Eindelijk mijn stalen remleidingen mbv Dennis

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
462
428
63
49
Vlissingen
Type motor
ST1100
Ja, je leest dat goed, het was een soort van @Dennis en Dennis dag!
Ik had de set stalen remleidingen van Hel al een hele tijd op de plank liggen, en het is er sinds vorige zaterdag dan toch van gekomen.
Op mijn ABS TCS CBS ETC fiets leek het me eenvoudig te veel werk om dit allemaal zelf te doen, bovendien wilde ik ook al de voorvork olie vernieuwen en die klus had ik nog nooit gedaan dus heb ik hulp gezocht van mijn bekende naamgenoot. Het leek me kansloos om dat in een dag zelf te doen, en ik had geen zin in een berg puin die 's-nachts in mijn voortuin lag te liggen.
Gelukkig bleken we allebei voorstanders van een systematische aanpak, slangetje voor slangetje. Dus ging het allemaal zonder problemen, wel met het nodige gepuzzel! Het waren er een boel, ik heb ze niet geteld maar aan de 20 zit je volgens mij zo, incl. dekoppeling. Daar is ook nog een nieuw huis op gegaan want de mijne was gemold en voorzien van een "ontluchtingsbout"(nee, dat werkt inderdaad niet). Dat betekende van boven ontluchten, een procedure van bijna een uur... Nu en voortaan weer in een paar minuten gepiept!
Ondanks dat we geen noemenswaardige probleen tegen kwamen was het bijna donker toen we de Pan weer van zijn plastic voorzagen... Al vergat ik daarbij wel de rechter valbeugelkap vast te schroeven... Je kunt wel raden wat daarmee is gebeurd.
Maar tjonge jonge wat remt dat goed zeg! Ik heb er al de nodige kilometers mee gereden en de controle die dit geeft heb ik nog nooit meegemaakt, je voelt ook vanalles gebeuren wat eerst een vage brei was van sponzigheid. Ik heb alleen een slangetje bij de remklauw ietsje moeten verdraaien omdat er spanning op zat. Dat was erg makkelijk en kon gelukkig zonder de zaak los te maken.
Op advies van Dennis maar gelijk langs @waffie voor een nieuwe achterband. De bekende Dunlop RSIII heeft me trouw gediend, dus zonder gene weer gemonteerd.
Het was Ad die zag dat de rechter valbeugelkap ontbrak, ik ben met Andreas bezig om die van hem te kopen. Ik hoef er geen nieuwe op, je ziet er toch niets van.

Al met al een boel geklus, ik heb nog zaken niet genoemd, en een boel geleerd van Dennis en hem ook eindelijk eens beter leren kennen. Tijdend de TDT is hij altijd druk bezig, dus dat kwam er niet van.
 

pmponer

4e Versnelling
3 mrt 2015
273
110
43
43
Type motor
ST1100
Goed geregeld, ik heb mijn hel leidingen er nu ook een tijdje op, dat remt inderdaad een stuk "strakker"
Merk je het met het koppelen ook? Deze heb ik namelijk (nog) niet vervangen.
 

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
462
428
63
49
Vlissingen
Type motor
ST1100
Met koppelen maakt het wat mij betreft hooguit een nauwelijks merkbaar verschil. Het reinigen van de slave heeft een vele malen groter effect. Niet zo vreemd omdat je daar lang niet zo veel druk opbouwt. Ik wilde alleen de oude vergane slang niet als enige vervangen voor een rubberen slang tewijl de rest staal was.
postings automatisch samengevoegd:

Ray, inderdaad, dit is er zo een waarvan je je afvraagt waarom je dit niet eerder had gedaan...
 

magnamaniac

3e Versnelling
12 mei 2019
105
65
28
Land van Maas en Waal
www.rataplan-ratbikeclub.nl
Type motor
ST1100
Ikzelf heb vrij snel na aanschaf van m'n Pan HEL leidingen aangeschaft bij motorbazaar.nl (ja, ik kom weer spammen :p ), meteen alles vervangen, klauwen helemaal schoongemaakt en nieuwe blokjes aan de voorzijde. De keerringen van de remzuigers waren nog in prima staat, dus deze niet vervangen. Rubberen leidingen mogen na 18 gewoon wel vervangen worden vind ik. Het remt nu een stuk beter, ik vond 'm bij de aankoop-proefrit maar matig remmen. Dit zal 'm echt niet enkel in de leidingen zitten, maar in de complete beurt van het remsysteem. Koppeling en achterrem ook maar meteen gedaan. omdat ik ook stuurverhogers heb geplaatst heb ik de leidingen meteen maar een paar cm langer laten maken dan OEM, vond ik mooier en geeft me wat meer speling.
Totaal was net een paar centen boven de €200, - , voor een non-ABS, nette prijs vond ik.
 
  • Like
Reactions: Mister Vogezen

Henk2511

Kilometervreter
8 sep 2018
868
762
93
57
Gieten
Type motor
ST1100
misschien beetje stomme vraag, ik lees zo vaak OEM, waar staat dat voor ??
 

Andreas

4e Versnelling
3 aug 2016
258
151
43
46
STADTLOHN
Type motor
ST1300
Ieder zijn ding,melvin heeft wel een goeie reputatie in Duitsland bij louis verkopen ze dit merk ook.
Maar goed dat er meerdere keuzes zijn.
 

Tiesemans

3e Versnelling
18 sep 2019
94
27
18
's-Hertogenbosch
Type motor
Anders
Met mijn garage mannetje gesproken gisteren over de voortgang van mijn nieuwe aanwinst. (Nul zaken gedaan pas volgende week tijd *ARGH*)
Hoe dan ook die fijne vent (want dat is ie) had inmiddels ontdekt dat de HEL set voor een DBS ABS TCS fiets nogal rijkelijk uitgebreid is ..
De ka-ching galmde zowat door de werkplaats ruimte van zijn garage bedrijf.
Heb ik reden tot zorg @DennisMe als het gaat om het aantal uren nodig om de hele handel te installeren?!
 

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
462
428
63
49
Vlissingen
Type motor
ST1100
Hoeveel reden tot zorg hangt natuurlijk samen met de rondte van je beurs...
Maar ik zie het geen monteur doen in minder dan 8 uur incl kappen. Of het moet een specialist zijn die elk slangetje direct op het oog herkent.
 
  • verrast
Reactions: Tiesemans

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
462
428
63
49
Vlissingen
Type motor
ST1100
Nee, ik denk dat het wel in 8 uur kan ook, de kappen. Die komen er niet nog eens bij. Desondanks blijft het een een hele flinke klus, het moet doordacht gebeuren en je moet echt schoon werken, anders kan alles binnen de kortste keren weer open vanwege een vastgelopen remklauw o.i.d. Bovendien moet de tank er uit en de voorkappen aan de rechter kant, vanwege de ABS pomp die daar verstopt zit.
Zonder ABS en gekoppelde remmen gaat het natuurlijk veel eenvoudiger, maar daar heb je niks aan. Toch, als het gebeurd is ken je je Pan niet meer terug, het is net een nieuwe fiets en remt echt geweldig. Ik zou niet meer terug willen naar rubbere remleidingen!
Je zult er geen spijt van krijgen.
 

ijskonijn

5e Versnelling
30 mei 2016
506
281
63
69
Type motor
ST1100
Tiesemans Je had beter naar het klusteam kunnen gaan,zij zijn vaak beter dan menige dealer.
Maar ja dat is nakaarten,dan weet je het voor de volgende keer.
Als je een ABS fiets heb hoop ik voor je dat je het redt met 1000 euro incl remleidingen voor en achter.
Het is een simpel reken sommetje,bij jou garage.

Succes
Pleasantry
 
Laatst bewerkt:
  • Mee eens
Reactions: pmponer en Nosegear

MarcQ

3e Versnelling
20 aug 2016
176
130
43
61
Antwerpen
Type motor
ST1100
Dennis en Olaf hebben het bij mijn ST1100 ook gedaan, lukte op een dag, ondertussen kent hij elke leiding wel denk ik, ik was zeer tevreden. En een pak minder als 1000€ :)
 
  • vrolijk
Reactions: Dennis