Inhouden/trillen bij gas geven

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.575
408
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
#1
Gezien het prachtige weer ben ik de afgelopen anderhalve week enkel met de motor naar het werk gegaan.
Nu valt me echter het volgende op.
Bij vlagen lijkt mijn Pan wat in te houden wanneer ik gas bij geef.
Voor zover ik kan achterhalen is het zo tussen de 2500 en de 3500 toeren het ergste.
De motor komt ook beduidend minder vlot van zijn plek op dat moment.
Op de snelweg is dat dus net zo'n beetje tussen de 110 en de 130 km/h, mijn standaard kruissnelheid.
Maar ff snel gas bij geven om ergens tussen te kunnen wordt lastig zo. De motor lijkt op dat moment ook enigszins te trillen/bokken. Terugschakelen en een flinke dot gas geven en hij rijd wel weer normaal.

Vanochtend toen ik bij mijn werk van de snelweg af ging, had ik er de eerste bocht ook nog ff last van, en daarna ineens niet meer. Accelereren ging weer normaal vlot, geen gehaper/gesputter/trillen meer.

Nu ben ik op technisch gebied niet zo'n held, dus wat zou dit kunnen zijn? Bougies (zouden iridium moeten zijn, dus doen het wel of helemaal niet, lijkt me niet aangezien het met vlagen is)? Vuil in de carbs? Bobines of de kabels naar de bougies?
 

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
415
368
63
48
Vlissingen
Type motor
ST1100
#2
Ik zou het checken in volgorde van eenvoud. Globaal gezien zo iets:
Luchtfilter, brandstoffilter, vacuum lek bij carb. Vonk checken.
Dan Forte 1 door een halve tank en oprijden.
Helpt dat niet: Dan compressiemeting, klepspeling, carbs demonteren etc.
 

cjavham

5e Versnelling
30 mei 2016
476
161
43
65
Spijkenisse
Type motor
ST1100
#3
Vuil kan een oorzaak zijn kijk brandstof filter eens na of maar gelijk vervangen zijn de kosten niet flesje forte 1 in brandstof tank eff af tanken en de tank half leeg rijden daar na zou alles schoon moeten zijn en zou die weer van ouds moeten rijden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

cjavham

5e Versnelling
30 mei 2016
476
161
43
65
Spijkenisse
Type motor
ST1100
#4
Zo niet dan alle vacuüm slangen na lopen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.575
408
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
#5
Luchtfilter is schoon, die is vorige maand nog gecontroleerd toen we de slangen onder de carbs hebben vervangen.
Brandstoffilter is toen ook vervangen, maar het controleren wel waard inderdaad, er zat een kleine lekkage na het vervangen.
Zal inderdaad maar eens een flesje forte 1 op de kop tikken en er door mikken.
Dank voor de tips voor nu!
 

Frans

5e Versnelling
16 nov 2012
533
246
43
56
Ridderkerk
Type motor
ST1100
#7
Lijkt mij een bougie of bougiekabel, aansluiting op bougie ff controleren.
Kabels ff inspuiten met siliconenspray of wd40. Bougie ( ook iridium) kan het wel eens laten afweten.


[emoji106][emoji112]
 

cjavham

5e Versnelling
30 mei 2016
476
161
43
65
Spijkenisse
Type motor
ST1100
#8
Ja en als fort 1 er door gestookt hebt gelijk eff carb tune doen weet je zeker dat het met de gasfabrieken goed geregeld is en kijk dan ook eff naar de carb rubbers of dat deze nog wel goed zitten



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.518
2.402
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
#9
Ik heb de carbkelken vervangen bij Paul, carbtube gedaan en hij liep als een zonnetje.
Denk idd bougie, bougiekabel of membraam.

(Of ik heb half werk geleverd [emoji15])


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:

Frans

5e Versnelling
16 nov 2012
533
246
43
56
Ridderkerk
Type motor
ST1100
#10
Membraan heb je constant een probleem.....


[emoji106][emoji112]
 

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.518
2.402
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
#11
Ik wil je geloven, echter mijn persoonlijke ervaring lijkt op hetgeen paul schrijft.
Vooral als je tegen de 100 aanzat begon die in te houden. Na het vervangen nergens meer last van gehad.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Frans

5e Versnelling
16 nov 2012
533
246
43
56
Ridderkerk
Type motor
ST1100
#12
Maar hij schrijft dat ie de ene keer wel goed andere keer niet, kan dat bij een kapot membraam ook ?.


[emoji1309][emoji1303]
 

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.518
2.402
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
#13
Bij mij persoonlijk wel. Bij de 70 kon ik gas geven. Tot ik bij de 100 kwam. Toen leek het net of die verzoop.
Dus ja, hoe vreemd dat ook klinkt.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.575
408
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
#14
Het voelt inderdaad alsof het bij hogere snelheden eerder optreedt.
Maar toen ik vanmiddag de snelweg af dook hield hij ook in op de provinciale weg en dorpsweggetjes.
Hij klonk ook wat "brommend/sputterend".
Nu nog achterhalen waar dat membraan zit, en hoe ik die moet vervangen, dan zullen we maar eens zo'n ding op de kop tikken.
 

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.575
408
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
#16
Thanx Dennis!
Gaan we maar eens op zoek naar zo'n ding.
 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.884
4.592
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
#18
Bij mij ook diezelfde problemen gehad , membraan was gescheurd aan de zijkant.

Vervangen en probleem over.
 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.884
4.592
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
#19
Heb hier nog een reserveset liggen , vervangen is niet veel werk.
 

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.575
408
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
#20
Klinkt goed Henk, maar ben enigszins aan huis gekluisterd op dit moment, mijn vrouw is inmiddels uitgerekend...
Kosten de kop niet zag ik, kwam in een ander topic een set tegen bij Siccama, de FCK-36, geloof nog geen tientje...
 

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.575
408
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
#22
Dennis, nog bedankt voor je belletje gisteren!
Zeker met bijgevoegd plaatje moet het volgens mij helemaal goed komen.
 

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
678
250
43
45
Zwaag
#23
Als hij op de werkbank ligt, voorzichtig los schroeven......... zit een veer in.
 

Heidebloem

Beginnend Bestuurder
22 jun 2016
15
7
3
67
HEEREWAARDEN
Type motor
ST1100
#24
dit verhaal komt mij bekent voor,tot 120 kmh was er niets aan de hand maar als ik 140-150kmh reed,dan viel hij in toeren terug
na 4 tellen kon ik weer vol uit gaan.ben naar pols motoren in waalwijk gegaan om een benzine filter te hallen .
werd geholpen door Frans pols en vroeg wat er aan de hand was,het hele verhaal vertelt en hij zij dat het voor 80% het mem braam was.
dus een setje meegenomen gedemonteerd en ja hoor een scheur in de mem braam.
nieuwe er op en hij gaat weer als de brandweer .
 

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
415
368
63
48
Vlissingen
Type motor
ST1100
#25
Een scheur in het membraam kun je testen door aan de vacuum kant van het membraam te zuigen. Gebruik een laaaaange DOORZICHTIGE slang als je niet van benzinesmaak houdt.
Gewoon vacuumslang losmaken, aquarium slang er aan en voorzichtig zuigen. Een beetje benzinedamp mag, maar geen vloeistof!
 

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.575
408
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
#26
Alle reacties hier wijzen op het membraan, die gaat dus worden besteld.
Meteen ook maar nieuwe voorvorkolie mee bestellen, dan kan de lekkende keerring ook een keertje worden vervangen.
Nieuwe setje keerringen ligt al klaar.
Kunnen we weer lekker rijden, mis het nu al (motor staat net 2 dagen stil... :) )
 

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.575
408
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
#27
Setje binnen, evenals de vorkolie.
Nu nog hulp vinden voor de vorkolie en keerringen, dan is mijn Pan voorlopig weer tip top.
 

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.575
408
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
#30
Membraan vervangen, maar helaas nog niet de oplossing.
Of ik heb dus iets verkeerd gedaan, of er mankeert nog wat anders.
Het probleem is er namelijk erger op geworden.
Bij veel gas geven valt hij bijna stil, zeker vanuit stilstand.
Vol gas optrekken de snelweg op lukte het me om met ongeveer 90 in te voegen, daarna trok hij nog enigszins vlot door naar de 120. Harder was niet mogelijk, zowel in de 4 als in de 5 niet.
Stationair lijkt hij ook maar zo'n 750 a 800 toeren te maken i.p.v. de door Dennis ingestelde 1050 a 1100.
 

John77

3e Versnelling
30 apr 2018
88
23
8
41
Woldendorp
Type motor
ST1100
#31
Als het probleem erger geworden is na het vervangen klinkt het mij zeer waarschijnlijk dat er iets verkeerd gemonteerd zit.
 

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.518
2.402
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
#32
Paul, we moeten ff kijken of de bougies goed zijn, of de bobine ok is. Verder is het raadzaam om toch een dubbelcheck te doen of het membraam goed gemonteerd is.
Ik ben in vierhouten trouwens. Dus als je langs wilt komen, ben je welkom.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.575
408
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
#33
Bedacht me dat er bij het membraan een opmerking stond, dat er bij sommige Pans een iets dikker rubbertje zat, waardoor 1 deel van die reparatie set niet de juiste was. Heb de oude gelukkig niet weggegooid, dus ik kijk straks of morgenochtend eerst zelf wel ff.
Zoals John al aan gaf, eerst maar eens kijken of we niet iets verkeerd hebben gedaan, aangezien het erger is geworden.
Anders app ik je wel ff...
 

Frans

5e Versnelling
16 nov 2012
533
246
43
56
Ridderkerk
Type motor
ST1100
#34
Simpel, ff de benz.slang doorverbinden ( zonder benz.kraan ) en je weet het.



[emoji1309][emoji1303]
 

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.575
408
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
#36
Ga eens kijken of ik er morgen tijd voor heb.
Anders van de week wel een keertje, heb gelukkig nog een weekje vrij.
Morgen al wel het een en ander gepland staan, ook eens ff met die kleine man op stap...
 

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.575
408
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
#37
Het membraan nogmaals los gehaald en gecontroleerd.
Lijkt er allemaal juist in te zitten.
Motor blijft wat rauw klinken, en relatief laag in zijn toeren zitten bij stationair draaien. Ben er niet de snelweg mee op geweest.
@Dennis: Toch maar eens een dagje prikken voor controle van bobines en bougies etc., misschien te combineren met die voorvork?
Zal in ieder geval samen met de pakkingen set voor de voorvork ook nog ff een busje Forte 1 mee bestellen om de carbs te reinigen.
 

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.575
408
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
#39
Zat nog f met een buurman te kletsen over het huidige probleem.
Hebben toch het vermoeden dat er iets met 1 van de bougies niet helemaal jofel is.
Nu vraag ik mij af, hoe goed is het voor het blok om vanuit Apeldoorn naar Alphen te rijden, als hij maar op 3 poten lijkt te lopen op dit moment? Heb overigens het idee dat na het starten ter controle, er wat langer een brandstof geur rond de motor bleef hangen.
Dat zou mijns inziens wel verklaard kunnen worden als er inderdaad 1 bougie de geest heeft gegeven?
 

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.518
2.402
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
#40
Dat kan niet zoveel kwaad om naar mij te rijden. Of je gooit er een andere bougie in [emoji56].
De benzinegeur moeten we op zoek naar. Kans is aanwezig dat deze lekt bij benzinefilter. Want die maak ik alleen maar mee de laatste tijd. (Klemmetjes klemmen dan niet mee goed)



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Frans

5e Versnelling
16 nov 2012
533
246
43
56
Ridderkerk
Type motor
ST1100
#41
@Paul u
Als je de bougiekabel eraf haalt terwijl hij loopt van een cilinder en er verandert NIETS, dan is dat de boosdoener.
Kabel defect of bougie. Bougie even omwisselen met andere cilinder.........andere cil.probleem ?. Bougie defect.
Zelfde cil ? Kabel defect ? Of er mankeert iets anders aan.


[emoji1309][emoji1303]
 

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.575
408
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
#42
Dank je voor de tip Frans.
Had hem ook al van Dennis gehad via whatsapp.
Vanuit bestuurderspositie rechts de voorste cilinder lijkt niet mee te doen.
Helaas geen bougiesleutel beschikbaar (geen gereedschapsetje), dus snel wisselen is er helaas niet bij.
Dennis verdenkt de carburateur, voor de zekerheid heb ik ook ff een extra vonkenplug besteld, had toch nog wat meer nodig, o.a. een busje Forte1 mee laten komen, als we dan toch richting Alphen gaan, maar meteen die er in mikken en de boel ff reinigen waar nog mogelijk.
En dan maar hopen dat de gouden handjes van Dennis het probleem weten te verhelpen, hoewel ik daar het volste vertrouwen in heb.

Nu alleen nog hopen dat de benodigde artikelen bij Roukama voorradig zijn, of in ieder geval snel geleverd worden.
Met die kleine er bij zal mijn vrouw de auto meer nodig hebben, dus mag ik vaker op de motor naar mijn werk.
Moet hij echter wel weer betrouwbaar zijn, en een beetje vlot van zijn plek willen.
 

robm84

4e Versnelling
16 sep 2016
226
101
43
33
nieuwegein
Type motor
ST1100
#43
Als 1 bougie volledig niet werkt dan moet de uitlaat pijp ook koud blijven!
Dit is makkelijk te controleren.

Door middel van met de hand of door een ir thermometer te gebruiken.

https://www.hbm-machines.com/produc...MIgPOsspu92wIVyuMbCh2I8A5kEAQYAiABEgKkJPD_BwE

Zoiets. Tevens ook bij de action te koop voor een euro of 15.

overal op dezelfde plek meteen een de cilinder die een andere temperatuur aangeeft dat zit het probleem.
En dan uitsluiten of het de compressie vonk of brandstof is!
 

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.575
408
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
#44
Die tip gaf mijn buurman me ook al.
Aangezien het iridium bougies zouden moeten zijn, zou het volledig wel of niet werken moeten zijn begreep ik.
Blok werd in ieder geval overal aardig warm toen ik de laatste test rit deed.
We gaan het merken, zal de uitkomst natuurlijk vermelden alhier.
 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.884
4.592
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
#46
Paul heeft het over de voorste cilinder rechts en dat is cilinder nr 1

Dennis heeft het over de 4de cilinder en dat is onder links.

Even voor de duidelijkheid , dit zijn de juiste posities/nummers van de cilinders.
Dit om misverstanden te voorkomen.

DSC_0689.JPG
 

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.575
408
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
#47
Op de kabel naar die cilinder stond ook inderdaad een 1 Henk.
 

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.105
1.455
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
#48
Als de bougie niet vonkt is een brandstof lucht niet vreemd natuurlijk hij gooit benz erin en dat verbrand niet.
 

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.518
2.402
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
#49
Dit is de handleiding voor de carbtune.
@Ozzy geeft hier aan dat cilinder 1 links zit tegen het zadel. 1 en 2 zitten links. 3 en 4 rechts. [emoji850][emoji850][emoji850][emoji850]




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk