1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Je motor parkeren: wat zegt de wet?

Discussie in 'Verkeersregels' gestart door Nero, 21 nov 2017.

1. Nero

Nero 3e Versnelling

• Informatief Informatief x 2
  2. Pannos

Pannos Kilometervreter

Hier moet je je motor volgens mij ook gewoon in een parkeervak neerzetten, op de stoep wordt een veel gevallen gedoogd (maar lang niet overal) mits je geen hinder veroorzaakt.

3. Nosegear

Nosegear Administrator Medewerker

De ellende in NL is dat e.e.a. vaak bij APV (Algemene Plaatselijke Verordening) is geregeld en dus per gemeente verschillend is. Zet je je motor bijvoorbeeld in Valkenburg op de stoep dan heb je een 'uitdaging' heb ik me laten vertellen . .

Wettelijk is alleen geregeld waar je NIET mag parkeren (Art 24, 25 en 26 RVV 1990). Daarin wordt niet gezegd dat je niet op de stoep zou mogen parkeren - ook niet voor auto's, overigens. Een gemeente kan ervoor kiezen om daar per APV een lokale aanvulling op de doen.

• Informatief Informatief x 3
    • Mee eens Mee eens x 2
  4. Cire

Cire 4e Versnelling

Parkeren is toegelaten
    - op parkeerplaatsen die speciaal zijn aangelegd om te parkeren
    - in parkeerhavens en parkeerstroken die langs de rijbaan zijn gelegen
    - aan linker- en rechterzijde v/d rijbaan, mits dit niet is verboden

Parkeren is verboden
    - op alle plaatsen waar het reeds verboden is het voertuig te laten stilstaan
    op het trottoir en op een voetpad
    - aan die zijde v/d weg waar het 'verboden te parkeren' bord is geplaatst; dit geldt ook voor de berm
    - in een parkeerverbodszone
    - etc. etc.

dat er anders gedoogd wordt is een ander verhaal :)

*edit* en dan uiteraard de gemeentelijke verordeningen die kunnen verschillen per gemeente....

*edit2* Deze info is verouderd en klopt dus niet meer! Staat niet meer zo in het huidige RVV van 1990.

Laatst bewerkt: 21 nov 2017
  5. Cire

Cire 4e Versnelling

6. Pannos

Pannos Kilometervreter

Ja, die dekselse APV....

Ik weet iig zeker dat je je auto hier en in R'dam niet op de stoep hoeft te zetten, ook niet met 1 kant want dan heb je gewoon een bon te pakken, spreek helaas uit ervaring.

7. Nosegear

Je mag op de stoep parkeren tenzij daar aanvullende regelgeving over is. Er zal dus in Rotjeknor waarschijnlijk een APV hieraangaande zijn.

Ik vind (maar wat ik vind moet ik bij de Politie brengen, natuurlijk! :Biggrin) een APV inzake verkeersgedrag een kwestie van onbehoorlijk bestuur. Het is praktisch ondoenlijk om me op voorhand van de in een bepaalde gemeente geldende verordeningen op de hoogte te stellen! Als ik domweg aan het touren ben en ik zie een terrasje dat me bevalt, hoe moet ik redelijkerwijs dan weten dat ik daar nou net niet op de stoep mag parkeren? Ik weet soms niet eens in welke plaats ik ben!

Dit soort regelingen is nou net waarvoor een Europa bedoeld is, in mijn simpele boerenoptiek. Zou beslist niet lokaal geregeld mogen zijn . . maar Europa houdt zich liever bezig met het beperken van het maximaal toegestane vermogen van stofzuigers.
    Yep - maar da's tien jaar geleden, dus er zou het één en ander veranderd kunnen zijn ondertussen!

• Mee eens Mee eens x 4
    • Lol Lol x 2
    • Leuk Leuk x 1
  8. Cire

Cire 4e Versnelling

@Nosegear
    Parkeren is verboden
    - op alle plaatsen waar het reeds verboden is het voertuig te laten stilstaan
    op het trottoir en op een voetpad

maar ik ben het met je eens dat het niet te doen is om te weten wat de wethouders van welk gat dan ook hebben verzonnen om centjes binnen te harken,

*edit* terecht op gewezen door @Nosegear dat dit verouderde info is. Beschouw bovenstaande maar als geschiedenisles.

