data-csrf="1560930246,5ea99e7e6c99647cb703cd8615805827" Overige - GPS week number rollover | ST1100-1300.eu

Overige GPS week number rollover

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
4.141
1.742
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
TomTom voor in de auto doet het, Zūmo 660 ook. Ook de ingebouwde navi in de Zoom Zoom werkt.

Geen problemen hier dus.:)

pheufk

Klokje Rondrijder
16 nov 2012
3.269
842
113
Nimwegen an de Waal(NL)
www.hoegeesuzukicenter.nl
Type motor
ST1300
Henry nog niet getest zal het straks is testen.
postings automatisch samengevoegd:

De 2820 heb ik zeker een jaar niet gebruikt ,nu getest heeft een 3 tal minuten geduurd voordat hij een fix had.(logisch heeft een dik jaar geen satellieten gezien alleen stof:Biggrin)Half uur uitgezet ,daarna weer aan en volle ontvangst naar een half minuutje.(vrije ontvangst) .

Laatst bewerkt:
  • Informatief
Reactions: Rimconator

Andrew

2e Versnelling
12 nov 2017
50
36
18
Type motor
ST1300
Mijn TomTom Rider geeft een conflict met de klok. Navigeren doet hij nog wel.
Op de site van TomTom krijg ik inderdaad de melding dat het systeem niet meer zal werken na 6 april.
Het is even lastig dat de klok niet werkt maar het belangrijkste is het navigeren en dat doet hij nog :good:

GD MAJK

2e Versnelling
27 aug 2017
77
49
18
Type motor
ST1300
Garmin vermeldde dat de locatiebepalingen geen probleem zou zijn maar dat datum en tijd bij sommige toestellen ontregeld zou kunnen zijn.
Geen enkel probleem met de Zumo550. Triplogs geven netjes juiste datum en uur op.

Gibbel

5e Versnelling
28 aug 2013
733
325
63
61
Herentals (B)
www.gibphoto.be
Type motor
ST1100
Wel raar dat je zelf geen tijd meer kan instellen,, ook niet op de TT550,,, maar de tijd bij mijn TT550 is nog wel correct (tot hier toe dan toch nog)
Ze bouwen zoveel dingen in dat je wel op tijd een nieuw toestel moet aanschaffen,, ze hebben eht netjes geleerd van de GSM fabrikanten denk ik...

pheufk

Klokje Rondrijder
16 nov 2012
3.269
842
113
Nimwegen an de Waal(NL)
Type motor
ST1300
Voor die een zumo660 heeft is er nieuwe software GPS chipset tijpe M versie 3.00 te downloaden via GarminExpress..
Deze chipset zorgt er voor dat je wereldklok de juiste tijd aangeeft.
De oude versie 2.00 geeft een verkeerde tijd en datum en denkt dat we in 1999 zijn.
Naar de download even de GPS naar de satellieten laten zoeken.

• Like
Reactions: Marcel Zeist

pheufk

Klokje Rondrijder
16 nov 2012
3.269
842
113
Nimwegen an de Waal(NL)
Type motor
ST1300
Wat is het effect van de WNRO?
Dat varieert per toestel en is moeilijk te voorspellen. Als je toestel niet met de WNRO overweg kan heeft dat de volgende mogelijke gevolgen:

• Het toestel werkt nog probleemloos, geeft alleen een verkeerde datum aan
  • Het duurt een stuk langer (10 a 15 minuten) voor het toestel z’n satellieten vindt
  • Het toestel raakt onderweg regelmatig ontvangst kwijt
  • Het toestel heeft helemaal geen ontvangst meer
En bovendien: dat effect treedt niet per se meteen op 7 april op, maar kan ook pas weken later blijken. Mijn inschatting is dat het tweede en laatste het meest voor gaat komen. In de praktijk zijn de meeste toestellen die er last van gaan hebben meteen rijp zijn voor de prullenbak.

Da’s knap vervelend maar, in een poging er het positieve van in te zien: wel meteen een goed excuus jezelf te verwennen met een nieuw apparaat. Het goede nieuws: die apparaten zijn tegenwoordig een stuk goedkoper en op alle fronten beter dan je ‘oude beestje’. Zie in dat kader ook de MrGPS voorjaarsactie.

Hoe komt dit nou (en gaat het vaker gebeuren)?
Om met het laatste te beginnen: de kans dat je dit probleem, na 2019, nogmaals gaat tegenkomen acht ik, ongeacht je levensverwachting, nihil. Ik zal dat verderop toelichten.

De technische achtergrond van het verhaal is dat de kern van GPS navigatie zit in tijdberekening. Er wordt continu gekeken naar de afstand tot, tenminste, drie satellieten. De afstand wordt berekend doordat de satelliet een signaal afgeeft en de ontvanger berekent hoe lang dat signaal onderweg is geweest. Dat komt heel erg nauw: een seconde afwijking leidt al tot een fors onjuiste positie. Correcte tijd is dus erg belangrijk, maar dat is hier niet eens de werkelijke issue.

Die satellieten verplaatsen zich continu in een baan rond de aarde. Bij de allereerste GPS ontvangers duurde het een minuut of tien voor er een ‘fix’ was (fix = het toestel weet waar je bent). Het toestel moest eerst de hele hemel afturen om te zien waar welke satelliet stond voor hij kon gaan rekenen. Al lange tijd werken we echter met een zogenaamde ‘almanak‘ waardoor het toestel precies weet waar op welk moment welke satelliet te vinden is. Maar ja… dat moet je toestel wel precies weten welke dag het is, en hoe laat, anders kan hij ook niets opzoeken in de almanak.

En dat is waar de schoen wringt. In de GPS-techniek worden de weken geteld met behulp van een getal op basis van 10 bits. Dat betekent dat er maximaal 1024 weken geteld kunnen worden. Die teller is voor het eerst gestart in 1980, dus we hebben al eens eerder (in 1999) een WNRO gehad. Daar heeft eigenlijk niemand iets van gemerkt, simpelweg omdat het GPS signaal voor consumentengebruik toen nog opzettelijk onnauwkeurig werd gehouden. Maar nu, 1024 weken later zijn de cijfers op en gaat de teller weer op nul. Daardoor kán het dus zijn dat je GPS denkt dat we weer in 1999 zitten. Met als belangrijkste gevolgd dat de almanak niet meer klopt en het dus moeilijk (of onmogelijk) wordt de satellieten te vinden.

Theoretisch zouden we over 19,7 jaar hetzelfde effect opnieuw tegenkomen. De verwachting is echter dat men over gaat naar een 13 bits weektelling, waardoor de volgende WNRO pas over 167 jaar zal plaatsvinden. Dat duurt nog even ;).

Ik ben het probleem de afgelopen jaren overigens wel enkele keren tegengekomen. En dan vooral bij de Garmin gpsmap276; een oud beestje. Als dat toestel lange tijd niet gebruikt werd kon het zijn dat de interne batterij leegraakte. En daardoor viel hij terug naar het tijdvak van vóór de vorige WNRO. Gevolg: total loss, want geen ontvangst meer. En da’s ook de reden dat ik me ook rond de Garmin-toestellen van die generatie (ook de Streetpilot) zorgen maak. Time will tell.

Wat kun je er aan doen?
Als je een ouder toestel hebt: sowieso verstandig om te kijken of er wellicht een firmwareupdate bestaat. Zoniet: dan is het afwachten.

En blijkt vervolgens dat je toch ‘de klos’ bent: diep zuchten en een nieuwe kopen. Maak je vooral niet boos, dat helpt niet. En bovendien: verzachtende omstandigheid is dat je toestel nog slechts een dagwaarde had van enkele tientjes; en dat een nieuwe ook belangrijke voordelen zal hebben.

• Like
Reactions: Nosegear

magnamaniac

1e Versnelling
12 mei 2019
27
13
3
Land van Maas en Waal
www.rataplan-ratbikeclub.nl
Type motor
ST1100

Bijlagen

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Andrew

Andrew

2e Versnelling
12 nov 2017
50
36
18
Type motor
ST1300
@magnamaniac bedankt voor de tip.
Ik ben toch een beetje huiverig om de software te installeren.
Misschien als de irritatie te groot wordt dat ik het toch ga proberen.