1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motortrailer

Discussie in 'Koffiecorner' gestart door panpeter, 12 feb 2018.

1. panpeter

panpeter 4e Versnelling

aangezien mijn betere helft een hekel heeft aan snelwegrijden zijn wij ons aan het oriënteren voor een motortrailer.
    het moet een trailer zijn waar 2 motoren opkunnen maar waar ook met 1 motor erop gereden kan worden en het liefst gekanteld kan worden tijdens de berging.
    hebben jullie nog adviezen waar we nog meer op letten bij de aanschaf van zo'n trailer?

Laatst bewerkt: 12 feb 2018
  2. Hunter

Hunter 5e Versnelling

Ik zou persoonlijk mijn licht gaan opsteken bij de trailerbouwers, die kunnen je alle nodige info verschaffen....

3. Rimconator

Rimconator Klokje Rondrijder

4. huntink

huntink 2e Versnelling

De Pan op een trailer rijden wordt moeilijk,,,er op duwen wordt ook moeilijk,je loopt of rijdt toch met dik 300kg, ik heb een polyester aanhanger laten maken voor de Pan, maar met een klep achter inplaats van deuren, omdat we gemiddeld 9 maanden per jaar op pad zijn met de camper,en de Pan gaat altijd mee, dus ik rij de Pan er met gemak in, ik heb er een wielklem ingemaakt,omdat ik er vanuit gaat dat ik hem er altijd alleen in en uit moet halen moet je er voor zorgen dat je het zonder hulp redt,,,ik heb dus een aanhanger voor een motor voor 2 zou die dus iets breder moeten, ik ben zeer content met deze oplossing,,gr Jan

• Informatief Informatief x 1
  5. Tukkerpanman

Tukkerpanman 5e Versnelling

denk aan het geremd en ongeremd trekgewicht van de auto
    als een auto maar ongeremd 500 kg mag trekken heb je al een probleem
    2 motoren en de aanhanger wegen vaak al over de 500 kg
    zou gaan voor een geremde stema 850 stlp http://www.stema.de/stema_anhaenger_de_211.html

6. Rimconator

Stema is mooi spul, inderdaad. Heb ook al een keer een Humbauer gehuurd. Mooi spul, met dito prijs.

Ben net zoals Peter ook op zoek. Trailer waar Pan alleen op kan, maar ook 2 motoren.

7. huntink

huntink 2e Versnelling

Ik spreek uit ervaring,,de Pan alleen op een trailer zetten,,en er ook alleen weer afhalen valt vet tegen, nu ben ik de zestig al gepasseerd,,, speelt natuurlijk ook mee,,,maar desondanks het blijft dik 300kg, gr .Jan

8. Hansepansje

Hansepansje Kilometervreter

Als je er twee pannen op wilt zetten, schiet de Stema 850 (met laadgewicht van 577 kg) ook tekort.

Groets, Hans

9. Nick Sax

Nick Sax Kilometervreter

Als het opslaan van de trailer mogelijk ook een probleem kan geven, waarom dan niet huren, wel de lusten, maar niet de lasten.

10. Rimconator

Huren heb ik inderdaad gedaan. 100 euro per week. Als je meerdere keren per jaar gaat en je kunt hem stallen en eventueel ook verhuren is de aankoop van een 2e hands of nieuwe best wel een goede investering.

Ben dus lekker rustig aan oriënteren/kijken. Geen haast...

• Mee eens Mee eens x 1
  11. Ton en Hennie

Ton en Hennie 5e Versnelling

We hebben een powertrailer uit België. Dikke kleine wielen en ligt als een huis. Wel eens met drie motoren op de kar naar Oostenrijk gereden. Geen centje pijn. Bij drie motoren de middelste achterste voren geparkeerd.
    Blijft dat, ondanks de geringe hoogte, toch altijd met twee man / vrouw op de trailer plaatsen.
    Goedkoop blijft altijd duurkoop

12. waffie

waffie Kilometervreter

Een AHW met die mooie dikke wielen (lees 10 inch of zo) rijd fijn maar je moet ook bedenken dat deze banden haast niet te vervangen zijn .
    de praktijk is vaak een nieuwe band/wiel combinatie
    ( kosten 100,-)
    persoonlijk zou ik dus kiezen met iets met standaard 13 of 14 inch.
    luchtvering zou mooi zijn want dat leg je plat op de grond en rij je hier dus zo de motorfiets op maar misschien is een machine transsporter ook wel iets

vaak goedkoper dan een speciale motor trailer en gebruikt veel vaker te vinden

maar dat opbergen op zijn zijkant lijkt mij niet haalbaar en zeker niet omdat met een draagkracht voor 2 motoren (> 600 kg)
    Ik vrees dat je zoektocht naar aanleiding van jouw wensen vast gaat lopen

• Mee eens Mee eens x 1
  13. Jan KoekePan

Jan KoekePan Kilometervreter

Kijk dat zijn dan weer mooie tips.. Ik rij mijn Pan overigens liever zelf en op eigen wielen naar de plaats van bestemming.. Op diverse te koop sites staan de nodige aanhangers. Zoek ook eens met de term "remorque", nog zo'n heerlijke term van onze Zuiderburen.. Wat een plezant en vriendelijk volk...

• Lol Lol x 2
    • Mee eens Mee eens x 1
  14. Pathfinder

Pathfinder 5e Versnelling

Yep @Jan KoekePan , helemaal mee eens.

Ik zeg, pas de vakantie aan. Vakantie begint vanaf dag 1 thuis, dan maar iets minder ver en thuis beginnen met binnendoor. Je komt op de leukste en mooiste plaatsjes, gewoon op de bonnefooi. Geen haast, geen stress. Er is altijd wel een slaapplaats te vinden.
    Als wij bv naar Andalusië gaan, doen we er 4 dagen over om op het gemak in Carcasonne te staan en rond de middag bereiken wij Andorra.
    Oke, je moet uiteraard wel verlofdagen genoeg hebben.

En ook plaats om strakjes die aanhanger weer veilig te kunnen stallen. Ook een aanhanger heeft onderhoud nodig.
    En meestal is zo'n aanhanger niet alleen voor jezelf, die wilt hem lenen / huren.
    Die rijd er weer een deukje in usw.
    De aanhanger brengt voor en na de vakantie ook al stress met zich mee. Is het weer minder blijven ze al snel op de aanhanger staan.

Voorbeeldje, kennissen van mij huren een bus waar 2 motoren in passen.
    Richting Gardameer, daar een pension geboekt voor 6 dagen.....Het regent daar 10 dagen aan een stuk op dat moment. Die motoren zijn de bus nog niet eens uit geweest.
    Had je niets geboekt, kon je uiteindelijk het betere weer gaan opzoeken. En hadden de motoren wel gereden.

O ja, het onderwerp is aanhanger. Solly.
    Just my 2 cent vwb een motoraanhanger.

• Leuk Leuk x 2
    • Mee eens Mee eens x 1
  15. slop

slop 3e Versnelling

http://airtrailer.nl/

alles wat je wilt zit in deze motortrailer ( behalve de prijs )
    staan ieder jaar ook op de motorbeurs te Utrecht, en hebben een vestiging in België.

• Leuk Leuk x 1
    • Winnaar Winnaar x 1
  16. Mister Vogezen

Mister Vogezen Mega Mijlenmaker

Dank je wel voor het compliment Jan.
    Je zou je hier goed thuis voelen mijn gedacht :).

• Mee eens Mee eens x 2
  17. panpeter

panpeter 4e Versnelling

bedankt voor de reacties,
    er hoeft geen zware Pan op de trailer geduwd te worden Blush enkel maar 2 motortjes van rond de 200 kg. het kunnen kantelen is voor ons wel van belang aangezien ik deze niet in de tuin of zo kan plaatsen maar wel een redelijke garage heb, bij vouwwagens kan het ook dus waarom niet bij aanhangwagens. huren is natuurlijk een optie maar aangezien we denken zeker 3 keer per jaar gebruik te gaan maken van de trailer is kopen aantrekkelijker. het voordeel is ook dat je er voor kan kiezen een dag wat anders te gaan doen (niet motor gerelateerd, is niet mijn idee trouwens) momenteel gaat de voorkeur uit naar een ongeremde trailer van stema of humbaur vooral omdat deze op de achterkant gestald kunnen worden.

• Leuk Leuk x 1
  18. ThunderSTreak

ThunderSTreak Mega Mijlenmaker

Misschien even wat tips over het laden en het vastzetten van je motor.

Paar weken terug mijn eigen motor op een bergingswagen mogen rijden met een kantelbare laadbak. Was inmiddels de derde keer dat ik dat deed. Met een motor van 300 kg is dat best een uitdaging samen met de berger. Begint met een soort hellingproef. Motor op de laadbak rijden die gekanteld staat en oprijden met het achterwiel tot aan de knik in de laadbak.[​IMG]
    Te overbruggen hellingshoek

Knik aan achterzijde laadbak zichtbaar als vouw in laaddek; lier aan rechterzijde op voorzijde laadbak (kan verschuiven naar het midden)

Dan de rem erop. Laadbaak recht kantelen en op de wagen slepen. Daarna motor doorrijden tot tegen de lier die midden op laadbak geplaatst is. Voorband tegen de lier plaatsen en motor op zijstandaard. Singels over de onderste kroonplaat. Eerst links half opspannen en daarna rechts. Je tilt dan de motor van de zijstandaard tot deze verticaal staat. Links en rechts naspannen (motor licht in de vering trekken). Vervolgens achterwiel fixeren door deze naar achteren af te spannen. Een je moto staat als een huis.

Gebruik nooit en te nimmer deze hulpmiddelen om de voorkant van je motor via het stuur vast te zetten.

Ze lijken handig, maar er zijn een paar beperkingen:

1. Het stuur is veelal niet berekend om de krachten op te nemen die vrijkomen bij het opspannen van een motorfiets uitsluitend aan het stuur. Is het bij een motor met een stuur uit staalbuis wellicht nog mogelijk, moderne motoren hebben vaak stuurhelften in twee delen van gietaluminium die vastgebout zijn in de kroonplaat. Die constructie is niet berekend op de krachten die vrijkomen bij het sjorren en transporteren van je motor. Het kan dus gebeuren dat dit breekt en daardoor je motor los staat en omdondert.

2. Heb je handvatverwarming, dan is de kans groot dat je deze beschadigd als je je motor aan de stuurhelften vastsjort. Het inwendige van het handvat bestaat dan vaak uit micron dun aluminiumfolie, dat snel scheurt als je daar kracht op uitoefent. Dag stroomkring; dag handvatverwarming.

• Informatief Informatief x 6
    • Mee eens Mee eens x 1
    • Winnaar Winnaar x 1
    Laatst bewerkt: 13 feb 2018
  19. Rimconator

Succes met de zoektocht Peter!

Ik ga ook op het gemak verder.

• Leuk Leuk x 1
  20. jossepan6

jossepan6 1e Versnelling

Vroeger was de naam Van-Vossen nu Airtrailer het principe blijft hetzelfde (luchtbalg) niet goedkoop wel zeer goed en gemakkelijk te bedienen (mogelijk voor 1 of 2 motoren) voor bevestiging zie bijgevoegde foto. trailer1.docx.jpg

• Winnaar Winnaar x 1
  21. Tukkerpanman

Tukkerpanman 5e Versnelling

Peter, let wel ff op het trekgewicht van de auto ongeremd en geremd, staat op het kentekenbewijs

22. waffie

waffie Kilometervreter

ik heb deze een keer in de praktijk iemand uit zijn kofferbak zien trekken en voilá even later een compleet aanhangertje

http://www.motolug.com/

23. Jan KoekePan

Jan KoekePan Kilometervreter

Heb er fameuze avonturen beleefd!

24. ThunderSTreak

ThunderSTreak Mega Mijlenmaker

Tweemaal naar voren afspannen (oranje en gele singel) voegt niets toe, lijkt me. Bij fors remmen bestaat de kans dat de motor over het stopblok voor het voorwiel 'rijdt'en de motor daardoor uit de goot komt. Bovendien loopt de gele spanband tijdens transport de kans om los te jutteren (kruipt richting wiel van aanhanger). Eigenlijk moet de gele singel om de buis aan de voorzijde zitten waar het extra oog aangelast is waar nu het restant van de singel is doorgelust.

• Mee eens Mee eens x 1
  25. panpeter

panpeter 4e Versnelling

Jammer dat hij te kort is maar anders had deze het wel eens kunnen worden, lekker compact

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

26. Mister Vogezen

Mister Vogezen Mega Mijlenmaker

Nou ,
    nu ben ik wel nieuwsgierig zenne.
    Wink:.

• Leuk Leuk x 1
    • Mee eens Mee eens x 1
  27. waffie

waffie Kilometervreter

hoe zo te kort,
    zelfs een africa twin past erop en die zijn toch redelijk lang tav de wielbasis

28. panpeter

panpeter 4e Versnelling

Omdat de laadbare lengte 213 is en mijn motor is 230 of het moet zijn dat het over de max wielbasis gaat dan zou het precies passen.

edit; net de wielbasis opgemeten maar ook dat gaat niet passen:cry:toch maar weer terug naar een Pan danDirolDirol

Laatst bewerkt: 13 feb 2018
  29. jossepan6

jossepan6 1e Versnelling

ThunderSTreak,

Volledig met je eens aangaande de bevestiging ,de spanbanden aan de voorkant moeten naar achter bevestigd worden en de achterste naar voor plus worden de wielen nog eens extra op hun rustpunt vastgemaakt , deze foto is -enkel- gemaakt om te laten zien hoe simpel het kan zijn om goede bevestigingspunten te vinden om de motorfiets mee vast te sjorren alsook een afbeelding van een simpele opklapbare motortrailer te laten zien ,zoals op de foto afgebeeld is er nooit -1- meter mee gereden :Nono:.

Jossepan6

30. marccc

marccc Kilometervreter

mooi man !! heb je deze al lang ???

31. Rimconator

• Leuk Leuk x 2
  32. panpeter

panpeter 4e Versnelling

Gefeliciteerd Rimco, een degelijke trailer veel plezier ermee.

33. Rimconator

Peter, bedankt!

Ze gaan 1 van de klemmen in het midden zetten, zodat de Pan in het midden kan.

Verder dan ook flexibel, kunnen er ook 2 motoren mee.

34. Nero

Nero 3e Versnelling

• Leuk Leuk x 1
    • Mee eens Mee eens x 1
  35. Rimconator

Das handig ding!

• Mee eens Mee eens x 2
  36. panpeter

panpeter 4e Versnelling

Nerooooo GoodGood zie er goed uit deze komt ook op de vergelijkingslijst.

37. Nero

Nero 3e Versnelling

Te 'bewonderen' met de komende TDT, voor de aanvoer van de hefbrug.

38. marc pan

marc pan Klokje Rondrijder

En dit is eentje die ik zelf gemaakt heb.
    Met een handige oprijbrug, die niet te stijl is en voornamelijk breed is.
    039.JPG 042.JPG 050.JPG 054.JPG

• Leuk Leuk x 2
  39. Ton en Hennie

Ton en Hennie 5e Versnelling

Twee rechterhandjes. Compliment.
    Buigt de rijplaat niet door met 350 kilo er over heen?

40. pheufk

pheufk Mega Mijlenmaker

Doe er nog 100 kilo bij Wink::D

• Lol Lol x 1
  41. GrisPan

GrisPan 5e Versnelling

Leuk, ben dus niet de enige die nog een Van Vossen trailer heeft. Foto uit de vorige eeuw....(1999 met 2e 1100)
    gr Hans

Bijgevoegde bestanden:

42. panpeter

panpeter 4e Versnelling

vandaag ook een trailer gekocht, hij kan niet niet zo makkelijk op zijn kant maar daar vinden we wel iets op. nog een paar steadystand erop monteren en wat goede spanbanden erbij en we kunnen gaan :):)
    $_86.JPG

43. Rimconator

44. panpeter

panpeter 4e Versnelling

Ik wil ook voor de steunen en spanbanden van acebikes gaan, daytona heeft iets vergelijkbaars maar tyrefix ziet er in mijn ogen wat degelijker uit.
    Tyrefix hoeft niet recht naar beneden vast gezet te worden, er staan heel wat voorbeelden op YouTube.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

45. Rimconator

@panpeter: heb contact opgenomen met de leverancier van de trailer. Zij kunnen de zaken van Acebikes leveren. Ziet er inderdaad degelijker en beter uit dan de spullen van Datona. De prijzen lopen ook niet ver uiteen, vandaar dat ik ook voor de Acebikes versie ga.

Voorstel van de leverancier is om langs te komen met de trailer en de motor en kijken wat de mogelijkheden zijn. De rails van Acebikes zou een oplossing kunnen zijn: https://www.acebikes.com/en/transport-service/flexi-rail-railset/

En bedankt voor de info!Good

46. Manus

Manus 5e Versnelling

Ben niet erg kapot van deze rail.
    Als de riem om duistere reden losser komt ( lees spanningsvrij) tijdens de rit, kan deze los komen van de rail.
    Liever een 100% vaste mechanische bevestiging.

47. Rimconator

• Leuk Leuk x 1
  48. panpeter

panpeter 4e Versnelling

Manus heeft wel een punt al zie ik niet hoe de riem spanningsvrij kan komen of de band moet leeg lopen

49. Rimconator

50. slop

slop 3e Versnelling

als spanband los komt zijn er meer problemen
    1 haak los uit rail
    2 bevestiging oog tpv de driesprong is een kopspijker constructie
    3 spanband heeft een open haak constructie

als spanband los geraakt zijn er meerdere punten waar het los kan geraken

Deel Deze Pagina