Een Zwitserse E-loc , Elektrische locomotief Re 4/4 IV

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
Gekocht via de Hoeseltse treinclub ( prov Limburg ) voor een zeer mooie prijs.

Enkele weetjes ,
In 1978 gaf de SBB opdracht aan de Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik (SLM) en Brown Boverie & Cie (BBC) voor de bouw van vier prototypes van deze universele electrische locomotief, de Re 4/4 IV. De locomotieven hadden een continue vermogen van 4.475 kW ren haalden een maximum snelheid van 160 km/h. De locomotieven werden alle vier in 1982 afgeleverd en in bedrijf genomen. De locomotieven werden vooral ingezet rond het meer van Genève en soms ook op het traject tussen Zürich en St.Margrethen.
Re 4/4 staat voor :

R = Locomotief die met hoge snelheid door bochten kan en een snelheid heeft van boven 110 km/h
e = Electrische locomotief
4 = op vier assen aangedreven
4 = totaal vier assen
IV = tijdperk
20201114_150829[1].jpg

DuinPan

Mega Mijlenmaker
@Mister Vogezen : hoi Erwin, het achtervoegsel IV staat bij Zwitserse locomotieven niet voor tijdperk maar voor het volgnummer van een serie: voor de Re4/4 IV serie waren er ook de oudere series Re4/4 I, Re4/4 II en Re4/4 III, zie de foto's hieronder. De II en III waren mechanisch identiek, maar de III had een andere overbrenging dan de II zodat de III beter geschikt was voor het trekken van goederentreinen, en ze zijn te onderscheiden door de ronde versus de vierkante koplampen.
Re44I-Olten-Fitnessfahrt-11-7-2015-DSC_7753.jpg max00189.jpg Re442_portrait.jpg

Bij Märklin staat I, II, III, IV, V en VI wel voor een bepaald tijdperk, resp. 1835-1925, 1925-1945, 1945-1970, 1970-1990, 1990-2006 en 2006-heden. Dit helpt de treinhobbyist om de juiste loc's en wagons van een bepaald tijdperk bij elkaar te zoeken.

Ik hoop niet dat ik nu betweterig overkomt, maar ik ben nu eenmaal een treinofiel en ik heb een grote voorliefde voor (oudere) Zwitserse locomotieven en daarom weet ik er wat meer van :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan