Hulp bij vloeistofonderhoud ST1300

Sypie

3e Versnelling
Mijn Pannetje is aan "groot" onderhoud toe. Dat wil zeggen dat er meerdere dingen gedaan moeten worden. Om te beginnen lijkt het mij wijs om eens een gehele vloeistofwissel te (laten) doen. De oliën maar ook koelvloeistof etc.

Om een lijstje te maken (help me maar aanvullen wanneer ik iets vergeet):
* Motorolie + filter (beide aanwezig maar niet de ruimte voor om dit te doen) (zie update 24-8 een stukje naar onderen)
* Remolie + remleidingen
* Cardanolie
* Voorvorkolie (ook meteen keerring vervangen wegens lekkage)
* Koelvloeistof
* Koppelingsvloeistof (aanvulling van @panman1100)

Mijn Pan heeft bijna 140.000 gelopen en kan nog best wat jaren mee. Aangezien ik niet weet wanneer de vorige wissel geweest is lijkt het me wijs om dat binnenkort maar eens te doen, mede omdat het nu vakantie is voor mij en de Pan na de vakantie weer voor dagelijks woon-werkverkeer gebruikt gaat worden. Alle vloeistoffen zitten er minimaal 40-45.000 km in.

Is er iemand bij wie en met wie ik dit samen kan doen? Ik ben niet bang voor vieze handen en wil graag dingen leren. Wat ik ook wil is dat ik aan het eind van de dag nog op mijn motor naar huis kan...

Aangezien ik nog 3 weken vakantie heb ben ik 6 dagen per week beschikbaar. Mocht er iemand zijn die hier de kennis en gereedschappen voor heeft dan zou dat heel fijn zijn. Uiteraard en vanzelfsprekend gaat voor niks de zon op (en voor hetzelfde geld ook weer onder) en zal er zeker een vergoeding tegenover staan, is voor mij niks meer dan logisch.

Ik woon in Zwolle maar ben zeker bereid om een eind te rijden, aangezien ik iets wil waarvoor ík niet de juiste middelen heb...

Laatst bewerkt:

Sypie

3e Versnelling
@panman1100 Dank voor de tip. Deze staat nu in het rijtje.

@Tiesemans Ik ben al eens eerder bij hem geweest, uitstekend bevallen. Ik weet ook dat hij zich niet hoeft te vervelen. Zwolle Amersfoort is prima te doen, goed half uurtje sturen. Misschien zijn er nog wel anderen die hier ook de middelen en kunde voor hebben om dit te kunnen. (hoeft niet allemaal in één dag...)

waffie

Mega Mijlenmaker
je kunt ook aansluiten bij gezellig samenzijn en deelnemen met de BBQ
dat sleutelen gebeurt dan tussen de worsten en de burgers door
je moet er echter een stukje voor willen sturen..... Sprundel

Ray_308

Kilometervreter
bij het gezellig samenzijn ook, als je het maar even aangeeft van te voren net als op de TDT. en het is gezellig net als de TDT trouwens. ;)

Wil dat best voor je (samen met je, dat duurt langer, maar dan kan je het de volgende keer zelf) doen. Ik heb nog een paar andere klussen die dag in Sprundel dus wel even aangeven of je dat wilt.

En dat mag ook op de TDT, daar ben ik ook, echter ook even aangeven, anders kom ik met een stropdas om en dan mag ik niet vuil worden van mijn vriendin. ;)

Henry W

Kilometervreter
Als de motor draait, kom ik misschien wel alleen even gezellig samen zijn
de hele dag en BBQ gaat niet lukken

:biker:

Sypie

3e Versnelling
Eén puntje is vandaag uit nood al gedaan...

Gisteren bij thuiskomst, waar ik altijd even een keer moet steken om de motor weer in rijrichting klaar te zetten voor de volgende dag, zag ik toch een aardige hoeveelheid druppels olie op het straatwerk. Vandaag even op de buik naast de motor gelegen om eens even de onderkant te bekijken. Het leek er op alsof er lekkage was bij het oliefilter.

Vandaag meteen de motor weggebracht voor het vervangen van het filter en de motorolie. Beiden lagen al een jaar in huis omdat ik destijds zo enthousiast was dat dacht dat ik dat zelf zou gaan doen. Vandaagoverhandigd aan de mensen met verstand van motoren, zij hebben het vakkundig vervangen voor mij. Het bleek dat het filter verrot was en er met pijn en moeite in z'n geheel af was te draaien.

Dit scheelt dus weer in de lijst met punten die gedaan moeten worden...

waffie

Mega Mijlenmaker
Bij woorden als " verrot was" raak ik altijd opgewonden

het klinkt zo als.... mijn werkplaats was na afloop van een gezellig samenzijn een tering zooi, je brak overal de nek over en de vloer was zo glad als ijs
levensgevaarlijk was het..
klinkt erg indrukwekkend !
maar feitelijk hoefde ik er enkel maar de dweil over de vloer te trekken.
ik denk ook dat enkel jou filter een beetje vaster zat om het vlot en efficiënt los te maken.

nog nooits een filter gehad wat er niet afkwam
en meestal komt dat enkel voor als ze het ooit met een filtersleutel hebben vast gezet

maar we begrijpen het...:vroem:

waffie

Mega Mijlenmaker
ieder oliefilter gaat zich tijdens gebruik vaster zetten.
en niet te vast met hulp van een oliefilter sleutel is een begrip dat vele niet begrijpen.
komt bij dat het maar een stukje blik is
en al is het enkel omdat oliefilters op bijna alle Honda motoren ook nog eens moeilijker toegankelijk zijn dan van bijv een bmw motorfiets

In dit geval kun je daarom jezelf ook afvragen waarom het filter zo moeilijk los ging....

met de hand aangezet zou dit probleem nooit gespeeld hebben.

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
Succes met de zoektocht.
Het zal niet simpel zijn om alle vervangbare leidingen te vervangen want de hele motorfiets moet echt gestript worden.
Maar laat mijn woorden je niet van de wijs brengen Sypie.
Er is volgens mij geen enkele leverancier die een kant en klare set heeft liggen .
Zelf zoeken en samenstellen veronderstel ik.

waffie

Mega Mijlenmaker
aangaande remleidingen

Er is wel degelijk aandacht aan besteed echter geen enkele leverancier/fabrikant kan 1,2,3 aan de wensen voldoen net zo min dat er duidelijkheid te geven was aangaande de prijs.
Het is zeker geen massa product en geïnteresseerde zijn in de praktijk terughoudend
Dit kan aan de prijs liggen of aan de (on)mogelijkheden om ze zelf te monteren of laten te monteren

Bovenaan