• Oneens Oneens x 1
  9. Nosegear

@Cire: Als ik Art 23 RVV (Stilstaan) lees zie ik niet dat het niet op de stoep zou mogen hoor!

Jij zit met RVV 1966 in je hoofd (Art 81.2.a. e.v.), maar dat ding is ruim 25 jaar geleden volledig op z'n kop gegooid. ;) Ook de bepaling dat je niet mag parkeren waar je niet mag stilstaan wordt niet meer genoemd. Hoeft ook niet, want dat volgt uit de definitie van stilstaan.

• Mee eens Mee eens x 1
  10. Pannos

Pannos Kilometervreter

Dat heet nu RVV 1990:Biggrin

11. PanPaul

PanPaul 4e Versnelling

Ik heb jaren geleden in Woerden eens een prent gekregen omdat ik mijn toenmalige motor (een Honda CS90) op de stoep gezet had. Hij was meegenomen door de heren in blauw omdat er geen brommers op het trottoir mochten staan (bij het station). Kennelijk hadden ze die blauwe plaat achterop maar even niet gezien.
    Toen ik echter later de motor in een parkeervak had gezet bij hetzelfde station vond ik hem plat op de stoep terug en stond er een auto op die parkeerplaats:cry:. Er viel natuurlijk niemand iets te verwijten dus ben ik in het vervolg maar wat verder van het station af gaan staan. Misschien was dit laatste met een ST1100 niet voorgekomen maar ik bedoel maar, al die verschillende regeltjes... En dan heb ik het nog niet over de interpretatie daarvan.:Nono:

• Niet Leuk Niet Leuk x 3
  12. Cire

Cire 4e Versnelling

@Nosegear uit het RVV 1990: Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.

waarmee er wordt gezegd dat je als motorvoertuig überhaupt niets te zoeken hebt op het trottoir toch? Laat staan dat je er parkeert :p

welke andere weggedeeltes er dan bedoelt worden en dan zeker binnen de bebouwde kom wil ik dan wel graag weten.

Het stuk in de eerste post heb ik ergens van internet af, ik heb niet gecontroleerd waaruit dit kwam, de oude of de nieuwe versie van het RVV. (ik heb er nu een commentaar aan toegevoegd)
    In de tweede post wordt in het artikel achter de link wel gesproken over het RVV van 1990.

Weet iemand of hier jurisdictie over bestaat?

• Mee eens Mee eens x 1
  13. Paul_U

Paul_U Kilometervreter

Heb de discussie in Apeldoorn met een diender gehad.
    Had mijn Pan bij een winkel "netjes" zo dicht mogelijk tegen de gevel aan gestald, en stond binnen af te rekenen.
    Was duidelijk herkenbaar aangezien ik mijn motorbroek en jas nog aan had, dus de man kwam naar mij toe.
    Vroeg me waarom ik niet netjes in een parkeerhaven geparkeerd stond, want ik had gewoon een parkeerkaartje moeten halen.
    Toen ik hem dus aan gaf dat ik dat kaartje nergens kwijt zou kunnen op de motor, zonder dat deze weg zou waaien of gejat zou worden, was het even stil.
    Vervolgens schudde hij me de hand, gaf me groot gelijk, en zou het eens navragen bij collega's, hoe zij hiermee om zouden gaan.
    Nooit verder iets over gehoord, en in ieder geval geen bekeuring gehad.
    Maar het mocht dus eigenlijk niet, wat ik ook wel wist.

• Leuk Leuk x 1
  14. Pathfinder

Pathfinder 4e Versnelling

15. Nosegear

Daar . . heb jij helemaal gelijk in! :bravo:
    Dat heeft men sneaky weggemoffeld uit de buurt van de parkeerregels!

De bermen, zijkanten, bruggen en duikers bijvoorbeeld.

Jurisprudentie, bedoel je? Waarover?

16. Cire

Cire 4e Versnelling

jurisprudentie over het parkeren op het trottoir van een motor. Iemand die bekeurd is en daartegen in beroep is gegaan bijvoorbeeld.
    dat is wat ik bedoelde, die zie je wel buiten de bebouwde kom, maar in de stad kom ik die niet vaak tegen, laat staan dat ik er mijn motor kwijt kan :p
    (op de bruggen na dan)

17. Hansepansje

Hansepansje Kilometervreter

• Mee eens Mee eens x 1
  18. Zeurdoos

Zeurdoos Kilometervreter

Ik weet niet beter dat je met een motor niet in een parkeervak mag staan tenzij dit een parkeervak is voor motor's. En dat je dus op de stoep mag staan mits je de doorgang niet belemmerd (voor voetgangers en mindervaliden in bijvoorbeeld een rolstoel of scootmobiel).

• Mee eens Mee eens x 1
  19. Nosegear

Yep. Maar dat lijkt niet te worden ondersteund door de wet- en regelgeving!

• Mee eens Mee eens x 1
    • Lol Lol x 1
    • Informatief Informatief x 1
  20. MofkaP

MofkaP 3e Versnelling

Formeel is het parkeren van een motorvoertuig op de stoep (trottoir) in NL verboden.
    Dat geldt dus ook voor de motor.
    Een gemeente (lagere overheid) is niet bevoegd die regel in het RVV 1990 aan te passen.
    Echter, sommige gemeentes hebben besloten dat parkeerbeheer of -toezicht die regel niet handhaaft (mits de motor niet hinderlijk staat geparkeerd).
    Dat is een gedoogbeleid en dat mag wel.
    Je krijgt, althans van parkeerbeheer, in die gemeentes geen bon voor parkeren op de stoep.
    Er zijn andere gemeentes waar het niet als zodanig is geregeld, maar er geldt dan een ongeschreven afspraak dat er niet wordt bekeurd.
    En er zijn weer andere gemeentes die wel bekeuren voor parkeren op de stoep. (Valkenburg en Scheveningen zijn daar voorbeelden van.)
    Dus enige rechtszekerheid heb je niet.
    Helaas heeft een gemeente geen strafrechtelijke zeggenschap over de politie.
    De politie mag altijd bekeuren voor een op de stoep geparkeerde motor, en sommige overijverige dienders doen dat ook. Zelfs in gemeentes waar parkeerbeheer niet bekeurd.
    Je hebt dan geen verhaal.

Officieel moet je de motor parkeren in een parkeervak.
    In oude APV's stond nog vermeld dat parkeren in een vak was toegestaan voor vierwielige voertuigen.
    In de huidige model APV van de VNG staat voertuigen en/of motorvoertuigen, daar valt de motor onder.
    De meeste gemeentes gebruiken de model APV van de VNG.
    Maar dat is officieel, op veel plaatsen wordt stoepparkeren toegestaan.

Met een tweewielig motorvoertuig mag je ook in een blauwe zone parkeren zonder parkeerschijf.
    Dat geldt dus niet voor motoren met zijspan, die hebben meer dan twee wielen en moeten een parkeerschijf gebruiken.

In de berm mag je altijd parkeren, ook al staat een verkeersbord (stopverbod of parkeerverbod)
    Die borden gelden alleen voor de rijbaan.
    Ik ben er 10 jaar mee bezig geweest om daar duidelijkheid over te verkrijgen (want volgens de politie behoorde de berm tot de weg en golden de borden voor de hele weg, inclusief berm. Daarbij vergaten ze - voor het gemak - een gedeelte van de wet lezen waarin stond dat het wel was toegestaan) en uiteindelijk is dat medio vorig jaar gelukt bij het hoogste rechtscollege in verkeerszaken.
    Maar pas op, in de meeste APV's staat dat parkeren op een groenstrook is verboden.
    En nog steeds is het nog niet helemaal duidelijk wanneer het een berm of wanneer het een groenstrook is.
    Een gemeentelijke BOA vindt al snel dat het een groenstrook betreft; de rechter heeft daar veelal een andere mening over en beschouwt het als berm.

• Informatief Informatief x 4
    • Winnaar Winnaar x 2
  21. sven.magnus

sven.magnus 5e Versnelling

Nero, meen je dat nu?? Heb jij al ooit een parkeerticket betaald als je ergens parkeerde met de moto?? En zoja, inderdaad, waar heb je dat dan gestoken?

22. Ome Paul

Ome Paul Kilometervreter

Tegenwoordig zie je steeds vaker parkeerautomaten waarbij je je kenteken in moet toetsen.

Dan kan je het 'waar moet ik dan mijn parkeerkaartje stoppen' excuus vergeten :(

23. Nero

Nero 3e Versnelling

@Sven: even goed lezen; ik heb enkel een artikel uit Vroom aangehaald en nergens neergezet dat ik een parkeerticket heb moeten aanschaffen.

24. MofkaP

MofkaP 3e Versnelling

Of je voor een motor op een betaald parkeervak moet betalen, dat hangt af van het parkeerbesluit van de betreffende gemeente.
    Parkeerbelasting is immers een gemeentelijke heffing.
    Gemeentes mogen dat zelf bepalen, en doen dat ook met grote diversiteit.
    Soms wel, soms niet.
    Bijvoorbeeld in Valkenburg (L) ben je verplicht je motor op een "bewaakte" parkeerplaats te stallen tegen betaling.
    Bewaakt tussen aanhalingstekens, want in de praktijk blijkt het een El Dorado voor het gilde der motordieven.
    Op de Amsterdamse grachtengordel daarentegen zijn van die kleine plaatsen (meestal onder bomen) die naast een parkeervak liggen en waar geen auto in past.
    Daar mag je de motor neerzetten zonder dat je daarvoor parkeerbelasting verschuldigd bent.
    Prettig is dan ook dat je je motor met een ketting aan de boom of lantaarnpaal kunt vastleggen.

Officieel mag je je motor niet vastleggen aan straatmeubilair, maar dat is officieel.
    Het is merkwaardig dat sommige verzekeraars die eis tot vastleggen in hun polisvoorwaarden stellen, terwijl er in vrijwel alle gemeentelijke APV's een verbod geldt. Een verzekeraar kan nooit in zijn voorwaarden een bepaling opnemen die een wetsovertreding tot gevolg heeft.

België heeft wel een mooie regeling dat meer motoren in een parkeervak mogen worden geplaatst en er slechts één keer betaald hoeft te worden.
    Nederland kent een dergelijke regeling niet. Daar moet voor iedere motor in het vak worden betaald.
    Misschien eens iemand die dat "vergeten" is en zich aanbiedt, dan heb ik weer een leuke zaak.
    Het hangt maar net af hoe de verplichting tot het betalen van parkeerbelasting is verwoord.
    "Voor het parkeren van een voertuig dient parkeerbelasting te worden betaald / voldaan," is iets anders dan "voor het gebruik van het parkeervak dient parkeerbelasting te worden betaald / voldaan." Die laatste wordt ook wel gebruikt omdat dan ook voor b.v. afvalcontainers moet worden betaald.

• Leuk Leuk x 1
  25. Timbo

Timbo Moderator Medewerker

In Amsterdam zijn de volgende regels van toepassing (Na vraag bij de gemeente gedaan):

Als u uw motor op straat parkeert of in een parkeervak (in een gebied waar betaald parkeren geldt), dan moet u parkeergeld betalen voor uw motor.

Motor op de stoep parkeren
    U kunt uw motor op de stoep parkeren. Zorg wel dat u de doorgang niet blokkeert of een onveilige situatie veroorzaakt. Voetgangers maar bijvoorbeeld ook mensen met een rolstoel of kinderwagen, gehandicaptenvoertuigen en hulpdiensten moeten er nog langs kunnen. U kunt een bekeuring krijgen als uw motor de doorgang blokkeert en / of een onveilige situatie veroorzaakt. Op de stoep hoeft u géén parkeergeld te betalen.

Niet parkeren op Leidseplein, Rembrandtplein, NS Stations
    In gebieden waar (brom-)fietsen op aangewezen plekken moeten parkeren is het niet toegestaan om uw motor op de stoep te parkeren. Dit geldt bijvoorbeeld op en om het Leidseplein, Rembrandtplein en de NS Stations. Parkeer hier in een vak of buiten het gebied.

Ps
    Ik parkeer mijn motor op de Overtoom, lekker breed stoepje, en 300 meter van het Leidseplein. Yahoo:

• Leuk Leuk x 1
    • Informatief Informatief x 1
  26. Zeurdoos

Zeurdoos Kilometervreter

@Timbo ik denk dat dit in de meeste gemeente zo geregeld is inderdaad ;) want dit is wat ze mij ook verteld hadden bij de theorie van mij rijbewijs ;) . Alleen die van parkeerverbod voor fietsen wist ik niet maar dat is eigenlijk wel logies ja ;)

Deel Deze Pagina