Helm/Vizier 'Hoe veilig is je oude helm?'

Raaipan

Mega Mijlenmaker
Dat is de titel van een artikel in Promotor magazine nr. 9 van november 2018.

Hoe lang gaat een helm eigenlijk mee?
Hoe lang is hij veilig?
Wanneer ruil je 'm in?

Op deze vragen wordt in het artikel ingegaan en mede aan de hand van de testuitslagen van gebruikte helmen door Tüv Rheinland, wordt er een antwoord opgegeven.

Veel motorrijders, ook professionele verkopers op de kledingafdeling, zeggen heel snel: 'na 5 jaar', of misschien 'na 6 jaar', moet je een helm vervangen, zonder dit antwoord te kunnen onderbouwen.
Dat deze antwoorden echter wel dicht bij de waarheid liggen, blijkt wel uit de testuitslagen van TüV.
Een zeer lezenswaardig en aan te bevelen artikel om eens te lezen!

Hoe gaan jullie hier mee om? Houden jullie je aan de '5' of '6' jaren en koop je dan een nieuwe en zo ja waarom of waarom niet?
Ik rijd inmiddels al 7 jaren met mijn helm, een Schuberth C3 klaphelm en denk er sterk over a.s. winter een nieuwe aan te schaffen. Dat heeft niet zo zeer te maken met het feit dat ik denk dat de helm niet meer veilig is, maar eerlijk gezegd ben ik er nooit tevreden over geweest wat betreft lawaai (geluid zo je wil) en wordt de binnenbekleding wat minder.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Polderpan

Mega Mijlenmaker
Ik heb de eerste maar twee jaar gedragen een airoh phantom van 200 euro. Toen ik zeker wist dat het motor zou blijven rijden mezelf maar verwend met een Shoei Neotec 2 maar die moet dan ook wel 6 a 7 jaar meegaan hoop ik.

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
Dat is zo'n vraag die je op vele forums tegenkomt.
Er zal wel een bepaalde waarheid inschuilen dat de sterkte , de kleur , de bescherming en wat weet ik nog allemaal op termijn achteruit gaat.
Is die afname van al die factoren bepalend als je een schuiver maakt ?
Maar helmen moeten ook verkocht worden , dat is dan weer de andere kant van het verhaal.
Ik geloof niet alles wat ze ons door onze maag willen duwen .
Veel zal misschien ook afhangen hoe je een helm behandelt , verzorgt , gebruikt.
Intensief gebruik , in welke weeromstandigheden , de hoeveelheid km's die je ermee rijdt ?
Bij mij thuis liggen mijn helmen op een droge en donkere plaats.
Ik heb nog nooit een helm vervangen omdat hij 6 jaar oud is tenzij hij is beschadigd door een valpartij.
Als een helm al 4 jaar bij een dealer ligt in het magazijn en deze wordt verkocht dan kan je hem nog maar 2 tot 3 jaar gebruiken of maken ze in het artikel een onderscheid tussen gebruik en ergens in een doos liggen ?
Zo'n typische vraag met voor en tegenstanders en veel meningen.

Laatst bewerkt:

sven.magnus

Mega Mijlenmaker
Goede opmerkingen Erwin... veel gezever voor de business heb ik de indruk. Van in de winkel liggen wachten zou hij dan niet "verslijten", maar van thuis goed voor te zorgen wel?

PanEuRoel

Klokje Rondrijder
Ik heb begin dit jaar mijn BMW System 6 EVO geruild voor een Shoei Neotech I . De reden was de ouderdom van de helm. Ik heb maar 1 hoofd en dar ben ik zuinig op. Ik rijd praktisch elke dag een heel jaar rond. Invloed van buitenaf is heel groot. Bekijk je motorpak maar eens na vijf jaar. Niet meer zo als eerst hè? Dat is met een helm ook zo. Alleen zie je dat niet zo aan de buitenkant. Als je er zuinig op bent, blinkt het bijna nog net zo als toen je hem kocht. Binnen wordt het een ander verhaal. Wat doet zweet, temperatuurwisselingen, het vele op- en afzetten met de schokdempende laag?

Over vijf jaar weer een andere. Welke? Dat kan ik je nu nog niet vertellen. :Smile:

Laatst bewerkt:

elmo

Mega Mijlenmaker
wat mij verteld is is dat een standaard helmschaal tot 5 jaar meegaat en een glasvezelhelm min7 jaar

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
Gewoon lekker je eigen gevoel volgen..
Je voelt zelf wel aan wanneer het weer tijd is voor een andere helm.
Ik heb daar geen verkoper voor nodig.
Heb zelden langer dan 4, hooguit 5 jaar met een helm gedaan..
De voering knapt meestal ook niet erg op van een rondje wasmachine..

panman1100

Onovertroffen Panverslijter
Er zijn twee belangrijke zaken.

Als eerste is er de levensduur van de buitenkant, de schaal.

Als de helm van een thermoplast gemaakt is, dan zit er weekmaker in die de kunststof relatief zacht en dus sterk moet houden.
Een thermoplast die te hard wordt, wordt uiteindelijk bros en is dan niet sterk genoeg meer om z'n werk te doen.
De weekmaker verdwijnt langzaam uit de kunststof, dit gaat sneller onder invloed van daglicht.
Daarom wordt voor een thermoplast helm maximaal 3 tot 5 jaar gebruik aangeraden.

Voor een fiberglas (of carbon, kevlar etc.) helm geldt dit dus NIET.
De buitenschaal veroudert niet of nauwelijks.

Maar een minstens zo belangrijk deel van de helm is de binnenschaal, het piepschuim.
Dat dient als schokdemper om de feitelijke klap op te vangen.
Een centimeter of wat dik schuim moet vele tientallen G's opvangen om te voorkomen dat je hersenen in je hersenpan heen- en weer vliegen..... Bij een klap van 30 G of meer loop je al kans op een fatale hersenbeschadiging.
Je kunt je dus voorstellen dat het schuim en de schokdempende werking die het heeft énorm belangrijk is.

Dat schuim verliest in de loop der jaren wel iets van zijn werking, met name door zweet, haarvet etc.
Het belangrijkste echter is het indrukken van het schuim door het gewicht van de helm op je bolletje.
Vandaar dat wordt aangeraden na een jaar of 8 de helm te vervangen, omdat dan de meeste veerkracht uit het schuim is verdwenen.
Dat kun je merken doordat de helm steeds ruimer gaat zitten.

Op een motorhelm staat geen houdbaarheidsdatum. Is ook niet verplicht.
Gaat hij dan eeuwig mee? Nou nee, een helm gaat maximaal 7 jaar mee en bij intensief gebruik nog korter.

Rimconator

Klokje Rondrijder
Interessant verhaal...

Na 5 jaar met een Schuberth C3 te hebben gereden nu een Shoei Neotec II. Schuberth was op, binnenkant begon te vergaan en zat steeds losser.

Edi

Kilometervreter
Goedemorgen allen,

Ik ben bezig om een nieuwe helm te gaan kopen. Ik heb momenteel een Schuberth C3 basis, mat zwart van goed 3 jaar oud. Ik rij ruim 30.000 per jaar en de winter door, ik heb geen auto. De helm heb ik dagelijks op, een paar keer gestoten tegen het afdak waar de motor onder staat en je ziet gewoon dat de schaal aftakelt. Shoei Neotec 2 wil ik voor gaan. Ik heb deze gepast en zit hij zit perfect voor mijn model hoofd. Ik moet echter nog wel even door sparen, want ik heb net een ander motorpak moeten kopen :confused:

DennisMe

5e Versnelling
Ik heb eens de oude helm van mijn broer opgezet, die lag jaren lang in de kast. Zeker tien jaar. Mijn ogen zaten meteen vol poeder afkomstig van de voering die vergaan was. Lekker als je dat op de snelweg hebt, of voor het stoplicht bij laagstaande zon... De helm die ik nu al anderhalf jaar bijna dagelijks op heb zit ook al ruimer. En dan is er inderdaad het weekmaker verhaal van Panman 1100, dat gaat echt ongemerkt. Kijk maar eens naar de plastic tuinmeubelen die je her en der nog tegenkomt, de buitenste 1mm is veelal na een paar jaar volledig poreus. Je krabt het er zo af met je vingernagels. UV en ozon zijn ook nog factoren die op zo'n helm schaal inwerken, lakken bieden na een tijd lang geen 100% bescherming meer. Ik zou er echt mee oppassen, want een schuiver is niet het goede moment om je helm te testen.

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
Henk heeft gelijk met zijn verhaal, een thermoplast is minder lang houdbaar dan een thermoharder omdat hier inderdaad de weekmakers uit verwijnen.
Nu lees ik van een aantal mensen dat de voering van hun helm versleten was en ze daarom een nieuwe helm hebben gekocht. Nu kun je, als je b.v. een Schuberth hebt (dan is de schaal van glasvezel met een kunsthars, een thermoharder dus) als de buitenschaal niet is beschadigd, zonder gevaar de binnenvoering vervangen, daar hebben ze bij Schuberth namelijk rekening mee gehouden dus dit gaat erg makkelijk. je hebt dan voor een paar tientjes een helm die weer best een tijdje mee kan. Zo heb ik bij die van mij een paar maanden geleden de binnenkant vervangen, ik heb net een nieuwe gekocht en kan dan de "oude" als reserve gebruiken voor als er iemand wil meerijden b.v.

Ton Verkleij

3e Versnelling
Ik hier een vraag over, ik heb in 2013 een Xlite 551 helm gekocht, die eigenlijk maar heel zelden gedragen heb. Verder heeft deze thuis netjes opgeborgen in z'n hoes op een plank gestaan. Het is een glasfiber helm.

Zou deze niet meer veilig zijn?

magnamaniac

4e Versnelling
De een zal zeggen van wel, de ander van niet. Zelf zou ik het wel aandurven als hij donker is opgeslagen. Glasfiber/epoxy verouderd wel wat door reactie met zuurstof, maar veel sterker door (UV) licht. Het binnenwerk van een helm verouderd het meeste door inwerking van zuren/zouten in o.a. zweet en ook weer een beetje door zuurstof.
Al met al zou ik het zoals gezegd dus wel aandurven, maar ik zou er geen 5-10 jaar meer mee willen rijden.

Dennis

The Preacher
Als je weet van welk materiaal je helm is gemaakt, kun je via google zoeken hoelang die mee kan gaan. (Richtlijnen dus....)

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
Voor een polycarbonaat helm is 5 jaar en glasvezel/epoxy 7 gebruiksjaren genoemd.
In het 6de jaar (wanneer er sprake is van een polycarbonaat helm) en het 8ste (in het geval van een een glasvezel helm) zal een helm niet ineens direct onveilig zijn maar de gegarandeerde impact bescherming waarop deze getest is wordt hoogstwaarschijnlijk niet meer gerealiseerd.

Nosegear

Administrator
Medewerker
En met dat alles in het achterhoofd: de duurste helm is helemáál niet de veiligste helm. Je hoeft dus echt niet meteen zwaar in de rode cijfers te duiken als je helm het theoretische levenseinde heeft bereikt; er zijn prima betaalbare helmen met een uitstekende veiligheidsscore. Weten of een helm veilig is? Ga naar de britse website van SHARP (Safety Helmet Assessment and Rating Programme ): https://sharp.dft.gov.uk

Zo zie je dat een onder Panrijders toch erg populaire helm als de Schuberth C3 / C3 Pro helemaal niet de hoogste beschermingsscores haalt (3 / 5)!

Guardian

Kilometervreter
Mijn zoon heeft ook, op de Motorbeurs, een Caberg (systeemhelm) gekocht. Blijkt uiterst tevreden te zijn. Ik ging vroeger ook voor de BMW en Schuberth maar die prijzen...... En de pasvorm....

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
HJC maakt prima en vooral betaalbare helmen .. hun IS-17 was een bestseller die goed uit de onafhankelijke testen kwam en nu blijkt hun nieuwe F70 ook hoge ogen te gooien.

elmo

Mega Mijlenmaker
Ik heb nu mijn 2e hjc fijne goed passende helm, alleen het vizier is waardeloos; sluit slecht ,en ruist door de wind de "hjc sy max 3 "en nu de "hjc rpha Alpha max evo".
Beiden sluiten niet voldoende af aan de bovenzijde.

Laatst bewerkt:

Dennis

The Preacher
Shoei Neotec 2 4 sterren.:)

Jup.
En deze 5 sterren......me mond viel open.
Ik ben Shoei fan. Zal ook Shoei blijven dragen.
Heb geen caberg hoofd trouwens.....maar het scheelt wel heel veel centen.....

PanEuRoel

Klokje Rondrijder
elmo zei:
giert bij wind de sy max 3 en nu de rpha Alpha max evo
??? In welke code is dit geschreven. Net mijn enigma decoder naar het stort gebracht. Wacko

Ik heb nu mijn 2e hjc fijne goed passende helm, alleen het vizier is waardeloos; sluit slecht ,en ruist door de wind de "hjc sy max 3 "en nu de "hjc rpha Alpha max evo".
Beiden sluiten niet voldoende af aan de bovenzijde.
[/QUOTE

@PanEuRoel lees nou eens goed Spiteful voordat je zoiets zegt

Sorry, niet goed gelezen en gequot, denk ik, misschien??? :Pardon:

honda1300

Kilometervreter
Vandaag heb ik afscheid genomen van mijn werkmuts (Nolan N104 Evo).
Het kinstuk bleef dicht vergrendeld na jaren veelvuldig gebruik.
Puur slijtage dus maar het valt niet mee om een systeemhelm van je hoofd te krijgen zonder het kinstuk omhoog te klappen.
De opvolger is besteld en komt woensdag binnen.

Groeten, Richard.

1588965133013.png

panman1100

Onovertroffen Panverslijter
Ik heb hem nu zo`n anderhalf jaar en hij is prima.

nolan-systeemhelmen-nolan-n100-5-plus-distinctive-n-com-flat-lava-grey-023-10.jpg in de kleur flat-lava-grey , mijn andere Nolan ( de 104 in geel fluo ) kan nog een jaartje mee

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
Wel moet ik zeggen dat mijn 100-5 (vanuit mijn ervaring) niet stiller is dan mijn vorige helm, te weten dus een HJC IS-17.

PurplePan1100

5e Versnelling
Nou de ene helm doe ik 7 jaar mee de ander 4 ... me laatste helm 8 maanden (val partij) , denk dat het van veel factoren afhankelijk is ... aantal gedragen km / voor mij in die zin:”blootstelling aan moeder natuur”. dan denk ik aan weersomstandigheden. ............
............Enz enz ik kijk hem meestal elke keer even na als ik hem weer vrij maak van Insecten. Inspectie noem ik het maar. Denk dat ik me kan vinden met @Jan KoekePan , ....................je gevoel volgen... je Hoofd en oren voelen dit zelf wel aan de helm ! En je ogen doen de rest!!!! (Visuele Inspectie) :Wavingyellow: helm lak (steenslag), (vizier ) (inner voering ) (wang pads), Enz enz . Ik koop dat zelfs soms nieuw die wangpads als de helm schaal nog goed is ........ dusssss.....

Andre st1300

5e Versnelling
Meestal wordt de binnenvoering als eerste moe, scheurtjes in de afwerkingslaag. Dat is voor mij we voorbode dat de helm op zn eind gaat lopen. Daarna wordt de zachte schuimlaag korrelig, voor mij is de helm dan al een eind heen. Ik heb een helm tussen de 4 en 5 jaar in gebruik. Gemiddeld 1 x in de week paar uur op. Toen ik nog iedere dag reed en de helm 6 uur per dag, 5 dagen in de week, ophad, deed ik er maximaal 2 a 3 jaar mee.

COLUMBO1963

5e Versnelling
Je kan hem altijd gaan testen op scheurtjes bij een kerncentrale:Biggrin
Alle helmheid op een stokje denk ik dat iedereen hier gelijk heeft.
Het hangt af van alle hier aangehaalde factoren denk ik, gebruik - kwaliteit materiaal - verzorging - etc.
Voor mij is het klein kind in mij, ik ben de helm snel beu en wil dan ook een andere:babycry:

JanDK

4e Versnelling
Bizar vind ik wel het score verloop van de BMW helmen.....van 5 sterren, naar 4 en hun laatste model nog maar 3 sterren.
Zelf een C3, enkel en alleen vanwege de pasvorm...geluidisolatie laat zeer te wensen over....met vizier open is die stiller dan dicht.
Score tabel klinkt leuk, maar een goede pasvorm is voor mij toch zeer belangrijk...en dat haal je niet uit zon tabel.

beesaa65

3e Versnelling
Na een ongewenste kennismaking met de Franse provinciale weg, ga ik ondanks dat ik geen sporen op de helm zie, deze toch vervangen. Uit principe vervang ik de helm om de drie jaar, ongeveer 750 uur blootstelling aan de elementen. Nu dus eerder. Ga ook kijken naar een andere helm dan de BMW die ik heb. Na die kennismaking heb ik nog negen uur naar huis mogen rijden, zonder scherm. De intercom op de helm maakte een bulderend geluid, zo hard dat ik er bija gek van werd. Heb grote stukken gereden met mijn hand op mijn helm om het bulderen tegen te gaan. Dit waas een bijzonder onaangename verrassing. Voor mij geen BMW helm meer, hoe goed die verder ook past.

Polderpan

Mega Mijlenmaker
Dat ik mijn Neotec 2, 2 jaar geleden kocht vertelden ze bij MotoPort dat deze helm wel 8 jaar meekon. Ik draag hem 5 dagen in de week 2 uur per dag.
Begin na al de verhalen hier daar stevig aan te twijvelen.

S-Tsw-1300

Mega Mijlenmaker
Ik heb nu 4 jaar de C3 van Schuberth en die zit op mijn hoofd ontzettend lekker. Hij is de afgelopen 2.5 jaar helaas niet zo vaak gebruikt als ik zou willen. Dit jaar pas weer aardig wat kilometers gemaakt. Wat geluid betreft geen probleem want mijn 'voorruit' staat altijd in de hoogste stand. Als hij voor vervanging in aanmerking komt zal ik persoonlijk eerst weer naar Schuberth kijken en pas daarna naar Shoei of een ander merk. Het kiezen voor een bepaald merk is toch erg subjectief.

Nosegear

Administrator
Medewerker
De C3 was niet slecht, Ton. Maar bega niet de fout over te stappen op de C3 Pro hierna . . Wat een onding vind ik het! Beslist niet Schuberth-waardig. In vier jaar tijd de zesde Pinlock lens erin, het derde vizier, lekkage langs de binnenkant van het vizier, vizier dat niet open wil blijven staan in de stand waar ik 'm in zet, pinnetjes van de kraag (vroeger metaal, nu plastic) breken af - ik kan nog wel even doorgaan.
Mijn volgende wordt van alles, maar zéker geen Schuberth meer. Jammer, eeuwen gereden met dat merk.

Rimconator

Klokje Rondrijder
Herkenbaar, het verhaal van Marcel.

Toen ik vorig jaar de C4 ging passen viel die zowat uit elkaar bij het passen. Vandaar de keuze voor de Neotec II.

PanEuRoel

Klokje Rondrijder
Ik denk dat mijn volgende helm een BMW sytem 7 wordt. (of nieuwer) Tenzij Shoei iets verzint op de sluiting van de II, want dat vind ik toch wel een dingetje. :Smile:

Bovenaan