade
Type motor
Anders
Ik heb ooit contact gehad met een ambulance broeder die ook motor reed en adviseerde my altijd een Tourniquet mee te nemen op de motor. is een knelverband dat om een arm of been wordt aangelegd om zeer ernstige bloedingente stoppen. Het is een noodmaatregel die moet worden gebruikt om een leven te redden, ....

Blijkt dat namelijk dat veel motorrijders hun benen en armen open snijden (slagaderlijke bloeding).......

Dit gebeurd tijdens de aanrijding!!!(impact) dit komt omdat de carrosserie van de auto open scheurt. En er mes scherpe carrosserie delen gaan uitsteken.... !!!!!!denk eens aan een blikje cola bv dat je een paar keer heen en weer knikt!!!!

Altijd goed om er een bij je te dragen of mee te vervoeren, je red er ook anderen het leven mee.

Het aanleggen van een tourniquet is vrij simpel , ... je kan er zelfs een maken van een stok en wat touw in geval van Nood !!

Bijlagen

• Like
Reactions: Tiesemans

PandaBlack

4e Versnelling
7 mrt 2020
234
337
63
Wieringen
Type motor
ST1100
Wij hebben in de pannier een mini ehbo pakketje met de standaard drukverband, jodium, schaartje, pleister etc. Verders een noodlicht disc, brand dekentje en een Lifestraw. Dat laatste is een soort rietje waarmee elk "water" drinkbaar is. Puur voor nood of pech geval. Kan water ermee filteren bij radiator problemen en bij zomerse pech iedere bron gebruiken om uitdroging te voorkomen. Wil alleen tzt een 0.5l brandblussertje.

Tourniquet is inderdaad vrij makkelijk zelf te McGuyveren. Zelfs langs de weg. Is alleen een stuk stof of touw en een stok vormig object nodig. Bij m'n EHBO cursus nog het aanleggen gehad. Moet wel een kant tekening bij dat net als bij elke hulpverlening je dit niet zomaar zonder cursus moet toedienen. Kan meer schade opleveren dan het voorkomt en met slechts druk kom je een heel end.

RogerNosurrender

3e Versnelling
11 sep 2020
165
127
43
47
Kerkrade
Type motor
Anders
Ja ik heb ook een extra EHBO’ cursus gedaan , plus uitbreiding cursus voor het bedienen van een AED, en renanimatie, ben ook 24/7 oproepbaar bij een hart stilstand, is altijd goed om veilig de weg op te gaan, zeker een EHBO cursus en pakketje in de motor is geen overbodige luxe..

• Like
Reactions: JanDK

Raaipan

Mega Mijlenmaker
15 jul 2016
2.643
1.578
113
58
Nieuweroord
Type motor
ST1300
Ik vind dat een heel goede tip @RogerNosurrender!
Ik heb vanwege mijn beroep ook instructie in het aanleggen van een tourniquet gehad, maar stom genoeg er nooit bij nagedacht om deze bij de standaard uitrusting van de motor te doen.

• Mee eens
Reactions: Cabby

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
2.798
1.778
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
Beste allemaal,

een tourniquet is een prima ding, als je er een gebruikt, maak dan gebruik van een goedgekeurde!
AUB geen Chinees Ali-ding!! Het gebruik is geen medisch handelen, maar er zijn een paar zaken van belang:

- Een goedgekeurd exemplaar (zit geen rek op en het stokje breekt niet.
-Zo hoog mogelijk op de extremiteit aanleggen, vergeet de 5cm boven de wond.
-Tourniquet-pijn is de ergste pijn die er is, als je hem hebt aangebracht: BLIJF ER BIJ!!
-Noteer de tijd van aanleggen op het voorhoofd, hij kan ong zes uur blijven zitten.
-Het leidt zelden tot amputatie, de ambulance is er namelijk snel.
-Als ie er om zit: NIET MEER ZELF VERWIJDEREN OF LOS(SER) DRAAIEN!!
HET BLOED ACHTER DE TOURNIQUET WORD TOXISCH!!!
-Het touwtje en het stokje zijn leuk in de film, dat leidt echter tot weefselschade, niet aan te raden dus!!!

Ik heb er altijd een aantal bij me, naast een chest-seal, quick-clot en Israeli bandages.

Heb opleiding gevolgd voor behandelen van penetrerend letsel...

Laatst bewerkt:

Tiesemans

Kilometervreter
18 sep 2019
1.424
932
113
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Goeie!!
Vaak bij zware motor ongelukken is het een arm een been of beide wat er aan bungelt ..
Bestel ik er gelijk 4 (voor elk lid een). (goeie)

Laatst bewerkt:
  • Wow
Reactions: RogerNosurrender

Sypie

3e Versnelling
22 apr 2019
99
76
18
39
Type motor
ST1300

Tiesemans

Kilometervreter
18 sep 2019
1.424
932
113
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
  • Like

PandaBlack

4e Versnelling
7 mrt 2020
234
337
63
Wieringen
Type motor
ST1100
@Sypie loop gisteren de Vomar in. Hebben ze daar een 750ml hairspray formaat blusser in de aanbieding. Als je 't over de duvel hebt..... €8,99 valt ook erg mee. Nood pakketje maar aangevuld. Ook even een oranje "weggeef" hesje. (Onze gear is high viz, hesje is voor als een andere biker stil is gevallen die dit niet heeft. Met de Smart al 2 keer eerder een hesje weggegeven. Kapotte Opel en pa liep over de vluchtstrook in donkere kleding)

• Mee eens

S-Tsw-1300

Mega Mijlenmaker
3 nov 2013
1.933
893
113
Zeewolde
Type motor
ST1300
Na bijna 40 jaar en nog steeds actieve EHBO'er weet ik de drukpunten, die nu niet meer geleerd worden, te vinden en ik zal die ook gewoon blijven gebruiken indien nodig. Een tourniquet bindt alle vaten af en daarmee raak je na verloop van tijd zeker je ledemaat kwijt. Ik weet het, dat is altijd beter dan je leven verliezen. Daarom eerst de wond goed afdekken en druk erop uit oefenen en daarnaast het drukpunt gebruiken voor het dicht drukken van de slagader. Ik heb altijd een goed gevulde EHBO tas bij in de auto en een iets kleinere in de koffer.
Maar als je niets bij je hebt en geen drukpunten kent dan is dit wel een optie om het leven van het slachtoffer te redden.

Diver2000

3e Versnelling
15 jul 2020
112
111
43
46
Nijmegen
Type motor
ST1300
Beste allemaal,

een tourniquet is een prima ding, als je er een gebruikt, maak dan gebruik van een goedgekeurde!
AUB geen Chinees Ali-ding!! Het gebruik is geen medisch handelen, maar er zijn een paar zaken van belang:

- Een goedgekeurd exemplaar (zit geen rek op en het stokje breekt niet.
-Zo hoog mogelijk op de extremiteit aanleggen, vergeet de 5cm boven de wond.
-Tourniquet-pijn is de ergste pijn die er is, als je hem hebt aangebracht: BLIJF ER BIJ!!
-Noteer de tijd van aanleggen op het voorhoofd, hij kan ong zes uur blijven zitten.
-Het leidt zelden tot amputatie, de ambulance is er namelijk snel.
-Als ie er om zit: NIET MEER ZELF VERWIJDEREN OF LOS(SER) DRAAIEN!!
HET BLOED ACHTER DE TOURNIQUET WORD TOXISCH!!!
-Het touwtje en het stokje zijn leuk in de film, dat leidt echter tot weefselschade, niet aan te raden dus!!!

Ik heb er altijd een aantal bij me, naast een chest-seal, quick-clot en Israeli bandages.

Heb opleiding gevolgd voor behandelen van penetrerend letsel...
Goed stuk, alleen dat stukje Ali is totale onzin.
Die zijn gewoon goed, wij gebruiken die bij oefenavonden ook een daar zit echt geen rek in en sluiten de doorbloeding volledig af.
Veel van ons hebben die gewoon in de auto of op de motor bij ons.
Die 5 cm houden we gewoon aan, waarom extra risico lopen dat er bij een amputatie onnodig extra weefsel verloren gaat?
Tourniquet wordt meestal niet door de ambulancedienst verwijdert maar pas op de OK.

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
2.798
1.778
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
@Diver2000 : Ik zou de Ali tourniquets niet teveel vertrouwen. (En er zeker geen reclame voor maken!!)
Het ligt er daar teveel aan welke fabrikant ze maakt en stuurt.
Optisch is er niet veel mee mis. Wel zijn de “stokjes” van mindere kwaliteit.
Als die breekt tijdens een “inzet” ben je de l*l. Geen risico’s nemen.
Voor trainingen, geen probleem, prima te doen. Voor de praktijk?...
Die paar centen die je er mee bespaart zijn mij de gok niet waard..
Maar ook hier geldt: Ieder zijn ding. Bij mij alleen de echte ‘op de man”...

Garfield

5e Versnelling
12 mei 2017
414
337
63
Amersfoort
Type motor
Anders
Interessante discussie.
Ik heb net het online gedeelte van de Rode Kruis 'snelcursus EHBO met de 7 meestvoorkomende ongevallen' gedaan en ga binnenkort het tweede, klassikale, deel daarvan doen.
Inmiddels ook het volledige cursusboek thuis en bezig met het organiseren van een goede EHBO kit voor op de motor.
Ik ben hieraan begonnen omdat ik steeds vaker en steeds verder offroad rijd (met de Trandalp) en bij elke rit mijn motor wel een keer neerleg.
Je gaat dan toch wat meer nadenken over wat er allemaal fout kan gaan en hoe je dat oplost.
Zeker met in het achterhoofd dat ik volgend jaar echt serieuze offroadritten ga doen in de Alpen.

Anyway, ik weet er nog geen klap van maar toch een kleine gedachte over spullen van Aliexpress voor kritieke toepassingen: wat zou een patiënt doen als bij hem/haar EHBO verleend wordt, het gaat mis en hij/zij komt erachter dat je spulletjes van Aliexpress hebt gebruikt ?
Ik denk dat je hiermee voor jezelf een aardig risico creëert op een aansprakelijkheidsstelling ?
Nogmaals, ik weet er geen klap van en ik heb nog nooit een tourniquet gebruikt maar ik zou me kunnen voorstellen dat je een dergelijk risico loopt ...

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
2.798
1.778
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
De tourniquet op je lijf dragen op een makkelijk bereikbare plek.
Je wilt niet met een slagaderlijk fonteintje op zoek moeten...
Aansprakelijkheid: Tja, een keuze tussen doodbloeden en het redden.
Iemand die je er mee redt zal er niet zo mee in zitten.
Het is geen medisch handelen, dus wat dat betreft zit je goed.
Nergens is beschreven welke pleisters oid je moet plakken.
Gebruik ze met verstand dan komt het goed.
Chinees spul gebruik ik liever niet in verband met de onbetrouwbaarheid van het stokje.
Er zijn betere (lees duurdere) maar ach, als je m echt nodig hebt en je stokje breekt...
Daar wil je dus niet op bezuinigen!! Goedkope dingen voor training? Ga je gang, tuurlijk..
Risico loop je niet met aanleggen, een catastrofale bloeding stelp je er namelijk prima mee.
Je redt daar een leven mee. In het recente verleden al twee voorbeelden hiervan gehad... (HELAAS!!)

