data-csrf="1560930258,6a6941e8a449771d11f029ce83fc9d70" Gashendel | ST1100-1300.eu

Gashendel

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Spirelli

Beginnend Bestuurder
27 okt 2018
11
5
3
39
Type motor
ST1100
Hallo allemaal. Ik heb even een apart iets. Mijn ST1100 heeft after market handvatverwarming. Heerlijk al zeg ik het zelf. Echter nu viel me afgelopen week op dat ik de gashendel te ver kan terug draaien. Normaal staat deze in ruststand en geef je gas door de hendel naar je toe te halen. Bij het dichtdraaien van de gashendel draai hè hem van je af tot die niet verder meer gaat. Ik kan de gashendel vanuit de 0 stand echter nog een halve slag verder door draaien. Dit is dus niet goed. Kan iemand mij vertellen wat er eventueel defect is en wat ik hieraan kan doen? Alvast bedankt.

• Like
Reactions: noordpan

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
675
275
63
Dalen
Type motor
ST1300
Denk dat de kabel waarmee je de gaskleppen dicht trekt is gebroken of los is gegaan. Of dat er een 'aanslagnokje' in de gashendelbehuizing versleten is. Gewoon ff open maken voor een juiste diagnose. Is geen hogere wiskunde..

Laatst bewerkt:

Spirelli

Beginnend Bestuurder
27 okt 2018
11
5
3
39
Type motor
ST1100
Bedankt voor je reactie. Nu heb ik al veel zelf gedaan bij de Pan maar dit is echt even onbekend terrein voor mij. Zou je in een aantal stappen kunnen uitleggen hoe ik eea kan demonteren en kan bekijken waar de fout zit?

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
675
275
63
Dalen
Type motor
ST1300
Als je de twee schroefjes los draait van de gashendelbehuizing, dan kun je deze 'delen' en zie je wat er binnenin aan de hand is. Als daar alles normaal lijkt, dan zou ik de 'retourkabel' (die de gaskleppen dicht trekt), bij het gashendel loshalen en daarna aan de buitenkabel trekken. Als je die kunt wegtrekken dan lijkt het erop dat je binnenkabel is gebroken. Je zal dan de dummy tank en de luchtfilterbehuizing moeten weghalen om bij de carburateurs te kunnen komen.

Spirelli

Beginnend Bestuurder
27 okt 2018
11
5
3
39
Type motor
ST1100
Nogmaals dank voor je reactie. Ik ga er binnenkort mee aan de slag. Eens kijken waar de fout zit
postings automatisch samengevoegd:

Ik heb vanmiddag even snel de plastic kapjes eraf gedraaid. Alles zag er keurig uit alleen mis ik een gaskabel. Als ik me niet vergis de sluitkabel. Er mogen dus nieuwe kabels op. Iemand nog tips hiervoor en tips voor de boel weer af te stellen?

Laatst bewerkt:

Spirelli

Beginnend Bestuurder
27 okt 2018
11
5
3
39
Type motor
ST1100
Vandaag was het knutseldag. Bij demontage kunnen vast stellen dat de kabel er eigenlijk nog meer dan prima uit zag. De duw kabel was niet meer aanwezig maar de veer werkt prima waardoor de gashendel altijd weer terug komt in de nulstand. De behuizen van de stuurschakelaar was echter niet meer fris. Het gedeelte waar de geshendel zou moeten stoppen was te ver versleten waardoor deze door schoot. Vandaag nieuwe onderdelen geplaatst en alles werk weer helemaal naar behoren.

• Like
Reactions: dakkie

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.494
1.851
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
ook een nieuwe pullcable geplaatst i.v.m. de veiligheid? dat ding hoort er natuurlijk niet voor niets op....

Spirelli

Beginnend Bestuurder
27 okt 2018
11
5
3
39
Type motor
ST1100
Nee die heb ik er niet op gezet. Ik snap dat die er niet zomaar op zit. Het is een extra veiligheid voor het geval de veer bij de carburateur kapot gaat en het gas dusnooen blijft staan. Ik acht de kans zeer klein dat dit gebeurd. En als het dan toch gebeurd dan weet ik wat te doen. Koppeling in, motor uit en dan alsnog de reparatie uitvoeren. En ik lees veel berichten op internet waarbij veel mensen de duw kabel niet gebruiken en er nooit problemen mee hebben gehad.

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.322
1.708
113
45
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Das ook een manier om te redeneren........maar als je in een panieksituatie komt en je veer zou breken ben je wel te laat:Shrug: gewoon rustig op de stoplichten afrijden en het gebeurt ja no worries.
Maar ieder zn eigen natuurlijk mocht je twijfel krijgen ik heb nog wel kabels liggen