ST1100 Hoe lang gaat die Radiator Fan motor mee van de ST1100?

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden
Status
Niet open voor verdere reacties.

Tiesemans

4e Versnelling
18 sep 2019
303
121
43
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Wat ik mij afvroeg.
Die Radiator fan motor van de ST1100 hoe robuust is die eigenlijk?!
Met welk soort lager techniek is hij uitgerust?! Glijlagers? vloeistof? Bal? Magnetisch?
Is hij uit elkaar te halen en te smeren/reinigen?!

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.503
1.931
113
45
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Mijn fiets is uit 94 is nog nooit naar gekeken en werkt super.......mijn oldtimer 35 jaar oud orginele fan en werkt nóg goed.
Maar wil jouw gevoel een schone nagekeken fan ....dan vooral doen

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.150
980
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
De fan draait enkel wanneer daar om gevraagd word maar heeft geen service behoefte
het zijn meestal ball bearings.
de levensduur van een lager is beperkt tot een zekere standtijd .
en alles wat in elkaar is gezet kan ook uit elkaar
Maar hierover nadenkend moet je jezelf afvragen of pre-maintenance voor dit zeer betrouwbare onderdeel een zinvolle investering is

Je zou dit namelijk ook kunnen doortrekken op heel veel onderdelen die hun functionaliteit te danken hebben aan mechanische processen

Ik vraag me dan wel af of je ook nog kunt genieten zonder je overal zorgen over te willen maken

Tiesemans

4e Versnelling
18 sep 2019
303
121
43
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Ik had vandaag op werk een goed gesprek met een vriend van mij die werkt bij een auto bedrijf als monteur.
We hadden het over hoe belangrijk de radiator is voor motorvoertuigen.
Had dit linkje met hem gedeeld.
Vroeg mij af hoeveel nut het heeft om zo'n Fan die toch makkelijk 18/19 jaar oud is niet te vervangen als je wel een radiator vervangt ...
Zorgen maken is iets waar ik met een gezonde dosis energie en verstand mij aan bezondig.
Het heeft mij al een hoop ellende bespaard en de ellende die mij overkomen is gehalveerd. Dus tja .. Better safe then sorry ..

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.150
980
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
DrinksIk heb een siertuin en groenten tuin en maak me altijd zorgen om vreemde beestjes en grotere dieren die mogelijk schade achterlaten zoals wolven, wilde zwijnen en herten , reeen, bevers, bladluizen en soms zelfs olifanten
maar sindsdien ik een barrière heb gemaakt met een muur en prikkeldraad dat onder stroom staat en een brede diepe greppel vooraf maak ik me minder zorgen.
de buren hebben wel wat geklaagd maar ze begrijpen het wel

ik heb namelijk al ruim 20 jaar geen problemen echter nu er sprake is dat ook de bruine beer weer op zijn retour is denk ik toch dat ik wat extra maatregelen ga treffen.
better safe then sorry

samengevat.... maak je zelf niet te gek in je hoofd want voordat je het weet ga je net zo doen als mij......

1575459535879.png

Laatst bewerkt:

ijskonijn

5e Versnelling
30 mei 2016
525
319
63
69
Type motor
ST1100
Beste TIESEMANS je kan je overal wel druk om maken.
Ik laat ook niet om de zo veel jaar mijn hart vernieuwen.
Wat ik hier nogmaals wil zeggen je kunt niet constant alles ver nieuwen.
CARPE DIEM

Drinks Drinks

Tiesemans

4e Versnelling
18 sep 2019
303
121
43
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Als jullie nou gewoon ter zake doende antwoord geven op mijn vraag (of niet).
In plaats van ongevraagd mij te zeggen hoe ik tegen zaken aan moet kijken?
Laten we dat nou eens bewaren voor iemand anders?! Spiteful
Ik probeer kennis op te doen, geen lolbroekerij van amateur psychologen.

Laatst bewerkt:
  • vervelend
Reactions: ijskonijn

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.428
1.611
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Misschien kan niemand er een exact antwoord opgeven ?
Als je vindt dat dit hoeft moet je het gewoon doen en zeker als je er een beter gevoel bij hebt. Ik heb ook van die momenten. Moet ik dat en dat doen ? Not voor mij persoonlijk , alleen wat echt nodig is. En zie in september 7500 km gereden met regulier onderhoud. Ik wilde zelfs mijn koppelingsplaten vervangen voor mijn vertrek . Toch maar zo gelaten. Geen centje pijn en rijdt als een speer.

Tiesemans

4e Versnelling
18 sep 2019
303
121
43
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Als niemand een (exact) antwoord kan geven dan communiceer dat in specifieke of reageer niet?!
Waardeer het dat jij snapt dat soms het gevoel bij zaken (ten aanzien van -preventief- onderhoud aan een 19 jaar oude motor) een grotere rol speelt dan anderen nodig vinden.
Naar ik weet zitten de originele koppelingsplaten nog in mijn fiets dus ja ergens volgend jaar (mits ze mij niet inhalen) staan die op het -to do- lijstje.

Na het nodige googlen:

Hallo allen,

Ik heb al gekeken of ik de motor van de fan kan openen en inwendig kan reinigen. Vogens mij kan dat echter niet met deze fanmotor. Verder heb ik inderdaad al nagedacht om de fanmotor handmatig te kunnen inschakelen, maar dat wil op dit moment ook al niet meer. Ik denk dat de fanmotor defect is of dat ik een stroomprobleem heb. Het vreemde is, dat wanneer ik vanuit een koude motor opstart is alles OK. Wanneer de koelvloeistof dan op temperatuur komt, schakelt de fan ook in- en uit. Laat je de motor daarna een tijdje doordraaien en de omgeving wordt dan ook warm, dan gaan de fanmotor langzamer draaien of gaat uit, of wil niet meer inschakelen. Ik ga de fan weer demonteren, de bedrading eens langlopen en eens rechtstreeks aansluiten op een accu. Kijken wat hij dan doet. Je zult trouwens zien dat hij het dan wel doet. Als het een stroom of massa probleem is, leg ik er denk ik een rechtstreekse draad vanaf de accu heen, eventueel met een relais. Nog even zoeken dus.

Weet iemand trouwens een 2e hands fanmotor te liggen voor een ST1100 ABS/TCS/CBS, bouwjaar 1999 ?

Groetend,

SAJA.
Hallo allen,

Het is met toch gelukt de fanmotor te openen.
Bleek dat 1 van de koolborstels in z'n achterste stand bleef hangen en dus niet meer tegen het anker drukte. Zaak gangbaar gemaakt, gereinigd, ingespoten met contactspray en de fan draait weer als nieuw met een veel hoger toerental.
Vandaag de zaak weer opbouwen en dan proefrijden.
Allen dank voor het meedenken.

Groetend,

SAJA.
DUS ben ik wéér geholpen.
Fan kan dus geopend worden en gereinigd worden. Scheelt wéér in de kosten.

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Mister Vogezen

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.503
1.931
113
45
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Met alle respect hoor maar dan kan je ook beter je dynamo laten reviseren en je startmotor want die worden nog veel meer gebruikt als je begrijpt wat ik bedoel. Kijk eens hoe vaak je of iemand pecht hebt???? Dan heb je je fan gecontroleerd en dan knalt je koelslang knietje eruit.........pech heb en krijg je soms en soms ook niet.

Je kan niet alles voor zijn en ge eurt het dan toch ff bellen met alie.............van de wegenwacht

Jan Pan

Moderator
Medewerker
14 feb 2013
1.493
957
413
53
Gorinchem
Type motor
ST1300
Dit is een klein manco van het bezoeken van een forum. Ik zie dit nu een aantal jaar en het mooie van dit is dat we elkaar enigszins kunnen beïnvloeden op een positieve manier :) Bagster zadel...sh*t heb ik niet, zou ik beter zitten? Ander scherm, led lampen, beugels, keggen, GPS houder, haakse ventielen, banden, olie enz, enz. Je laat je voorlichten en jij bepaald wat je ermee doet. Het is een stukkie techniek, werkt het naar behoren , niet aan sleutelen. Is het essentieel dan zou ik zeggen aanpassen. Maar doe vooral wat jij wilt, het is jouw motor en jouw gevoel.

Have fun y'all :)

Laatst bewerkt:

Tiesemans

4e Versnelling
18 sep 2019
303
121
43
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Laat ik nou net idd die nieuwe aftermarket dynamo hebben besteld die op het forum voorbij kwam. Goeie tip idd @elmo
Een startmotor voor een zacht prijsje is reeds op voorraad in huize Tiesemans ...
Wat zeg je?! koelslangen? Goeie! Worden as we speak vervangen voor goede kwaliteit siliconen exemplaren. :good:
Mmmm heb pechhulp via KNMV dus laat Alie maar even varen ...
Voorkomen is beter dan genezen.

• vervelend
Reactions: ijskonijn

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.150
980
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
blijf kritisch , blijf vragen

bij ieder motor aangedreven voertuig heb je meerdere graadmeters ,die van kilometers of die van draaiuren in combinatie met de gebruikswijze onder gegeven omstandigheden
De fabrikant past hier zijn onderhouds advies op af echter als de omstandigheden als zwaar bestempeld kunnen worden spreekt men enkel van vaker dan normaal

Datgene waarop jij graag antwoord wilde hebben is enkel te geven als de data ook beschikbaar is om op basis hiervan een prognose te maken en je onderhoudsplan op aan te passen.
1575524196098.png
En vooralsnog is die enkel voorhanden van eigenaren die dat ook vastgesteld hebben en mogelijk nog hebben onderzocht waarom.
en daar zit dan ook direct het hekelpunt om op jouw vragen antwoorden te geven.

1575524348570.png
voor veel voertuigen is dit communiceren met bijv een centrale computer netwerk van de fabrikant systeem( 10-20 GB per dag) al normaal
en met al die data is de feitelijke slijtage slag goed in beeld te krijgen.
Vervolgens kun je dan je onderhoud aanpassen waardoor 99,9 % continuïteit te waarborgen is.
en je dus preventief onderhoud gaat inplannen met die gedachte dat je exact weet wanneer het betreffende onderdeel gaat falen
Je moet je dan ook afvragen of persoonlijk bezit van een voertuig nog meerwaarde heeft.
tenslotte ga je voor mobiliteit betalen .
dit zal dan ook juridische effecten met zich mee brengen want pre mature failure zal altijd als garantie geclaimd gaan worden (door al die date vast te stellen

terug naar jouw ventilator.. ik ben er vrij zeker van dat de fabrikant van het lager weet hoelang dat lager mee zou moeten gaan (de standtijd) .
dus just in time repair zou dan ook moeten lukken
echter het is een samengesteld onderdeel
zolang het niet stukgaat zal je dus zelf op zoek moeten gaan naardat stukje gemoedsrust al weet je dan nog steeds niet zeker of dit ook heeft bijgedragen aan een langer service life.
immers je hebt maar een klein deel van het geheel dan aangepakt.

immers we hebben,
de radiateur
de ventilator
de thermostaat
de waterpomp
de waterslagen
de slangenklemmen
de stroomdraden naar de verbruikers toe
en zo meer
Als het dus gaat om een zekere betrouwbaarheid zul je leeftijd van het geheel ook in overweging moeten nemen tenzij je alles aan wilt pakken en dus alles weer in nieuwstaat moeten brengen
Of dit dan verstandig is voor een motorfiets van ca 20 jaar oud moet ieder voor zich zelf bepalen

maar de factor pech speelt ook een rol

Tiesemans

4e Versnelling
18 sep 2019
303
121
43
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Een fan heeft een "gegarandeerd" aantal draaiuren, zo ook een harde schijf, uiteraard is dit deels ook afhankelijk van maandagochtend/kwaliteit en pech.
Als een van vele kast ventilatoren stuk gaat .. boeiend .. maar als je Processor koeler fan stuk gaat kan je CPU structureel oververhit raken met alle gevolgen van dien, zo ook je harde schijf als deze voorbij het aantal geschatte operationele uren werkt.
Zo werkt het ook met de distributieriem, de dynamo, de startmotor enz. Sommigen zijn niet kapot te krijgen anderen halen hun manufacturer expected life expectancy niet om allerlei redenen.

Dit was (en is nog steeds) de vraag:
Wat ik mij afvroeg.
Die Radiator fan motor van de ST1100 hoe robuust is die eigenlijk?!
Met welk soort lager techniek is hij uitgerust?! Glijlagers? vloeistof? Bal? Magnetisch?
Is hij uit elkaar te halen en te smeren/reinigen?!
Ondertussen is het al tig posts een aaneenschakeling van psychologie van de koude aarde, maar een eenvoudig antwoord op mijn vraag?

Als ik reden heb om aan te nemen dat de leeftijd en het aantal kilometers grote invloed heeft op mijn onderdelen dan is het wat mij betreft prima te rechtvaardigen naar mezelf toe (enige die er toe doet in deze) om zaken "preventief" te vervangen in plaats van af te wachten tot het spulletje zelf er de brui aan geeft.
Er zijn er genoeg die ook langer (dan de fabrikant adviseert) doorrijden met hun helm van zoveel jaar oud. (Omdat hij nog nooit gevallen is enz.)

Maar dat was en is dus niet de vraag.

Er op gokken dat met 100.000/150.000 op de teller er nog lekker door gereden kan worden met de originele distributie riem of dynamo enz..
laat ook ik allemaal aan jullie zelf over. Wat dat betreft zie laatste reactie van Waffie.

Wat niet wegneemt dat ik nog altijd geen ter zake doende antwoord heb op mijn vraag.
Niemand weet het aantal draai uren?!
Inmiddels weet ik wel dat deze Fan zelf te onderhouden is.
Wat mij betreft mag de moderator een slotje zetten op deze thread, ik verwacht geen verdere posts van toegevoegde waarde.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.