Eerste Pan ST1100 - Windscherm/ruit

Kendjy

Motorrijles
Beste leden,

Dit is hier allemaal nieuw voor mij dus ik hoop dat ik het volgende hier kan plaatsen.
Enkele vraagjes, Dit is mijn eerste zware motor, een Pan ST1100 uit 2001.
Nu heb ik een probleem dat er heel veel rijwind in mijn helm slaat? Kan dit opgelost worden door een windscherm met zijgleuven te monteren? of een kleiner scherm?
Wat is de oorzaak dat er een zwaar klak geluid te horen is bij het verleggen van eerste naar tweede en omgekeerd?

Ik hoor het graag,

Mvg,

Kendjy

panman1100

Onovertroffen Panverslijter
Kenneth > @Kendjy heeft zich hier op het forum op 21 april voorgesteld.
En hier de vraag (in st1100 techniek) over de ruit en het schakelprobleem geplaatst , is juist .

Wat het schakelprobleem betreft ; kijk eens hoe de vloeistof is in het reservoir ,
is deze verkleurd > verversen.
Ook zou je de slave cilinder (voor op het blok) eens kunnen loshalen en goed reinigen .
Verder kun je voor je op of afschakelt , wat druk tegen het schakelpedaal zetten , het schakelen gaat dan soepeler.

Standaard zat er op de 2001 uitvoering een ruit met gleuven (hoogte ruit = 42 cm) ,
indien je een andere ruit (hogere ruit dan standaard) wilt proberen , dan kan je bij MDI Motor Cycle Equipment in Ravenstein
proefrijden met een door jou uitgekozen testruit.
Adres: De Hammen 30, 5371 MK Ravenstein

https://www.google.com/search?q=mdi...0i433j0l8.5553j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8#

Raaipan

Klokje Rondrijder
Poeh Kendjy, daar snijd je wel even een onderwerp aan! Er zijn weinig onderwerpen, behoudens banden misschien, waar meer over geschreven is! Zoveel motorrijders zoveel keuzes, zoveel hoofden, zoveel etc.
Dit is een erg persoonlijk onderwerp, heeft alles te maken met je lengte, zithouding, soort/merk/type helm en windscherm. Valt geen zinnig woord over te zeggen, behalve dat ik je aanraad om te testen, te testen en te testen met andere types en maten windscherm en met andere types en merken helm wellicht. Probeer in je woonomgeving andere ST1100 rijders te vinden die misschien een ander windscherm hebben en als je heel voorzichtig vraagt .... dan...
en ervaar!
O ja, met de zoekfunctie, de loep, rechtsboven op dit scherm, ga je héél veel informatie over dit onderwerp vinden.
Veel succes er mee!

DuinPan

Mega Mijlenmaker
Hallo @Kendjy : ik ben 1.82 lang. Ik had eerst een Givi ruit van 47 cm lang. Ik had ook last van turbulentie rondom mijn hoofd, dus ben ik gaan zoeken naar oplossingen. Het eerste idee was een Givi opzetruitje, dat leek mij het goedkoopst. Ik ben (vanuit Haarlem!) naar MDI in Ravenstein in Noord-Brabant gereden want daar kan je een (opzet)ruit testen voor je hem koopt. Het verschil was aanzienlijk, dus ik heb hem meteen gekocht voor net geen €100. Maar ik heb op de ST1100 nooit zo uit de wind gezeten als achter de kuip van bijv. mijn oude GL650 Silverwing

Toen 2 jaar geleden mijn Givi ruit door een voetbalschot van een buurjongetje deskundig in tweeën geschoten was, heb ik gekozen voor de Bullster ruit van 51 cm (met daar bovenop weer het Puig opzetruitje). Toen zat ik echt uit de wind. Later kwam ik er achter dat het qua turbulentie geen verschil maakte of het Puig opzetruitje in de hoogste of de laagste stand stond, dus nu staat hij in de laagste stand. Dat is fijn want in de hoogste stand keek ik eigenlijk door het opzetruitje heen en dat is prima met goed weer, maar niet fijn als het regent en je tussen de files aan het door rijden bent.

Anderen geven het al aan: dit is een heel persoonlijk item. Misschien kan een lid die net zo lang is als jij een passend advies geven. Maar eigenlijk doet je totale lengte er niet toe, het gaat om de hoogte van je bovenlichaam en de lengte van je armen hoe je precies met je helm t.o.v. de kuipruit zit en of je daarmee net wel of net niet in de turbulentie zit.

Als je een idee hebt, ga dan naar MDI in Ravenstein en test je idee voordat je hem koopt!

20200809_131910 Grote en kleine ruit.jpg
51 cm Bullster ruit met Puig opzetruitje in de hoogste stand

JanDK

4e Versnelling
Duinpan geeft het goed weer, zelf heb ik destijds als beginner de lage voorruit verruild voor een hoge...omdat bijna iedereen met een hoge reed.
Echter na een aantal jaren in de zomer met een jasje open liggen te rijden....weg bescherming.....dan toch nog eens een standaard ruit geplaatst.
In de tussentijd was ik ook van helm veranderd en wat bleek, de turbulentie was sterk verminderd. ( het kan dus houding en helm zijn)
Sterker nog, er komt absoluut geen hoge ruit meer op mijn Pan...eindelijk in de zomer heerlijk belucht onderweg. Geen warm hoofd, geen nat T Shirt meer.
In de zomer verruil ik zelfs mijn Schuberth voor een police jet helm, laat mij die wind voelen op mijn gezicht...dat is voor mij motorrijden.

Henry W

5e Versnelling
Ik weet en wil niet weten wat er verwijderd is
maar Forum draait op vrijwilligers

misschien gewoon nog geen tijd gehad ivm met werk of privé bezigheden
meestal reageren ze wel op een Pb

:biker:

Timbo

Administrator
Medewerker
Beste Mensen,

Zoals Henry W. al aangaf zitten wij niet 24 uur van de dag met z'n alle op het Forum.
Er is hier buiten nog een hele grote wereld waar wij ook mee te maken hebben.
Dus als een reactie van ons wat langer duurt, zijn daar redenen voor.
Pb-tjes zullen altijd beantwoord worden, maar geef ons ook even de tijd. :rolleyes:

Dit topic is door dat men de Topic starter op het verkeerde been zette, onder een andere Topic wederom gestart.
Deze twee topic's heb ik samengevoegd en de posten die niet van toepassing waren of dubbel verwijderd.
Zodat deze topic leesbaar blijft.

De post van @JanDK is hier bij ook ten onrechte tussen gekomen.
De post is in ere hersteld en heb hem via een Pb de uitleg gegeven.

Alles is volgens het Forumreglement gedaan.
Misschien een aanraden om die eens te lezen.;)

Ik hoop dat er wat duidelijkheid gekomen is over deze topic en zijn bewerkingen.

Ik zal later wederom deze Topic modereren, zodat deze nog steeds leesbaar blijft.

Met vriendelijke groet,
Timbo

13 mei 2021 zoals beloofd Topic weer opgeschoond.

Bovenaan