Poehee ik heb wat opengetrokken geloof ik.
Ik zal mijn mening er ook bij zetten. Lijkt me wel zo eerlijk als topic starter.
Je grootste bescherming zit tussen je oren! laat dat duidelijk zijn. En als je met 250+ een schuiver maakt of een boom kust, een vrachtauto tegen wil houden, of iets dergelijks dan helpt de beste kleding niet.
Ik denk dat het net zo is als met de verplichting van een helm dragen op de motor of brommer, een gordel omdoen in de auto, niet drinken als je een motorvoertuig wil besturen, etc. vroeger niet nodig of verplicht, nu wel.
In mijn jeugd was een helm op de brommer nog niet verplicht, wij hadden ze wel op. (ca. 1966 en wij hadden geen auto en ik zat achterop de brommer.)
Onze buurman kon zijn auto (zonder veiligheidsgordels of hoofdsteunen) alleen fatsoenlijk inparkeren als hij een borreltje op had, en vroeg zich de volgende dag vaak af waar hij dat gedaan had.
Veiligheidsgordels voor de auto bestonden alleen voor raceauto's. ABS, TCS, airbag, rechter buitenspiegel, noem maar op. Vroeger ondenkbare of niet bestaande zaken die nu vanzelfsprekend of verplicht zijn.
Ik denk dat het met de beschermende (gekeurde) kleding en de apk voor motoren ook zo zal gaan. Over een paar jaar word het onder veel protest ingevoerd en 10 jaar later weten we niet beter. Wie rijdt er nu nog zonder helm? Zelfs de amoebes, gevulde koeken, boomklevers of hoe je ze ook wil noemen, een helm hebben ze wel op.
Drank op, gordel niet om, geen helm op, drugs gebruikt, te hard rijden, allemaal strafbaar. Helaas zijn er mensen die zich niet aan de wet houden. Die verdienen een bon of de rekening van de zorgverzekeraar of andere straf.
Het gaat hier over beschermende kleding. Van mij mag het dragen verplicht worden (voor het examen is dat al).
Natuurlijk beschermt het niet tegen alles. Een autogordel beschermt je ook niet tegen alles. Een boom geeft niet mee en gelaagd glas in de auto breekt ook, maar je zit niet onder de splinters.
Beschermende kleding is geen garantie dat het niet ontzettend fout kan gaan, maar het helpt wel tegen verwondingen. Zeker bij kleinere ongelukken.