1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Houdbaarheid motorolie.

Discussie in 'Tips, Trucs en Wetenswaardigheden' gestart door Mister Vogezen, 4 aug 2017.

1. Mister Vogezen

Mister Vogezen 5e Versnelling

Hoe lang blijft 4 T syntetische motorolie bruikbaar als de bus éénmaal geopend is en er is een deel olie uit ?

2. Honda

Honda Kilometervreter

Motor- en transmissieoliën zijn in gesloten verpakking vrijwel onbeperkt houdbaar. Maar de kwaliteitseigenschappen zullen geen gelijke tred houden met de ontwikkeling. Een motorolie van tien jaar oud voldoet aan kwaliteitsnormen die ondertussen sterk verouderd zijn. Daarom is het beter zo’n motor- of transmissieolie voor andere doeleinden dan een automotor of transmissie te gebruiken.

3. Mister Vogezen

Euh .
    Ik heb bijv nog een 1 L motorolie over van een bus van 4 L.
    Is dit overschotje van 1 L nog bruikbaar na bijv 4 maanden bij een olieverversing ?

4. Marquez93

Marquez93 5e Versnelling

Maar als jouw motor net zo oud of ouder is als betreffende olie kan je die nog prima gebruiken. Tijdsconform.
    Toch?
    In ieder geval gaat je olie nooit over de datum.
    Overschot van 1 liter kan je sowieso gebruiken. Alleen niet mengen met andere merken.

5. Honda

Honda Kilometervreter

Onnodige Quote verwijderd

Mister Vogezen,
    Ja hoor, er zit toch ook een afsluitbare schroefdop op!

Laatst bewerkt door een moderator: 5 aug 2017
  6. bpsw

bpsw 5e Versnelling

Wel in de koelkast bewaren anders gaat hij schiften (grapje)

gr
    Bas

• Lol Lol x 2
  7. Mister Vogezen

Onnodige quote verwijderd

:p
    een bepaald merk van koelkast ?

• Lol Lol x 3
  8. waffie

waffie 5e Versnelling

Marquez93,

Met zo'n kreet vraag je erom .... meer uitleg te geven.

mijn visie hierop!

Per definitie vind ik het zeer belangrijk dat er ruim voldoende olie inzit .. nog meer dan de keuze voor een bepaald merk of de ideale dikte. (binnen de viscositeits- tabel is veel mogelijk)

Zelden (zeg maar nooit)gaat een verbrandingsmotor stuk omdat er een bepaald merk wordt gebruikt en daarbij maakt het ook niet uit of het mineraal, half synth en of full synth is.

En ja.. het recept olie is een uitgebalanceerd goedje waarbij je misschien liever alles van het zelfde smaakje wenst maar als dat nu eenmaal niet is zul je zelden daar een werkelijk negatief signaal van ontvangen.
    De keuze voor een bepaald merk hangt meer af van de verkrijgbaarheid .
    en die luxe heb je gewoon niet altijd als er te weinig inzit.
    De onderhouds geschiedenis is ook niet altijd bekend
    Je zult dus zelf een schema moeten maken waarbij je de eigen keuzes zorgvuldig afweegt
    Ik verwacht geen enkel probleem om het overschot te gebruiken

immers zuinigheid is een grote bron van inkomsten

• Informatief Informatief x 1
    Laatst bewerkt: 5 aug 2017
  9. Jur

Jur Kilometervreter

Is het niet zo dat bepaalde bestandsdelen in de motorolie vervagen of verdwijnen als zo'n bus meer dan een jaar "open" staat? Of is dat te redden met "schudden voor gebruik"?

Overigens heb ik ook een flesje reserve olie bij me, maar die zit al 4 jaar in de koffer. Hoef tenslotte nooit bij te vullen.
    Achja Pan European hé.

• Lol Lol x 1
  10. Honda

Honda Kilometervreter

Laat dat flesje olie maar thuis, dat is alleen nodig als je een BM..................dinges rijdt.Yahoo:

• Lol Lol x 4
    • Leuk Leuk x 1
    • Mee eens Mee eens x 1
  11. Marquez93

Marquez93 5e Versnelling

@waffie
    Ik zeg hetzelfde in minder bewoordingen.:)
    Alleen liever niet mengen.

• Leuk Leuk x 1
  12. cjavham

cjavham 4e Versnelling

Afgesloten olie blijft gewoon goed in originele verpakking alleen zou ik de olie niet vermengen met een ander type maar voor de rest gewoon bruikbaar maar niet gebruiken als deze lang heeft open gestaan daar er anders condens vocht bij komt

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Mee eens Mee eens x 1
  13. Jur

Jur Kilometervreter

Heb hem ook stiekem bij voor die andere "dingesen en hallys" met groepstochten.
    Zoals ik al zei, is er in die 4 jaar nog nooit uitgeweest.

• Leuk Leuk x 1
  14. Mister Vogezen

Het restje dat ik nog had staan was ongeveer was 3 a 4 maanden oud en de stop heeft er steeds opgezeten.
    Geen probleem dus.

15. Bassie

Bassie 2e Versnelling

Motorolie blijft jaren en jaren goed, maakt niks uit of het geopend is of niet.
    In je blok zit het immers ook gewoon in de lucht, want de boel is niet luchtdicht.
    Het is rem/koppeling-olie die je niet mag bewaren eens geopend, want deze olie zit in een gesloten systeem en trekt water aan.
    Die olie moet je dan ook zo snel mogelijk opmaken.
    Maar gewone 10W40 etc, die kan je er na 5 jaar rustig insmijten, geen enkel probleem.

• Leuk Leuk x 1
    • Mee eens Mee eens x 1

Deel Deze Pagina