Helm/Vizier 'Hoe veilig is je oude helm?'

Raaipan

Mega Mijlenmaker
Dat is de titel van een artikel in Promotor magazine nr. 9 van november 2018.

Hoe lang gaat een helm eigenlijk mee?
Hoe lang is hij veilig?
Wanneer ruil je 'm in?

Op deze vragen wordt in het artikel ingegaan en mede aan de hand van de testuitslagen van gebruikte helmen door Tüv Rheinland, wordt er een antwoord opgegeven.

Veel motorrijders, ook professionele verkopers op de kledingafdeling, zeggen heel snel: 'na 5 jaar', of misschien 'na 6 jaar', moet je een helm vervangen, zonder dit antwoord te kunnen onderbouwen.
Dat deze antwoorden echter wel dicht bij de waarheid liggen, blijkt wel uit de testuitslagen van TüV.
Een zeer lezenswaardig en aan te bevelen artikel om eens te lezen!

Hoe gaan jullie hier mee om? Houden jullie je aan de '5' of '6' jaren en koop je dan een nieuwe en zo ja waarom of waarom niet?
Ik rijd inmiddels al 7 jaren met mijn helm, een Schuberth C3 klaphelm en denk er sterk over a.s. winter een nieuwe aan te schaffen. Dat heeft niet zo zeer te maken met het feit dat ik denk dat de helm niet meer veilig is, maar eerlijk gezegd ben ik er nooit tevreden over geweest wat betreft lawaai (geluid zo je wil) en wordt de binnenbekleding wat minder.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Polderpan

Mega Mijlenmaker
Ik heb de eerste maar twee jaar gedragen een airoh phantom van 200 euro. Toen ik zeker wist dat het motor zou blijven rijden mezelf maar verwend met een Shoei Neotec 2 maar die moet dan ook wel 6 a 7 jaar meegaan hoop ik.

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
Dat is zo'n vraag die je op vele forums tegenkomt.
Er zal wel een bepaalde waarheid inschuilen dat de sterkte , de kleur , de bescherming en wat weet ik nog allemaal op termijn achteruit gaat.
Is die afname van al die factoren bepalend als je een schuiver maakt ?
Maar helmen moeten ook verkocht worden , dat is dan weer de andere kant van het verhaal.
Ik geloof niet alles wat ze ons door onze maag willen duwen .