Märklin , lage boordwagens.

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.565
3.134
113
56
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Verschillenden onder jullie weten dat ik iets met treintjes heb.
Zowel professioneel als hobby.
Van m'n meissie een mooie set gekregen en zelf 1tje gekocht.
20201017_195136[1].jpg

20201017_195151[1].jpg
Twee lageboordwagens type Saadkmms ,
-S - Speciale wagens
-aa - 8 of meer assen
-d - geschikt voor het transport van voertuigen
-n - Laadgewicht bij C: m > 75 ton
-k - Laadgewicht bij C: 50 t ≤ m < 60 t
-m - Laadlengte 18 m ≤ l < 22 m
-s/ss - toegelaten voor een maximumsnelheid van 100 km/h (s) / 120 km/h (ss)

ingezet bij de Schweizerische Bundesbahnen (SBB/CFF/FFS). Particuliere wagen van de Firma HUPAC S.A. voor het transitverkeer van de "Rollende Landstraße".
Met twee afneembare, zwenkbare bufferbalken. Borgblokken voor vrachtwagenmodellen en speciale koppelingen voor laadbordwagens worden meegeleverd. Speciale kortkoppelingen voor het koppelen aan wagens met normale koppeling. Totale lengte over de buffers ca. 44,6 cm.
20201017_195257[1].jpg
Deze wagens zijn volledig uit metaal en uiterst mooi gedetailleerd.
In het totaal 16 assen per set.
Deze wagens worden geladen met vrachtwagens / opleggers en daarom kunnen de bufferbalken op het uiteinde ook worden gedraaid.
Met opduwbewegingen blijven ze mooi op het spoor ( door hun gewicht ) en op het grootspoor is het max 10 km/u en om de 10 sec moet de rangeerder het bevel geven om te blijven duwen , vertragen , stoppen wat wij herhalen .
Die jongens zijn onze ogen en stem zowel bij het duwen van 1 wagen of 30 wagens.

Deze Märklin wagens rijden heel soepel en zo goed als bijna onhoorbaar.
Wagens die rijden op het grootspoor als ze bijv worden geduwd tegen 3 km/u maken amper geluid.
Dat is ook zo met loc's tegen zeer lage snelheid.
Te Antwerpen Noord zijn zoveel bewegingen dat we soms ogen te kort komen en daarom is het verplicht om de dienstpaden tussen de sporen te gebruiken en altijd een geel hesje te dragen.
Op plaatsen waar we de sporen kruisen is het goed uitkijken en een alerte machinist laat wel van zich horen als hij je opmerkt .

Om het kort te houden ( want ik ben niet zo'n een verteller , schrijver :rolleyes: ) ben ik heel tevreden met het geschenkje van mijn meissie.