ST1300 koppelingsprobleem

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

jeroen van heest

1e Versnelling
14 apr 2018
21
6
3
39
Schiedam
Type motor
ST1300
beste MKT leden,

ik merkt de laatste tijd dat mijn koppeling ´raar doet´.

mijn koppelingspedaal geeft een flinke ´klonk´ ( sry, kan het niet beter weergeven ) bij bediening in alle versnellingen. smeren van alle punten maakt geen verschil.

daarnaast merk ik dat als ik mijn koppeling bedien en ik na het schakelen mijn koppeling laat opkomen, ik een tik hoor en voel bij mijn koppeling/cardan.

mijn koppeling slipt niet naar mijn idee.

voor mijn gevoel mis ik zo nu en dan ook wat vermogen.

graag jullie suggesties

jeroen
Honda Pan European st 1300a

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.947
4.654
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
De motorolie op tijd ververst?
en heb je de koppelingsvloeistof al gecontroleerd , als hij gekleurd/verkleurd is dan zou ik hem maar eerst vervangen.
De vloeistof hoort schoon en helder te zijn.

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.947
4.654
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
Op het stuur zit links je koppelingsreservoir , hierin zie je een kijkglas zitten.
Door dit kijkglas kun je controleren of er nog voldoende vloeistof inzit en/of deze schoon is.
Je kunt ook het deksel van het reservoir halen ,
LET OP REMVLOEISTOF IS SLECHT VOOR JE LAK.
Dus rondom afdekken en bij eventueel morsen van vloeistof , dit direct met water verwijderen.
Deksel los en verwijderen + kunststof binnenplaat met rubber eruit.
postings automatisch samengevoegd:

Even een kritische kanttekening van mij.
Jeroen ,Jij bent sinds januari de trotse eigenaar van een Pan European ST1300A ,
Dan had jij je ook wel eens kunnen inlezen , waar zo`n beetje alles op je motor zit en waar het voor dient.
Controle hoort ook bij het motorrijden.

Mocht je er echter niet aan durven te beginnen , kom dan langs bij mij in Voorhout.
Wil ik je wel met jou de controlepunten doornemen en kunnen we ook tegelijk de koppelingsvloeistof controleren en testen.

Laat maar van je horen.

Laatst bewerkt:

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.203
585
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Ik moet Henk bijtreden.
Het is meer dan rijden en genieten.
Regelmatig onderhoud en controle van belangrijke zaken verhoogt het fun gehalte als je gaat rijden.
Maarrrrr , iedereen kan onderweg pech hebben ook al is je motorfiets tip , top in orde.
Motoren die geen onderhoud nodig hebben die bestaan jammer genoeg niet.
Succes met je koppeling.

jeroen van heest

1e Versnelling
14 apr 2018
21
6
3
39
Schiedam
Type motor
ST1300
beste allen,

misschien hebben jullie het verkeerd begrepen. koppelingsvloeistof is voor mij duidelijk en weet ook prima waar deze zit. is met laatste onderhoudsbeurt vervangen. ik dacht dat jullie wat anders qua controle bedoelde als alleen het expansiereservoir nakijken op het stuur....

motorolie etc zijn allemaal keurig vervangen en staan allen keurig op peil.

ik heb zelf het idee dat het probleem echt in de koppeling zelf zit. druklager of misschien wel de platen zelf. ik heb soms, zeker bij accelereren in zn 3 of 4 dat de koppeling kort slipt. vooral de 'klik' die ik hoor én voel bij het bedienen van mijn koppelingshendel baart me zorgen.

jeroen van heest

1e Versnelling
14 apr 2018
21
6
3
39
Schiedam
Type motor
ST1300
Dat weet ik niet. Onderhoudsbeurt is uitgevoerd bij bedrijf met verstand van zaken, zeker betreffende dit type motor.
Zal eens navragen welke olie er gebruikt is.
Is probleem wat in de loop van de tijd ontstaan is.

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
594
199
43
Dalen
Type motor
ST1300
Je schrijft enerzijds dat je bij het opkomen van de koppeling een 'klik' voelt in de koppeling/cardan en anderzijds dat je een 'klik' voelt in je koppelingshendel. Een 'klik' in de cardan kan veroorzaakt worden doordat je meenemer versleten is (misschien verkeerd vet gebruikt). Er zit dan ruimte op de meenemer en dat hoor je zodra de motor in beweging komt. Kan ook zijn dat er speling op de kruiskoppeling van de cardan zit, maar daar heb ik hier nog nooit iemand over gehoord, dus dat lijkt me bijna uitgesloten. Bij een 'klik' in het koppelingshendel zelf kan ik me niet veel voorstellen. Mijn koppelingshendel veroorzaakte ooit een knersend geluid. Bleken het schanierpunt en de overbrenging op het zuigertje gortdroog te zijn. Schoongemaakt en ingevet en het geluid was weg. Is redelijk simpel om dat eerst eens te checken.

jeroen van heest

1e Versnelling
14 apr 2018
21
6
3
39
Schiedam
Type motor
ST1300
Dank voor de reactie. De klik in de cardan is wel zoals je beschrijft. Zal er door de garage naar laten kijken. Hopelijk iets wat zonder al teveel kosten opgelost kan worden.
Wat ik met de klik in het pedaal bedoelde is dat ik vindt dat deze bij het schakelen veel herrie maakt en je hem bijna hoort inschakelen naar de volgende versnelling.
Heb de smeerpunten bij mn koppelingspedaal uitgebreid onder handen genomen, dus dat kan het bijna niet meer zijn.

Mijn Pan is een ex rijschool motor, dus koppeling is fanatiek gebruikt. Heb dua eigenlijk het idee dat het een en ander versleten is

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.947
4.654
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
Het kan ook wezen dat de aandrijfrubbers versleten zijn.
Setje is niet duur.

500_7270017.jpg

• De aandrijfrubbers verminderen de belasting in de aandrijflijn.
  • Versleten aandrijfrubbers veroorzaken een voelbare en overmatige speling in de aandrijflijn.