Hoe activeer je de verkeerslichten lus in het asfalt ?

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
3.003
3.143
413
53
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Ik dénk dat dat een broodje aap verhaal is . .Die hoekjes worden zo gelegd omdat de lus een vrij stugge kabel is. Die is moeilijk een haakse hoek om te wringen. Dus zagen ze op iedere hoek een stukje af, waardoor de bocht makkelijker wordt. De karakteristiek van die lus is zo dat je het beste juist midden over de lus kunt rijden; niet over de teernaadjes.

Er zijn overigens ook magneten te koop die je onder je motor zou moeten hangen en die de lus dan zouden moeten activeren. Zou ik misschien iets meer vertrouwen in hebben dan met de tong tussen de tanden precies dat driehoekje proberen te raken (waar je eigenlijk om je heen zou moeten kijken hoe het verkeer zich verder ontwikkelt). Maar ik denk dat het in de categorie 'Magische Waterontkalkers voor Nu Voor Vijftig Euro, Jim!' valt . .

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.491
3.055
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Ik denk dat Marcel hier gelijk heeft.
Het is niet zo dat in die hoekjes de kabel dubbel ligt of zoiets en je beter zou detecteren.
Ook geloof ik niet dat hier in den Belziek elke lus zo'n driehoekje heeft.
Het nadeel van een motorfiets is dat er vrij weinig metaal aan is tegenover een wagen.
En als we dan nog een deel van de motor wegmoffelen in een mooie kuip ;) werkt het helemaal al minder.
Misschien is de éne lus de andere niet en kunnen ze misschien de gevoeligheid ervan instellen ?

• Leuk
Reactions: Nosegear

mvdv

1e Versnelling
12 okt 2017
27
25
13
eindhoven
Type motor
ST1300
De kabel ligt inderdaad in de langste zijde van de driehoek, i.v.m. het leggen van de kabel, men kan namelijk met een slijptol of waarmee ze de sleuven in het wegdek slijpen niet een mooie bocht maken. ( tijd is geld )
Als men dan over het driehoekje rijdt heeft de "kabel" iets meer tijd om de motor te detecteren.
Dit heeft alles te maken hoe gevoelig de lus is afgesteld.
Kijk maar even naar een fietspad, hier kan ook een lus in liggen die ervoor zorgt dat het verkeerslicht op groen springt als er een fiets over rijdt.
Ik kan bij mij in de buurt er enkele aanwezen.
En met een fiets bedoel ik een ouderwetse trapfiets, welke véél minder ijzer/aluminium heeft en toch gedetecteerd wordt.
De gevoeligheid wordt zo ongevoelig afgesteld dat als er een fiets over heen gaat deze niet gedetecteerd wordt, hier worden dus ook fouten in gemaakt.
Wij als motor rijders zijn hier dus ook het slachtoffer van.:Thumbdown: (en tegen woordig ook de bromfietser welke op de straat moeten rijden i.p.v. het fietspad.)
Het enigste wat je kan doen is klagen bij de eigenaar van de weg, of over de gehele lengte van de kabel te rijden of staan.

PanfanRik

Kilometervreter
30 sep 2015
1.004
272
83
67
Maaseik
Type motor
ST1300
Enige weken geleden ook een tijd voor het rode verkeerslicht gestaan omdat de lus mijn motorfiets negeerde. Had toen het geluk dat er een auto achter me stond.ik ben doorgeschoven tot deels over de stopstreep en de pientere autobestuurder (die bestaan dus) door had wat het probleem was en netjes doorreed tot op de lus.

Tiesemans

Kilometervreter
18 sep 2019
1.316
869
113
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Ik maar denken dat het trillen door het stationair lopen van de motor door de lus afdoende wordt opgepikt?!

Laatst bewerkt:

GotTheSunInMyFace

4e Versnelling
18 jan 2017
350
147
43
39
Zwolle
Type motor
ST1100
Goedemorgen!

Ik heb in het verleden dezelfde problemen gehad en zo nu en dan hoor ik nog wel eens dat een licht niet op groen springt. Dan maar door rood! Wordt lastig als er een flitspaal aan gekoppeld zit. Zo zie je ook eens de achterkant van je motor. Tegenwoordig heb ik nergens meer last van lichten die op rood blijven staan. Ik heb op mijn ST1100 een sterke magneet in de onderkruip gemonteerd. Zou genoeg moeten zijn om als deze twijfelgevallen tegen te gaan.

Grt

Rob

• Informatief
Reactions: RogerNosurrender

Tiesemans

Kilometervreter
18 sep 2019
1.316
869
113
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
@Firefly als je de scan als pdf wil uploaden ben ik je zéér dankbaar.
Hier in den Bosch (kruispunt Karwei/Heineken) Rietveldenweg kent zo'n klote lus, ben er (helaas) al een aantal keren door rood gereden.
Print ik het origineel uit op hoge resolutie en gaat ie in m'n portemonnee.

Erwin1100

1e Versnelling
31 jul 2018
33
21
8
42
Tilburg
Type motor
ST1100
Naar aanleiding van dit topic onderin de kuip een magneetje gehangen en het werkt.
Bij de meest vervelende stoplichten nog steeds stoppen, maar daarna wel groen.20200202_115200.jpg

Laatst bewerkt:

Erwin1100

1e Versnelling
31 jul 2018
33
21
8
42
Tilburg
Type motor
ST1100
Nog even een foto toegevoegd ter verduidelijking van de montage.
Van die bok gaat niet lukken, heb altijd alleen mijn linkervoet op de grond bij het stilstaan. Rechts blijft op de rem staan.

Beter voorkomen dan genezen.
Boete staat al op 240 ex admin kosten.

Gr Erwin

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: PandaBlack

PanEuRoel

Klokje Rondrijder
15 jan 2015
3.938
2.549
113
Hulst
Type motor
ST1100
Het was te druk! Wel drie auto's voor me. Drie!!! Net op een moment dat ze er niet zouden moeten zijn. :Sip:
Ik zal een ander moment moeten afwachten.

Laatst bewerkt:
  • Haha
Reactions: panpeter

Sypie

3e Versnelling
22 apr 2019
95
70
18
39
Type motor
ST1300
Ik rijd af en toe in Almelo over de rondweg, ook daar zijn een paar slechte lussen die mij niet detecteren op de motor. Na 1 complete ronde verkeerslichtenprogramma kijk ik dan zelf goed uit en rijd gewoon door rood. Ik kan er toch ook niks aan doen "In Almelo is altijd wat te doen"?

• Grappig
Reactions: PanEuRoel

MdB

3e Versnelling
20 apr 2020
137
161
43
Type motor
ST1100
... ik rij gewoon niet ... heb ik er ook geen last van LOL

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
508
509
93
50
Vlissingen
Type motor
ST1100
Ik zal die magneet truuk ook eens testen en ook de bok truuk. Ik heb in de buurt een lus zitten die me echt nooit oppikt (waar ik ook sta)! Goede "test case".

Diver2000

3e Versnelling
15 jul 2020
95
82
18
46
Nijmegen
Type motor
ST1300
Ik ben misschien BlonT maar als de lus van het stoplicht je niet registreerd, waarom zou de lus van de flitspaal je dan wel registeren?
Is een vergelijkbaar systeem....

Ik merkte voorheen dat mijn CBR niet altijd werd opgepikt, met de Pan werken de stoplichten wel normaal.

PanEuRoel

Klokje Rondrijder
15 jan 2015
3.938
2.549
113
Hulst
Type motor
ST1100
De kruising waar ik het over heb, heeft geen flitspaal. een overtreding zou dus persoonlijk moeten worden geconstateerd. Ik ben daar al diverse malen door rood gereden. Eerst goed rondgekeken. :Smile:
Ik weet niet in hoeverre de overtreding in het artikel een automaatje is of een constatering van een agent.

PandaBlack

3e Versnelling
7 mrt 2020
145
196
43
Wieringen
Type motor
ST1100
Gisteravond even een nacht-tourtje gedaan viel mij op dat 2 lussen die met de auto altijd direct groen geven pas doorhadden dat ik er was bij de voorste lus voor de streep. Ben ook wel benieuwd of en hoe goed de magneet truc werkt. Stilstaan betekenen lekker optrekken maar hou m voor mn passagier liever rollend.

COLUMBO1963

4e Versnelling
19 feb 2020
307
216
43
57
Jabbeke
Type motor
ST1300
In België wordt je niet geflitst als je snelheid niet hoger ligt dan 30km/hr.
Ik kom één hardnekkig verkeerslicht tegen 's morgens vroeg naar 't werk. Ik rij telkens door het rood maar wordt nooit geflitst.
Ik zal wel eens een magneet aan mijn bok binden om te testen, ben benieuwd.

Tiesemans

Kilometervreter
18 sep 2019
1.316
869
113
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Nou verdomd dat ik vandaag wéér voor Jan met de korte achternaam stond te wachten voor een stoplicht.
Het is aan de auto achter me te danken geweest dat ik niet door rood hoefde. :Banghead:

• verrast
Reactions: RogerNosurrender

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
508
509
93
50
Vlissingen
Type motor
ST1100
Bij mijn onvriendelijke buurtsuperstoplicht heb ik de bok geprobeerd terwijl ik in de buurt van de linker rand van de lus stond, de eerste keer binnen 3 seconden op groen! Ik wist niet wat me overkwam Ik had geen auto's achter me en de laatste andere auto was net geweest. Daarna nog 1x met passagier, midden in de lus ivm overig verkeer. Eerst ging het andere verkeer, daarna gelijk op groen.
Dus: ofwel ze hebben de gevoeligheid aangepast, ofwel de truuk werkt goed. Als ik tijd heb zal ik nog eens 's-avonds langs gaan en geen bok naar beneden doen om te kijken of hij me dan weer laat wachten.

RogerNosurrender

3e Versnelling
11 sep 2020
97
68
18
47
Kerkrade
Type motor
Anders
Ken dit probleem als geen ander..... weet zelfs niet hoe dat werkt met die lussen in de grond .... ik ga het maar een opzoeken,,,,,, blauwE knipperende strobe leds schijnt ook te helpen :klap: / helaas mogen deze niet.... maar soms wilde ik ze wel hebben als het net allemaal weer wat te lang duurt........

• Grappig
Reactions: Tiesemans

RogerNosurrender

3e Versnelling
11 sep 2020
97
68
18
47
Kerkrade
Type motor
Anders
@Tiesemans:
Ik ga kijken wat ik voor je kan betekenen, ik heb slechts de foto. Toentertijd van het MAG-azine genomen.
Of de gevoeligheid is verminderd doordat er nieuw wegdek bovenop is aangebracht. Of bij het afstellen van de lus is er iets niet goed gegaan.

Als het jou overkomt als motorrijder ben je vast niet de enige of in elk geval niet de laatste. Daar is wel wat aan te doen. Het is namelijk mogelijk om er melding van te maken. De melding is te doen bij de wegbeheerder of bij MAG. Het is van belang om de melding zo compleet mogelijk te maken.

• Informatief
Reactions: Tiesemans

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
1.034
597
113
Poortugaal
Type motor
ST1300
Verkeerslussen maken gebruik van een afgestemde kring (wisselpanning). Aanwezig ijzer verstemt de kring (andere frquentie). Afwijking van de frequentie wordt gedetecteerd.
veelal reageren deze kringen ook op demping door niet-ijzer (bv aluminium).
De afstelling van de kring bepaalt of een motorfiets wordt gedetecteerd. Een statische magneet voegt hier weinig aan toe.
verlagen van de middenbok kan net het zetje zijn dat de kring nodig heeft om te detcteren.

Martin.

• Informatief
  • Nuttig
Reactions: Tiesemans en Sjaak