1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Geld, geld en nog eens geld.

Discussie in 'Gespot op internet' gestart door Mister Vogezen, 31 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
Gesloten door: panman1100
Reden: diverse meningen zijn nu wel duidelijk genoeg gepost.
Datum sluiten topic: 11:24 13-02-2018
  1. waffie

waffie Kilometervreter

Je denkt zelf altijd de beste chauffeur te zijn, en dat het altijd aan die ander ligt.
    En dat is werkelijk onzin.
    Bestuurders boven de 75 hebben een groter aandeel als veroorzaker van ongevallen dan jongere bestuurders
    Maar bij jonge bestuurders(18-25) speelt snelheid vaker een rol terwijl bij de oudere bestuurder het meestal fout gaat met afslaan en voorrang verlenen is(het niet hebben gezien)
    daarnaast speelt tijdstip van verkeersdeelname (nachts) ook een grote rol (in de vorm van meer risico)
    En dan hebben we nog de weg indeling en signalisatie .
    En ik ben van mening dat in België er op dat vlak nog veel te verbeteren is .
    Ervaring speelt zonder meer een grote rol, maar op zijn tijd wat bijscholing kan gewoonweg geen kwaad,
    Wij hebben wel het voordeel dat we als motorrijders anders kijken naar automobilisten omdat we van beiden voertuigen de beperkingen kennen of hebben ervaren.
    en dit geld voor een klein aantal ook voor alle andere voertuig cat.
    In het buitenland gaat het altijd net anders en ook dat moet je leren.
    Dergelijke leer processen stellen ons in staat om dan beter de situatie in te schatten met als doel dat iedereen heelhuids thuis komt
    echter je kunt niet alles voorspellen en je mag dan hopen dat die andere bestuurders ook een beetje op jouw willen letten.
    Maar als je daar al dan niet voor open wilt staan.. tja dat houdt het snel op .
    Ik vind het toch steeds leuk om een opfris cursus te doen en als ik van de 40 uur slechts 1 uur effectief bijdraagt aan meer kennis en ervaring beschouw ik dit toch als winst.
    Ik ben zeker niet de beste chauffeur maar doe er wel mijn best voor.
    Alles begint met het open willen staan van je eigen beperkingen

• Mee eens Mee eens x 4
  2. Gibbel

Gibbel 5e Versnelling

Zou best kunnen,,, nog niet bij stilgestaan hahahaha

3. Pannos

Pannos Kilometervreter

18-25 jaar is niet alleen snelheid maar ook vaak het gebrek aan hersens (links en rechts nog niet met elkaar verbonden), stoer doen en het gebrek aan ervaring en inzicht.

• Mee eens Mee eens x 3
  4. GuideDog

GuideDog 4e Versnelling

@Pannos de verbinding tussen beide hersenhelften (corpus callosum) is er slechts in zeldzame afwijkingen niet. Waar jij waarschijnlijk op doelt is de ontwikkeling van de prefrontale cortex, waar de executieve functies grotendeels liggen (planning en organisatie, impulscontrole..) Die zijn er beginsel wel, maar komen als laatste volledig tot rijping en kan zelfs tot het 30e jaar duren.:)

• Lol Lol x 1
    • Informatief Informatief x 1
    Laatst bewerkt: 8 feb 2018
  5. waffie

waffie Kilometervreter

best Panos
    Dat is slechts een mening en niet wetenschappelijk (nog niet) vastgelegd

Want met woorden als '' vaak" komt direct de gedachte om te roepen.. Hoe vaak ?
    Het herkennen van die gevaarlijke momenten zit vooral in de ervaring ervan.
    Jongeren ervaren minder angst en hebben minder emotionele remmingen maar dit wil niet betekenen dat ze daardoor ook vaker verkeerde beslissingen nemen.
    Sterker.. ze hebben juist meer controle over hun motoriek en leren sneller iets aan.
    En dan zijn we er weer,
    De opleiding (en daarmee ook dus de broodnodige ervaring)kan niet vroeg genoeg beginnen maar moet herhaald blijven om ze op peil te houden aangevuld met nieuwe dingen.
    Een constant leer proces... deelname aan het verkeer.

Het is net als met lassen... je moet je meters maken om goed te blijven

Voor de liefhebber over de relatie tussen jongeren en verkeer en hun denken
    zie een art hieronder

Bijgevoegde bestanden:

• Informatief Informatief x 1
  6. Pannos

Pannos Kilometervreter

@GuideDog, ook goed:Biggrin

Het gaat erom dat men begrijpt wat ik bedoel.

7. Ome Paul

Ome Paul Kilometervreter

Als ik uit eigen ervaring spreek kan ik zeggen dat de VRO's die ik gedaan heb voor mijn motorrijbewijs onwijs leerzaam zijn geweest.

Ik weet zeker dat ik daarvoor veiliger omga in het verkeer.

Ik weet door die VRO's ook van mijzelf dat voertuigbeheersing niet mijn sterkste punt is, en dat weerhoud mij van het uitproberen van risicovolle acties.

Een verplichte bijscholing na een x aantal maanden na het halen van je rijbewijs vind ik een goed idee.

• Mee eens Mee eens x 1
  8. Rimconator

Rimconator Mega Mijlenmaker

Ik heb tot op heden nog geen VRO gedaan, maar ik doe een training bij een motormaatje die ook dit soort trainingen geeft.

Ieder jaar voor het begin van het seizoen: maart/april een paar uur op een verlaten parkeerterrein oefeningen doen. Je leert altijd bij.

• Leuk Leuk x 1
    • Mee eens Mee eens x 1
  9. Timbo

Timbo Moderator Medewerker

Ook ik ondervind dagelijks dat ik een goede beroepschauffeur ben.:Nea:

Het lukt mij door jaren lang in Nederland elke Belgische auto te ontwijken, ook in België te rijden, en dan ook weer zonder aanrijdingen terug te komen.

Nu zonder dollen.
    Het heeft geen zin om elkaar te proberen te overtuigen welk systeem, of leeftijd of welk land de beste of juiste rij opleiding geeft.

Mijn ervaring:
    Met Belgische kenteken houders op de weg is voor mij 70% een gevaren driehoek.
    Onvoorspelbaar en met vaak gevaarlijke maneuvers in het verkeer.

Met Audi rijders ..... Jho die heten volgens mij bijna allemaal "Remy".
    Deze denken dat ze "alleen op de weg zijn".

De overige categorie, laat ik zeggen de 18-25 jarige bestuurders van elke nationaliteit.
    Dern ben ik vroeger ook z'n malloot geweest?

Deze komen bij mij over ongeacht hun nationaliteit, dat ze hun rijbewijs gekregen hebben, de verkeerregels niet gelden, onkwetsbaar zijn en allemaal graag Jacky Stuart willen wezen.
    Het treurige hier in is, is dat ze veel al zijn leeftijd niet zullen halen.Sad

Ik ben blij dat ik voor al mijn rijbewijzen hier in Nederland mijn rijopleiding heb kunnen doen.
    Ook ben ik blij dat ik elk jaar weer een opfris cursus van de theoretische wegenverkeerswet krijg.

Een rij instructeur zei ooit tegen mij " Een goede chauffeur is een persoon die de fouten van een ander in goede banen weet af te wenden".

Maar dit en mijn verstand maken mij hopelijk tot een redelijk verkeersdeelnemer, die elke dag weer iets bij leert.

• Mee eens Mee eens x 5
    • Winnaar Winnaar x 2
  10. Tommie

Tommie Kilometervreter

lang leve de code 95 trainingen.
    ieder jaar een dag (zo doen we dat bij ons bedrijf) bijscholen over een beroepsmatig onderwerp.
    Voor wie het niet weet, dit is een nascholings programma voor beroepsmatige chauffeurs categorie C en D.
    35 uur nascholing in 5 jaar waarvan minimaal 7 uur praktijk.
    Zoiets dergelijks zou voor iedere categorie een goed idee zijn. Misschien een lagere frequentie of bijvoorbeeld een dagdeel. Maar in ieder geval met bepaalde regelmaat even de puntjes op de i zetten, nieuwe regels behandelen etc.
    Dus wat dat betreft zie ik het Belgische wel zitten, maar dan niet na een paar maanden maar na een jaar ofzo. Overigens ben ik blij dat Garmi me de weg verteld als ik daar rijdt want de Belgische bewegwijzering vind ik rampzalig.

• Mee eens Mee eens x 3
    • Leuk Leuk x 1
  11. Pannos

Pannos Kilometervreter

Weet er alles van!

Alleen gebruik ik het niet meer dus m'n baas zegt, mag je zelf betalen.....die nascholing.

12. Gibbel

Gibbel 5e Versnelling

Dat is het probleem Pannos,,, Zo een opleiding kost je om en bij de €3000 (code 95) tel daarbij nog eens ongeveer €1500 a €2000 bij voor het rijbewijs zelf en dan weet je meteen waarom er een zo groot tekort is aan beroepschauffeurs in België.
    Je krijgt het niet klaar om tegen een jong iemand te zeggen dat je een job hebt voor hem/haar maar dat ze eerst om en bij de €5000 moeten investeren.
    Alle nieuwe bus of vrachtwagen chauffeurs zijn tegenwoordig buitenlanders omdat die nog zonder die kosten aan een rijbewijs zijn gekomen.
    Ik heb ook herhaaldelijk code95 moeten halen, maar als ik zie wat de inhoud is dan heb ik de indruk dat het ook weer gewoon een geldklopperij is.
    Je zit met zijn 10 a 20 man in een zaaltje de helft die slaapt gewoon,,, er is ook geen examen aan verbonden wel een evaluatie en als die negatief is dan kom je gewoon een keer extra.
    Het zal altijd beter zijn dan niets maar om daar nu fier op te zijn dat ik een code 95 heb behaald, neen niets is minder waar hahahahaha....

13. Pannos

Pannos Kilometervreter

Ik heb het nog in de 'goeie ouwe tijd' gehaald.

De vakopleiding Transport en Logistiek gedaan en zodoende alles gehaald, CCV-B diploma zou eeuwig geldig blijven...NOT.

Tegenwoordig moet je eerst een basiskwalificatie halen voordat je überhaupt pas mag afrijden voor C, dacht ik.

Ik had er vrijstelling van tot ergens in 2016 maar ik rijd al jaren niet meer, wel nageschoold dus m'n Code 95 is nog geldig tot 2021.

Mijn theorie uren heb ik mee laten lopen tijdens de jaarlijkse BHV herhaling, dat schijnt nu niet meer zo makkelijk te gaan dus is het helaas klaar.

14. Ton en Hennie

Ton en Hennie 4e Versnelling

Goeie ouwe tijd!
    Met een Opel Blitz mijn rijbewijzen gehaald. + later A. Toen mijn rijbewijzen verlengd werden kreeg in gratis de code 95 erbij.
    Het laatste is afgeschaft door de EU.
    M.a.w. Wel gediplomeerd voor alle rijbewijzen, doch bekwaam!!!!!!!!!!!!!!!

15. Nosegear

Nosegear Administrator Medewerker

Blijft een kosten-baten afweging hoor. Ik heb ook de hele bubs laten schorsen/verlopen. Ik rijd al jaren geen groot spul meer en ben ook niet van plan dat weer te gaan doen; instructie al helemaal niet. Iedere keer bijscholen voor Code 95 en instructiebevoegdheid (uren die ik én zelf moet betalen én waarin ik niet werk!), medische keuring iedere vijf jaar terwijl ik voor het vliegen al jaarlijks en diepgaander gekeurd word . .

Ik doe het tegenwoordig met een ABCEtje, en als over een jaar of 4 die C vervalt vind ik dat prima. ABE it'll be. Als ik het om een of andere reden ooit weer nodig heb haal ik het wel weer uit de diepvries.

16. TuinfluiterPan

TuinfluiterPan 4e Versnelling

Tja en dan hebben wij 1 Europa met 1 wetgeving hierover...Dan hebben alle Bulgaarse en Poolse, Roemeense, Litouwen en de Ieren niet vergeten allemaal het zelfde niveau.... maar ja ook onder de Nederlandse hebben wij bad drivers... :MAD:

Ook het niveau van de berm terroristen moeten wij als motorrijders in de gaten houden. Zij leren snel andere trucjes om u geheel te verrassen.
    En daar zit vandaag de dag steeds vaker joekels onder... Ik kan mij nog een verhaal herinneren in de Promotor over bermterroristen...

17. MarcQ

MarcQ 3e Versnelling

@Gibbel Ik ben ook beroepschauffeur, ADR, en ik heb ook de code 95, maar hie r in België ken ik geen enkele firma die die opleiding niet betaald voor hun chauffeurs, na al die jaren heeft het me nog nooit een cent gekost. Opleiding is op zaterdag, en zelfs mijn uren betalen ze dan. als ze bij ons beginnen regelt de firma alle opleidingen, enige voorwaarde is dat je minsten een jaar blijft, ook logisch vind ik, en als je hier de opleiding zelf wil doen als de baas niet zou betalen, zoals de 5 jaarlijks ADR-opleiding, moet je er ook maar een stukje zelf van betalen, je krijgt veel tussenkomst van de overheid. Ik spreek nu wel over firma's die met ADR-vervoer bezig zijn , de rest weet ik niet.

18. Pannos

Pannos Kilometervreter

Als ik chauffeur was dan had mn baas het betaald ja.....

19. Jan KoekePan

Jan KoekePan 5e Versnelling

Ach, welke afkomst, wel of geen rijles, wel of geen schade, het zegt niets over rijkwaliteiten. Op de weg moet het gebeuren.

Je kan jezelf een dienst bewijzen door breed te kijken, info ver vooruit te halen en defensief te rijden (soms op een progressieve manier) en dan maar hopen dat de rest van de verkeersdeelnemers niet op een mobieltje zit te klooien en omgevingsbewust is.

Ben het in grote lijnen eens met voorgaande schrijvers die stellen dat je zelf veel in de hand hebt. Korte broeken, teenslippers, geen handschoenen, maar vooral zelfoverschatting zijn factoren die je duur kunnen komen te staan.

