Nog een topkoffer spoiler project :) (veel plaatjes!)

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

teacher

4e Versnelling
31 mei 2015
239
256
63
Type motor
ST1300
Hierbij het verslagje van mijn spoiler project:
Ik heb nav dit topic: spoiler st1300 NIEUW ook een ebay gokje gewaagd. Vooral omdat ik nog 15% korting had van ebay zelf.. :)

Dus een bestelling gedaan in Italië, en 4 dagen later lag dit in de bus:
MJeLZczJT+K4SqSTO2gWpQ.jpg
mQYVExQGQZ2KrzqYM411Ng.jpg
Eens uitpakken:
tMbpgSchTuOYRMWoP6XSJA.jpg FJdbtC8CRe21L6y8L9+Ipg.jpg Fi1qyUjyTQ2RTqek363Wlw.jpg
Dus, complete set in de grondverf, nieuw in doos.

Eerst maar eens ontvet en rustig opgeschuurd, want helemaal strak is de grondverf niet:
VZ%%i991Tcu7QpvHfiWmJQ.jpg y1UIdwdIQhuLFrGqJ9l0Lw.jpg
postings automatisch samengevoegd:

Daarna een spuitbus verf op kleur laten maken (https://www.nicolaasverf.nl). Ik heb helaas geen plek om te spuiten binnen, dus ik moet het buiten doen en het weer was de laatste tijd niet echt top. Maar wachten totdat het weer 20-22 graden duurt te lang. :)
Eerst maar eens een dun kleurlaagje gegeven:
%QQDM7ufQ6C3DgnqVHLDQA.jpg Hu5K4fqjQjyyq+Fcb70lhQ.jpg AITodUduTauSeLukLz0ddg.jpg
Laagjes spuiten, paar dagen laten dampen, waterproof 1000. Weer laagjes spuiten, laten uitdampen, waterproof 1000.
DTeXtrr8Q+6JGY8XkPimBw.jpg FLHJYHVHQcqgg+Nc4k9obw.jpg

Daarna de blanke lak in:
fullsizeoutput_b55.jpeg kwgDBZRTTD2xiDJ22%Gscg.jpg
Ook hier heb ik eerst een paar lagen nat in nat gespoten (5-10 minuutjes flashtijd), maar echt tevreden was ik niet. Het was buiten te koud en de lak wilde niet goed vloeien.

Dus, de boel lekker een paar dagen laten harden en in de tussentijd aan de slag gegaan met de lampjes:
y4swead9QsuZDFBCpvGQwQ.jpg CXsI0Mg5QpKsASBFXPKIKw.jpg
Even in de rommelbak wat diodes opgezocht en weerstandjes heb ik ook nog wel.
Na wat testjes uitgekomen op twee weerstanden parallel vanwege de warmteontwikkeling:
fullsizeoutput_b64.jpeg
Die gaan een kleine twee graden omhoog. Dat vind ik acceptabel. Ik heb gekozen voor 500ohm, en eigenlijk vind ik dat nog iets te fel. Misschien nog eens voor 1k gaan.

Daarna de blanke lak nog een keer geschuurd met waterproof 1000, en nog een keer een goede dikke laag gespoten:
fullsizeoutput_b62.jpeg
xJFXX24ATL+dO7GFypvbeA.jpg
Die heb ik weer een paar dagen uit laten harden, waterproof 1000, 1500 en 2000 en daarna met de polijstmachine eroverheen:
rIRVBZ9rT0qGpdnKqztdaA.jpg

Toen de montage:
jmenMeniT5O796OA465CSg.jpg Yx7qsMUlS%C7%%QfKNrPxQ.jpg
Gaten boren en even testpassen.

QIOMLJiGT8OM1e4fKQzy4w.jpg
47B6uaopSECWiGjcjwtHlA.jpg
Montagemateriaal erop en op de motor zetten! Gekozen voor een klein coax kabeltje als stroomvoorziening. Lekker onopvallend, en de originele kabelset die ik op het oog had bij MotoPort Leek voor weinig is denk ik naar iemand van hier gegaan ;)

Todo: bedrading wat netter wegwerken en de gaatjes afkitten.

Bijlagen

Laatst bewerkt:

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.997
4.718
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
Mooi duidelijk verslag , vooral door de vele foto`s . Top

Nick Sax

Kilometervreter
30 sep 2015
1.411
461
83
69
Beverwijk
Type motor
ST1300
Mooie reportage en het resultaat mag je ook meer dan tevreden over zijn.

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
606
209
43
Dalen
Type motor
ST1300
Ziet er super uit! Lastig vanaf een foto te beoordelen, maar ik zie geen kleurverschil. Waarom lees ik dan toch op dit forum dat het spuiten van Honda kleuren een lastig karweitje is, zelfs voor de pro's? Of geldt dat alleen voor speciale kleuren? Dit bewijst het tegendeel.

teacher

4e Versnelling
31 mei 2015
239
256
63
Type motor
ST1300
Dat komt gewoon omdat ik ontzettend goed ben... :Biggrin

Ok, even serieus: er is een licht kleurverschil zichtbaar als je het weet, ook zijn de metallic deeltjes net even anders. Dat is ook zo bij mijn spiegelkappen die ik een tijdje geleden gespoten heb. Dat kleurverschil accepteer ik; helemaal 100% krijgt alleen een echte spuiter voor elkaar.

Henk2511

3e Versnelling
8 sep 2018
143
95
28
56
Gieten
Type motor
ST1100
echt supermooi, helemaal omdat je het buiten gespoten hebt, daar kleven toch wel wat risico's aan,
heb je de blanke lak ook laten maken, want er zit een enorm mooie glans op,mijn complimenten !!!

marccc

Kilometervreter
14 aug 2013
914
377
63
58
koersel ( België)
Type motor
ST1300
met de spuitbus ?? ook de blanke lak met een spuitbus ?? moet ik ook proberen .
vvraag , heb je de blanke lak ( vernis ) in de natte grijze laag gespoten of telkens gewacht tot de laklaag droog was ???

trouwens , knap gedaan !!

ik heb begrepen dat je een weerstand nodig hebt om niet alleen een stoplicht maar ook een gewone verlichting er van te maken . daar ben ik geen held in . er komen maar 2 draden uit de spoiler , dus alleen voor stoplicht . ik heb een planneke gekregen maar gewone ell dat gaat nog maar hier durf ik niet aan beginnen .
is er hier iemand die voor mij zo een kabelsetje in mekaar kan steken ( tegen betaling ) dan zou ik heel blij zijn .
gr marc

je ziet dat je soms geluk kan hebben 65 € voor een spoiler ! ongelooflijk . ik had deze in italie gevonden bij een zoektocht naar iets anders . blij dat teatcher er ook nog een heeft kunnen krijgen .
blijkbaar had hij er dan maar 2 , maar de zoektocht gaat verder . vind ik iets dan gooi ik het op het forum

Laatst bewerkt:

teacher

4e Versnelling
31 mei 2015
239
256
63
Type motor
ST1300
@marccc De blanke lak is op de droge kleurlak gegaan. Zowel de kleur- als de blanke lak is in meerdere lagen nat in nat opgebouwd, met daartussen waterproof schuren.

Dat solderen kan jij ook! Ik heb even snel een voorbeeldje in elkaar gesoldeerd:

fullsizeoutput_b85.jpeg
fullsizeoutput_b8e.jpeg
Dus:
draadje vanaf remlicht, diode (let op de richting)
draadje vanaf achterlicht, weerstand, diode (let op de richting)
De diodes soldeer je aan elkaar
aan de diodes soldeer je de draad naar de led van de spoiler.

En dan wat netter dan ik natuurlijk, maar dat spreekt voor zich :D

Laatst bewerkt:

marccc

Kilometervreter
14 aug 2013
914
377
63
58
koersel ( België)
Type motor
ST1300
teatcher , hartelijk dank . dat gaat mij lukken .
maar nu nog een dommere vraag , de diode , weerstand zijn dat speciale of zijn die allemaal hetzelfde ???

Sjaak

2e Versnelling
21 sep 2018
57
33
18
67
Wieringerwerf (NH)
Type motor
ST1300
Heel goed omschreven, ik zoek al een poosje naar iets dergelijks op een universele 3e remlicht. Ik weet niets van elektronica maar dit is zo duidelijk dat ik het ook ga proberen. En ik begrijp dat ik het beste kan gaan voor een weerstand van 1k ohm?

teacher

4e Versnelling
31 mei 2015
239
256
63
Type motor
ST1300
@marccc Ik heb 1n4007 diodes gebruikt. Die had ik nog liggen. In principe kan je voor dit soort simpele dingen (bijna) elke diode pakken. Even het nummer googlen om te kijken of de volts en amperes goed genoeg zijn.

