koelwaterpomp lekkage st1300

Pan 1300

3e Versnelling
14 jul 2020
106
69
28
Type motor
ST1300
zo volgend probleem met de st1300.
ik vond het al apart om steeds koelwater bij te moeten vullen.
nu de stoute schoenen aangetrokken en alle kappen er af.
was dit toch weer eens van plan maar dan meer voor andere zaken.
na het verwijderen de motor gestart en wachten op aanwijzingen voor een lekkage.
en jawel daar liep het op de grond.
nou mijn vraagje wat is de remedie kan ik volstaan de o-ring van het waterpomphuis te vervangen.
er komt geen water uit het inspectie gaatje.

IMG_1614.JPG

IMG_1615.JPG
hier kun je zien dat er water zit

IMG_1618.JPG

IMG_1619.JPG
 

Pan 1300

3e Versnelling
14 jul 2020
106
69
28
Type motor
ST1300
uuu, boven op het blok ????? hoe ga ik daar bij komen ???
 

sleutelaar

3e Versnelling
17 aug 2015
188
215
43
48
Amersfoort
Type motor
ST1100
zal je toch de radiateur moeten verwijderen ,daar achter zit de thermostaathuis
maar als ik het zo zie is het je pakking van je waterpomp huis
 
  • Mee eens
Reactions: Pan 1300

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.491
3.055
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
De schroeven waarmee de luchtinlaat kelken zijn vastgeschroefd kunnen wel eens goed vastzitten.
Ook de positie van plaatsing goed aanduiden
Gebruik een zeer goed gepaste schroevendraaier of je kan ze gaan uitboren als je ze rond zet.
 

Pan 1300

3e Versnelling
14 jul 2020
106
69
28
Type motor
ST1300
het o-rubber van het waterpomp huis was is keihard.
op de pasvlaken van het pomphuis is wat aluminium corrosie te zien.

IMG_1622.JPG

en ook de o-ring heeft zijn beste tijd gehad.

IMG_1623.JPG

rubber verwijderd en pasvlaken schoon gemaakt.

IMG_1625.JPGIMG_1628.JPG

het leek er op dat de o-ring met een soort lijm vast was gezet.
nieuwe o-ring besteld.
na het werk hopend dat het lek wegblijft.
 
Laatst bewerkt:

Pan 1300

3e Versnelling
14 jul 2020
106
69
28
Type motor
ST1300
De schroeven waarmee de luchtinlaat kelken zijn vastgeschroefd kunnen wel eens goed vastzitten.
Ook de positie van plaatsing goed aanduiden
Gebruik een zeer goed gepaste schroevendraaier of je kan ze gaan uitboren als je ze rond zet.
daar hebben dan een slagschroevendraaier voor hihihi.
maar ik wacht even met het slopen van mijn motor, eerst even proberen en o-ring van het waterpomphuis te vernieuwen
 

Pan 1300

3e Versnelling
14 jul 2020
106
69
28
Type motor
ST1300
IMG_1634.JPG
zo vandaag de o-ring vervangen.

IMG_1636.JPGIMG_1635.JPG
de radiator en nieuwe verfje.

IMG_1637.JPG
en het systeem afvullen.
zo het eerste gezicht zie ik geen lek meer.
voor de rest even afwachten og dat ook zo blijf.
 

Biker T

5e Versnelling
3 jul 2016
636
572
93
55
Waspik
Type motor
ST1300
Dit klusje heb ik vorig jaar ook mogen doen. Ik heb ook alleen deze rubberen pakking vervangen, dat was inderdaad de boosdoener.
 

Viffer

2e Versnelling
8 aug 2018
67
36
18
29
Ninove
Type motor
ST1300
Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb.
Na het rijden paar druppelsop de grond.
Ik zie in die groef koelvloeistof en in dat uitsparinkje iets lager.
 

Bijlagen

Viffer

2e Versnelling
8 aug 2018
67
36
18
29
Ninove
Type motor
ST1300
Gisteren de boel gedemonteerd en de o ring van het pomphuis ziet er niet goed uit + opgedroogde suikerachtige smurrie aan de randen dus denk wel een lekkage!

Nu heb ik op een engelstalig forum gelezen over "Hondabond" een soort vloeibare pakking speciaal tegen hitte en aluminium. Die kerels gebruikten dit nog extra op het pomphuis als ik het goed verstond.
Iemand ervaring hiermee?

Grts,
Nick

Ps ik vraag me af of de lekkage van @Pan 1300 z'n Pan nu nog altijd ok is :).
 

Pan 1300

3e Versnelling
14 jul 2020
106
69
28
Type motor
ST1300
hallo viffer,...
volgens mij kun je toch beter de een nieuwe originele o-ring blijven gebruiken.
de mijne begon te lekken na +130K