Eigen schuld dikke bult? Je kunt een paard naar het water leiden, maar je kunt hem niet laten drinken... Er is info genoeg over deze onderwerpen. Onwetendheid is vaak desinteresse....

• Mee eens Mee eens x 1
  20. fred

fred Kilometervreter

42 jaar in het vak van kipper chauffeur, ben nu met pensioen maar ga aanstaande maandag weer naar school code 95, en mijn oude baas betaald top toch, nooit weg kennis maakt ......... en je leert altijd wat. (ik val wel eens in en je blijft op de hoogte van alles)
    en km maken auto motor ,vrachtwagen kan het nog niet los laten .

heb ook nog een leuke website Voor de vrachtwagens chauffeurs onder ons(deze is van mij)
    http://www.twentetransport.nl/

• Leuk Leuk x 2
    Laatst bewerkt: 10 feb 2018
  21. Gibbel

Gibbel 5e Versnelling

Hoi MarcQ ik heb ook nooit mijn code95 zelf moeten betalen hoor omdat ik aan het werk was. In mijn pleidooi wilde ik maar aanhalen dat voor iemand nieuw in het vak het wel enigszins anders ligt.
    Stel je bent 21 en wil met de bus gaan rijden,,, Dan heb jeuiteraard een D rijbewijs nodig, MET medische keuring en MET code95.
    Om daar aan te raken moet je het de eerste keer wel zelf betalen en dat loopt dus aardig op wat resulteert dat jonge mensen (die het vaak al niet zo breedt hebben) gewoon voor een andere job gaan.

Ik heb altijd bus (openbaar vervoer DE LIJN) gereden, en daar kan je op kosten van De LIJN een rijbewijs bekomen doch is dat een rijbewijs met beperkte toepassing. En eigenlijk alleen geldig voor bussen met een automaat. Ik heb er dus voor gekozen om zelf op eigen kosten het rijbewijs in de privé te gaan halen om zodoende met alle bussen te mogen rijden.
    Wel in de tijd toen code95 nog niet bestond, die kwam pas naderhand en dat is uiteraard ook geheel door mijn toenmalige baas altijd betaald geweest, en IDD zelfs de uren verloond.

Frapand is wel dat er van ons vele chauffeurs, die zelfs jaren met een gelede bus hebben gereden niet met een belbus (buurtbus wat dus een gewoon mercedes sprintertje was) mochten rijden net vanwege die beperking op hun rijbewijs hahahahaha.... De Belbusjes waren namelijk handgeschakeld.

Maar dat is nog zo iets in het rijbewijs,,, Voor een kipkar of aanhanger moet je een E-rijbewijs hebben om met een gelede bus te rijden heb je dat NIET nodig daar is een gewone D voldoende...
    Als ik nog werkte waren er heel erg veel chauffeurs die niet eens hun gelede bus konden parkeren... Wij moesten altijd achteruit parkeren op ht plein. Zij stonden dan te wachten op het plein tot er een andere chauffeur aankwam die dan hun bus wilde parkeren. Tja bij De LIJN is het namelijk ook VERBODEN om achteruit te rijden met de bussen, alleen op het plein bij ons moest er achteruit geparkeerd worden...

22. waffie

waffie Kilometervreter

De gedachten dat je eenmaal een test mag doen en daarmee voor je natuurlijke leven er wel even klaar mee bent heeft voor iedereen een andere lading.
    Je kun je ook afvragen of je voor dit kunstje vakkundige begeleiding nodig is.
    En ook dat is een persoonlijke afweging.
    Het kan niet aan mijn indruk ontgaan dat dat voor met name de Belgische landgenoten erg gevoelig ligt.
    Zaken als geldklopperij en onzin zijn vaak gehoorden argumenten.
    Neemt niet weg dat de doden en gewonden een ander verhaal vertellen.
    En als we enig respect hebben doen we het juist voor hen opdat we iedereen dan meer kans kunnen geven om veilig thuis te komen.
    Ook iets waar we tenslotte zelf voordeel bij kunnen hebben
    En wat heeft de betekenis van geld dan nog voor waarde

23. Pannos

Pannos Kilometervreter

Tja, het wil natuurlijk niet zeggen dat je het geleerde in de praktijk brengt....dus wat dat betreft.

24. Gibbel

Gibbel 5e Versnelling

Tja ieder zijn mening hierover das duidelijk,,, en wie durft te zeggen dat hij/zij de waarheid in pacht heeft.....
    Doden zullen er blijven vallen op de wegen, tenzij ze de max. snelheid tot 0 (nul) herleiden....

25. Nosegear

Nosegear Administrator Medewerker

Nope, er is nog een oplossing al zal dat nog even duren: geautomatiseerd vervoer. De zwakke schakel is in het leeuwendeel van de gevallen de menselijke bestuurder. Nog even doorontwikkelen!

• Mee eens Mee eens x 1
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina