Elektronicaproblemen ST1300.

RRR

Kilometervreter
18 sep 2016
922
579
93
Dalen
Type motor
ST1300
Als de motor een paar dagen niet gebruikt is en ik zet het contact aan, gebeuren er allerlei vreemde dingen. De dashboardverlichting knippert (soms op volle sterkte, maar meestal op halve kracht), de (led) stadslichtjes en (led) dagrijverlichting branden niet en slechts één (led) koplamp brandt. De knipperlichtindicator op het dashboard en de (led) controlelampjes in de spiegels knipperen wel, maar de knipperlichten zelf niet. Druk je op de startknop, gebeurt er niets en hoor je een alleen een lichte klik. Laat je vervolgens het contact een tijdje aanstaan en je frunnikt wat met de diverse schakelaars op het stuur, dan werkt op enig moment alles weer zoals het hoort. Dit verschijnsel is begonnen na een week vakantie waarin ik veel in de regen heb gereden (knipperlichten deden het toen opeens niet meer, maar na een tijdje rijden weer wel). Thuis gekomen heb ik de motor gewassen en gepoetst, waarna de bovengenoemde problemen zijn begonnen. Wat heb ik inmiddels gedaan: Alle contacten bij de zekeringkastjes en de diverse relais nagelopen en ingespoten, de schakelaar van de zijstandaard ingespoten en de behuizing van de startknop en lichtschakelaar opengemaakt en ingespoten (weet iemand trouwens of je de gaskabels van het gasklephuis moet losmaken om de beide helften van de behuizing van het stuur af te halen? Mij lukte dat namelijk niet en ik had geen zin om de gaskabels los te maken) . Hierna werkte alles weer goed. Tot vanmorgen dan.. :Questionmarks:. Net weer het contact een tijdje laten aanstaan en de diverse stuurschakelaars meermaals aan/uit gedaan en nu is het weer goed. De schakelaar voor de knipperlichten heb ik nog niet gecheckt. De accu is vorig jaar vervangen en de druppellader geeft 13,5 volt aan. Iemand enig idee waar ik het moet zoeken?

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.219
444
83
overveen
Type motor
ST1300
Gaskabels moeten los wil de schakelaar delen.maar maak de rode knop schakelaar eens ,de onderbreker dus,kan zijn dat het probleem daar in zit.ik zeg dit uit ondervinding.

• Informatief
Reactions: Tiesemans

RRR

Kilometervreter
18 sep 2016
922
579
93
Dalen
Type motor
ST1300
@marc Pan: Daar kon je weleens gelijk in hebben. Momenteel doet 'ie namelijk helemaal niets meer. Hartstikke dood. Morgen de accu maar eens testen/doormeten.
@Fred-A: Grappig dat je dat zegt. Ik gebruik die rode knop dus eigenlijk nooit, met uitzondering van m'n laatste vakantie. Toen heb ik 'm dus wél een paar keer gebruikt. Misschien zit 't 'm daar in. Alleen krijg ik die schakelaar niet los zonder de gaskabels los te halen. Vind ik nogal een operatie om bij zo'n simpel schakelaartje te komen. Morgen eerst maar eens de accu testen.

• Informatief

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.219
444
83
overveen
Type motor
ST1300
Mijn accu was ook al eens na 2 wkn kapot.wie weet
Het gaat ook zonder de kabels os te halen

Marcel Zeist

3e Versnelling
15 aug 2015
151
58
28
56
Zeist
Type motor
ST1300
Was er bij de St1300 ook niet een gekend probleem met een massa aansluiting en een connector onder de tank bij het balhoofd? En zelfs een probleem een kabelboom die bij het balhoofd kon doorslijten? ik weet het niet precies meer, maar als de accu niet het probleem is dit wellicht eens opzoeken en controleren..

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
981
527
93
Poortugaal
Type motor
ST1300
Wat is de accuspanning onder belasting, dwz gewoon met contact aan?
Zou rond 12-12,5 V moeten zijn. Niet lager.
Accu mag dan vorig jaar vervangen zijn, maar kan tussendoor defect zijn geraakt door bv een kapotte spanningsregelaar.
Ervaring heeft geleerd, dat wazige elektrische storingen vaak aan de accu zijn toe te wijzen

• Mee eens
  • Informatief
Reactions: Tiesemans en Cabby

RRR

Kilometervreter
18 sep 2016
922
579
93
Dalen
Type motor
ST1300
@Portupan: 12,8 V met het contact aan, alleen blijft alles dood als het contact aanstaat. Dashboardverlichting ook. Haal vanmiddag zo'n testkastje op bij een vriend en dan maar eens meten.

RRR

Kilometervreter
18 sep 2016
922
579
93
Dalen
Type motor
ST1300
Accu getest en blijkt overleden :Banghead:. Heeft 't 1,5 jaar volgehouden. Waar is de tijd gebleven dat ik 7 jaar deed (niet met een Pan) met een B-merk accu?

• verrast

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.986
3.083
413
53
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Lang stilgestaan buiten het seizoen? Misschien niet aan een goede druppellader gehad in die periode? Pech met de aanschaf? Spanningsregelaar op de Pan die wat te fanatiek is? Het kan allemaal . . Contact @Ad2002pan en je bent vlot en voordelig aan een nieuwe.

• Nuttig

RRR

Kilometervreter
18 sep 2016
922
579
93
Dalen
Type motor
ST1300
Heb een goede relatie met de leverancier. Kom er al jaren en word er altijd goed geholpen. Ga er morgen ff langs om het er met ze over te hebben. Is waarschijnlijk gewoon een maandagmorgenaccu geweest.

RRR

Kilometervreter
18 sep 2016
922
579
93
Dalen
Type motor
ST1300
Het zat me toch niet lekker en dus heb ik vanmorgen de accu opnieuw getest. Bleek dat ik het testkastje verkeerd had ingesteld :rolleyes:. De accu is dus wél goed. Ik meet op de + en - kabels op het startrelais 12,84 V, Op de stekker (die, naar ik aanneem, naar de startknop loopt) die op het startrelais zit meet ik 12,45 V en als ik de startknop indruk 12,84 V. Er gebeurt alleen niets. Alles is dood. Op de zekeringkastjes meet ik wel spanning (met het contact aan). De hoofdzekering en de zekering van het startrelais zijn goed. Zelfs op de accessoirestand blijft alles dood. @Fred-A: Als het in de rode schakelaar zit, dan zou de dashboard verlichting toch op z'n minst moeten werken? Ik ben (helaas) niet zo van de electronica, dus alle tips zijn welkom.

Laatst bewerkt:

Tommie

Kilometervreter
30 jun 2015
1.330
1.613
113
59
Zaandam
Type motor
Anders
vocht (wellicht door dauw ) of een slecht contact in je contactschakelaar of de aansluitingen daarvan?
Ik zou inderdaad beginnen met meten bij de accu en dan stap voor stap verder de motor in.
Accu = goed
zekeringenkastjes?
contacht (sleutel) schakelaar?
kill switch?
en zo verder. dan moet je op een gegeven moment iets tegenkomen dat niet klopt.
succes

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
981
527
93
Poortugaal
Type motor
ST1300
Terug naar t begin.
vreemde effecten in t dashboard komen wss vanuit het dashboard. Kan vocht zijn.
kappen eraf, dashboard unit openmaken en laten drogen. Alle connectoren losmaken en beide zijden inspuiten met contactspray. Printplaten inspuiten met silconenspray.
Ik noem geen WD40. Leuk spul, maar is alles en niets.
Beter is het om specifieke producten te gebruiken.
Mocht het cotactslot defect blijken te zijn, dan heb ik er nog wel 1 beschikbaar, met sleutel en bijbehorende overige sloten.
Wel HISS transponder overzetten, anders start de motor niet meer.

RRR

Kilometervreter
18 sep 2016
922
579
93
Dalen
Type motor
ST1300
Kappen er vanmiddag vanaf gehaald en alle stekkerverbindingen waar ik bij kon losgehaald. Kurkdroog en schoon. Ingespoten met contactspray. Schakelaars op het stuur opengemaakt. Schoon en droog. Ingespoten. Helpt niet. Het vreemde is dat er helemaal niets gebeurt als ik het contact aanzet. Geen zoemende benzinepomp en ook geen klik van het startrelais (en dat zou je op z'n minst toch moeten horen). Zat, zoals hier al geopperd, aan een slechte massaverbinding te denken. Er gaat een dikke rood-witte draad van de hoofdzekering naar de zekeringkastjes. Staat spanning op (als ik de min op massa houd). Geprobeerd de aansluitingen van de dikke zwarte en rode draad die van de accu en het startrelais naar voren lopen te lokaliseren (moeten toch ergens op de startmotor uitkomen zou je denken). Kom je niet bij zonder de halve motor te slopen (kan de startmotor niet eens zien, maar vermoed dat 'ie rechts zit (zittend op de motor). Heb het werkplaatshandboek geraadpleegd, maar daar vind ik allerlei foutdiagnoses waar ik geen ene r**t van begrijp (zoals ik al zei: ben niet zo'n held op elektronicagebied). Overigens beschrijft het WPH geen situatie waarbij niets het meer doet. Als je niet beter wist zou je eerste ingeving zijn dat de accu overleden is, maar dat is (volgens het testkastje althans) dus niet zo. Heb nog een autoaccu staan die volgens mij nog goed is. Ben die nu aan het laden en zal 'm dan eerst testen. Als 'ie goed is, hang ik 'm met startkabels aan de + en - kabel van de motor. Nu geen zin meer in, ben er wel ff klaar mee voor vandaag. Dank voor alle tips en het meedenken.

• Sad
Reactions: Cabby

RRR

Kilometervreter
18 sep 2016
922
579
93
Dalen
Type motor
ST1300
Even een update: de autoaccu bleek overleden. Motoraccu is 100% goed. Bij contact aan is alles dood. Op de dikke rode kabels op de zekeringkastjes staat stroom. Extra massakabel tijdelijk aangelegd, maar maakte geen verschil. Alle stekkerverbindingen bij de zekeringkastjes/relais en de stekkerverbindingen aan de rechterkant gecheckt. Brandschoon en droog, maar toch maar ingespoten met contactspray. Startrelais vervangen. Geen resultaat (nieuwe startrelais mag ik terugbrengen als dat de oorzaak niet is). Morgen het linker kuipdeel eraf en alle stekkerverbindingen controleren. Ik hoop dat daar iets te vinden is. Zo niet, dan verdenk ik het contactslot of de omvalsensor. Vraag over de omvalsensor (motor is overigens niet omgevallen): Als die is nat geworden en daardoor de boel plat heeft gelegd, geeft dat dan deze verschijnselen?

Laatst bewerkt:

RRR

Kilometervreter
18 sep 2016
922
579
93
Dalen
Type motor
ST1300
Ga ik doen Piet. Ik heb de dodemansknop (hier ook al eens als mogelijke boosdoener genoemd) weliswaar met contactspray ingespoten, maar nog niet uit elkaar gehaald. Hiervoor moeten de gaskabels los (Fred-A: hoe haal je ze van het gashendel zonder ze bij het gasklephuis los te maken?), Ik kan de twee draden van de dodemansschakelaar toch ook even tijdelijk overbruggen bij de stekkerverbinding rechts, ter hoogte van het balhoofd, om zo te checken of het wel/niet in de schakelaar zit?

Pan 1300

3e Versnelling
14 jul 2020
92
58
18
Type motor
ST1300
eens een video gezien dat dat er een voedingskabel dus de connector van die kabel,
onderaan de zekering af kan eroderen. dus zekering meet goed maar de onderliggende connector maakt geen goede verbinding.
ik hoop dat ik iets kan beteken naar en oorzaak.... ik hoop ook dat ik duidelijk genoeg was.

RRR

Kilometervreter
18 sep 2016
922
579
93
Dalen
Type motor
ST1300
Pan1300: Meer dan duidelijk hoor. Heb inmiddels de linkerkuip eraf. Wat ik daar aantrof .... oordeel zelf. Ga alles nu schoonmaken en met contactspray inspuiten. Zag tussen al die prut ook nog een afgebroken draad. Dus hopelijk heb ik nu de oorzaak te pakken. To be continued.

Bijlagen

Laatst bewerkt:

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.219
444
83
overveen
Type motor
ST1300
Fijn man maar je kan de rode knop schakelaar omzeilen zelf ook gedaan
Sukses verder en rijd ze.

Wim

3e Versnelling
29 dec 2013
171
142
43
Leeuwarden
Type motor
ST1300
Mooi dat je motor het weer doet, er is niets frustrerender dan dat hij het niet doet.
Als het goed is hoort er over het grote stekkerblok een doorzichtige beschermhoes te zitten.
Het kleine blokje zit in een zwarte beschermhoes, die te zien is op jou foto.

Er zit een bepaalde soort vettigheid op (geen idee wat dat voor spul is) wat vocht moet kunnen tegenhouden.
Zo te zien heeft dit zijn langste werking inmiddels gedaan....

Goed schoonmaken en weer invetten om te voorkomen dat je binnenkort wéér voor dit probleem komt te staan.

• Like
Reactions: marc pan

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.384
2.880
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Klopt dat er een transparante hoes over zit.
Die brede blok zit normaal ook in een houder aan de binnenzijde van de kuip.
Wie zoekt die vindt.
Top !

• Like
Reactions: marc pan

RRR

Kilometervreter
18 sep 2016
922
579
93
Dalen
Type motor
ST1300
@Mister Vogezen: Aan de binnenkant van de kuip zitten twee clipjes waar het stekkerblok tussen past. Alleen is er bij mij eentje afgebroken. Heb de kabelboom met een tie-wrap aan het frame vastgezet, de stekkers met zuurvrije vaseline ingevet en er een zelfgemaakte huls omheen getrokken.

Laatst bewerkt: