La Voie de la Liberte, 2 Brothers on Tour 2019

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
3.698
1.505
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Nadat mijn broertje op zijn KTM SMT 990 en ik heerlijk hebben genoten van ons weekje in Wales, zijn we alweer aan het plannen voor een zelfde uitstap volgend jaar.

Weekje toeren in een omgeving waar je normaal niet zo snel zou rijden.

Broertje kwam met het idee om de Routes de Grandes Alpes eens te gaan rijden. Vond ik een goed idee, heb er wel enkele cols al een keer gedaan in 2016, maar dat geeft niet....

Vraagje dus of er mensen zijn die deze tocht ook al een keer gedaan hebben. Tips/trucs/opmerkingen zijn van harte welkom!

Zoals: hoeveel km per dag, met de trailer die kant op of lekker binnendoor rijden, routes, hotels, etc.

Rimco & Ivo.

TuinfluiterPan

4e Versnelling
28 okt 2014
393
194
43
59
Zeewolde
Type motor
ST1300
Idem Rimco,

vertrek as dinsdag gewoon zelf rijden en niets met trailer en gewoon over Germany tot aan Baden Baden - hotelletje daarna route 500 naar Luzern, Grimselpas, langs Brig naar Martigny de grand Bernard e le Petit, col de Galibier enz...Gorges du Verdon…..en retour via Ardèche, Mont Ventoix slingerend in Belgica weer geraken.

PanEuRoel

Mega Mijlenmaker
15 jan 2015
2.351
938
113
Hulst
Type motor
ST1100
Dat is een heel mooi plan! Ik wilde dat ik er bij kon zijn. Vraiment! :Smile:

knarf

2e Versnelling
24 jul 2015
76
19
8
60
Hemrik
Type motor
ST1300
Wij hebben de route grand alp al een keer of vier gereden, ontzettend mooi. Je moet natuurlijk geluk hebben met het weer en met de drukte. We zijn wel eens in een weekend in een optocht van antieke auto's terecht gekomen, je kon nergens inhalen en ze stinken verschrikkelijk. Wij zijn gewoon in NL gestart en via de Eifel, Vogezen, Jura naar het begin van de route gereden, Geneve is nog een druk punt maar daarna gaat het los. Veel plezier bij het voorbereiden

gr

Frank

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
3.698
1.505
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Frank,

We maken er inderdaad een mooie tocht van. Aanrijroute van 3 dagen door Eifel, Vogezen en Jura. Niet meer met de trailer die kant op.[emoji6]

Als er nog iemand goede verblijfadressen heeft, dan horen we dat graag. Wij zijn luxe beessies, dus hotels graag.

@TuinfluiterPan, je hebt PB.[emoji106]

ijskonijn

4e Versnelling
30 mei 2016
378
165
43
68
Type motor
ST1100
Het is misschien wel makkelijk praten, maar wij gingen altijd op de bonnefooi.
Het is wel handig als je adressen hebt, maar aan de andere kant heb je geen verplichtingen.
Als het hotel niet bevalt dan is het doei.
Zelf altijd slaapplaatsen gevonden.
gr iskonijn

Yahoo:

TuinfluiterPan

4e Versnelling
28 okt 2014
393
194
43
59
Zeewolde
Type motor
ST1300
Klopt helemaal. Ik boek 1 hotel voor de eerste stop...het saaie stuk 600 km. Daarna heb ik alle communicatie middelen om te zien waar een hotelletjes is... soms 350 km op een dag soms 450 km enz weer is een item waarbij andere keuze gaat maken. Soms is een gekozen route saai. Dus dat is de vrijheid en leuk ende spannend. Soms kom je in Hotels waar je nooit zou komen....je bent de enige gast....en ineens boel lawaai 30 motor rijders.. top avond ...ehhh nee geen Je weet wel Harleys Motorclub.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

ijskonijn

4e Versnelling
30 mei 2016
378
165
43
68
Type motor
ST1100
Heb eens een overnachting in de eifel gehad kwam in de middag een bmw club uit zeeland werd helemaal opgenomen en heb de middag en avond van mijn leven gehad denk er nog wel eens aan terug .
Je moet het gewoon treffen.

Yahoo:

Ome Paul

Kilometervreter
2 aug 2016
1.358
461
83
33
Dordrecht
Type motor
ST1100
Klopt helemaal. Ik boek 1 hotel voor de eerste stop...het saaie stuk 600 km. Daarna heb ik alle communicatie middelen om te zien waar een hotelletjes is... soms 350 km op een dag soms 450 km enz weer is een item waarbij andere keuze gaat maken. Soms is een gekozen route saai. Dus dat is de vrijheid en leuk ende spannend. Soms kom je in Hotels waar je nooit zou komen....je bent de enige gast....en ineens boel lawaai 30 motor rijders.. top avond ...ehhh nee geen Je weet wel Harleys Motorclub.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Mooi omgeschreven!

Zo'n motorreis is een avontuur: de ene dag zit het tegen, de andere dag rij je in de zevende hemel ;)

knarf

2e Versnelling
24 jul 2015
76
19
8
60
Hemrik
Type motor
ST1300
vind de eenpersoonsbedden in hottellaturra wel een beetje groot
Kamer met tweepersoonsbed of eenpersoonsbedden

Tweepersoonsbed 180 cm of 2 eenpersoobedden 980 cm

Je hebt wel de ruimte na een dagje toeren

gr

Frank

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
3.698
1.505
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Alles heeft zijn voor en tegens. We zijn een hele dag onderweg en slapen we dus graag alleen op een 1 persoonskamer. Beetje privacy en tijd voor jezelf is ook wel lekker.

Verder heb ik rugklachten, dus een goed bed is belangrijk. Zeker, je kunt via diverse apps een kamer boeken op de bonnefooi, maar met bovenstaande zaken is het toch handig om te weten waar je die avond slaapt.

We houden met de boekingen rekening met de verschillende routes, voor ons is het uitzoeken van de routes en het boeken van de hotels al voorpret.

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.203
585
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Het is altijd afwachten hoe het bed bevalt , om te slapen -:).
Ik moet ook oppassen voor mijn rug want zo'n bed waar je in verdrinkt is voor mij geen goed bed.
Ik boek wel eens Ibis Budget voor 1 overnachting als ik bijv naar de Vogezen rijd en dat zijn goede matrassen.
Op voorhand boeken heb ik gedaan voor de eerste 2 hotels.
De andere dagen boek ik als ik onderweg ben naargelang mijn vorderingen in afstand.

Laatst bewerkt:

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.203
585
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Hoi Roelof ,

ik heb al verschillende keren overnacht bij Ibis Remiremont .
https://www.google.be/maps/place/Ho...2!5m1!1s2018-07-15!8m2!3d48.011268!4d6.602252
Ze hebben geen garage , dan zal je eerder naar een Ibis Styles moeten gaan.
Ik ben ooit verbleven in een Styles in Caen en in Straatsburg en die hadden allebei een ondergrondse garage en die hotels kosten ongeveer het dubbele van een budget .
Nu weet ik niet of alle Styles een eigen of gedeelde garage hebben.
Maar om even verder te gaan met Remiremont , er is een ruime parking en je kan de motorfiets achter het hotel parkeren en dan staat hij uit het zicht .
Ik heb daar nog nooit problemen ondervonden , maar ik beweer niet dat er niets kan gebeuren van diefstal .
Trouwens diefstal kan overal gebeuren.
Ibis Budget in Bar Le Duc heb ik ook al overnacht en daar ook geen problemen met de motorfiets.
Persoonlijk ben ik tevreden van de Budgets waar ik al heb geslapen.
Wat ik altijd wel eens doe als ik een hotel opzoek is even kijken met Street View wat voor buurt het is en hoe het zit met de parking , waar ze gelegen is.
Ik zou mijn motorfiets nooit parkeren op een parking bij een Ibis in Parijs bijv.

Hupelde

4e Versnelling
9 mrt 2013
264
194
63
50
Nederasselt
Iets verder zuidelijker in Arbois zit ook een goed hotel, des Messageries (met garage)..(en prima restaurantjes op loopafstand).

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
3.698
1.505
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Goedemiddag, na overleg met broertje toch maar even een aanpassing gedaan. 3 dagen heen en 3 dagen terug rijden voor de RDGA bleken hem echt toch wat te veel. We willen gewoon een weekje lekker rijden met de motor.

Besloten is dus om te starten in mijn woonplaats (Hulst) en dan richting Normandie. Daar rondrijden, daarna richting Vogezen, Eifel en dan terug naar huis.

We willen ongeveer een week weg in juni, dus als mensen tips en/of routes hebben, dan horen we dat graag!

Dagtoeren graag niet al te lang, we stoppen graag voor een foto en voor wat te eten/drinken. ;)

Iemand deze al gereden? https://www.routeyou.com/nl-fr/route/view/4062246/toermotorroute/voie-de-la-liberte-1147-kilometer

Laatst bewerkt:

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.203
585
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Die route Rimco was ik van plan te rijden verleden jaar maar heb dan gekozen voor een rit naar de Loire en zo verder naar Oradour S Glane en terug via de Jura , Vogezen.
Ze is best lang maar of het echt de moeite is kan ik helaas niet zeggen.
Het originele tracé is ook al wat gewijzigd door de jaren heen .
Ik heb zelf een wegenkaart weliswaar opnieuw uitgebracht door Michelin waar de originele route opstaat.

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
3.698
1.505
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Erwin, kaart is dus nog steeds te verkrijgen?

Route is in totaal 1147 km blijkbaar. Met heen en terugreis komen we dan op net geen 2000 km. Is mooi voor een week.

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.203
585
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Dat zal wel best te doen zijn op een weekje.
ik heb die kaart toen besteld bij Standaard Boekhandel.
Geen idee of jullie Standaard ook bij jullie hebben maar er zullen zeker andere winkels zijn die deze verkopen.
https://www.standaardboekhandel.be/productsearch.action?layout=listView&$s=michelin+kaart++voie+de+la+liberté&$selectedProduct=-&type=

Dit hebben ze ook ,

https://www.standaardboekhandel.be/...ataille+de+normandie&$selectedProduct=-&type=

en

https://www.standaardboekhandel.be/...t++bataille+d'alsace&$selectedProduct=-&type=

Ik heb ze alle 3

Laatst bewerkt:

PanEuRoel

Mega Mijlenmaker
15 jan 2015
2.351
938
113
Hulst
Type motor
ST1100
Hoi Rimco, misschien heb ik nog een Frans motorblad waar deze route in beschreven staat. Ik zal morgen een een zoekende blik werpen op die stapel, (ligt op school) :Smile:
postings automatisch samengevoegd:

Ik had een paar berichtjes gemist. In dat blad staat een beschrijving van RDGA. Maar ja, gezien de wijziging hoef je die dus niet meer. Tease

Hey, dat is wel verrekte handig dat automatisch samenvoegen.
Benieuwd of deze er ook bij komt.

Ja dus!

Laatst bewerkt:

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
3.698
1.505
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Heb de kaarten nr. 105 en 102 zojuist besteld bij de Standaard. Als het goed is, heb ik ze volgende week binnen.

Voorlopige planning is om dag 1 vanuit Hulst naar Honfleur te rijden. Beetje binnendoor, over de Pont du Normandie.

Dag 2 vanuit Honfleur richting Saint Mere Eglise. We kunnen dan langs de landingstranden, begraafplaatsen in Colleville Sur Mer en la Combe en langs Utah Beach voor nummer 00.

Dag 3 beginnen in Saint Mere Eglise met nummer 0 richting Bastogne. Ongeveer 5 dagen erover doen denken we. 1147 km in totaal, dan hebben we een mooi daggemiddelde. Kunnen we op het gemak rijden, foto's maken en culinair genieten....

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.203
585
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Een strak plan Rimco.
Misschien weet je het maar met de motorfiets mag je gratis over Pont de Normandie , de route van de fietsers volgen.
De route kan worden uitgestippeld , altijd leuk.
Deze streek is ook mooi om eventueel naar Frankrijk te reizen
https://nl.wikipedia.org/wiki/West-Vlaams_Heuvelland

Veel plezier met het zoeken naar de meest geschikte baantjes.

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
3.698
1.505
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Bedankt weer voor de info Erwin.

Wilden eerst nog langs La Coupole gaan, maar dan wordt de 1e dag beetje te lang.

Plan is inderdaad om langs de kust van België, over de Pont Du Normandie te rijden richting Honfleur op dag 1.

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
3.698
1.505
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Routes voor dag 1 en dag 2 zijn klaar.

Dag 1 vanuit mijn stad richting Honfleur. Beetje snelweg, beetje binnendoor. Pont du Normandie natuurlijk.

Dag 2 vanuit Honfleur richting Saint Mere Eglise. Utach Beach, Colleville Sur Mer en La Cambe zitten op de route.

Daarna wat dagen de route volgen en dan vanuit Bastogne naar huis, zin an.

View media item 1814
Zo, de voorbereiding is begonnen.......

Laatst bewerkt:

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
734
334
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
Inderdaad al div keren gedaan, zelf sla ik Evian over er rij direkt naar Col de Madeleine, mocht je er tijd voor hebben maak dan een omweg via de mooie
Gorge du Cians.

Richting Menton of in die omgeving is het weer geheel anders. Rijsten velden zijn er te zien, best grappig eigenlijk na zoveel gebertgte.
Effin, wij deden het inderdaad ook op de bonnefooi. Ongeveer tussen de 300 en 400 km per dag.

Ik doe er een GPX bestand bij van onze gereden route's in 2015. En een beknopte route van de eerste 5 dagen.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan.

Bijlagen