Koppeling

Lmsuden

Motorrijles
12 apr 2020
10
16
3
50
Uden
Type motor
ST1100
Hallo,
Weet iemand wat voor koppeling in een ST1100 zit (nat of droog)ivm olie toevoeging die alleen kan bij een droge koppeling.
Kan het zo vlug niet vinden op internet.
Mvg Dave

the rooster

Beginnend Bestuurder
28 mrt 2020
18
19
3
43
Wijckel
Type motor
ST1300
wees voorzichtig met toevoegingen het kan wel eens meer problemen dan plezier veroorzaken .
het heeft mij idd al eens een koppeling gekost
wat is de reden voor toevoeging?
er zijn nogal wat fabeltjes over olie en merken ooit eens met nanodeeltjes geprobeerd nou dat viel behoorlijk tegen
het schakelen zou dan soepeler gaan niet dus!!
voorheen gebruikte ik Castrol power rs en voldeed prima.
wat ik straks in mijn 1300 ga doen moet ik nog even uitzoeken

fred

Mega Mijlenmaker
27 sep 2015
1.774
944
113
67
Oldenzaal Twente
www.twentetransport.nl
Type motor
ST1300
gebruik deze Kroonolie

st1100 https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/product/284/expulsa-10w-40/62/
st1300 https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/product/284/expulsa-10w-40/62/

Expulsa 10W-40 is speciaal voor gebruik in alle 4-takt motorfietsen, ook Europese, al dan niet voorzien van een natte platenkoppeling. Het product is daarnaast geschikt voor motorfietsen met de nieuwste katalysatortechnieken. Speciale aandacht is besteed aan een maximale frictie van de koppeling, ook bij zeer hoge olietemperaturen, en een zo'n geruisloos mogelijk inschakelen van de versnellingen wanneer de bedrijfstemperatuur van de motor nog niet is bereikt.

Er zijn ook andere merken let wel op dat ze geschikt zijn voor natte platenkoppeling
Geen vol-synthetische gebruiken.

Lmsuden

Motorrijles
12 apr 2020
10
16
3
50
Uden
Type motor
ST1100
Wat voor olie toevoeging praten we over @Lmsuden ?
Deze toevoeging is een olieversterking en kan dus hogere drukbelasting hebben en is ook voor koude starts beter omdat er deeltjes blijven zitten op de motordelen en dus direct smering hebben.
Ik vraag dit ivm een in olie draaiende koppeling is deze toevoeging niet goed omdat deze dan gaat slippen!

mvg Dave

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Informatief
Reactions: Tiesemans

Lmsuden

Motorrijles
12 apr 2020
10
16
3
50
Uden
Type motor
ST1100
wees voorzichtig met toevoegingen het kan wel eens meer problemen dan plezier veroorzaken .
het heeft mij idd al eens een koppeling gekost
wat is de reden voor toevoeging?
er zijn nogal wat fabeltjes over olie en merken ooit eens met nanodeeltjes geprobeerd nou dat viel behoorlijk tegen
het schakelen zou dan soepeler gaan niet dus!!
voorheen gebruikte ik Castrol power rs en voldeed prima.
wat ik straks in mijn 1300 ga doen moet ik nog even uitzoeken
Deze toevoeging verkleind de slijtage en heeft nog wat meer Voordelen alleen kan deze niet gebruikt worden met een koppeling die in de olie draait Omdat deze dan gaat doorslippen.
Mvg Dave
postings automatisch samengevoegd:

Nate koppeling, speciale olie voor gebruiken.
Dank je
postings automatisch samengevoegd:

gebruik deze Kroonolie

st1100 https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/product/284/expulsa-10w-40/62/
st1300 https://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/product/284/expulsa-10w-40/62/

Expulsa 10W-40 is speciaal voor gebruik in alle 4-takt motorfietsen, ook Europese, al dan niet voorzien van een natte platenkoppeling. Het product is daarnaast geschikt voor motorfietsen met de nieuwste katalysatortechnieken. Speciale aandacht is besteed aan een maximale frictie van de koppeling, ook bij zeer hoge olietemperaturen, en een zo'n geruisloos mogelijk inschakelen van de versnellingen wanneer de bedrijfstemperatuur van de motor nog niet is bereikt.

Er zijn ook andere merken let wel op dat ze geschikt zijn voor natte platenkoppeling
Geen vol-synthetische gebruiken.
Bedankt

• Informatief

RRR

Kilometervreter
18 sep 2016
847
471
63
Dalen
Type motor
ST1300
Toevoegingen die de slijtage verminderen ...... het zal ........ dat beloven ze allemaal, maar zo'n beetje alle experts raden het af. Komt bij dat een Pan bij normaal gebruik en onderhoud zo maar de 3 ton haalt. Dus waarom zou je, daargelaten dat het niet kan bij een natte koppeling, überhaupt overwegen van dat spul erin te kieperen?
Ooit was er zo'n wondermiddel, genaamd Slick 50. Bleef je motor, in geval van nood, zonder olie gewoon lopen zonder dat 'ie vastliep. Was ook perfect voor versnellingsbakken. Had toen een Peugeot 205 XS (één van de eerste types) waarvan de versnellingsbak niet helemaal lekker schakelde. Slick 50 (rib uit m'n lijf) aan de motorolie toegevoegd (de versnellingsbak van dat type 205 was samengebouwd met de motor en werd door de motorolie gesmeerd) en vol verwachting een proefritje gemaakt. 3 x ruk, schakelde nog veel slechter, was gewoon niet te doen en dus de motorolie maar weer vervangen door nieuwe olie. Zonde van het geld. Gewoon een goede motorolie gebruiken, zoals hierboven genoemd.

• Slim