PandaBlack

4e Versnelling
7 mrt 2020
234
337
63
Wieringen
Type motor
ST1100
Even het noodpakket uit de linker pannier gevist voor een foto. Voor reparaties zit er ook een magnetisch looplampje bij. Blussertje komt in de rechter pannier.

IMG-20201009-WA0007.jpg

De spanband plus de stalen L bougiesleutelhandvat uit het reparatiesetje is in extreme gevallen eventueel te gebruiken als tourniquet.

Denk dat ik na dit topic toch even één ga regelen die ervoor ontworpen is.

Garfield

5e Versnelling
12 mei 2017
414
337
63
Amersfoort
Type motor
Anders
Zodra ik heb geleerd om met een tourniquet om te gaan voeg ik die ook toe aan mijn EHBO set.

Diver2000

3e Versnelling
15 jul 2020
112
111
43
46
Nijmegen
Type motor
ST1300
Chinees spul gebruik ik liever niet in verband met de onbetrouwbaarheid van het stokje.
Er zijn betere (lees duurdere) maar ach, als je m echt nodig hebt en je stokje breekt...
Bij ons krijgen wij de trainingen voor levensredden handelen van de ambulancedienst en ook die geven aan dat de goede Ali tourniquets goed te gebruiken zijn. Dat stokje breekt echt niet en het hoekje waar hij achterzit ook niet. Wij hebben een aantal Gorilla's op de post die serieuys hun best hebben gedaan met het stokje :Biggrin

• Like

Henk2511

Mega Mijlenmaker
8 sep 2018
2.015
2.476
113
58
Gieten
Type motor
ST1100
@Diver2000 een tourniquet is toch geen standaard bepakking op een TS, bij ons tenminste niet, ik heb in mijn bijna 20 jarige loopbaan bij de brandweer er nooit mee geoefend !
wel één keer er eentje gemaakt van een bezemsteel met een stuk touw.

Diver2000

3e Versnelling
15 jul 2020
112
111
43
46
Nijmegen
Type motor
ST1300
@Diver2000 een tourniquet is toch geen standaard bepakking op een TS, bij ons tenminste niet, ik heb in mijn bijna 20 jarige loopbaan bij de brandweer er nooit mee geoefend !
wel één keer er eentje gemaakt van een bezemsteel met een stuk touw.
Tegenwoordig hebben we een speciale tas op de TS voor het gebruik bij (terroristische) aanslagen.
Daar zitten tourniquets in, Israelisch verband, speciale plakkers voor bij schotwonden die een klaplong veroorzaken.
Deze zit verzegeld dus als we oefenen is het met hetzelfde materiaal wat op de ambu ligt en de tourniquets van Ali welke de meeste ook standaard in de auto of motor hebben liggen.

Henk2511

Mega Mijlenmaker
8 sep 2018
2.015
2.476
113
58
Gieten
Type motor
ST1100
@Diver2000 hebben jullie die tas van de BIZA ?
of is het alleen bij jullie korps ?
wat ik bedoel te zeggen is, dat als het niet van de BIZA is en het gaat bij gebruik mis, op de een of andere manier, jullie er een zware dobber aan kunnen krijgen !
ik bedoel dit niet negatief hoor, het is natuurlijk altijd goed om te hebben.

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
2.798
1.778
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300

Dit is een mooi setje, nog een goeie chestseal er bij:

Dan heb je al een mooi compleet setje bij penetrerend letsel.

kost een paar centen, maar dan heb je ook wat..

Laatst bewerkt:

PlayMoto

2e Versnelling
16 mei 2020
49
50
18
Westland
www.playmoto.nl
Type motor
ST1300
...
...

Die zijn echt top en kan je bijna alles mee verbinden! Zeker een aanrader, is ook wel iets goedkoper hier te krijgen.
Wij zouden die ook ooit in onze dienstvoertuigen krijgen.....ooit.... :rolleyes::Helpsign:

Kan ook een stuk goedkoper hoor:
traumazwachtel

Laatst bewerkt: