Handig rezerve velgen.

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.271
2.052
113
52
Westmalle, België
Type motor
ST1300
#1
Vanwege dat ik altijd nieuwe banden laat plaatsen voor ik op reis vertrek, heb ik besloten om een voor en achter velg aan te schaffen. Zo kan ik de banden die anders weg gooi verder oprijden tot aan de minimum aangeduide voorzien groef diepte. Vandaag dan maar langs geweest bij Waffie, om nieuw deze rezerve velgen te voorzien van nieuw rubber. De voorste velg is ook voorzien van twee nieuwe SKF lagers en de achter velg heeft een flinke onderhouds beurd gekregen.
Hier een hulp tool gebruikt om de flens ( overbrenging ) die in het wiel gemonteerd zit soms erg vast kan zitten, die er dan van zelf uit gaat, zonder er hevig geweld voor te moeten gebruiken, zoals ik soms zie door er met grote zware schroevendraaiers of bandijzers op de krans te liggen wringen en zo te beschadigen.
IMG_2964.JPG
Was toch de moeite om deze proper te maken en te voorzien van een nieuwe ring.
IMG_2965.JPG IMG_2966.JPG
Nu de cardanoverbrenging ( ook wel eens de splin genoemd ) helemaal ontvet en voorzien van nieuw vet. Dit om de eenvoudige reden, dat er geen twee verschillende vetten met elkaar gaan mengen worden, dit kan wel eens van kwaad naar erger gaan. zo weet ik ook dat er een en het zelfde goede vet er aan zit.
IMG_2968.JPG
Hier de reserve velgen met de nieuwe bandjes.
IMG_2997.JPG
 

Bijlagen

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.113
1.459
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
#2
Dat is idd wel een goed idee , zo heb je langer plezier van je banden
 

Jan KoekePan

Kilometervreter
4 sep 2017
1.312
489
83
56
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
#3
Lijkt mij een hoop gedoe, velgen er af, banden er om, velgen er weer in, banden er weer om, nieuwe, ouwe, wisselen, opslaan, smeren, vet er op, ontvetten...

Is het niet veel makkelijker om banden gewoon "op" te rijden (niet helemaal natuurlijk) en tijdig nieuwe te laten monteren?

Of zie ik dingen over het hoofd en heb je zomer- en winterbanden er op?...
 

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.113
1.459
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
#5
@jankoekepan dat valt wel mee de velgen moeten er toch uit bij een bandenwissel........en nu alleen wat boutjes los en as eruit klaaren dan heb je alle tijd voor de bandenwissel
 

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
3.698
1.505
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
#7
Inderdaad een slim en handig plan.

Maar waar haal je zo even 2 reserve velgen vandaan?[emoji848]
 

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.271
2.052
113
52
Westmalle, België
Type motor
ST1300
#11
Kost wel wat Rimco,
vermits deze velgen ook zo goed als nieuwe remschijven hebben en daar ik ook nog eens de remblokjes er apart voor neem , dit vanwege dat die daar op inslijten. Anders moeten tekens bij het niet vervangen van de remblokjes deze remblokjes zich terug aanpassen, en dat is niet goed. Maar als ik nu ga kijken naar de voorband met nog 3,3mm en een achterband met 3,6mm groef net als verleden jaar heb ik deze laten vervangen en dat eigenlijk triest.
 

Guyke

5e Versnelling
18 nov 2015
740
521
93
Heindonk
Type motor
ST1300
#12
Heb ook zo'n reserve achterwiel gehouden van mijn afbraak Pan.
Zoals je zegt nu kan je de banden verslijten zoals het hoort.
Zal nog wel eens een voorwiel op de kop tikken Pleasantry
 

Brulboei

5e Versnelling
30 jun 2015
486
578
93
51
Venray
Type motor
ST1100
#13
Altijd gedaan, werkt goed en heb er nog een setje staan

Verstuurd vanaf mijn LLD-L31 met Tapatalk
 

Werner1

3e Versnelling
13 dec 2016
184
85
28
50
Wijnegem
Type motor
ST1100
#14
Ik heb ook een setje in reserve. Met
dagelijks woon werk verkeer is het wel gemakkelijk om vooraf reeds nieuw rubber te hebben klaarstaan.
 

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
626
880
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
#15
Kost wel wat Rimco,
vermits deze velgen ook zo goed als nieuwe remschijven hebben en daar ik ook nog eens de remblokjes er apart voor neem , dit vanwege dat die daar op inslijten. Anders moeten tekens bij het niet vervangen van de remblokjes deze remblokjes zich terug aanpassen, en dat is niet goed.
Lijkt mij een beetje omslachtig.
Kan ook gewoon een set met slechte schijven kopen en die er af halen en weggooien. ( Of zonder, nog goedkoper. )
En je huidige schijven mee overzetten met de velgwissel lijkt mij.
Desnoods even markeren hoe ze gezeten hebben.
 
Laatst bewerkt:

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
989
284
63
overveen
Type motor
ST1300
#16
zou de titel nog veranderd kunnen worden REZERVE schrijf je met een S.
doet een beetje pijn aan de ogen.
 

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.502
2.031
413
51
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
#17
Da's de Belgische spelling! :) En we zien wel vaker wat taalfoutjes voorbij komen. Laten we ieder maar fijn z'n eigen ding laten doen . .