ST1300 Koppeling werkt niet

Sumon

1e Versnelling
Mijn Pannetje koppelt niet meer.
Hendel kan helemaal tot het handvat geknepen worden en er gebeurt niks :confused:

Kan iemand uit de omgeving van A'dam me helpen met de koppelingsvloeistof ?
Ik heb niet zoveel gereedschap en een rechterhand die doet alsof-ie links is ..20200711_125218.jpg

RRR

Kilometervreter
@Sumon: Heb je nog druk op het koppelingshendel? Zo niet en het hendel voelt slap aan, dan zit er lucht in het systeem. Het ontluchten en vervangen van de vloeistof is bij een 1300 niet lastig, maar als de clutch slave achter op het blok het probleem veroorzaakt (lees: gereviseerd moet worden), dan wordt het een ander verhaal. Is lastig bij te komen, maar wel te doen.
View: https://www.youtube.com/watch?v=4dBkzn-SXzw
. Hopelijk kan iemand van hier je helpen.

Laatst bewerkt:

panman1100

VIP
Medewerker
Leuk en aardig al deze reacties , maar de vraag ging over de koppeling , die niks meer doet.

Het kunnen verschillende zaken zijn :
1e : de koppelingsvloeistof die vocht bevat wat begint te koken en luchtbellen vormt ,
2e : intern olielek aan de master cilinder aan de koppelingshendel of
3e : de slave cilinder aan de koppeling zelf.

Deze slave cilinder zit achter aan het blok naast de oliefilter en lastig te bereiken.

Voor het eerste : de koppelingsvloeistof vervangen.
Voor het tweede en derde : alles schoonmaken en/of reparatieset plaatsen.

Onderdelennummers van de reparatiesets zijn :

Mastercilinder ( stuur ) : Tourmax MSC-104

500_7171259_1.jpg
Slave cilinder : Tourmax CCK-105

tourmax_koppelingsciliner_reparatiekit.jpg
Koppelingscilinder Slave pakking
athena_koppelingscilinder_pakking.jpg

Indien de zuiger van de slave cilinder beschadigd is kun je deze ook vervangen door ;
Tourmax Koppeling Slave Cilinder Zuiger : Tourmax MSP-104
photo-015500e6-d3cd-4eb0-b3ce-5e1e47c2f0f8-310x310.jpg

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
Kmoet er wel bij vertellen , wanneer ik een klein tijdje terug die slave clutch heb gedemonteerd er helemaal niets van vuil ( dikke smurrie ) te bespeuren was.
Wat donkere vloeistof die er niet was uitgelopen tijdens het demonteren.
Maar die was eruit gekomen als ik het geheel had gespoeld en nieuwe vloeistof had geplaatst.
Het beste is zoals Henk aangeeft.
Probeer eerst alles wat er mogelijk is alvorens op je zij , je buik , je rug te liggen en bespaar je het gevloek ook.
Het moeilijkste is de pakking van de motor af te schrapen want die van mij kleefde daarop vast.
Het was niet nodig wat ik heb gedaan maar nu was ik wel zeker dat het proper was , is.
Ik schrijf nogmaals dat ik jaarlijks alles ververs en dat heeft er waarschijnlijk wel tot toe gedragen dat het er nog piekfijn uit zag.

webster

Administrator
Medewerker
Ik heb dit Topic even opgeruimd van alle niet gerelateerde onderwerpen
wil je iets weten start een topic maar ga niet een ander zijn topic kapen ik moest nu door veel bla bla gaan lezen om te kijken of er een oplossing was voor een probleem
stel jezelf eens voor als jij een probleem hebt en een vraag stelt je door 25 pagina's moet gaan zoeken voor misschien het juiste antwoord

en als iemand er terecht een opmerking over maakt worden ze aangevallen

wie de schoen past die trekt hem maar aan

Bovenaan Onderaan