motorkleding reinigen

Wim

4e Versnelling
Tja, ik vroeg mij eigenlijk af hoe vaak wij als motorrijders onze toch dure motorpakken laten reinigen, om eerlijk te zijn ik heb het eigenlijk nog nooit gedaan.
Meestal gaat er even een vochtig doekje over en het is voor het oog weer netjes..

Nu kreeg ik van mijn dealer een mail met daarin link naar een motorkleding wasserette welke zij opgezet hebben, (ivm de covid 19 te overleven?) maar dat maakt eigenlijk niet uit.
Ik vind dit een geweldig idee, en zal dit initiatief ook graag eens uitproberen.
zie de info in de volgende link:

www.motorkledingwasserette.nl

Diver2000

3e Versnelling
Textielpak was ik regelmatig, binenvoering ook.
Leren pak maak ik na iedere rit schoon met een vochtige doek om de beestjes gelijk te verwijderen.

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
Er zijn verschillende wasmiddeltjes te koop om de kledij in de wasmachine te wassen.
Goed de aanbevelingen van de fabrikant of van de winkel lezen en alles komt er proper uit.

Wim

4e Versnelling
Ik heb mijn jas er net naar toe gebracht, tis voor mij maar een klein stukje.
Opsturen is een optie natuurlijk.
Ik laat de protectie delen nakijken, en evt vervangen.

wordt vervolgd..

Jan Pan

Moderator
Medewerker
Even de zoekknop gebruiken en kleding wassen invullen. Er is al eerder hier over geschreven :)

Guardian

Kilometervreter
Ooit een collega, die dag en nacht op dat ding zit, gesproken en die bleef beweren dat hij zijn (textiel) pak nooit liet reinigen. Volgens zijn zeggen, "Door het vuil blijft het pak wind & water dicht". Ik geloof hem eigenlijk wel ??!!

PandaBlack

4e Versnelling
Mijn hi-viz hele Gear wordt af en toe even ingespoten met oxi van de action. Daarna even afspoelen onder de douche met lauw water. Werkt perfect.

De winter voering kan zo de machine in. Dit doe ik dan wel in een kussensloop of een lingerie zakje voor de zekerheid. Het enigste wat ik niet was is de regenvoering. Heb dit ooit bij een motorpak gewassen en eindigde met een lekke voering. Even uithangen voor de frisheid is alles.

Manus

5e Versnelling
Was mijn laminaatpak thuis zelf met S100 wasmiddel.
Daarna nat ophangen en laten drogen.
Als het droog is ga ik naar een wasserij bij ons in de straat om hem nog 20 minuten in droger te stoppen.
Hierdoor gaan de poriën lqaminaat ( voor doorlaat zweet) weer open staan.
Bij mij thuis werkt de droger niet als ik er was droog in stop, vandaar.
Het geheel is volgens wasvoorschrift fabrikant.

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
Voor mij zou het grote voordeel zijn dat zij (ook) het impregneren voor mij doen.
Ikzelf heb geen wasdroger en wat je doorgaans leest bij de betere impregnatie producten is dat je na gebruik het behandelde kledingstuk moet verwarmen in de wasdroger zodat het impregneer product maximaal geactiveerd wordt.
Verder was ik mijn motorkleding zelf. Daar heb ik van REVIT en van S100 uitstekende wasmiddelen voor.
Deze middelen respecteren de reeds aanwezige waterafstotendheid van je pak.
Dat gezegd hebbende wanneer een pak niet meer afdoende waterafstotend is en ik beschik niet over een wasdroger dan is dit zeker een optie!

Laatst bewerkt:

tManneke

4e Versnelling
Ooit een collega, die dag en nacht op dat ding zit, gesproken en die bleef beweren dat hij zijn (textiel) pak nooit liet reinigen. Volgens zijn zeggen, "Door het vuil blijft het pak wind & water dicht". Ik geloof hem eigenlijk wel ??!!
Dat kan ik volgen, maar als het Gore tex is dan kan het (zweet-)vocht niet meer van binnen naar buiten, want het vuil verstopt dan alles.

Wim

4e Versnelling
Tiesemans zei: Voor mij zou het grote voordeel zijn dat zij ook het impregneren voor mij doen.

Dit was ook mijn grootste overweging, heb zelf mijn jas vaak behandeld, maar eigenlijk nooit het gewenste resultaat gekregen wat ik verwachte.
Hoop dat dit nu aan mijn verwachtingen gaat voldoen.
Lees inmiddels diverse manieren om de ''was'' te doen en dat is natuurlijk erg nuttig!

Tiesemans

Mega Mijlenmaker

Wim

4e Versnelling
Wordt vervolgd schreef ik al..

Ik heb mijn jas weer op mogen halen, hij is weer lekker schoon en ruikt zeer sterk naar impregneer.
Dat was de bedoeling, ben zeer te spreken over hoe schoon de jas is geworden, tis voor mij dus een aanrader.

frankie

5e Versnelling
Heb nog nooit een motorpak laten reinigen.
Soms ruikt het wel bij nat weer maar die geur verdwijnt spontaan elke keer wanneer de vest terug opdroogde..
Misschien toch een overweging waard want de geur verdwijnt wel, maar vuil blijft ze wel natuurlijk!!

Sypie

3e Versnelling
Mijn textielpak van Macna zal nu zo'n 3 jaar zijn. Destijds kreeg ik er één of twee flesjes zeep bij voor in de wasmachine. Die zitten nog steeds dicht. Het pak draag ik zo'n 10 uren per week (5 dagen, retour, enkele rit van ongeveer 1 uur). Schoonmaken van het pak doe ik niet aan. Als het vies is wordt het tijd om weer eens in de regen te rijden, dan spoelt de troep er wel weer af en komt er nieuwe troep weer op. Het is ene gebruiksvoorwerp, net als mijn motor. Die was je toch ook niet voor de winter? Zo blijft lekker de pekel aan de vettigheid hangen in plaats van aan je RVS uitlaten.

Ieniemienie

Kilometervreter
Schoonmaken moet, om het textiel zijn werk te laten doen. Je hebt ook wasmiddel en impregneer in één van Granger.
Ik heb een droger waarbij ook een timerfunctie is dus kan deze ook warme lucht blazen als er droger spullen in zitten.
Hetzelfde resultaat haal je als een strijkbout (niet te heet!) gebruikt, dan wordt ook het impregneermiddel geactiveerd.
Deze club heeft regelmatig aanbiedingen als je lid bent en hier stond ook de tip om een föhn te gebruiken voor het impregneer:

panmanbos

3e Versnelling
mijn stadler jas van 20 jaar gaat om het jaar in de wasmachine met een geschikt wasmiddel na drogen impregneren en is nog steeds waterdicht

PandaBlack

4e Versnelling
@panmanbos neem aan dat de bescherming al eens vervangen is? Ooit eens meegekregen dat type I en type II impact pads zo een 10 jaar max meegaat.

Heb zelf een lederen motor jas die dienst deed op mijn Aprilia RS. Zowel de schouder als de rug bescherming was verweerd.

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
Ik durf geen hard antwoord te geven op de vraag of het perse moet.
Maar ik vraag me dus wel tegelijkertijd af waarom zouden we bij een helm na 5 of 7 jaar (afhankelijk van het schaalmateriaal) gebruik aan vervanging denken om vervolgens onze bescherming in de jassen oneindig te laten zitten?!
Ik ga over 5 á 6 jaar toch echt alle schouder, rug, elleboog en kniepads vervangen. :angel:

Bovenaan