Hoe activeer je de verkeerslichten lus in het asfalt ?

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.739
2.512
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Ik dénk dat dat een broodje aap verhaal is . .Die hoekjes worden zo gelegd omdat de lus een vrij stugge kabel is. Die is moeilijk een haakse hoek om te wringen. Dus zagen ze op iedere hoek een stukje af, waardoor de bocht makkelijker wordt. De karakteristiek van die lus is zo dat je het beste juist midden over de lus kunt rijden; niet over de teernaadjes.

Er zijn overigens ook magneten te koop die je onder je motor zou moeten hangen en die de lus dan zouden moeten activeren. Zou ik misschien iets meer vertrouwen in hebben dan met de tong tussen de tanden precies dat driehoekje proberen te raken (waar je eigenlijk om je heen zou moeten kijken hoe het verkeer zich verder ontwikkelt). Maar ik denk dat het in de categorie 'Magische Waterontkalkers voor Nu Voor Vijftig Euro, Jim!' valt . .
 

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.309
1.495
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Ik denk dat Marcel hier gelijk heeft.
Het is niet zo dat in die hoekjes de kabel dubbel ligt of zoiets en je beter zou detecteren.
Ook geloof ik niet dat hier in den Belziek elke lus zo'n driehoekje heeft.
Het nadeel van een motorfiets is dat er vrij weinig metaal aan is tegenover een wagen.
En als we dan nog een deel van de motor wegmoffelen in een mooie kuip ;) werkt het helemaal al minder.
Misschien is de éne lus de andere niet en kunnen ze misschien de gevoeligheid ervan instellen ?
 
  • Leuk
Reactions: Nosegear

mvdv

1e Versnelling
12 okt 2017
22
20
3
eindhoven
Type motor
ST1300
De kabel ligt inderdaad in de langste zijde van de driehoek, i.v.m. het leggen van de kabel, men kan namelijk met een slijptol of waarmee ze de sleuven in het wegdek slijpen niet een mooie bocht maken. ( tijd is geld )
Als men dan over het driehoekje rijdt heeft de "kabel" iets meer tijd om de motor te detecteren.
Dit heeft alles te maken hoe gevoelig de lus is afgesteld.
Kijk maar even naar een fietspad, hier kan ook een lus in liggen die ervoor zorgt dat het verkeerslicht op groen springt als er een fiets over rijdt.
Ik kan bij mij in de buurt er enkele aanwezen.
En met een fiets bedoel ik een ouderwetse trapfiets, welke véél minder ijzer/aluminium heeft en toch gedetecteerd wordt.
De gevoeligheid wordt zo ongevoelig afgesteld dat als er een fiets over heen gaat deze niet gedetecteerd wordt, hier worden dus ook fouten in gemaakt.
Wij als motor rijders zijn hier dus ook het slachtoffer van.:Thumbdown: (en tegen woordig ook de bromfietser welke op de straat moeten rijden i.p.v. het fietspad.)
Het enigste wat je kan doen is klagen bij de eigenaar van de weg, of over de gehele lengte van de kabel te rijden of staan.
 

PanfanRik

Kilometervreter
30 sep 2015
847
206
43
66
Maaseik
Type motor
ST1300
Enige weken geleden ook een tijd voor het rode verkeerslicht gestaan omdat de lus mijn motorfiets negeerde. Had toen het geluk dat er een auto achter me stond.ik ben doorgeschoven tot deels over de stopstreep en de pientere autobestuurder (die bestaan dus) door had wat het probleem was en netjes doorreed tot op de lus.
 

Tiesemans

4e Versnelling
18 sep 2019
234
82
28
's-Hertogenbosch
Type motor
Anders
Ik maar denken dat het trillen door het stationair lopen van de motor door de lus afdoende wordt opgepikt?!
 
Laatst bewerkt:

GotTheSunInMyFace

4e Versnelling
18 jan 2017
337
117
43
38
Zwolle
Type motor
ST1100
Goedemorgen!

Ik heb in het verleden dezelfde problemen gehad en zo nu en dan hoor ik nog wel eens dat een licht niet op groen springt. Dan maar door rood! Wordt lastig als er een flitspaal aan gekoppeld zit. Zo zie je ook eens de achterkant van je motor. Tegenwoordig heb ik nergens meer last van lichten die op rood blijven staan. Ik heb op mijn ST1100 een sterke magneet in de onderkruip gemonteerd. Zou genoeg moeten zijn om als deze twijfelgevallen tegen te gaan.

Grt

Rob