Jas/Broek Kunststof motorkleding wassen.

Nosegear

Administrator
Medewerker
Moinmoin,

Zo'n twee à drie keer per jaar lever ik mijn motorplunje in bij een stomerij die een speciaal motorkledingreinigingsprogramma (3 x woordwaarde! :Biggrin) heeft. Kost dan zo'n tientje of vijf, maar dan zijn m'n jas en broek weer schoon en waterdicht.

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die wellicht een andere oplossing hebben voor het wassen van hun kunststof kleding? M.n. de Gore-Tex schijnt toch wel wat aandacht te behoeven, dus ik schat dat niemand z'n motorkleding gewoon in de wasmachine kiepert? Hoe pakken jullie dat aan?

Manus

5e Versnelling
Mijn pak is deze winter (jan- febr.) toe aan de eerste wasbeurt.
Dit is gelamineerd gore-tex.
Advies van de dealer en stadler ; binnenste buiten draaien, beschermers verwijderen, ritsen sluiten en wassen volgens bijgeleverd papieren wasvoorschrift in de wasmachine met wasmiddel S100.
Daarna uithangen en laten drogen.
Als hij helemaal droog is in de wasdroger om kledingcellen Gore-tex opnieuw te actieveren.
Dit is het advies voor gelamineerde Gore-tex.
Ik weet niet hoe het advies is als je deze laag vooraf kunt verwijderen.
Een motorkledingzaak in Eindhoven en Breda willen dit ook doen.
Zij hebben op tv een presentatie gedaan bij een motorprogramma afgelopen winter.
Ik heb deze winkel bezocht en met de eigenaar gesproken.
Als service wilde zij deze eerst aan hun klanten aanbieden.
Ik heb daar mijn pak niet gekocht maar zij wilden toch naar mij deze service verlenen om ervaring op te doen.
Ben erg zuinig op mijn pak dus ga er geen gebruik van maken.
Als ik het zelf verpruts kan ik terug naar mijn dealer om verhaal te halen.

PanEuRoel

Klokje Rondrijder
Je kunt je jas gewoon wassen in de wasmachine. Wel van tevoren even de wasmachine goed doorspoelen. 1 x leeg op een kook was programma en daarna nog een keer op 60 om alle resten van waspoeder en vooral wasverzachter te verwijderen. Daarna je jas en broek, uiteraard apart, wassen- op 30- met een speciaal wasmiddel voor Gore-Tex. Centrifugesnelheid zo laag mogelijk. Daarna uithangen en laten drogen. Als het droog is of bijna droog in de droger op een lage temperatuur. Dit herstelt het afparelen van de stof.
Dit moet je met regelmaat herhalen. Vuile buitenstof verstopt de poriën van het laminaat en je krijgt dan een capillair werking naar binnen toe. Het water wordt dus naar binnen getrokken. Resultaat, een lekkend pak. :Smile:

Laatst bewerkt:

Jan Pan

Moderator
Medewerker
Ik gebruik zo 1x per 2 jaar de wasmachine voor mijn gore-tex jas en gebruik een passend Wasmiddel. Daarna doe ik wel even een rondje heet (90 graden) met soda om de machine te reinigen.

Firefly

3e Versnelling
Al jaaaaren met Nikwax, o.a. verkrijgbaar bij Bever en ANWB. Gewoon de aanwijzingen op de verpakking volgen. Ik rij het hele jaar door en heb nog nooit (ik herhaal: nog nooit) lekkage gehad. Wel je protectie verwijderen natuurlijk.

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
Advies van de dealer en stadler ; binnenste buiten draaien, beschermers verwijderen, ritsen sluiten en wassen volgens bijgeleverd papieren wasvoorschrift in de wasmachine met wasmiddel S100.
Daarna uithangen en laten drogen.
Als hij helemaal droog is in de wasdroger om kledingcellen Gore-tex opnieuw te actieveren.
Dit is het advies voor gelamineerde Gore-tex.

Precies dit ...
Was geen overbodige luxe afgelopen zomer na enkele weken in bloedhitte gereden te hebben .. Mijn pak stonk naar zweet man man man.
Dus exact zoals hierboven beschreven mijn REVít pak gewassen en moet zeggen ging prima.
Gebruik S100 en spul van REVit zelf.
Daarna spuit ik het in met vuil werende en water afstotende spray.
Een wasdroger heb ik niet .. Dus gewoon ouderwets op gepaste afstand om de stoel voor de keramische kachel.

DuinPan

Mega Mijlenmaker
@Nosegear Wat betekent 'moinmoin' (in 1e bericht)? Ik heb dat ook wel eens als aanhef gezien op een Duitse website, dus Duitsers gebruiken dit ook!

Laatst bewerkt:

Henry W

5e Versnelling
mijn motor kleding wordt ook gewassen thuis in de machine

maar ik ben getrouwd,
dus weet niet hoe mijn vrouw het doet ?

maar is schoon en waterafstotend

:biker:
ps als je echt goed wilt laten doen ?
informeer bij een Brandweer korps in de buur waar hun kleding reinigen,
dat word pas schoon en waterafstotend

Nosegear

Administrator
Medewerker
@DuinPan: Moinmoin wordt met name in Noord Duitsland als groet gebruikt. Komt inderdaad van 'môgge' maar kan in principe de hele dag gebruikt worden! De laatste weken nogal wat testvluchten in die regio gedaan en het is een tikkie blijven hangen. Scuzi! ;)

En nou sleur ik 'm ff weer ongeveer richting 'on topic'! :Biggrin Ik denk dat ik maar eens ga kijken of ik die vijf tientjes in m'n knip kan houden en de boel zelf wassen. Wel ff uitvogelen wat die S100 dan precies is - ken ik niet. Is die handel specifiek voor Gore-Tex? Nikwax ken ik inderdaad wel.
Als het lukt met de wasmasjien kan het tenslotte ook eens een keertje vaker.

@Manus, mijn pak is ook gelamineerde Gore-Tex dus da's bruikbare info!

@PanEuRoel, dat rondje in de droger na afloop, hoe lang moet dat?

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
Allebei goed.
Hoewel rechts duurder is.
S100 is trouwens van het merk Dr.Wack maar is niet Gore-tex approved (naar mijn weten).
Rechts (textiel wash van REV'IT) is (voor hun) Gore-tex (kledij) approved (aldus REV'IT).
Daar heb ik hem ook speciaal voor, zodat ik mijn garantie niet kan ver"wassen".
IMG_20191205_175617.jpg

Laatst bewerkt:

magnamaniac

4e Versnelling
Ik heb m'n vorige motorpak ca. 10 jaar gehad, voornamelijk herfst/wintergebruik. Hein-Gericke met goretex tussenvoering. Deze heb ik ca. 2 jaar geleden vervangen omdat het inmiddels wel erg grauw was (was ooit fluo-geel, 1 van de eerste modellen in deze kleur), de ritsen wilden niet altijd meer goed sluiten en het klittenband klitte niet echt meer. Gewoon aan vervanging toe dus, maar wel nog steeds prima waterdicht. deze ging gewoon 2x per jaar in de wasmachine op 30 graden met een doodgewoon VLOEIBAAAR!! kleurenwasmiddel en extra spoelgang. Daarna gewoon nat ophangen.
en zoals gezegd, nog steeds prima waterdicht. (en nu nog steeds, ik gebruik 'm wel eens als winter-klusjas)

teacher

4e Versnelling
Ik was mijn motorspulletjes 1 a 2 keer per jaar met grangers 2 in 1

helemaal goretex approved en heractiveert de DWR laag.

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
Als je Granger 2-in-1 gebruikt zorg dan wel dat je een wasdroger hebt!
Zonder heeft Granger weinig tot geen meerwaarde dan fijn wasmiddel voor ademende sportkleding!

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
Een wasdroger = een droogkast?
Moet kledij met een membraan niet gewoon worden opgehangen en zo laten drogen?
Vanwege het membraan.

Bovenaan