@Sjaak dat is lastig om te zeggen; dit hangt af van het vermogen (forward voltage van de leds; hoe aangesloten) van het derde remlicht. Let er in ieder geval op dat de weerstand genoeg vermogen kan verstoken. Ik heb ondertussen 2watt weerstanden gehaald. Die worden niet eens warm :)

panpatje

Administrator
Medewerker
29 okt 2012
1.102
610
413
50
Schiedam
Type motor
ST1300
@teacher in het voorbeeld gebruik je een Weerstand van 1k5. Is dit de waarde voor een goed resultaat?

teacher

4e Versnelling
31 mei 2015
239
256
63
Type motor
ST1300
@panpatje Het voorbeeld is meer "ter illustratie" wat ik quick and dirty in elkaar heb geplakt :) en ik heb een los (sloop-)weerstandje en diodes gebruikt die ik nog had liggen.

Ik denk wel dat het werkt (Wel een stuk minder fel dan met de 220 ohm die je overal leest), maar ik zou dan wel een dikkere weerstand kiezen die meer vermogen kan verstoken....

panpatje

Administrator
Medewerker
29 okt 2012
1.102
610
413
50
Schiedam
Type motor
ST1300
Ja precies, dan ga ik ermee aan de slag. Dacht al dat het puur ter illustratie was. Thx!
Ga dan zelf ff uitvinden welke waarde welke lichtopbrengst heeft die ik mooi vind.
:cool:

panpatje

Administrator
Medewerker
29 okt 2012
1.102
610
413
50
Schiedam
Type motor
ST1300
Ik ga mn 3de remlicht ook weer op mn nieuwe topkoffer monteren, maar ben benieuwd of iemand een boormal voor de gaatjes heeft. Ik kom een heel eind, maar was toch ff benieuwd.

teacher

4e Versnelling
31 mei 2015
239
256
63
Type motor
ST1300
Als je de koffer opendoet, staan er aan de binnenkant van het deksel kleine puntjes op de plek waar de gaatjes moeten komen. Die heb ik vanaf de onderkant met 4 of 4.5 mm geboord, even gecheckt of ik overal schroefdraad zag en toen 8,5 (geloof ik) gepakt.

marccc

Kilometervreter
14 aug 2013
914
377
63
58
koersel ( België)
Type motor
ST1300
vandaag ook in de kleur gezet , maandag gaat de blanke lak erop . ik ben benieuwd of het gelukt is . zonder enige ervaring van spuiten

blanke lak mislukt ( sinaasappel )

Laatst bewerkt:

teacher

4e Versnelling
31 mei 2015
239
256
63
Type motor
ST1300
@marccc doe eens een foto?
Hoe en waar heb je hem gespoten? En waarmee?

marccc

Kilometervreter
14 aug 2013
914
377
63
58
koersel ( België)
Type motor
ST1300
ik heb vandaag de kleurlak gespoten , nu nog de vernis laag . als het klaar is zet ik een foto

gelukt , ik heb een andere blanklak gebruikt en er is bijna geen verschil meer te zien . zal volgende week foto's plaatsen . hij ligt nu nog een paar dagen uit te harden

@marccc De blanke lak is op de droge kleurlak gegaan. Zowel de kleur- als de blanke lak is in meerdere lagen nat in nat opgebouwd, met daartussen waterproof schuren.

Dat solderen kan jij ook! Ik heb even snel een voorbeeldje in elkaar gesoldeerd:

Bekijk bijlage 22805
Bekijk bijlage 22814
Dus:
draadje vanaf remlicht, diode (let op de richting)
draadje vanaf achterlicht, weerstand, diode (let op de richting)
De diodes soldeer je aan elkaar
aan de diodes soldeer je de draad naar de led van de spoiler.

En dan wat netter dan ik natuurlijk, maar dat spreekt voor zich :D

eindelijk genoeg tijd gevonden om de kabel met weerstand en diode klaar te maken en het werkt perfect . MET DANK AAN ''THEATCHER '' gr marc

alles is eindelijk klaar . spuiten had wel beter gekund , mag ik de dioden intapen of worden die te warm ??? DSC00260.JPG DSC00262.JPG DSC00259.JPG DSC00258.JPG beter gekund

Laatst bewerkt: